Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2263
Heisann.
Jeg skal lage en akvarielampe som består av tre forskjellige fargede LED. Er ikke helt sikker på hvor mange LED jeg skal bruke totalt enda. Jeg har sett litt på disse kortene, men jeg skjønner ikke så mye.

Så om noen kunne ha hjelpet meg med å si hvilket kort jeg skal kjøpe hadde det vært topp!

Har sett at noen av de har så man kan dimme LED og det er noe som er ønskelig for meg.
Sist endret av iMAGINE123; 9. februar 2011 kl. 19:45.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nå skal jeg vere veldig forsiktig, siden jeg slett ikke er ekspert.
Jeg går og venter på å få mitt forste kort i posten.
Men har lest en del, og satt meg litt inn i det.
Ett Arduino Uno er jo veldig greit da.
Går utifra att du i
Har litt plass, så du trenger vel ikke Nano?
Ville brukt Uno jeg trur jeg.....
Har ganske god plass ja, men hvor store er disse kortene ca? Fant akkurat ut at på siden de sin så har de en forklaring på hva de forskjellige brukes til. Ser ut som om Uno skal holde, men jeg er ikke helt sikker. Hvor er det best å bestille fra?

Men, hvordan er det de får spenning?
Sist endret av iMAGINE123; 9. februar 2011 kl. 20:08.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sparkfun

Adafruits

Elektro

Er mange fler og, men det er bare å søke litt...
Jeg bestilte på fra Adafruit..

Du jeg ca hvor stort kortet er på Arduino.cc

Du gir dem spennein via usb, eller saparat strømforsyning..
9V DC..
Trur du kan bruke 12 volt og, men det skal jeg ikke garantere.
Sitat av Ignifer Vis innlegg



Du gir dem spennein via usb, eller saparat strømforsyning..
9V DC..
Trur du kan bruke 12 volt og, men det skal jeg ikke garantere.
Vis hele sitatet...
arduino uno:
Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V
hvis du går på arduino.cc så kan du se nærmere på kortene. spenning inn kan variere mye, men anbefalt inn er 7-12V DC hvis du bruker ekstern strømforsyning, ellers går den også rett fra usb.

uno funker helt fint for en førstegangsbruker. mini eller nano er for mer innebygde kretser.

du nevner dimming av led - dette er fullt mulig, med PWM eller på norsk pulsbreddemodulasjon. les litt om det på arduino sine tutorial sider, eller på wikipedia =)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Se på den ja!
Mente jeg hadde lest det en plass..
Trenger jeg noen spesielle LED? Er det noe mere jeg trenger eller ligger alt inni det kortet? For uten om kabel ;P
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Vanlige LED i ønsket farge, motstander til å legge i serie med diodene..
Ellers trenger du strømforsyning.
et breadboard og noen koblingsledninger kan være fint til senere prototyping hvis det skulle være aktuelt. ser at clas ohlson selger både motstandssett og lysdioder noe som kan være et rimelig alternativ. anbefaler å kjøpe et "screw shield" som er et brett med pinner til arduinoen som gir deg skrukoblinger. fint til litt mer fast montasje =)
Akvariet er vel 50cmx60cm og 40cm dypt. Er det noen måte jeg kan finne ut hvor mange led jeg trenger? eller er det bare kjøre på? :P
Det kommer ann på hvor mange du vil ha det

Kjør på og lykke til
Takker for all hjelpen Har vel all infoen jeg trenger da. Kommer tilbake med en ny tråd om jeg sliter med å programmere den i fremtiden
Husk at du finner mange ferdige programmer rundt om på nettet hvis du skulle slite!
Sist endret av ragedAsian; 9. februar 2011 kl. 21:27. Grunn: Mordi!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har laget en Arduino tråd her inne jeg.
Tenkte den kunne samle litt forskjellig om Arduino relaterte spørsmål.
Så slipper vi mange tråder om det samme.....

http://freak.no/forum/showthread.php?t=177392
Når kretsen( feks ATmega8 ) er ferdig programert kan den brukes med så enke koblinger.

http://www.tuxgraphics.org/common/images2/article09halloween/circuit-simple-foam.jpg

Spenningen skal da være 5 volt

http://www.tuxgraphics.org/electroni...host-kit.shtml
Ville bare tipse om Robonor som er en norsk forhandler av Arduino.
heisann, har skaffet meg en transfomator som gir ut 12V 1,5A DC. Er dette fint for arduino uno? Er det sånn at det gir ut 12V og 1,5A på utgangene og da? Hvordan blir det i forhold til LED pærene?
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
heisann, har skaffet meg en transfomator som gir ut 12V 1,5A DC. Er dette fint for arduino uno? Er det sånn at det gir ut 12V og 1,5A på utgangene og da? Hvordan blir det i forhold til LED pærene?
Vis hele sitatet...
Det sitter en spenningsregulator på kortet, som transformerer ned spenningen til 5V. så du vil få 5V ut fra pinnene på kortet. men hvis du er litt lur, kjøper du deg noen transistorer og bruker de til å "dimme" led'ne

da kobler du sånn her, men dropper dioden og relèet, og setter inn lysdioder og strømbegrensende motstand. dette gjør at du kan ha dimming på langt flere led's

http://arduino.cc/playground/uploads/Main/relays.pdf

edit: kortet tar bare så mye strøm som trengs, dvs at hvis trafoen er merket 1,5A er makseffekten som kan hentes ut.
Sist endret av haavardgj; 21. februar 2011 kl. 18:04.