Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5028
Hei! Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg lys til dyrking, men har stusset på hva jeg skal velge. Jeg har sett litt på ebay osv, men som sagt har jeg stusset veldig på det. Jeg lurer derfor om noen med litt kunnskap innenfor dette temaet kunne ha linket meg det jeg trenger. Jeg har lyst å holde det som billig som råd, uten at det går noe særlig utover kvalitet! Hadde vært fint om noen kunne ha hjulpet meg og postet noen linker til lys og det som trengs !

Takk på forhånd!
Bestill "High Power LEDs" fra Ebay. Gjerne de på 3-4W per diode. Disse leverer en del mer lys enn vanlige 5/10mm LED's som er brukt på de fleste "kommersielle" dyrkelys du finner der. Bygde nettopp ett panel av slike dioder, bruker en helt vanlig PSU til PCen på 300W, funker knall 20 stk (10 blå 10 rød) koster deg rett over 400,- og strømforsyning finner du i hvilken som helst kassert PC. Det følger også med drivere til veldig mange av disse diodene, da de krever en viss konstant spenning. Panelet mitt er på ca 60 Watt (20 dioder x 3 W) og lyser minst like bra som de kommersielle til nærmere 2k
Trådstarter
43 7
Er ikke det vanskelig å lage et slikt oppsett? Haha, jeg ser for meg at jeg klarer å brenne ned hele huset dersom jeg prøver på dette. Kunne du kanskje puttet en link ?
Det er ikke verre enn å koble diodene til en driver og driverene til 12V utgangen på forsyninga

Mine krever en spenning på ca 3.6-4 V (blå) og 3.2-3.6 V (rød) og en konstant strøm på 700mA, så dette dekker 12V linjene uten problemer. Driverene er de som leverer konstant strøm, så de trenger du bare rett å slett å koble i, så gjør dem jobben sin. Du bør montere disse diodene på en 5-6 mm tykk aluplate, ettersom dem utvikler litt varme.

Her
har du en guide til ett lignende oppsett, men merk att han bruker Cree og Phillips Luxeon LED's som gjerne er svindyre, men du kan vør heldig å komme over noe wholesale opplegg på Ebay

EDIT:

Her er ett bilde av mine prototype lampe

Sist endret av Sangheili; 15. mars 2011 kl. 22:16. Grunn: Lagt til bilde + diverse skrivefeil
Trådstarter
43 7
Jeg tror rett og slett jeg må gå for noe som dette: http://www.designbelysning.no/viewde...productid-4696 (med mindre jeg kunne ha kjopt et av ledsystemene som du har bygget? ^^)

Hva tror du om det settet? For hvor mange planter vil de holde for? Finnes det eventuelt andre billigere og bedre alternativer?

Takk igjen!
Sist endret av mathias123; 16. mars 2011 kl. 23:29.
Gå for denne i stedet http://www.designbelysning.no/viewde...productid-4712
Denne kan brukes i både vekst og blomst, selv om den er best til blomstring.
En 400w hps vil gi deg et mye bedre resultat enn om du bruker de 250w pærene.
Sitat av Sangheili Vis innlegg
Det er ikke verre enn å koble diodene til en driver og driverene til 12V utgangen på forsyninga
Vis hele sitatet...
What? Megatroll? De led lysene sender ikke ut lys-spektrumet som er optimalt for Cannabis planter, bruk vekstlys som f.eks fra linkene over isteden!
Sitat av Lataralus Vis innlegg
What? Megatroll? De led lysene sender ikke ut lys-spektrumet som er optimalt for Cannabis planter, bruk vekstlys som f.eks fra linkene over isteden!
Vis hele sitatet...
Vet no ikke helt hvem som er troll her men plantene hans ser ut til å stortrives med blått og rødt

http://www.ledgrow.eu/12-3-2011%20002.JPG

Jævlig merkelig at trollene som bruker LED's får helt kurante planter å vel så det. Trenger ikke hele lysspekteret.

http://www.ledgrow.eu/
Sist endret av Sangheili; 17. mars 2011 kl. 02:03.
Sitat av Sangheili Vis innlegg
Vet no ikke helt hvem som er troll her men plantene hans ser ut til å stortrives med blått og rødt

Jævlig merkelig at trollene som bruker LED's får helt kurante planter å vel så det. Trenger ikke hele lysspekteret.
Vis hele sitatet...
Nå er det snakk om effektivitet ! Det er jo for f.... et ugress! Med riktig jord å omstendigheter så gror det uansett.

Trådstarter:
Du får myyyye bedre, friskere planter + større harvest med HPS lamper (helst ikke under 400w) enn du gjør med LED.
Men et tips:
prøv helst å finne en du kan kjøpe i nærområdet og ikke på internett. Hvis du skal bestille det på nettet så burde du hvertfall ikke bestille det til adressen du skal gro i. F.eks til en kompis som kan si "Nei den har jeg solgt til noen via nettet". Vet av flere som har gjort den tabben og bestilt det hjem til seg selv eller til grohuset å fått rassia rundt harvest.
HPS/MH er såklart det beste å bruke, men du sitter gjerne med en saftig strømregning etter avling, for å ikke snakke om att det har vært tilfeller der kåker har brent ned pga. at balastene til HPS blir altfor varme.
Trådstarter
43 7
Hmm... så jeg burde holde meg til cfl? :s hvor mange planter vil det settet dekke cann ca?