Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1573
Hei.
Tåler en XT60 plugg 220v? Vet at peak current er 60A men det er vel på 12v?

Edit: Planen er å bruke en slik connector til en 220v silikon heater på 3D-printerne min.
Sist endret av redkite; 23. oktober 2015 kl. 10:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, isolasjonen er ikkje dimensjonert for det, og du har veldig eksponerte deler, så stor spenning er ikkje lurt eller godkjent.

Den vil antakeleg tåle det, men det er stor sjans for skade på utstyr - og deg sjølv.
Ja, var det jeg hadde mistanke om. Vet du om noe lignende i størrelse som er til 220v? Tenkte litt på C8
Når du ser på pluggen er det noen millimeter med plast isolasjon, så jeg ser ikke noe problem å bruke pluggen dersom du virkelig ønsker. I en lampettledning har du jo heller ikke mer enn et par mm isolasjon.

Denne pluggen er for lodding. Forskriftene sier imidlertid at det er forbudt å lodde kontakter, en skal bruke presshylser og klemmer.

Grunnen til at lodding er forbudt er at tinn ikke leder strøm spesielt godt,
og en kan få varmgang og da vil tinnet smelte, en får mer varmgang, etc etc.

For liten effekt, si under 1A er det vel ikke noe problem i praksis med lodding da en ikke vil få varmgang med så liten strøm.

Men uansett når du går fra anlegget ville jeg koblet fra strømmen på slikt hjemmesnekret anlegg.

Jeg hadde brukt godkjent materiell for 230V, eks. det de selger på Clas Ohlson pleier å være bra.

En annen ting er jo at du lett kommer borti kontaktene på denne pluggen med fingrene og kan få støt!

På laben bruker vi bananplugger, det er det enda lettere å få stør av
Sist endret av Tekniker2; 25. oktober 2015 kl. 13:02.
Er ingen norm som sier at det er forbudt å lodde kontakter, må dog ikke benyttes Tinnlodding av jordelektroder (på grunn av galvanisk korrosjon)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Når du ser på pluggen er det noen millimeter med plast isolasjon, så jeg ser ikke noe problem å bruke pluggen dersom du virkelig ønsker. I en lampettledning har du jo heller ikke mer enn et par mm isolasjon.
Vis hele sitatet...
Det finst forskjellige typer isolasjon, så mengda er nødvendigvis ikkje avgjerande, og det er også relevant om det er sjans for at kontaktene kan verte lause, og om du kan komme i berøring med kontaktene.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Grunnen til at lodding er forbudt er at tinn ikke leder strøm spesielt godt,
og en kan få varmgang og da vil tinnet smelte, en får mer varmgang, etc etc.
Vis hele sitatet...
Ein anna grunn er at loddinger tåler lite mekanisk påkjenning, samanlikna med presshylser. Prøv å knekke ein mangetråda kabel - og prøv å knekke ein lodda mangetråda kabel... På 12V er konsekvensane av slikt mindre.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
For liten effekt, si under 1A er det vel ikke noe problem i praksis med lodding da en ikke vil få varmgang med så liten strøm.
Vis hele sitatet...
Det er som sagt ikkje straumen som er hovudproblemet. Bly har leidningsevne som er ti ganger mindre enn kobber, men til gjengjeld vert fort tversnittet stort i ei lodding, og avstanden såpass kort, at eg tviler på at varmgang er motivasjonen for forbodet.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
På laben bruker vi bananplugger, det er det enda lettere å få stør av
Vis hele sitatet...
Det er i så fall grovt i utakt med lover og forskrifter. Det finst isolerte bananplugger.