Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 11506
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har kjøpt ett stort gammel manometer, brukt i en engelsk ubåt fra andre verdenskrig.

http://bildr.no/thumb/913610.jpeg
25 cm i diameter.

Så, da er spørsmålet, hva skal jeg bruke det til?

Tenker på å bygge det om, og montere en servo inni, til å bevege viseren.
Men hva skal viseren vise?
Samboeren syntes det var så "fint" att ho ville ha det hengende i stua til pynt.
Hadde vert tøft om det "virket" og viseren bevegde seg.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Legg det ut på auksjon
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Siden jeg nettopp kjøpte det på finn.no så vill jeg jo ha det selv da.
Men det hadde vert tøft å latt viseren gjøre noe, siden det skal henge på veggen i stua.
Luftfuktighet eller noe lignende?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
ja, kan vere en mulighet det.. Eller temperatur.
Eventuelt desibel.

Hadde vert tøft att viseren bevegde seg i forhold til lyden i rommet?
Desibel måler hadde vært tøft! eller så kan du jo altids lage en ubåt også da? ; D
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Tja, trur ikke det blir ubåt nå i år, for se om jeg får igjenn mere på skatten til neste år..
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Tja, du kan jo bruke den til å måle trykk!

Selve huset kan du jo forsåvidt putte inn hva du vil. En klokke tror jeg hadde sett tøft ut, hvis du tar en stubb kobberrør med 90 graders bend på hver side, så hardlodder du en stålbit som føtter og en hurtigkobling/t-stykke med gjenger på i midten, som du fester klokka i. Da blir det jo litt steampunk stil over det!

Desibelmåler hadde vært ganske fett om du får tak i måleverk som passer i huset.
Kanskje du får bedre hjelp HER: http://www.uboat.net/ De har forum som du kan spørre på...
Sist endret av woff; 24. juni 2011 kl. 20:45.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Å få det til å virke rent mekanisk er ikke noe problem.
Åpner det, bak, og monterer en liten rc-servo i forbindelse med mekanismen til viseren.
Servoen styres enkelt med ett Arduino-kort.
Trur nesten jeg får for desibelmåler jeg..
Eller noen som har andre forslag?
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Å få det til å virke rent mekanisk er ikke noe problem.
Åpner det, bak, og monterer en liten rc-servo i forbindelse med mekanismen til viseren.
Servoen styres enkelt med ett Arduino-kort.
Trur nesten jeg får for desibelmåler jeg..
Eller noen som har andre forslag?
Vis hele sitatet...
Kan du bruke denne metoden med alle typer målere? Det er jo forbanna kult! Hva med en vibrasjonsmåler på basskassa? Veiecelle under kaffeboksen, med ei lampe som lyser når det er igjen lite kaffe? Vindhastighetsmåler så du ser når det er orkan ute? Trådløs pH-måler som du kan ha i kjeften? Det er jo ingen grenser!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Alle mekaniske manometer kan jo bygges om til å styres på denne måten, men det er jo lettere om det er litt størrelse på dem.
Til Arduino får man veldig masse input sensorer.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Du får huske å legge ut bilder og greier når du er ferdig med prosjektet
koble deg inn på måleren i sikringsskapet, enten fysiskt eller optiskt, og vis strømforbruket på måleren.. Ville også gått for en stepmotor, da denne lager "kulere" lyd og er mer nøyaktig.. Ville brukt en microbryter/hallsensor for home-switch..

Bare mine 2 cent ( 0,1098 NOK )
Hvorfor ikke ha masse forskjellige sensortyper? Som lydnivå, temp, strømforbruk, lysnivå ute, vindhastighet på taket. Så har du en RGB diode til bakgrunnsbelysning, som lyser EKS: gult på temp, rødt på strømforbruk, blått på lydnivå osv.

Håper du forsto meg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Hadde kannskje vert noe å vekslett mellom forskjellig ting, men ikke lys..
Blå, rød og gule dioder kommer ikke opp på veggen i sua her gitt! Synes ikke det passer til manometeret heller.
Blått diodelys er noe av det styggeste jeg vet..

Om noen vil hjelpe meg med programeringa av dette, så hadde det vert supert!
Er ikke helt stø på programering enda.
Steppermotor hadde kannskje vert bedre det ja..
Du kan heller bruke ett annet manometer som viser hvilken modus manometeret er i.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det var faktisk ikke så dum!
Noen som vet hvor jeg finner db båler til arduino?

Håper noen vil hjelpe meg å programere dette!
Jeg kan godt hjelpe deg med programmeringen, bare du bestemmer komponentene og virkemåten..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Høres veldig bra ut.
Gi meg litt tid på å finne ut hva jeg vil ha og mekke sammen..
Til dB-måler kan du bruke en mikrofon . du må kanskje "kalibrere" den.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Hadde det vert tøft å montere fire trykksensorer under hvert av sofa beina, og latt viseren vise hvor tungt det er?
Nåle kommer høyere og høyere til fler som setter seg...
Hvis det var en av modusene, ja. Hadde vært dødskult å sett vekta til 4 personer i sofaen
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Trur det blir bare en modus muligens..
Men jeg trenger en servo/steppermotor som lager minimalt med lyd, og som ikke tar skade av å stå i ei stilling leege!
Noen somv et om noe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Trur det blir bare en modus muligens..
Men jeg trenger en servo/steppermotor som lager minimalt med lyd, og som ikke tar skade av å stå i ei stilling leege!
Noen somv et om noe?
Vis hele sitatet...
Amperemeter.

Kutt ut ideen om stepper, og gå for noko så enkelt som eit følsomt amperemeter og ein PWM-utgang. Slår meg at det er enklare, og mykje stillare.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
siden jeg har det gammle stilige manometeret, så må ejg jo bruke det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg sikta til å bygge det om.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
sett inn en passe stort ampermeter og skifte viser...
tja, kan gå det kannskje!
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Ignifer Vis innlegg
sett inn en passe stort ampermeter og skifte viser...
tja, kan gå det kannskje!
Vis hele sitatet...
her er et som går til 10 mA
jeg har flere apermetere fra gamle kassetspillere, si ifra om du vil ha dem. jeg har også mange små servoer.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det er lettere å bruke servo/ steppermotor trur jeg..
Servoer har jeg selv, men trur ikke jeg kan bruke det.
Blir varm om den skal stå i samme posisjonen lenge, bråker en del og
jeg tror det er to steppermotorer i en cd spiller, en som styrere laseren, og en til rotering av cd'en, ellers er vel børsteløse motorer til rc biler også stepmotorer, rigth?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Du har rett i drt med cd spilleren.
Men i en rc motor er det ikke noe stepper nei

En steppmotor kan kjøres veldig nøyaktig i den posisjonen man ønsker i små "stepp".
Den trenger egen styring.
Eksempelvis en arduino med stepper-kort.
Du kan jo tråle gjennom internett på jakt etter stepper motorer.
Tror jeg har en nede i kjelleren, den er på omtrent 8 cm i diameter, kan godt gi deg den hvis jeg finer den
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Den hørtes bra ut!
Vil du gi den fra deg, så vil jeg gjerne ha!
Vet du noe om den? Noe data/info?
Vet lite om den, men hvis jeg husker rett var den fra en scanner, gir den gjerne bort, har bare hatt den i en eller annen svartsekk i ett par år
▼ ... over en uke senere ... ▼
var på dynga i går, og da fant jeg en slags avspiller/brenner av noe slag. jeg skrudde av stepmotoren, den er din om du vil ha den.
den har en festeplate under,og selve motoren måler 30x24,5 mm. aner ikke om den fungerer, men den ser ikke skadet ut.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Som den skrotnissen jeg er så vil jeg gjerne ha den!
Hørte ikke noe mere ifra Mathsterk, så jeg står uten motor for øyeblikket.
Jeg må vel klare å finne ut hvordan jeg skal styre den på noe vis tipper jeg.
Arduino er jo ganske så fleksibelt..
Jeg hadde glemt av hele greia *flau*.
Drar å leter etter den ASAP.

EDIT: fant den ikke, men fant masse annet rart(knust CD-spiller..).
▼ ... over en uke senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Da var stepper motoren, med kontroll kommet.
Det ble denne, og denne.

Kommer til å koble det opp sånn som dette.

Her går motoren automatisk, men jeg vil styre den med ett potmeter i første omgang.
Har lett en del nå etter skjema og kode, men finner ikke noe.

Noen som kan hjelpe meg her?
En stepmotor har ikke minne, slik som f.eks en servo eller et ampere/voltmeter har. Hvis et ampere/voltmeter får tilført en spenning så vil viseren vise nøyaktig det samme helt til spenningskilden skrus av. Slik hadde det vært VELDIG lett å bruke amperemeter til applikasjonen din, ved å la et potmeter begrense strømmen til, si et 10mA, potmeter.
En servo vil også jobbe med å holde posisjonen sin så lenge servokontrolleren gir riktige riktige servopulser.

En step motor beveger seg et steg til høyre eller venstre hver gang du ber den om det, men du kan ikke be en stepmotor om å gå til en viss posisjon uten å vite hvor den står, som du kan med ampere-/voltmeter/servo. Det trengs altså en mer intelligent styringskrets, med minimum en "home"-switch i enden så den kan kalibreres mot en kjent posisjon. For å gjøre den analoge verdien fra et potmeter om til step-pulser til driverkortet ditt så kan du bruke f.eks en 555 timer. For hver høye puls fra timeren vil motoren steppe en gang i den retningen du bestemmer med "dir" inngangen. Hvis du styrer frekvensen på firkantpulsen fra 555 timeren med potmeteret så styrer du med andre ord rotasjonshastigheten på motoren. For å styre retningen til motoren kan du bruke en bryter med pullup-motstand.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ja, du har vel rett i det..

Men en stepper lager mye mindre lyd enn en servo..
Og å finne ett passe stort amper/voltometer som går nok grader kan bli vanskelig trur jeg..

Er veldig åpen for innspillog hjelp her.
Som wanna-b sier; du bør ha en måte å finne ut hvor startposisjonen er (home-switch). Bruker en digital-inngang på mikrokontrolleren.
Så har du step-motoren som styrer utslaget på meteret; her trenger du kun at programmet "vet" hvor mange step fra home-posisjon som er maks. Eventuelt så kan du ha en end-stop switch også.
Så kobler du potmeteret ti spenning, og den variable utgangen på det til en analog inngang på mikrokontrolleren. Dermed så måler du null til maks spenning på potmeteret (0 - 100% utslag), som igjen kan styre step-motoren.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ja, skal kunne la seg gjøre det.
Blir en del mikk makk inne i manometeret da, er ikke så veldig god plas der, men med noen små microbrytere, så skal dette kunne la seg gjøre.

Men når det kommer til programeringa er jeg desverre nødt til å få litt hjelp. Eller med andre ord, så må noen programere for meg...

Servo med potmeter klarer jeg selv, men ikke med steppmotor og greier.
Overskuddsmateriell
Større maskiner har 3 slike switcher. en i hver ende for å kontrollere at den ikke kan gå for langt pga en feil og en mellom de for å ha refferansepunkt å gå ut fra.
om du velger å bruke avr mikrokontroller så si ifra, så skal jeg skrive en enkel kode snutt for deg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Da var stepper motoren, med kontroll kommet.
Det ble denne, og denne.

Kommer til å koble det opp sånn som dette.

Her går motoren automatisk, men jeg vil styre den med ett potmeter i første omgang.
Har lett en del nå etter skjema og kode, men finner ikke noe.

Noen som kan hjelpe meg her?
Vis hele sitatet...
Her ser du hva jeg bruker....

Men programering av arduinoen har jeg ikke så god greie på....
Se siste videoen av ben heck på element14.com, der styrer han en step motor frem og tilbake vha et potmeter og arduino. Så ikke at du skulle bruke arduino, den vet jeg ikke hvordan jeg bruker...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Finner ikke den spesifikke videoen jeg..?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Her ser du hva jeg bruker....

Men programering av arduinoen har jeg ikke så god greie på....
Vis hele sitatet...
Det finnes heldigvis mye eksempler; det er en av fordelen med å jobbe med Arduino.
Her er hvordan du leser av et potmeter via en analog inngang: AnalogReadSerial.
Men vent, i "Stepper Library" har de dette eksempelet: MotorKnob. Ser ut som det gjør omtrent det du vil.