Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3735
For tiden så vinner jeg en del i konkurranser, der hvor jeg i mer enn 99% av tilfellene velger å selge det jeg vinner.
Dette blir det litt penger av, men langt ifra noe man kan skryte av - Alt ifra 100,- til maks noen tusenlapper.

Jeg tenker derfor at det beste og smarteste vil være å bruke disse pengene til en eller annen form for investering, enten om det er Gambling, Valutakjøp, Aksjer eller andre former for investeringer som det ikke trengs så altfor mye til for å investere litt i.

Det jeg derfor er ute etter er tips til selskaper som dere Freaks vil anbefale når det kommer til Kjøp/Salg av Aksjer.
Det er svært viktig at selskapet/siden tilbyr Norsk som språk. Utenom dette så er det viktig at selskapet tilbyr Aksjehandel i så og si alle verdens-eksisterende selskaper (f.eks. Microsoft, Sony, DNB, osv) og som gir meg tilgang de aller største aksjemarkedene her i Verden (spesielt USA og Japan).

Noen som har noen å foreslå?

Utenom dette så er jeg også på utkikk etter en nettside eller artikkel hvor jeg kan finne litt informasjon ang. Aksjehandel.
Det er nemlig ikke sånn at jeg er mer enn Nybegynner enn en Ekspert på Aksjehandel - Og det er flere ting jeg helt enda ikke skjønner når det kommer til dette.

Et eksempel er f.eks. At jeg fortsatt ikke har helt forstått hvilke gode grunner det er til å beholde sine aksjer i et selskap, fremfor å selge de når de øker i verdi.

På hvilke måter kan man tjene på å/hvilke gode grunner finnes det til å beholde aksjene man har i et selskap, fremfor å selge de?
Sist endret av supernatural; 11. april 2015 kl. 21:35.
http://e24.no/aksje-nm/aksjeskolen/ Du kan jo begynne med å lese litt her.
Jeg handler aksjer og fond hos Nordnet og er storfornøyd. Lekende lett å sette i gang.
De som selger aksjer i selskaper som stiger i verdi har gjerne en tanke om å sikre gevinst. Det at et selskap stiger i verdi sier jo ingenting om hvor "sikkert" et slik selskap er. Har du kjøpt for 10 og selger på 20 så har du doblet pengene. Om du velger å ikke selge så har du ikke gevinst - kun en papirgevinst som teoretisk kan gå i smuler eller i verste fall skrives i null.

På samme tid så vet de som selger seg ut av en aksje som stiger at kanskje kan de tjene mer på å sitte på aksjene lengre men om de føler at risikopremien ikke er tilstrekkelig stor vil et salg være smartere.
Sett alt i indeksfond. Finnes mange ressurser om investeringer på nettet.

https://www.bogleheads.org/wiki/Main_Page
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
De som selger aksjer i selskaper som stiger i verdi har gjerne en tanke om å sikre gevinst. Det at et selskap stiger i verdi sier jo ingenting om hvor "sikkert" et slik selskap er. Har du kjøpt for 10 og selger på 20 så har du doblet pengene. Om du velger å ikke selge så har du ikke gevinst - kun en papirgevinst som teoretisk kan gå i smuler eller i verste fall skrives i null.

På samme tid så vet de som selger seg ut av en aksje som stiger at kanskje kan de tjene mer på å sitte på aksjene lengre men om de føler at risikopremien ikke er tilstrekkelig stor vil et salg være smartere.
Vis hele sitatet...
Ja, du har nok et poeng - Er mye av det samme jeg har tenkt selv.

Men hva om en person eier 50% av aksjene i et selskap? Vil ikke dette da bety at denne personen eier 50% av selskapet og også har rett på/bestemmer over 50% av inntektene til selskapet?
Sist endret av supernatural; 12. april 2015 kl. 00:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Men hva om en person eier 50% av aksjene i et selskap? Vil ikke dette da bety at denne personen eier 50% av selskapet og også har rett på/bestemmer over 50% av inntektene til selskapet?
Vis hele sitatet...
Nei. For det første er 50% av inntektene eit elendig mål. Det reelle målet er resultat etter skatt, i.e. kor mykje pengar som er igjen etter skatt.

Viare så kan eit aksjeselskap gjere to ting med overskot: dei kan invistere det i seg sjølv (auke eigenkapitalen) eller betale utbytte. Om dei aukar eigenkapitalen så vil det påverke aksjeprisen, ettersom den er kombinasjon av kroneverdi av EK per aksje, pluss antatt framtidig prisstigning. Om dei betaler ut utbytte, så set styret av ein sum som vert fordelt mellom aksjonærane. Om ein majoritet av aksjonærane er misnøgde med forvaltinga av overskot, så står dei fritt til å kaste styret. Om du ikkje er majoritetseigar så må du alliere deg med andre, eller ha null makt over selskapet. Med dei summane du har mellom hendene er realiteten at du har null makt, og einaste du vil få ut av ei generalforsamling er ei gratis flaske farris.

Så det er to måtar å tene pengar på aksjer på: kjøp og sal (i.e spekulasjon) og utbytte. Utbytte er langsiktig samanlikna med spekulasjon.
Sitat av slashdot
Viare så kan eit aksjeselskap gjere to ting med overskot: dei kan invistere det i seg sjølv (auke eigenkapitalen) eller betale utbytte. Om dei aukar eigenkapitalen så vil det påverke aksjeprisen, ettersom den er kombinasjon av kroneverdi av EK per aksje, pluss antatt framtidig prisstigning. Om dei betaler ut utbytte, så set styret av ein sum som vert fordelt mellom aksjonærane.
Vis hele sitatet...

Et AS kan gjøre "uendelig" mange ting med overskuddet.
Sist endret av frtoretang; 12. april 2015 kl. 09:32.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Reptilfreak
Trådstarter
Virker dessverre som om man ikke får tilgang til det Japanske markedet gjennom Nordnet - Noen som vet hva dette skyldes?
Hei, jeg bruker IG for å kjøpe/selge valuta. Kan anbefale de kan jeg anbefale. Enkelt og komme i gang. Hvis du vurderer å trade valuta så bør du ta noen grunnkurs i teknisk analyse, hvis ikke så blir du slaktet i løpet av 90dager. Lykke til. Ps: søk etter Jason Stapleton på youtube, han har mye for å komme i gang.
Sitat av supernatural Vis innlegg
For tiden så vinner jeg en del i konkurranser, der hvor jeg i mer enn 99% av tilfellene velger å selge det jeg vinner.
Dette blir det litt penger av, men langt ifra noe man kan skryte av - Alt ifra 100,- til maks noen tusenlapper.

Jeg tenker derfor at det beste og smarteste vil være å bruke disse pengene til en eller annen form for investering, enten om det er Gambling, Valutakjøp, Aksjer eller andre former for investeringer som det ikke trengs så altfor mye til for å investere litt i.

Det jeg derfor er ute etter er tips til selskaper som dere Freaks vil anbefale når det kommer til Kjøp/Salg av Aksjer.
Det er svært viktig at selskapet/siden tilbyr Norsk som språk. Utenom dette så er det viktig at selskapet tilbyr Aksjehandel i så og si alle verdens-eksisterende selskaper (f.eks. Microsoft, Sony, DNB, osv) og som gir meg tilgang de aller største aksjemarkedene her i Verden (spesielt USA og Japan).

Noen som har noen å foreslå?

Utenom dette så er jeg også på utkikk etter en nettside eller artikkel hvor jeg kan finne litt informasjon ang. Aksjehandel.
Det er nemlig ikke sånn at jeg er mer enn Nybegynner enn en Ekspert på Aksjehandel - Og det er flere ting jeg helt enda ikke skjønner når det kommer til dette.

Et eksempel er f.eks. At jeg fortsatt ikke har helt forstått hvilke gode grunner det er til å beholde sine aksjer i et selskap, fremfor å selge de når de øker i verdi.

På hvilke måter kan man tjene på å/hvilke gode grunner finnes det til å beholde aksjene man har i et selskap, fremfor å selge de?
Vis hele sitatet...
Hva gjør du når du går i minus? Venter du til det går opp igjen? I såfall er du en av de personene Hedge Funds tjener masse penger på.

En av tingene med aksjer er at de reagerer sent på nyheter. Det er fordi når en god nyhet kommer ut så går aksjen opp og mange som deg vil selge. Dette skaper selger press og gjør at aksjen beveger seg senere opp enn den burde. Hvis aksjen går ned så tenker de fleste som kjøpte aksjen at det fortsatt er en god investering, dette gjør at folk ikke selger og aksjen beveger seg senere ned enn den burde.

Måten du handler på er alts veldig vanlig

Hvis du fortsetter sånn i lengden vil du ikke klare å tjene mer penger enn ett passivt index fond.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Hva gjør du når du går i minus? Venter du til det går opp igjen? I såfall er du en av de personene Hedge Funds tjener masse penger på.

En av tingene med aksjer er at de reagerer sent på nyheter. Det er fordi når en god nyhet kommer ut så går aksjen opp og mange som deg vil selge. Dette skaper selger press og gjør at aksjen beveger seg senere opp enn den burde. Hvis aksjen går ned så tenker de fleste som kjøpte aksjen at det fortsatt er en god investering, dette gjør at folk ikke selger og aksjen beveger seg senere ned enn den burde.

Måten du handler på er alts veldig vanlig

Hvis du fortsetter sånn i lengden vil du ikke klare å tjene mer penger enn ett passivt index fond.
Vis hele sitatet...
Hæ? Har du noensinne handlet aksjer, eller satt deg inn i teorien bak? Mekanismene du beskriver forutsetter at alle holder hodene kaldt. At det ikke er tilfelle bør diverse kursfall og -hopp overbevise om. Det du beskriver er et marked der ingenting over- eller underprises fordi handlerne kan se inn i fremtiden og vet faktisk verdi av selskapet. Slik er det ikke.
Reptilfreak
Trådstarter
Er bare å komme med forslag til alternative nettsteder (norske) å handle aksjer hos, som gir tilgang til spesielt det Japanske markedet og andre land/Verdensdeler som Nordnet ikke gir tilgang til.
Sitat av Penthouse Vis innlegg
Hei, jeg bruker IG for å kjøpe/selge valuta. Kan anbefale de kan jeg anbefale. Enkelt og komme i gang. Hvis du vurderer å trade valuta så bør du ta noen grunnkurs i teknisk analyse, hvis ikke så blir du slaktet i løpet av 90dager. Lykke til. Ps: søk etter Jason Stapleton på youtube, han har mye for å komme i gang.
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått. Om man i det hele tatt er dum nok til å trade valuta er man blakk i løpet av kort tid. Ingen seriøse investorer vil finne på å trade valuta.
Sitat av zgum Vis innlegg
Tror du har misforstått. Om man i det hele tatt er dum nok til å trade valuta er man blakk i løpet av kort tid. Ingen seriøse investorer vil finne på å trade valuta.
Vis hele sitatet...
Har drevet utelukkende med valutahandel siden Okt-14
Noen av de største hedgefundende i verden er valutainvestorer.

Det som alle markeder har til felles, om det er aksjemarked, jobbmarked, bruktbiler etc er tilbud og etterspørsel.
Ved hjelp av teknisk analyse (charts/diagrammer) så kan man lese alle marked.

Trådstarter- IG.com/no er min aksje/valutamegler. De gir tilgang til det Japanske marked.
Det som kan vær verdt å merke seg er at med IG så handler du i CFD (contract of difference)
Dette er et giret produkt. -Eks: Du vil handle i det Japanske selskapet "Evil robot inc" IG tilbyr 4/1 i giring/margin.

Du har 10.000 tilgjengelig for handel.
For å handle for 10.000 så trenger du da 2500,- i egenkapital for å kjøpe aksjer for 10.000.

Håper dette ga noen svar.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hæ? Har du noensinne handlet aksjer, eller satt deg inn i teorien bak? Mekanismene du beskriver forutsetter at alle holder hodene kaldt. At det ikke er tilfelle bør diverse kursfall og -hopp overbevise om. Det du beskriver er et marked der ingenting over- eller underprises fordi handlerne kan se inn i fremtiden og vet faktisk verdi av selskapet. Slik er det ikke.
Vis hele sitatet...
Vell.... Jeg studerer faktisk dette, har tatt spesialisering i Hedge Funds, og diskutert akkurat dette med partnere i Hedge Funds i 100 milliarder dollar klassen....

Det jeg beskriver er basert på markedspsykologi og går direkte imot alt som har med at folk holder hodet kaldt.

Her har du en forsknings artikkel som finner statistisk bevis på det jeg sier
http://www.econ.yale.edu/~shiller/be...05-11/chan.pdf

Det siste jeg sier om at det ikke går ann å slå markedet i lengden er basert på sannsynlighet. I lengden så er det ufattelig få tradere som klarer å slå markedet, hvis du i tillegg holder deg til å selge når du er i pluss og ikke selge når ting går ned ( noe som bare var en antagelse fra min side) så har du enda mindre sjanse til å slå markedet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Reptilfreak
Trådstarter
Undersøkte nylig om DNB muligens tilbyr adgang til Det Japanske Aksjemarkedet - Men ikke de heller tilbyr dette.

Noen som vet hva som er greiea med at det er så mange som ikke tilbyr adgang til dette markedet?
Hvordan kan det ha seg slik at det ikke tilbys tilgang til et aksjemarked som er såpass stort og populært?

Er det i det hele tatt noen Banker, Selskaper eller Nettsteder som tilbyr dette?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Undersøkte nylig om DNB muligens tilbyr adgang til Det Japanske Aksjemarkedet - Men ikke de heller tilbyr dette.

Noen som vet hva som er greiea med at det er så mange som ikke tilbyr adgang til dette markedet?
Hvordan kan det ha seg slik at det ikke tilbys tilgang til et aksjemarked som er såpass stort og populært?

Er det i det hele tatt noen Banker, Selskaper eller Nettsteder som tilbyr dette?
Vis hele sitatet...
IG og CMC markets tilbyr handel i alle markeder. De tilbyr da bare handel i hovedindeksene og ikke i enkelt selskaper.
NordNet er det vel mange som bruker?