Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1377
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Hei. Usikker på hvilket underforum tråden skulle i...

Jeg blir av og til kalt en selvrealiseringshore og har ikke noe imot det, men dere kan godt spare meg for det i denne tråden. Dog, når livet er på sitt jævligste og man ikke finner mye mening i hverdagen, så begynner man å drømme.

Jeg har i det siste lekt med tanken om å bli fulltidsprivatist. Jeg har forstått det slik at det ikke vil være noe problem å få tatt eksamener, få karakterer osv., det bare koster litt. Det skulle blitt slik at jeg kunne levd litt mer, kanskje fått reist litt, rådet mer over mitt liv, ikke minst studere på egenhånd.

Hvor vanskelig tror dere dette er? Er det noen som har erfaring med det, kanskje? Jeg ville måttet lese og jobbe mye, jeg er klar over det. Men er det gjennomførbart, eller litt for lett å 'føkke opp'?

Ville bare diskutere det litt, fått noen gode råd?

Det skal være veldig gjennomførbart, ja. Jeg regner med du går på videregående? Mye av skoletimene er ofte sløsing av tid(tar 5min å komme igang, etc), slik at en 20-30 minutter per fag per dag vil jeg tro skal være nok. Ikke bare for å bestå alle eksamnene, men og for å få gode karakterer. Er det bie du ikke forstår, finnes det utallige videoer og slikt på nett. Dette spørs jo selvfølgelig på din evne til å studere på en god måte.
Sist endret av Amida; 27. oktober 2015 kl. 21:23.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Jeg opplever også at timene er mye sløsing, veldig mye. Jeg er flink til å studere og lærer meg det meste som trengs på egenhånd uansett. Jeg er redd det blir for mye ansvar, men...
Det blir svært mye ansvar, ja. Men det er noe du bare må akseptere. Du kan jo alltids få noen du kjenner som tar de fagene du vil ta som privatist, og få dem til å sende prøver til deg, slik at du får sjekket hvordan du ligger an.
Hva er motivasjonen? Utfordring, lidenskap, eller penger? Kanskje alle tre? Er du sikker på hvor du vil og hva du skal? Målet er vel alltid å lære å tjene penger på det man studerer, så da kan det være lurt å bli mest mulig selvstendig og forstå hvordan alt henger sammen først som sist. Når man jobber eller studerer sammen med andre, så må man ta hensyn til andres læreevner (hastighet) og innflytelse og man må lempe på sine egne evner. Det betyr at hvis man skal ha andre rundt seg, så burde de være flinkere enn deg selv i det du skal drive med, sånn at du lærer raskere enn hvis du sitter alene.

Hvis du hadde en jobbmulighet med en skikkelig god lønn og supert miljø med utviklingsmuligheter ventende på deg, og administrerende direktør eller personalansvarlig bare ventet på at du skulle bestå neste eksamen, så hadde du jobbet dag og natt og ikke tvilt. Nå tviler du fordi du mangler retning.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Smart, Amida!

Arne_j: Motivasjonen er ganske enkelt troa på at det kunne blitt et bedre liv. Jeg trives som sagt ikke så veldig godt i situasjonen jeg er i for tiden. Jeg har verken lønn eller noen jobb i tankene, og jeg ser for meg at det vil bli omtrent det samme som å gå året som vanlig vgs-elev sånn studie-messig?
Nå vet ikke jeg helt hvordan din situasjon ser ut og hvor mange fag du har planlagt å ta. En liten faktor som kan være grei å tenke på er at det som regel er enklere å få en god karakter i et fag når man fordeler karakteren over prøver iløpet av et helt år i motsetning til 1 eksamen (vanligvis vanskeligere) hvor du kun får en mulighet til å vise din kunnskap.
Du må se for deg drømmelivet ditt, og jobbe mot det målet. Hvis drømmejobben er å for eksempel jobbe i et velrenommert advokatbyrå, så kan det være en idè å kartlegge hvor de finnes, kanskje begynne prosessen med å ta kontakt med noen der og prøve å få litt innsikt i hvordan det er å jobbe fullt? Dèt å ta kontakt med og omgi seg med eksperter i det du vil bli, er noe av det mest essensielle for å bli motivert og bli bedre i det en vil gjøre.

Det største målet ditt bør være å prøve å få kontakt med noen arbeidsplasser, så du får litt innsikt i hvordan det blir å jobbe med det du studerer. Du må se hele løpet foran deg. Hvis årslønna ligger på 5-600 000 før skatt før overtid, så har det ikke så mye å si om du må leve på billigsalg og lån et par-tre år.

Skaff oversikt og kartlegg alt! Penger gir et bedre liv, men uten gode mennesker rundt seg så blir ikke livet særlig innholdsrikt, bare folk som vil suge pengene ut av en hele tida. Så firmaer med gode miljøer der alle samarbeider og utvikler seg raskt er gull verdt.
Sist endret av Oro; 28. oktober 2015 kl. 00:21.