Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5958
Hei, jeg går på mitt siste år nå fra VGS og forstår ikke helt hvordan søkesystemet til høyskolen/uni virker. Jeg har gått elektro på VG1, Data- og Elektronikk på VG2 og holder på med den siste uken med påbygg. Karakterene mine er ikke dei beste, jeg ligger rundt på 3-4 i snitt men mye av det er pga vg1-2 som jeg hadde problemer med å fullføre etter noe familie problemer.

Jeg forstår at jeg må ta R1, R2 matte og fysikk som jeg skal ta nå til våren. Siden jeg har skiftet utdanning 1 gang før så ender jeg opp med å være 21 det året som jeg søker på universitet, vil det si at jeg kan ikke søke med førstevitnemål og får ekstra søke poeng pga alderen men det blir større krav?

Om jeg forsatt søker på førstevitnemålet og tar opp igjen noen fag til høsten/våren vil jeg bli en andresøker pga forandring på vitnemålet?

Er det noen av fagene som ikke teller for søking på høyskolen/uni pga forandring av utdanning? Feks, jeg tror ikke at alle dei fagene jeg hadde på vg1 og vg2 er brukelige for ingeniør utdanning så blir dei strøket eller teller dei bare mindre enn dei andre?

Blir helt forvirret på dette systemet når jeg hører en side fra læreren min og en annen fra rådgivaren min.
Du har kun krav på førstegangsvitnemål til og med det året du fyller 21.
Og alle fagene stiller likt uansett hva du søker, er jeg redd. For å finne ut antall studiepoeng så tar du snittet ditt og ganger med 10+ at du legger til eventuelle ekstrapoeng som alder, realfagspoeng, poeng for utført førstegangstjeneste osv.
Når det kommer til dette angående førstegangsvitnemål og endring av fag, så tror jeg ikke dette har noe si, eventuelt kan du gå forkurs på skolen, som pleier å begynne i Juli en gang.
Trådstarter
3 0
Er det noe forskjell om jeg tar forkurset på vanlig realfag skole eller om jeg tar det på en privat skole over 5 månader og så melder jeg meg opp som privatist på eksamen? Vil helst ikke bruke 1 år på forkurs siden matte er mitt sterkeste fag.
Om du bruker 5 mnd'r på privatskole (1 semester), eller et år (2 semestre, et standard skoleår), har lite å si på annet enn lommeboka di. Husk at privatskole er dyrt. Å selv om du blir ferdig med forkurs til jul, er de fleste studier bare halvveis i året da, og du må vente et halvt år før du kan begynne med ing.utd.
Jeg tenkte mer på en 3 semestersordning for de som mangler fordypning i R2 og Fysikk 1. Tror ikke alle skoler har disse ordningene, men Høgskolen i Gjøvik har iallefall en: http://hig.no/studietilbud/tresemester
True phreak.
Sitat av Staticize Vis innlegg
Jeg forstår at jeg må ta R1, R2 matte og fysikk som jeg skal ta nå til våren. Siden jeg har skiftet utdanning 1 gang før så ender jeg opp med å være 21 det året som jeg søker på universitet, vil det si at jeg kan ikke søke med førstevitnemål og får ekstra søke poeng pga alderen men det blir større krav?
Vis hele sitatet...
Det er ikke gitt at man må ha flere studiepoeng for å komme inn på et studie dersom man søker i ordinærkvote. Min erfaring er faktisk er at det er litt lavere krav...


Om jeg forsatt søker på førstevitnemålet og tar opp igjen noen fag til høsten/våren vil jeg bli en andresøker pga forandring på vitnemålet?
Vis hele sitatet...
Om du forbedrer karakterer havner du i ordinærkvoten, ja.

Er det noen av fagene som ikke teller for søking på høyskolen/uni pga forandring av utdanning? Feks, jeg tror ikke at alle dei fagene jeg hadde på vg1 og vg2 er brukelige for ingeniør utdanning så blir dei strøket eller teller dei bare mindre enn dei andre?

Blir helt forvirret på dette systemet når jeg hører en side fra læreren min og en annen fra rådgivaren min.
Vis hele sitatet...
Alle fagene teller likt.

Nå vet jeg ikke hva du skal gå eller hvor, men avhengig av studiested går det an å begynne på tilfeldig studie, drite i alle programfagene, melde seg opp i ingeniørfag, og ha progresjon på et studie man egentlig ikke er tatt opp til, og søke året etter, da med ekstra studiepoeng siden man har fullført ett år med høyere utdanning, og hoppe over ett år.

Man ingeniørutdanninger har forresten åpent inntak, så om man ikke er så kresen på hvor man går burde det gå fint.
Sist endret av Orph; 16. juni 2012 kl. 08:45.
Dersom du tar fullt forkurs, så teller snittet på forkurset ved opptak til ingeniørutdannelsen, og karakterene fra videregående gjelder ikke.

Angående tilleggspoeng, så får du to alderspoeng hvert år fra du er 20 til du er 24, altså 8 poeng. Dersom du går et år på folkehøyskole eller tar militærtjeneste får du to poeng til. Du kan med andre ord gå fra f.eks. 3,5 i snitt til 4,5 i snitt på fire år uten å gå på skole

Dersom du gjør begge disse tingene, bør du komme lett inn på ingeniørutdanning. En jeg kjenner søkte med 6,2 i snitt (5,2 fra forkurs + alders- og militærpoeng). Han kom inn. Han hadde samme snitt som deg fra videregående.

Så spørsmålet er hvor mye tid du vil bruke. Inntakskravet varierer fra år til år, noen ganger er det ikke noe krav, men hvis det er krav så er det ofte på over 4 i snitt. Kommer an på antall søkere. Lykke til!
Ta å undersøk skolen der du skal gå.
Er flere skoler som tilbyr kurs i R1, R2 og fysikk over sommerferien.
Du blir da kvalifisert til studiet du har tenkt deg inn på
Disse forkursene gjelder dog ikke for andre høyskoler/universiteter.
Trådstarter
3 0
Så dette vil si at dei elektrofagene jeg hadde på vg1 og vg2 teller ingenting og alle fag som jeg tar om igjen via eksamen vil gjøre meg til en ordinær søker? Tror jeg ikke kommer til å ta noe fag om igjen da, mye tid borkastet siden det er ofte 10-15 poeng forskjell mellom ordinær og førstevitnemål. Hva om jeg stryker på et fag i på vg3 og jeg tar det om igjen til høsten på samme skole som jeg gikk på i år, vil det føre meg til ordinærkvoten eller ikke? Vil ikke forstå om det gjør det i verfall.

Fikk tak i en søkerbok og den sier at alle ingeniør lingene i bergen borsett ifra energiteknologi, marineteknikk, maskinteknikk, undervannsteknologi og landmåling & eiendomsdesign kom alle inn på sist år. Nå skal jeg ikke søke før 2013 så jeg vet ikke hvordan det vil se ut da men om Bergen ser ut som dette så kan jeg komme inn på hva som helst uten å ha noen karakterer på andre steder i Norge som feks oslo, narvik osv. Har tenkt å velge noe innen for data, auto eller kjemi og har ingen problemer å flytte fra bergen om det betyr at jeg får en utdanning som jeg vil ha.
(sorry for doublepost men viste ikke edit'e posten din 5 her)

Glem det jeg sa om doublepost ^^
Sist endret av Staticize; 17. juni 2012 kl. 01:21.