Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 568
Jeg henviser til denne artikkelen i klassekampen.

Den heter "Kan nettet forhandre politikken?" - den handler om bruken av Internett for første gang i en amerikansk valgkampanje.

Mitt spørsmål til forumbrukerne er:
Kan Internett føre til økt politisk engasjement hos befolkningen?
Vil populistiske partier score mest på slik bruk?
Hva med folkeavstemninger over Internett i fremtiden, vil dette lettere kunne føre til valgjuks?

Dersom direkte folkeavstemninger (ofte kalt direkte demokrati) gjennom Internett blir tatt i bruk engang i fremtiden, tror jeg at vi vil kunne få større valgdeltagelse og mer politisk reklame på Internett.
Mange konservative bruker argumentet om at tilgangen på Internett foreløpig er for liten til at folkeavstemninger kan bli representative. Det tror jeg vil løses de neste 5-10 årene, da bruken av nettet i de tusen hjem er litt mer innarbeidet. Folk flest kan besøke offentlige biblioteker og skoler for å stemme.

Forøvrig mener jeg at sikre avstemninger over nettet kan foretas, ettersom vi alleredet har fungerende nettbanker uten problemer.
Skal ikke se bort ifra at det kan være en løsning for å få inn et par stemmer ekstra. Men først må man finne en bombesikker løsning, slik at det ikke er mulig å trikse med resultatene. Internett vil vel ikke ta helt over på lang lang tid, men det blir jo enda et sted å avgi stemme.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Valgjuks ved digitale avstemninger er allerede et gigantproblem - det har vært store spørsmål rundt avstemningene i USA i det siste, for eksempel.

Denne her: http://www.blackboxvoting.com/ kan være en interessant ressurs om du er interessert i mer info.

hj
Oj da, ja juks og valg er seff noe på internett. Da kan vi vurdere pratiets seriøsitet ufra hvor bra hjemmesiden ser ut *smiler*

At "Folk flest kan besøke offentlige biblioteker og skoler for å stemme." er jo bare tullerusk, folk flest har PC hjemme og en må betale 20 kroner for å bruke PC på bibliotek enkelte steder for 15 minutter.

Men som sagt, en gang om 20 år så har vi kanskje fått et alt-i-et-kort med førerkort, minibank og dette som digitalt pass og har smartkortleser i PC'en til å putte dette inn i så vi kan stemme. Kan aldri tenke meg at de putter sammen et valglokale på internett med PHP og MySQL eller ASP og sånn (ironisk).

Vi har nok et par tusen hull til i Windows boksen før dette lar seg gjennomføre
Tja,er det egentlig et problem at så få stemmer?
Jeg tror vi angriper dette problemet på et feil måte.
Vil tro at de som ikke stemmer enten ikke gidder(de er lat) ser ikke vitsen (vitsen med et demokrati?) eller mener alle partiene er feil.
Vil vi virkelig at disse skal stemme med den holdningen?

Jeg mener at vi på en eller annen måte må få folket mere interrestert og engasjert i politikk. De må vite mere om hvordan det fungerer og hva partiene står for.

Noen som mener at alle partiene er like og at det ikke finnes et parti for dem er jo helt på jordet. Kanskje verken Høyre,Arbeiderpartiet,SV og Frp er noe for dem men det finnes da et hav av andre småpartier. Sjangsen er stor for at de finner noe de liker der,men det hjelper lite når de ikke har hørt om dem. Dette kan media ta litt kritikk for.

Vi kan jo alltids forandre politikken,gjøre den litt mere som et sirkus. Da kan det hende flere stemmer, men seriøst,vil vi virkelig det?

Internett har for politikken vært positiv.
Det er utrolig mange steder på internett hvor du ender opp med å diskutere politikk(nFF,Dagbladet(Norges største forum?),VG,etc)

Men å stemme igjennom internett?
Nei takk, folk får bare knø seg opp av sofaen og til stemmeboksen!
Enig med Mantus