Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 11113
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Mastech MY-64 76-816-53, er denne noe tess? Og bortsett fra denne, hvilke komponenter burde jeg ha? Og finnes sånne koblingskort på clas eller elfa?
edit: Den kan sjekke transistorer også
Sist endret av kakeflekk; 15. mai 2007 kl. 14:36.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
La opp Mastech-multimeter i handlelisten min jeg.
Jeg så kjapt etter en strømforsyning som kan levere mellom 1-30v (elfa) men fant ingenting.. Tenker selvfølgelig på en der jeg kan velge hvilken som helst verdi, men trenger ikke gå inn på desimaler..
Igjen, hvilke komponenter jeg skal ha?
2n2222 transistorer, ymse motstander, noen kondensatorer i pico/nano området og noen elektrolytiske fra 10 til 2000μF ca. Kanskje en 555-timer eller to, et par 4017, noen lysdioder etc.. Spørs helt hva du har tenkt til å lage.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Jeg vil ha komponenter så jeg kan gjøre alle (ihvertfall de fleste) oppgavene i øvningsboka og oppgaveboka til Elektronikk 2000. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva jeg vil ha.. Jeg burde ha det du anbefaler? Noe mer?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Et godt power er 69-637-22.
Det er ganske dyrt, ca 1200kr, men kan justeres trinnløst fra 0-30V.
Altså, hvis elektronikk er en tiltagende hobby, trenger du ikke en justerbar spenningskilde med strømbegrenser og alt det der. Det kan du heller lage/kjøpe etterhvert. Begynn med batterier og jobb deg oppover.
Jeg vet ikke hva som står i Elektronikk 2000, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Du kommer langt med det jeg nevnte, men noen komponenter må du nok kjøpe etterhvert til de enkelte prosjektene.
Du kan jo for eksempel bestemme deg for et enkelt prosjekt du vil gjennomføre, også kjøper du de delene du trenger til det, men litt ekstra av hver ting. Trenger du en stk av en spesiell transistor (sjelden det må være en spesiell transistor, men likevel), kjøper du kanskje inn 10, eller kanskje du finner en pakke med 100 svinbillig på ebay. Innen du får forståelse nok til å designe egne kretser og eksperimentere litt mer, har du haugevis av komponenter.
Forresten, se om du finner en billig pakke med mange motstander av alle mulige verdier på ebay. Det kommer veldig godt med. Men du trenger ikke bruke tusenvis av kroner bare for å komme i gang med elektronikkhobbyen. Jeg gjorde ikke det.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Hvordan skal jeg *ikke* bruke tusenvis av kroner, og samtidig få dugelig utstyr?
o shit waddup
Sitat av Ost2k
Hvordan skal jeg *ikke* bruke tusenvis av kroner, og samtidig få dugelig utstyr?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke vil bruke tusenvis av kroner ville jeg i allefall anbefalle deg å notere en ting her. Det blir sagt at elektronikk 2000 og elektroteknikk 2000 var GK-skolebøker. Det er ganske enkel logikk, mht ny skolereform, at bortimot alle som gikk GK elektro i skoleåret 05-06 har de liggende. Ingen trenger de "utgåtte" bøkene til skolegang. Her er det lett å få seg en billig om du kjenner noen som gikk GK i fjor.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har det poweret selv, og det er en utrolig frihet i forhold til batterier og pc power som jeg styrte med før jeg kjøpte meg det. Du kan nok absolutt klare deg med et billigere power, det du trenger er egentlig bare regulerbar spennig. Det er noe mer avansert enn jeg trenger, men jeg valgte det fordi jeg har god råd, og er vant med det fra skolen.
Fordi du trenger bare en loddestasjon, loddelisse/tinnsuger, koblingsbrett, noen komponenter, multimeter, og kanskje et veroboard.
Du trenger ikke loddestasjon til 2000 kr, oscilloskop, variabel spenningskilde med strømbegrenser, frekvensteller, LCR-meter, spektrumanalysator og en splitter ny Mercedes for å ta opp elektronikk som hobby på nybegynnerstadiet. Enkelt og greit.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Sånn ser handlelisten min ut nå:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....0&dok=5966.htm Loddestasjon 547.5,-
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...spx?id=1128397 Tinnsuger 69,-
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256294 Loddelisse 19,-
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=12075764 Loddetinn 59,-
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....ok=2021785.htm LED flasher 61,-
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....0&dok=9054.htm Lydbryter 167.5,-
Mastech MY-64 Multimeter 76-816-53 317.5,-

Og kunne du vær så snill og satt opp en handleliste på elfa med art. nr. på alt?
Jeg søkte på noe av det du sa, men med eks. kondensaterer som du foreslo, så er det utrolig mye å velge immelom, og vanskelig å vite hva jeg skal ha.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ikkje kjøp kit.

Istaden for led-flasheren kan du t.d kjøpe en NE555-chip, et par leds, et potmeter av høvelig størrelse og litt kondensatorer, og kopl opp på brødbrett. Da lærer du litt, istadenfor å bare kople. Det blir ca. 1/5 av prisen også

Ellers så har provo i stor grad rett i at billig utstyr funker bra, men eg er ueinig når det kjem til scope
Sitat av vidarlo
Ellers så har provo i stor grad rett i at billig utstyr funker bra, men eg er ueinig når det kjem til scope
Vis hele sitatet...
Helt klart at skop er uhyre praktisk, og ideelt sett skulle alle som pusler smått med elektronikk hatt skop, men sannheten er at det koster mer enn det smaker for en som er helt nybegynner. I den fasen er ikke skop så nødvendig at det er verdt å bruke tusenvis av kroner på det. Skulle interessen ta seg opp, og det blir snakk om mer avanserte kretser, og pengene strekker til, derimot..
Men det er nå min mening. Jeg har ikke skop annet enn på skolen, og det har gått bra det. Et stort savn er det helt klart, men får se om jeg får kjøpt meg et i sommer.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Jeg kan godt droppe byggesettene til fordel for komponenter, men må igjen ha hjelp til å finne hva jeg skal ha. Eks. hva er et potmeter av høvelig størrelse? Jeg vet hva et potmeter er, men ikke så mye mer enn det.
Samme med kondensatorer, og hvor på elfa finner jeg brødbrett?
For eksempel 10k er en greie størrelse. Som regel bruker du potmeteret som en variabel spenningsdeler, og da er verdien sjelden kritisk. Kobler du det som en variabel motstand, er selvsagt verdien viktig. Spørs altså igjen på hva du skal bruke det til..
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
I posten min mente jeg ikke bare potmeter, og selvom jeg vet størrelser er det masse forskjellige typer av komponenten (eks. kondensator - er jo ikke bare en ting som heter kondensator )
Ellers må jeg si takk til hjelpen jeg har fått så langt!
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Da har jeg satt opp en liten komponenthandleliste..

3x RØD LYSDIODE 75-033-11 6.4875,-
3x GUL LYSDIODE 75-019-50 9.07500,-
3x GRØNN LYSDIODE 75-019-43 8.4375
3x NE555P 73-042-65 19.4625,-
1x Motstandspakke 60-159-29 158.00,-
3x Potmeter 64-414-63 15.2625,-
2x 4017/TI 73-471-80 15.35,-
2x 2N2222/STM 71-003-16 18.37500,-
2x Eksperimentkort 48-320-02 98.75,-

Noe jeg mangler, har for lite av, har valgt feil av, evnt. har for mye av?
(Antall Navn Art.nr pris)
Sist endret av kakeflekk; 16. mai 2007 kl. 22:10. Grunn: La til eks. kort
Tenkte å bestille noen komponenter jeg også. Går VG1 Elektro, men i bøka "Data og Elektronikk" (tilsvarende "Elektronikk 2000") står lite/ingenting om lodding,kretskort osv.

Så hvor på nettet er det best å lese seg smart? Hvordan tyristorer,transistorer,kondensatorer,potmetere,motstander osv fungerer?
Bare eksempler det over, kan jo de fleste jeg nevnte men dere skjønner hvor jeg vil.

Hvordan kan jeg lære meg å lage kretser? Hvis jeg f.eks vil lage en radio, et blinkende juletre eller hva som helst fra bunn.(altså ingen byggesett) Jeg er interesert i å lære hvordan komponetene fungerer. Tror jeg og Ost2k vil det samme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lodding står om i boka for faget "Apparatmontasje" elns.

Dei komponentane du nevnte der står forøvrig grundig forklart i Elektronikk 2k, og om du skal utover det i pensum, så er "Digital Devices" referanseverket for lågare grader i universitets/høgskuleverda.
Takker Kan allerede litt om lodding. Har loddet en del byggesett. Men det hjelper meg ingenting.. Lærer ingenting av det.

Jeg skal gå på biblioteket og se om de har bøkene du referer til.

Som Ost2K lurer på, er det noe på den listen han har som bør endres eller tilføyes? tenker å bestille det samme selv.

Edit: Trenger jeg Elektronikk 2000:" Faktabok", "øvninger" og "oppgaver"?(3 bøker) bok nr 4 som heter "måleøvninger" er vel ikke et must?

http://www.gyldendal.no/undervisning...ro/Elektro.pdf
Sist endret av Sokkull; 18. mai 2007 kl. 00:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sokkull
Takker Kan allerede litt om lodding. Har loddet en del byggesett. Men det hjelper meg ingenting.. Lærer ingenting av det.

Edit: Trenger jeg Elektronikk 2000:" Faktabok", "øvninger" og "oppgaver"?(3 bøker) bok nr 4 som heter "måleøvninger" er vel ikke et must?

http://www.gyldendal.no/undervisning...ro/Elektro.pdf
Vis hele sitatet...
Du trenger boka "Elektronikk 2000" og ingen andre bøker om du vil lese teorien. Det er den som går under navnet faktabok.

Når det gjelder kit så er det kritikken min mot dei: du lærer absoulutt ingenting av dei...8)
Ok, da blir det biblioteket i morgen.

Ja ikke sant,man lærer jo ingenting om kompontentene. Men det er en god øvelse for å lære seg det å lodde fint.
Sist endret av Sokkull; 18. mai 2007 kl. 00:26.
kakeflekk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ost2k
Da har jeg satt opp en liten komponenthandleliste..

3x RØD LYSDIODE 75-033-11 6.4875,-
3x GUL LYSDIODE 75-019-50 9.07500,-
3x GRØNN LYSDIODE 75-019-43 8.4375
3x NE555P 73-042-65 19.4625,-
1x Motstandspakke 60-159-29 158.00,-
3x Potmeter 64-414-63 15.2625,-
2x 4017/TI 73-471-80 15.35,-
2x 2N2222/STM 71-003-16 18.37500,-
2x Eksperimentkort 48-320-02 98.75,-

Noe jeg mangler, har for lite av, har valgt feil av, evnt. har for mye av?
(Antall Navn Art.nr pris)
Vis hele sitatet...
Ingen som vet?
Ser bra ut det der. Kondensatorer til den slags bruk kan du alltids lodde ut av gammelt kassert utstyr etterhvert som de trenger de forskjellige størrelsene.