Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 7546
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har en Mascot strømforsyning, type 7416:

http://www.hampedia.net/pictures/power_supplies/mascot/mascot-7416s.jpg

har fungert vel og lenge.. Helt til idag

Skjedde idet jeg testet en vifte, plutselig stoppet den, men jeg kunne enda høre BZZZ,(Fra strømforsyneren) akkurat som om ledningene var kortsluttet, eller at den enda ga strøm, noe den ikke gjør.

Har målt den met multimeter, og uansett hva jeg settet volten på(På strømforsyneren) så viser multimeteret kun 0.33V. Så den gir ikke strøm.

Noen som vet hva som kan være gæli på den? Har åpnet den, renset den for stæv og dritt, men så er ikke elektro-kunnskapene mine så gode Vil helst unngå å kjøpe ny, da denne har vært med meg i mange år

EDIT: Om det skulle vise seg at denne er helt ødelagt(BææH) Så tar jeg gjerne imot råd/tips til andre liknende strømforsynere, trenger ikke store sakene, så lavt som mulig- opp til minimum 12V, Ampere har ikke så mye å si, så vi prøver å holde det billig her
Sist endret av Fleff; 27. juli 2010 kl. 23:42.
0.33 V på utgangen.. Høres ut som du kan ha et problem ved feedback.. Finn databladet på alle de små signaltransistorene i strømforsyningen og mål transistorene. Du finner nok et par tutter på nettet for og fastslå om transistorene er ødelagt.

Kan raskt si at det skal ligge ca 0.6v fra Base til Emitter på NPN og 0.6 fra Kollektor til Base på PNP.
Se også nøye over om du finner noen sprekte kondensatorer og/eller svidde komponenter.
Sist endret av Provo; 28. juli 2010 kl. 09:20.
Heidu!

Denne har en sikring i seg. Pell av dekselet så ser du en liten glassikring inni der.
Sitat av marp Vis innlegg
Heidu!

Denne har en sikring i seg. Pell av dekselet så ser du en liten glassikring inni der.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at du ville ikke hatt 0,3v på utgangen om sikringen hadde vært ødelagt. Om dette skulle være tilfelle så er måleinstrumentet totalt ute av kalibrasjon eller så er det en merkelig form for gjord feil i tillegg til røken sikring.
Voltmeter kan vise så mangt, spesielt om det står Biltema på de... Det kan være en liten spenning der selv om sikringen er gåen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Har prøvd å måle med 3 forskjellige multimetere, samme resultat =/

Sjekka sikringen, var ikke gåen. Men noe som var merkelig; Jeg målte med multimeter over sikringen, fikk kun 0.9-1.0V, Men om jeg målte kontaktene der strømmen går inn, fikk jeg jo selvfølgelig 220V, Strømmen går rett fra kontakten, til en spole, så fortsetter den videre i kretskortet, og til sikringen, så må være noe mellom der.

Tok noen bilder:









Edit: VET jeg stilte hvitbalansen feil -_-
Sist endret av Fleff; 28. juli 2010 kl. 15:45.
sett måleinstrumentet ditt i "pipe" -modus (motstand) og mål over sikringen. Det skal være 0 ohm, og du skal høre piping.
Sist endret av marp; 28. juli 2010 kl. 15:53.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Testet nå, var på 00.3, så er så godt som 0, om jeg testet med noe annet der sikringen skulle være, så får jeg samme resultat: Strømforsyneren bzz'er, og blir varm, men den gir ikke noe.
Hvis sikringen sitter etter trafoen, så kan du ta den ut og prøve å skru på strømforsyningen for å se om problemet ligger før eller etter sikringen.

Pass på å ikke la den stå på lenge, ettersom det høres ut som du har en kortslutning et sted, noe som kan føre til flere skader hvis den får stå på lenge nok.

Kanskje du kan spore opp koblingsskjema/serviceskjema for den? Da har du et bedre utgangspunkt for testing, og det blir lettere for oss å foreslå ting du kan prøve.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Hmm, dersom jeg må ta ut trafoen, så bryter jeg jo all kontakt fra sikringen, til strøm inn? Da må jeg jo til med loddebolt også

Er også enig at det høres ut som en kortslutting, men kan enkelte komponenter som er defekte skape en kortslutting?

Er nok veldig vanskelig å finne koblingsskjema på denne, da den er veldig gammel, og norskprodusert, men jeg kan jo kanskje høre med Mascot Norge
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hmm, dersom jeg må ta ut trafoen, så bryter jeg jo all kontakt fra sikringen, til strøm inn? Da må jeg jo til med loddebolt også
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mente ta ut sikringen Litt tvetydig fra min side

Sitat av Fleff
Er også enig at det høres ut som en kortslutting, men kan enkelte komponenter som er defekte skape en kortslutting?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan skje.
Her handler det om å dele opp strømforsyningen i "deler". For så å måle hver enkelt del.

Det er generelt ganske håpløst å måle uten noen form for koblingsskjema.

Mål etter trafoen, hva har du ut på den?


På bilde 2, den blå kondensatoren (?), den så litt implodert ut... Er den helt OK ?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Sikringen var etter trafoen, så jeg tok ut sikringen, og skrudde den på, den lagde bittelitt lyd, og ble ikke varm, så da er nok problemet etter trafoen.

Jeg målte rett etter trafoen, da fikk jeg 20-21V, uavhengig om jeg stilte på potmeteret.

Så også at den blå kondensatoren så litt merkelig ut, den har sunket litt sammen. Er en til, samme type på kretskortet, den har ikke sunket sammen, så kan være den er blåst?
Er nok mest sannsynlig den som er gåen ja.

Så ikke noe annet som kan være feil, på bildet i allefall. Så da er det nok en komponent som er problemet.
Og kondensatoren er en fin plass å starte, spesielt når den har sunke sammen, som er et fint tegn på at den er blåst.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Kan jo teste å få byttet den, så det stod 10 nS på den, noe sted jeg kan finne disse?

Googla Capacitor 10 NS, og fant denne:

Ligna prikk lik, er bare å finne noe sted som selger disse.
Sist endret av Fleff; 28. juli 2010 kl. 21:26.
ns ?

Sikkerpå at det ikke er nF ?
Mål over den.. Du skal ikke måle gjenomgang i den med ohm-meter. (Veldig lite sjanse for at det er den da men... Vil heller tro at det er transistoren som sitter på kjøleribba bak eller den store elektrolytkondensatoren...
Du kan teste poweret UTEN den lille kondensatoren tror jeg. Den er vel der bare for å fjerne hf-støy.
Sist endret av woff; 28. juli 2010 kl. 21:33.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Stusset også over det samme, står nS og ikke nF.

Clicky:



Edit: For de som lurer: Fjernet sikringen, og bøyde den ned for å ta bildet
Sist endret av Fleff; 28. juli 2010 kl. 21:35.
Sitat av woff Vis innlegg
Mål over den.. Du skal ikke måle gjenomgang i den med ohm-meter. (Veldig lite sjanse for at det er den da men... Vil heller tro at det er transistoren som sitter på kjøleribba bak eller den store elektrolytkondensatoren...
Du kan teste poweret UTEN den lille kondensatoren tror jeg. Den er vel der bare for å fjerne hf-støy.
Vis hele sitatet...
Ville normalt også satset på enten transistoren eller elektrolytten..
Men når den keramiske kondensatoren er sig i, så er det et fint tegn på at det er noe galt med den.

Så en måling over den burde bli gjort uansett.


Men som sagt tidligere, uten skjemategninger så er det vanskelig å si noe konkret.


Ta også å mål på beinan til voltregulatoren.

http://www.datasheetcatalog.org/data...ola/MC1723.pdf

Der har du skjemategning.

Juster på voltmeteret for å se om ting forandrer seg.
Sist endret av Blackkoz; 28. juli 2010 kl. 21:39.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Målte over kondensatoren(den blå) Målte med likestrøm, og det ble 2.2V

Viser seg å være svært vanskelig å finne noe skjema på denne =/
Sist endret av Fleff; 28. juli 2010 kl. 21:41.
Det er ganske vanelig at disse kondensatorene kan se litt 'rare' ut. Det betyr IKKE at de er defekte. Ser ut fra kretskortet at den kondensatoren ikke har noe med problemet ditt å gjøre. Du finner litt info om den her: http://www.futurlec.com/Motorola/MC1723CP.shtml
Har fortsatt mest tro på at el-lytten er problemet....
Du kan like gjerne finne fram loddebolt...

Red: Ettersom du måler spenning over den er den ok!
Sist endret av woff; 28. juli 2010 kl. 21:44.
Om det er C1 (iforhold til skjemategningen) så burde det være mulig å kortslutte den kondensatoren, for så å måle spenningen ut. Om jeg tenker rett akkurat nå.

Skyt meg gjerne om jeg tar feil.
Skyter herved! Kondensatoren funker i følge måling, og å kortslutte gjør skjeldent noe bra......

Nå er det veldig lite med komponenter som kan kortslutte poweret sånn at utgangen gir 0v..... Ledningen ut er største feilkilde, etterfulgt av elektrolyttkondensator. Det er lite sjanse for at andre komponenter kan kortslutte tror jeg.
Sist endret av woff; 28. juli 2010 kl. 21:51.
Vell, at han måler på hvert bein på kondensatoren, og har et resultat, så betyr det ikke at kondensatoren fungerer.. Da man ikke har noen skjemategning, slik at man ikke vet hvilken oppgave kondensatoren har osv osv.

Om den bare er satt der for å glatte ut, så vil du jo få et resultat når du måler, siden du måler + og -, og ikke igjennom kondensatoren.

Så, lodd løs kondensatoren og mål over den istedet.

Kortsluttning er skjeldent bra nei, men igjen så spørs det hva oppgaven er :P
Siden NÅR har de begynt å glatte med kondensatorer i nanofarad størrelse? Hvis du sjekker linken jeg la opp viser den bruken av denne ic'en og en kondensator i samme størrelse... Elektrolytten derimot brukes til å glatte med....
Sist endret av woff; 28. juli 2010 kl. 21:55.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Målte beina til begge volt regulatorene, der ligger den også på 21V.

Hvis elektrolytten er gåen, så kan jeg jo bare bytte den? Det som står på den er:

Siemens
Germany
B41306-E7228
2200µF an1 +50/-10%
40V-
-40...+85C
DIN41238

Så står det 02.87, noe jeg renger med er datoen, så da er vel den litt gammel?
Jepp, den kan du fint bytte! Du trenger ikke ha samme 'type', du finner ofte tilsvarende kondensatorer i annet utstyr med strømforsyning.. (Sjekk returen på Elkjøp / Expert..) 22oouf 25V bør holde, men du gjør ikke noe feil ved å bruke feks 4700uf og 40V hvis du har... Datoen som du viser til har ikke mye betydning. Det finnes mye elektronikk med eldre kondendsatorer enn dette som virker!
Men hvorfor ikke lodde den ut og måle på den med et ohm-meter?
Sist endret av woff; 28. juli 2010 kl. 22:02.
Sitat av woff Vis innlegg
Siden NÅR har de begynt å glatte med kondensatorer i nanofarad størrelse? Hvis du sjekker linken jeg la opp viser den bruken av denne ic'en og en kondensator i samme størrelse... Elektrolytten derimot brukes til å glatte med....
Vis hele sitatet...
Det har du igrunn rett i :P

Lenge siden man har rotet med elektronikk nå xD Samt trøtt i huet :P

Men da er det igrunn også liten sannsynlighet at elektrolytten skal påvirke resultatet, når den bare glatter ut.


------

Mål mellom bein 4 og 7, samt 13 og 7.
Hvilke resultater får du da?
Samt mellom bein 4 og 13.
Elektrolytten sitter mellom + og - og vil ved kortslutning dra ned poweret på samme måte som du vi få ved kortslutning i ledningen ut av poweret. Som sagt før er det mest sansynlig at det er en av to muligheter....
Lodd av elektrolytten da, og test, mål først elektrolytten og så kan man evt sette på spenning og måle utgangs-spenningen ?

Men, elektrolytten vil jo ikke kortsluttes om den går til H, hvis jeg husker rett? Det vil bare bli brudd i den?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg er ikke så god på å lese koblingsskjema, så vet ikke helt hva som er hva

Så jeg skal lodde av elektrolytten, og måle resistanen(kapasitansen)? Er ikke helt sikker på hvordan jeg gjør dette
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Elektrolytter kan bli ødelagte over tid har jeg hørt. Fører til store reparasjonskostnader i forsvaret blant annet :P
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Ikke så rart min er ødelagt da, siden den er nesten 25 år gammel?
Jepp, du lodder ut kondensatoren og måler mellom + og - på den med ohm-meteret på x1 (lavest område). Du skal da måle brudd. (Du kan få et utslag på instrumentet som lader seg ut relativt fort. Hvis du har satt meteret på høyere område tar det lenger tid før utladning.)
Elektrolytter er vel den komponenten i dagens elektronikk som har dårligst levetid, da de ofte tørker ut eller lekker.
Sist endret av woff; 28. juli 2010 kl. 22:34.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Ahh, Ok

Da venter jeg på at loddebolten skal bli varm
Ki... Det fremgår av kretskortet at kondensatoren har 4 bein... Du skal kun bry deg med de to som er i bruk, og som skal være merket med + og -. Har du sjekket at ledningen ut av poweret er bra? Altså ingen kortslutning i den? (Lodd den løs og mål...)

Nå må jeg beklagligvis gå... Lykke til!
Sist endret av woff; 28. juli 2010 kl. 22:39.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Stemmer at den har 4 bein ja

Sjekket ledningen ut, var noe av det første jeg gjorde Byttet den likeså godt.

Takker for all hjelp hittil, nå skal jeg få loddet litt
Sitat av Fleff Vis innlegg
Stusset også over det samme, står nS og ikke nF.
Vis hele sitatet...
Her markerer "n" at det er nanofarad og "S" at toleransen er -20%, +50%.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Takker for oppklaringen Provo

Fikk nå loddet av Elektrolytten, og målte de 2 kontaktene som var loddet til kretsten(+ og -)

Trenger vel ikke si mer enn bildet sier?


(Stemmer, er ingen kontakt, ingen kontakt på noen av kontaktflatene)
Sitat av woff Vis innlegg
22oouf 25V bør holde, men du gjør ikke noe feil ved å bruke feks 4700uf og 40V hvis du har...
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke gått ned i kapasitans, og ettersom han måler 20-21 V etter trafoen (gitt at voltmeteret sto på AC) betyr det at likerettet spenning er ca 30 V. En kondensator med spenningsrating på 25 V vil derfor gå i luften rimelig umiddelbart. Den bør derfor erstattes med en kondensator på minst 4700 µF og 35 V.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg hadde ingen elektrolytter liggendes som kunne ha passet =/

Noen som vet sånn ca hvor jeg kan kjøpe via nettbutikk? Kanskje jeg kan finne noe å kraftige saker som har disse elektrolyttene i seg, som jeg kan nappe ut Men må først finne ut ca pris ved kjøping, så ser jeg hva som lønner seg.

Edit: Kan denne passe:http://www.radioshack.com/product/in...tic+capacitors Den er på 2200uF

Men denne er på 4700uF, og koster kun bittelitt mer: http://www.radioshack.com/product/in...tic+capacitors
Sist endret av Fleff; 29. juli 2010 kl. 15:23.
elfa.se

Prisen er ikke den største =)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Hmm, alle jeg finner står det Toleranse:+/-20%, og den gamle jeg har, står det +50/-10% Har dette så mye å si?

Edit: https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...-NO#toc=19010;
Sist endret av Fleff; 29. juli 2010 kl. 15:27.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hmm, alle jeg finner står det Toleranse:+/-20%, og den gamle jeg har, står det +50/-10% Har dette så mye å si?

Edit: https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...-NO#toc=19010;
Vis hele sitatet...
Nei, det spiller ingen rolle. Men så vidt jeg forsto så hadde du vel bekreftet at det ikke var kortslutning i elektrolytten? Da er det i så fall ikke der feilen er.
Hvis du måler O.L mellom + og - på kondensatoren er den mest sansynligvis ok.

Tolleransen har veldig lite å si. Normalt beregnes vel (for enkel glattekondensator..) 1000uF pr ampere strøm som trekkes / kan belastes.
Det vil si at 2200uF egner seg til ca 2 Amp, mens 4700uF egner seg til ca 4 Amp... Hovedsaken er at du heller bruker for stor enn for liten. Som sagt holder det med 25V, men du gjør ingenting feil med høyere spenning heller.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Hmm. Målte kondensatoren igjen, først viste den 0.00 i noen sek, så vandret den mellom 3.00- og 7.00, så ble den stabil på OL. Så er den OK da?
Sist endret av Fleff; 29. juli 2010 kl. 15:44.
Sitat av woff Vis innlegg
Som sagt holder det med 25V, men du gjør ingenting feil med høyere spenning heller.
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt holder det ikke med 25 V. Fleff sa han målte 21 V etter trafoen, og ettersom dette er vekselspenning tilsvarer det ca 30 V likerettet DC.

Sitat av Fleff
Hmm. Målte kondensatoren igjen, først viste den 0.00 i noen sek, så vandret den mellom 3.00- og 7.00, så ble den stabil så OL. Så er den OK da?
Vis hele sitatet...
Ja, det betyr at den er OK. Det vil si, det betyr at den ikke er kortsluttet og etter all sannsynlighet ikke er årsaken til problemet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Hmm. Lurer fælt på hva som er problemet da?

Lurer på om jeg kortsluttet ledningene(ut) rett før den tok kvelden, noe jeg har gjort endel ganger før, men kan vel være et komponent som har røket pga det?
Det som kan ryke ved kortslutning er sikring eller utgangstransistor... (De to likeretterdiodene tåler ganske mye.)