Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2150
Hei !
Har seg slikt at jeg kjøpte et par stykker esp8266 fra ebay, og gledet meg til og prøve de.
Men så har det seg slik at det var ikke så enkelt som jeg trodde.

Har prøvd og koblet det opp med et FTDI kort. Og koblet slik.

FTDI - ESP8266
RX - TX
TX - RX
GND - GND - GND Strømforsyning
VCC - 3,3v Strømforsyning
CH-PD - 3,3v Strømforsyning

Kobler det opp og bruker et flash program for og prøve og flashe esp'en.
Ser ut som det får signal også for den finner esp'en, men får ikke til og oppdatere firmware. Har prøvd og satt GPO0 til GND uten hell også...
Har også prøvd med en Arduino UNO isteden for FTDI, uten hell....
Synes det er så mange forkskjellige versoner på nettet om hvordan de gjør det. Men tror jeg har prøvd alt!

Er det noen som vet en suksessfull oppkobling for og få ESP'en igang ?
Er ute etter og bruke den sammen med en Arduino UNO.

Ble litt rotete det her, og kunne lagt til noen bilder, men prøver slik.
Håper noen har noe tips , ellers er det bare å spørre så skal jeg svare.

Takk !
Mvh desperat person som har sittet en uke med dette nå...
Sist endret av pederw; 11. september 2015 kl. 23:10.
ESPn kommer med fw som kan kjøre AT Kommandoer. Virker denne?
Isåfall hvilken versjon er dette?

ESPn kommer i forskjellige versjoner, med forskjellig Flash størrelse. Hvilken har du?

Hvordan lyser LEDa?
hoyhoy
Trådstarter
Nei , jeg får ikke til å skrive AT kommandoer i seriel overvåkern. Skriver bare f.eks AT og trykker send. Ingenting kommer opp. Det er en en ESP-1. Se link
http://www.ebay.com/itm/181716608732...%3AMEBIDX%3AIT
Men når jeg fikk den var PCB platen svart istedenfor blå. Har sikkert ingenting å si men.
Led lysene:
Lyser bare rødt. Hender jeg får til og connecte med et flashprogram. Blinker da blått en gang.
Jeg har bare prøvd med development-versjonen (den til 7 dollar) og den fungerte helt ypperlig
hoyhoy
Trådstarter
Har du link petterpan2 ?
Tror det var denne http://www.ebay.com/itm/NodeMcu-Lua-...-/400923947498

Men har bestilt de "vanlige" også, bare ikke fått dem enda

Programmerer den som en arduino, det vil jeg tro du kan gjøre med din også når du får koblet den til riktig
Sist endret av petterpan2; 13. september 2015 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hoyhoy
Trådstarter
Hmm, jaa , den såg aktuel ut. Litt dyrere da ...
Flasher du denne ? Kan du kjøre AT kommandoer med en gang du koblet den til arduino og starter seriel åvervåkning ?
Eller er det mere som må gjøres?
GPIO0 skal være koblet sammen med GND når du skal overføre kode mener jeg å huske.

Jeg har brukt ESPlorer for å overføre lua-koden min til ESP, syns det fungerer veldig greit.
Hei

Har nettop testa på min type 1 som din mem blå.

Prøvde ørst versjon 1.2.0 men den virka ikke. Prøvde ikke så mye.
Lasta så inn verson 0.9.5. Den gikk OK med baud 112500. Husk å sende både NL og CR.

Det er riktig som Yochi sier om GPIO0. Restart ESPn etter at GPIO0 er kobla til GND.

Jeg har windows 8.1 og bruker ett program som heter ESP8266Flasher.exe for programering.

Kasta ned disse:
boot_v1.2.bin 0x00000
user1.512.new.bin 0x01000
blank.bin 0x3e000 & 0x7e000
hoyhoy
Trådstarter
Okei, skal prøve litt mere når jeg kommer hjem fra jobb ! Takk for mye nyttige svar.
Hvordan er stemningen med og lage ei facebook gruppe som hovedinteresse arduino og lignende microcontrollers ?
Hadde vært kjekt med en norsk side der vi kunne ha hjelpet hverandre, lagt ut nyheter og forskjellige prosjekter.
Sist endret av pederw; 18. september 2015 kl. 13:57.
Den er sin egen microcontroller, du trenger ikke noen arduino
Overskuddsmateriell
Trenger vi en facebook side når man har dette forumet? Trodde det var akurat det du skrev over som var formålet her
hoyhoy
Trådstarter
petterpan2 ; vet det. Men trenger flere inpt og output for og bruke den til brosjektet mitt.

Bullhill ; Du har nok rett i det ! Tenkte kanskje det var mer gunstig for og få raskere hjelp, da jeg er mer aktiv på FB en her fordi jeg ikke har noe data tilgjengelig hele tiden. Vet Freak går an å bruke på mobil også, men synes det er litt mere med og bruke en nettside på mobil når det ikke finnes en app. Helder ingen varslingsmetode annen en mail...
Kan også anbefale dette forumet: http://www.esp8266.com/
hoyhoy
Trådstarter
Hei, har sittet i dagevis nå å holdt på med ESP'en. Og har nå funnet en oppskrift som fungerer for min ESP.
Dette er da en oppskrift jeg har laget for meg selv, men tenkte jeg kunne dele den for og se hva dere mener.

Det jeg plages med nå er når jeg har funnet ip adressen og skriver den inn i søkefeltet så kommer det ingenting- Kommer noe med at de ikke finner siden. Er det noe jeg må gjøre etter dette også ?

Tenkte bare å få prøvd å aktivere GPIO0 og GPIO2 med nettleseren. Har også problemer med at ESP er ustabil. Detter ut av nettet osv.
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <WiFiClient.h>
#include <ESP8266WebServer.h>
#include <ESP8266mDNS.h>

const char* ssid = "........";
const char* password = "........";
MDNSResponder mdns;

ESP8266WebServer server(80);

const int led = 13;

void handleRoot() {
digitalWrite(led, 1);
server.send(200, "text/plain", "hello from esp8266!");
digitalWrite(led, 0);
}

void handleNotFound(){
digitalWrite(led, 1);
String message = "File Not Found\n\n";
message += "URI: ";
message += server.uri();
message += "\nMethod: ";
message += (server.method() == HTTP_GET)?"GET":"POST";
message += "\nArguments: ";
message += server.args();
message += "\n";
for (uint8_t i=0; i<server.args(); i++){
message += " " + server.argName(i) + ": " + server.arg(i) + "\n";
}
server.send(404, "text/plain", message);
digitalWrite(led, 0);
}

void setup(void){
pinMode(led, OUTPUT);
digitalWrite(led, 0);
Serial.begin(115200);
WiFi.begin(ssid, password);
Serial.println("");

// Wait for connection
while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
delay(500);
Serial.print(".");
}
Serial.println("");
Serial.print("Connected to ");
Serial.println(ssid);
Serial.print("IP address: ");
Serial.println(WiFi.localIP());

if (mdns.begin("esp8266", WiFi.localIP())) {
Serial.println("MDNS responder started");
}

server.on("/", handleRoot);

server.on("/inline", [](){
server.send(200, "text/plain", "this works as well");
});

server.onNotFound(handleNotFound);

server.begin();
Serial.println("HTTP server started");
}

void loop(void){
server.handleClient();
}
hoyhoy
Trådstarter
Petterpan2 ; kan du forklare litt mer om dette?

Er dett Esp sammen med Arduino?
Hvor laster du ned ESP8266 library?
Må jeg flashe denne med annen bin?
Dette er ESP8266 alene, men du skriver koden i og flasher det inn på den med arduino programmet med ESP8266 "utvidelsen". Når du har lagt inn den kan du programmere den akkurat som arduinoen, bare at den er MYE raskere og at du har wifi funksjonalitet.

Her er en guide:
https://hackaday.io/project/5150-ard...ickstart-guide

enkelt som fot i hose
Sist endret av petterpan2; 22. september 2015 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hoyhoy
Trådstarter
Så du bruker Arduino programmet som en flash program ? Har du prøvd og kjørt ESP og Arduino Uno sammen =