Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  158 20604
Hei Hei
Trådstarter
hvis jeg parralellkobler 6 7,6v batterier med 5000 mah per... da vil jeg få ett batteri på 46v og bare 5000 mah?
vil jeg da bare kunne drive en 80 ah motor i ... sånn 6 min eller noe på maks styrke?

må jeg seriekobble 10 parallelkoblinger på 5000mah for å kunne drive motoren på full styrke i 30 min ca?
hvaslags utveksling burde jeg ha fra hulene til motoren? hvor mange prosent av full kraft ville den brukt? ca.

hvordan kan jeg regne ut hvor langt man kan komme på x antall mah....?
i parallellkobling: økt kapasitet, spenningen er det samme som spenningen over ett av batteriene.
i seriekobling: samme kapasitet (i mAh), men spenningen over hvert batteri legges sammen

altså seriekobler man for å få større spenning, og parallellkobler for å få høyere kapasitet.

du må parallellkoble 16 seriekoblinger á 6 batterier for å kunne kjøre motoren på full pinne i én time ca, totalt 96 batterier

altså ca 8 seriekoblinger á 6 batterier for å kunne kjøre full pinne i en halvtime, totalt 48 batterier

btw: mAh/Ah er benevnelsen til kapasiteten i batterier, A brukes om hvor mye for eksempel en motor trekker.
80A i en time - 80Ah
80A i en halvtime - 40Ah
40A (50%) i en time - 40Ah
Sist endret av VivaLatrina; 24. mai 2010 kl. 16:25.
Hei Hei
Trådstarter
hva er sammenhengen mellom watt og ah?

Hvor stor prosent av kraften kunne jeg trenge for å holde en fart på 30km i timen?
1. det er ingen direkte sammenheng mellom kapasiteten til et batteri, og effekten til motoren. strømmen (A) i motoren: I=P/U, hvor i er strøm i Ampere, U er spenning i volt og P er effekt i watt

2. det er veldig vanskelig å si, i teorien trengs det ikke kraft for å opprettholde farten, hvis man ser bort fra underlaget, utveksling fra motor til aksling, vekt, rullemotstand, luftmotstand osv, altså alt som bremser ned fartøyet ditt.

I praksis er dette noe helt annet
Sist endret av VivaLatrina; 24. mai 2010 kl. 17:21.
Hei Hei
Trådstarter
kan du gi ett estimat? tror du jeg kommer til å bruke mer enn 50 prosent for å holde 40km i timen? 7000 watt er veldig mye... er det sånn at hvis jeg bare bruke 3500 watt så bruker dne bare 40 ah ? for andre elektriske skaateboard bruker jo ca 800 watt. finnes det ikke noe måte å regne seg frem til hvor mange ah den bruker normalt..? per km liksom...
sett at det er reinspikket PWM-styring, så vil halvering av effekt (watt) halvere strømmen også (A for ampere, ikke Ah som betyr amperetimer).


Nei, det finnes ingen *enkel* måte å regne ut hvor mange Ah den bruker per km, punktum. ja, det går an, men da må du spesifisere MYE mer, som vekt, materiale i hjulene, motstand i kulelagere, din egen kroppsvekt, kroppsform, ja tilogmed lufttrykk om du skal ha det helt nøyaktig (og enda mer enn det)
Sist endret av VivaLatrina; 24. mai 2010 kl. 17:35.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
...
hvordan kan jeg regne ut hvor langt man kan komme på x antall mah....?
Vis hele sitatet...
Hvor langt kommer du på en tank med bensin?

Dette vil jo variere veldig ut fra kjørestil, vekt, rullemotstand, vindmotstand, giringsforhold osv. Slik vil det være for en elektrisk go-cart også. Et regnestykke som krever forholdsvis stor innsikt i både matematikk og fysikk, for å si det slik.

Så her gjelder det egentlig bare å prøve seg litt frem. Ingenting slår empiriske data i forhold til dette.

Men som et utgangspunkt kan du jo tenke deg gjennomsnittlig 50% effektuttak. Å beregne hvor lenge du kan kjøre da, er så enkelt som å ta batterikapasiteten i Ah og dele på belastningen i A.

Husk også at det vil være litt forskjellig hvor mye kapasitet du kan ta ut fra de forskjellige batteritypene. Blybatterier ligger i området 50-90%, for eksempel. Tapper du strøm utover dette kan du skade batteriet. Slik er det også for de fleste andre batterityper, selv om prosentsatsen kan variere.

Skal du kjøre hardt på batterier, lønner det seg å ha en krets som kobler ut når spenningen når en grenseverdi - dvs før batteriene er tappet for lavt. Og så bør man vurdere regenerativ brems, dvs at batteriene lades opp når du bremser. På denne måten får du konservert noe av den energien du har brukt til akselerasjon, når du retarderer. Kanskje litt ambisiøst når det gjelder en go-cart, men det vil gi en vesentlig lenger kjøretid så lenge det er mye gassing og bremsing.
Sist endret av capidog; 24. mai 2010 kl. 17:38. Grunn: Edit: VivaLatrina har kommet meg i forkjøpet her
Hei Hei
Trådstarter
jeg tenker på å bruke vanlige longboard hul. på asfalt. helt flatt. og ca 90-100kg totalvakt. inklusive meg.
jeg tenker ikke å få helt nøyaktig... men for å få ett ca tall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg tenker på å bruke vanlige longboard hul. på asfalt. helt flatt. og ca 90-100kg totalvakt. inklusive meg.
jeg tenker ikke å få helt nøyaktig... men for å få ett ca tall.
Vis hele sitatet...
Å opprettholde 40km/h på flatt, hardt underlag, med harde hjul, uten akselerasjon vil ikkje kreve spesielt mykje. Prøv med sykkel - det er ikkje veldig stort problem å holde 40km/h på en litt god sykkel. Kanskje størrelsesorden 100-200W?

Men er det et spesielt interessant tall? Eg regner med du ikkje har ubegrensa lange asfalterte plasser?
Hei Hei
Trådstarter
hvis jeg parralelkobler to og to av disse http://hobbycity.com/hobbyking/store...idProduct=9180
og så har 3 serier? da får jeg 44,4v og 15 ah ikke sant?
la oss ta watt mengden slashdot oppga 200watt... det hørtes litt lite ut så vi dobbler det for sikkerhets skyld. ved 400 watts effekt bruker motoren hvor mange a per time?
*sigh*, for å doble spenningen, SERIEKOBLER MAN TO BATTERIER, ikke tre som du av en eller annen grunn har klart å komme frem til. du seriekobler to batterier, så kan du parallellkoble så mange av disse gruppene du bare vil.

nei det kan du nesten regne ut selv nå føler jeg

strøm=watt/spenning

400/44,4=9A. det vil si at på en time vil den tappe batteriene for 9Ah, og på to timer vil det bli 18Ah til sammen.

så må du også tenke på at dette er for å opprettholde en fart, for å komme opp i fart trenger du akselerasjon, noe som krever mye mer
Sist endret av VivaLatrina; 24. mai 2010 kl. 18:23.
Hei Hei
Trådstarter
jeg beklager viva! jeg mente seriekobble 2 to og to og så lage 3 parraleller.. aka 6 batterier.
nå begynner vi å snakke samme språk igjen

spørs dog hvor lenge du kan kjøre på det, hvis du tenker på at det gjerne blir en del annet enn helt flat asfalt
Hei Hei
Trådstarter
de skateboardene man kan kjøpe http://www.alteredelectricskateboard...at_600_LTD.htm
som har 12 ah.

og de oppgir 8-12 miles som er 19km ish?

jeg må jo også finne en balngse mellom vekt og kjørelengde og pris :P

da jeg først og fremst ser på det som ett fremkomst middel så blir distanse viktig. vil feks solcelle panel utgjøre en forskjell? planen er å bruke den til feks skolen og til venner. men vis jeg skal kjøre så jeg kan ta den med inn i klasserommet og koble til el utak, så må den heller ikke veie for mye. motoren ahr en vekt på litt under 2kg og batteriene veier ca 1 kg hver. og så blir det med kontroller å litt sånt.. så rundt 10 kg... det greier jeg å løfte.
Kort fortalt: Kjøp så mange batterier du har råd til. Det er ikke noe vits å gjøre noen mer detaljerte anslag på kjørelengde og den slags enn det du allerede har fått, ettersom usikkerheten blir for stor.

Solcellepanel vil være mer eller mindre bortkastet. For store nok paneler med god nok kvalitet til at det skal være noen vits, så vil det både koste skjorta og være veldig upraktisk på et skateboard. Anbefaler heller at du kjøper en ferdig frittstående (balansert) lader for Lipo-batterier i serie for å lade batteriene når du ikke bruker den.
Hadde gått for en vindusviskemotor, startmotor eller en drill med gir til motor.
Da kan du enkelt bruke et 12volt blybatteri som du kan ha bak på brette, burde ikke være så vanskelig å gjennomføre.
Sitat av zevz Vis innlegg
Hadde gått for en vindusviskemotor, startmotor eller en drill med gir til motor.
Da kan du enkelt bruke et 12volt blybatteri som du kan ha bak på brette, burde ikke være så vanskelig å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
En vindusviskermotor ville nok vært altfor svak, en startmotor ville blitt ødelagt av varmeutvikling etter kort tid, og en drillmotor ville kanskje laget bevegelse i brettet, men ikke mye mer action enn det. Trådstarter er ute etter vedvarende effekt i kilowatt-området, og ingen av motorene du nevner klarer dette.
Har sett en elektrisk bil før me startmotor som drivkraft, funket bra det!

Eller så kan du jo se på reservedeler til elektrisk sparkesykkel og ta motoren derfra, de bruker som oftest 12 volt også, noe som gjør det mye lettere å lage.
Jeg fant en side hvor de selger forskjellige motorer:

http://www.evdrives.com/motors_overview_golf_cart.html#

Men er dette bra motorer? Da mener jeg kraftige motorer som har høy rmp.
Sitat av piloten Vis innlegg
Jeg fant en side hvor de selger forskjellige motorer:

http://www.evdrives.com/motors_overview_golf_cart.html#

Men er dette bra motorer? Da mener jeg kraftige motorer som har høy rmp.
Vis hele sitatet...
Alt du spør om står jo på siden du linker til. Trykk på "more info", så står både RPM og maksimal effekt i hestekrefter der. Det er lov å lese selv først
Hei Hei
Trådstarter
jeg har egentlig ubegrenset med penger, lucky me! Menallikevell vil jeg tenke litt økonomi. da dette ikke er det eneste jeg må bruke penger på.
jeg må også tenke på vekt og hvor mange batterier jeg kan få plass til. Jeg tenker at 8 batterier i serie og parralleller vil utgjøre 44,4v 20 ah. det er det dobbelte av det som er oppgitt på kjøpe skateboard som altered. + at de bruker 36v. Jeg skal bruke 44,4v så vil ikke det funke fjell?
Burde du ikke finn ut av hvordan motor du skal bruke først? så vet du hvor mange volt osv du faktisk trenger?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg har egentlig ubegrenset med penger, lucky me! ...
Vis hele sitatet...
Det må være behagelig å kunne si noe slikt. Og det er ikke et spor av misunnelse her...

Et annet moment du må tenke på i skateboard-prosjektet ditt er hvordan du skal styre motoren. Altered bruker en trådløs kontroll. Har du noen tanker om dette?

Tidlige utgaver av motoriserte skateboard hadde gjerne en wire til et gasshåndtak, og ingen brems. Men det ser jo praktisk ut med en trådløs kontroll, med bremsefunksjon.
Hei Hei
Trådstarter
jeg vet hvaslags motor jeg skal bruke. hvertfall hva som er planen. og 44,4v skal passe yppelig.
men jeg sliter med å finne en 150A ESC med støtte for 12 Celler. link pl0x?

hvis folk gidder å lese litt forran i tråden kan de se at jeg har forklart nesten alt.
men vis folk ikke gidder så kan jeg forklare igjen
motoren styres av en ESC som styres av en microkontroller som tarimot signaler fra en iphone. KAPPISH?
jeg har en plan for systemet mitt btw...
Du må jo kjøpe deg en mac, og lage programmet til iphone også da
Hei Hei
Trådstarter
jeg har en mac. jeg har faktisk 2 macer... to macbook pro og jeg var medlem i apple developer program.
jeg holder på med appen nå

uff... jeg høres sikkelig bedriten ut :S

jeg har bare funnet en ESC som passer kravene mine, men med en pris på godt over 1200kr er jeg skeptisk..

noen som kan finne ett alternativ?
Hei Hei
Trådstarter
men for den motoren jeg så på, står det at den krever 150A ESC... :S
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg har bare funnet en ESC som passer kravene mine, men med en pris på godt over 1200kr er jeg skeptisk..

noen som kan finne ett alternativ?
Vis hele sitatet...
Hvis du har ubegrenset med penger, burde ikke 1200kr være noe problem?

Utstyr som er beregnet for slike strømmer som dette, er ikke billig.
Hei Hei
Trådstarter
jeg vil jo ikke sløse da... jeg vil finne det billigst allternative...
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
men for den motoren jeg så på, står det at den krever 150A ESC... :S
Vis hele sitatet...
ja, den krever ESC som takler den strømmen, på de spenningsnivåene det er snakk om, altså trenger du en som tåler 5-12 li-po celler

hvis du kjører på med lavere spenning, vil du ikke få utnyttet motoren for det den er god for
Sist endret av VivaLatrina; 27. mai 2010 kl. 00:15.
Hei Hei
Trådstarter
ok, nå tror jeg jeg beynner å finne de fleste delene. men en ting jeg lurer veldig på er, hvor lenge varer lipo batterier? hvor mange oppladninger ?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
ok, nå tror jeg jeg beynner å finne de fleste delene. men en ting jeg lurer veldig på er, hvor lenge varer lipo batterier? hvor mange oppladninger ?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvor hardt du har tenkt å belaste dem.

Man operer gjerne med betegnelsen C for hvor stor strøm man kan ta ut fra et batteri uten at det ødelegges. C representerer antall ganger kapasiteten i Ah, omregnet til A. Eksempel: Kapasitet 5000 mAh. Kontinuerlig belastning 10C. Peak belastning 20C. Omregnet blir dette 5000 mAh = 5 Ah * 10C = 50 A kontinuerlig, og 5 Ah * 20C = 100 A peak. osv.

Dette C-tallet er som regel alltid oppgitt for LiPo (og noen andre batterityper). Overstiger du dette får du brann/eksplosjon eller kraftig redusert levetid.

Antall sykluser er direkte knyttet til hvor hardt du belaster batteriet. 1C gir deg kanske 1000 ladesykluser, mens 10C gir deg 100. Dette fremgår også gjerne av databladet til cellene som er benyttet i LiPo-batteriet.
Hei Hei
Trådstarter
så ett batteri på 15c vil bare gi meg 70 eller noe ladesycluser?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
så ett batteri på 15c vil bare gi meg 70 eller noe ladesycluser?
Vis hele sitatet...
Nei, da har du misforstått.

Det jeg viste deg var et eksempel.

Prinsippet er at jo hardere du lader og belaster batteriet, jo færre antall sykluser kan du regne med at batteriet varer.

De fleste moderne LiPo-batterier kan lades med 2C. Men du kan også lade med lavere strøm - 0.1C, 0.5C eller 1C (osv). Lader du med 2C får du kanskje bare 100 sykluser. Lader du med 0.1C får du kanskje opptil 2000 sykluser. Men det samme gjelder belastning (utlading). Tapper du (belaster) med full kapasitet (eksempelvis 10C) får du kortere levetid enn hvis du belaster med, la oss si 1C.

Som sagt: "Dette fremgår også gjerne av databladet til cellene som er benyttet i LiPo-batteriet."

Ha forøvrig stor respekt for LiPo som selges til hobbyformål. De er sensitive for kortslutning, mekanisk skade og overlading. Når innmaten kommer i kontakt med oksygen får du en eksplosiv selvantenning...

http://www.youtube.com/watch?v=SQ0SNESIkWk
Hei Hei
Trådstarter
jeg forstår fremdeles ikke :P http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...idProduct=7639 disse abtteriene i serie og parllel så jeg får 3*2 batterier med 44,4 volt og 15 ah.. og med en motor på 7000 watt http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...ner_(eq:_70-55)

ca hvor mange ladninger kan jeg forvente <? liksom 100000 eller 10?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
...
ca hvor mange ladninger kan jeg forvente <? liksom 100000 eller 10?
Vis hele sitatet...
Skaff meg/deg databladet for cellene, så får du svaret ditt. Batteriet er satt sammen av 6 celler i serie à 3.7V nominell spenning og 5 Ah kapasitet. Dette indikeres av betegnelsen 6S1P.

Ved 15C kan du ta ut 75A av 1 batteri. 3 i parallell gir deg 225A. Dette er mye mer strøm enn du trenger. Hvis du belaster gjennomsnittlig 0.5 av maks effekt på motoren, tilsvarer dette ca 75A. Dette gir forholdstall 75/225 = 33% belastning. Dette er en ganske moderat belastning, som vil medføre relativt lang levetid på batteriene. Da forutsetter jeg at cellene er av en normal god kvalitet.

Noe mer er det vanskelig å si uten datablad.

Husk at hvis du paralellkobler 3 og seriekobler 2 av disse batteriene, så har du egentlig en 12S3P konfigurasjon av cellene (til sammen 36 LiPo-celler). Fornuftig LiPo-lading bør alltid inkludere balansering av celler. Så det blir en temmelig heftig lader du må skaffe deg...

Foreslår at du leser deg litt opp på batteriteknologi generelt før du går i gang med prosjektet ditt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium...olymer_battery
http://www.batteryuniversity.com/index.htm
Hei Hei
Trådstarter
denne heftige laderen jeg må skaffe, hvaslags spesifikasjoner må jeg se etter for å finne en som passer?
kan du linke til en som vil passe ?
¨tusen takk til alle som hjelper min lille hjerne å forstå meg på elektronikk

ok, jeg begynner å lure på om jeg heller skal bruke 2 motorer med hver sin speed controller og hver sitt battery pack
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
denne heftige laderen jeg må skaffe, hvaslags spesifikasjoner må jeg se etter for å finne en som passer?
...
Vis hele sitatet...
En slik lader tror jeg ikke finnes. En ideell LiPo-lader bør kunne balansere hver celle (dvs lade hver celle individuelt). Siden du hypotetisk har 36 celler i oppsettet ditt, blir nok dette i overkant mange. Du må nok bryte det ned i hver batteripakke, dvs 6 pakker á 6S1P.

Da kan du bruke en slik balanserer pr pakke:

http://hobbycity.com/hobbyking/store...idProduct=7443

Og en lader som kan lade inntil 6S LiPo (22.2 V) pr pakke. Eventuelt med innebygget balanserer (da trenger du ikke balansereren ovenfor):

http://hobbycity.com/hobbyking/store...idProduct=6443

Men du må altså ha 1 slik pr batteripakke, 6 stk totalt i ditt oppsett. Frykelig dyrt og upraktisk.

Er det noen grunn til at du ikke vurderer blybatterier? Du hadde gjort livet litt lettere for deg selv da, selv om batteriene er vesentlig tyngre. Da kunne du ha brukt rimelige ladere for blybatterier, og batteriene koster en brøkdel:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/El.../Blybatterier/
Hei Hei
Trådstarter
jeg har nå bestemt meg for å heller velge å ha fire mindre hubmotoreer som jeg skal bygge selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg har nå bestemt meg for å heller velge å ha fire mindre hubmotoreer som jeg skal bygge selv.
Vis hele sitatet...
Det syns jeg høres mye lurere ut. Det mange gjør feil er at man lager en stor og tung sak som da igjen trenger større motor, mere batterier. Lag heller en så lett som du klarer. Du veier selv sikkert 70kg så det er du som utgjør mesteparten av vekten. Den blir ikke mere stabil av og ha selve brettet tyngre.

Men det å gjøre brettet bredere og lengere vil ha mye å si. Jeg driver selv nå og lager meg en segway med 2* 880W 24volt. Har prøvd en og den dro mellom 100-200W når jeg kjøre på det hardeste. Ditt brett vil kreve ca det samme når du har kommet opp i fart. Ville nok ha sett litt på "http://www.pingbattery.com/servlet/StoreFront" der finner du mange fine store batteriepakker med lader.

Kommer selv til å bruke 24V 30A. Som gir meg 720W timer. Det vil si at jeg kan dra 720W total i 1 time. Men siden den bruker ca 200W da så har jeg en kjøretid på 3 timer ( kommer ann på underlag). Man regner ca at man må ha 10kg per 1kw/t batterier man skal ha. Hvis du skulle ha hatt 7kw og kunne kjørt den i en time ville de ha veid 70kg bare i batterier. En buddy sånn elbil bruker en 13kw motor og bilen veier vel 500kg og kommer opp i en 100km/ time. 7KW funker bare ikke å sette på et skatebord

Lykke til, dette kommer nok til å bli morsomt å se fremgang på!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har lyst på noen updates
hvor har du kommet så lang? sikkert flere enn meg som lurer på det
Hei Hei
Trådstarter
Jeg har bestilt alle tingene, tre av syv pakker har kommet. to pakker er enda ikke sendt, men alle varene skal være på lager innen den 5/9.... og så er det trucksene... de lurer jeg på om de kommer i det hele tatt. har ikke fått noe kontakt med selger, og enda ikke noen lapp fra posten om at de har kommet. ikke noe tracking nr heller..
jeg venter til alle de andre pakkene har kommet, og hvis jeg ikke har hørt noe fra de enda så bestiller jeg nye fra ett annet sted :/

det er alt jeg har.. nesten. jeg har begynt å modifisere batteriene

jeg lover å oppdatere når det kommer noe fornuftig men ja.. håper de siste pakkene blir sendt i løpet av neste uke. og så er jeg kraftig i minus :P 10k i minus.... ble litt dyrere enn forventet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei Hei
Trådstarter
I går kom den siste pakken jeg har bestilt, så i helgen og utover vil de ble worklog. hvis dere vil.
noen som kan sveise noen få deler i aluminium for meg? det er veldig veldig lite.
bye
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
I går kom den siste pakken jeg har bestilt, så i helgen og utover vil de ble worklog. hvis dere vil.
noen som kan sveise noen få deler i aluminium for meg? det er veldig veldig lite.
bye
Vis hele sitatet...
Gleder meg til å høre loggen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
I går kom den siste pakken jeg har bestilt, så i helgen og utover vil de ble worklog. hvis dere vil.
noen som kan sveise noen få deler i aluminium for meg? det er veldig veldig lite.
bye
Vis hele sitatet...
Venter forsatt på sluttresultatet!
Sitat av Talabo Vis innlegg
Venter forsatt på sluttresultatet!
Vis hele sitatet...
Me 2 ...........
▼ ... over en måned senere ... ▼
blitt noe skateboard?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Han har vist blitt påkjørt. eller havnet på sykehuset siden den skulle gå i 40km/t
så han kan dere vente lenge på .
Men fra spøk til alvor: har det blitt noe skateboard?