Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  158 20588
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Nettop... men nå er det neste problemet... conecte speed controlleren til iphone.... men hva skal den gå via? wifi? eller kansje blåtann eller....
Vis hele sitatet...
Når du stiller spørsmålet slik har du ingen forutsetninger for å få til heimelaga radiokontroll via blåtann eller wifi. Gå for en enkel, analog radio. Det gjer interfacinga enklare, og du slepp unna uten meir nikk.

Forøvrig ville eg brukt mindre motorer. Du har ikkje peiling på kva 7kW faktisk er, og eg trur du vil få lenger batterlilevetid og bedre brett ved å gå over til lettere og svakere motorer. 1-2kW holder i massevis imho - husk at dreiemomentet du kan ta ut er begrensa av hjula sin friksjon mot bakken...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mitt råd er da å bruke en(1) mindre motor, slik at du har kontroll over kjøretøyet. Så må du ha en aksel, denne kobler du på et drev, og har 1 hjul på hver side, her må du finne den beste utvekslingen for deg:

mange tenner, høy aks men lav toppfart. Få tenner høy toppfart, men lav aks.

Hjulene burde du bytte ut med noe gummi, eller semi gummi aktig.
Jeg støtter også en dødmannsknapp, OM du skulle falle av så stikker ikke brettet av, en snor som henger på tøyet ditt, når den blir trekt i så kutter den strømmen, eller en trykkplate som aktiverer strømmen.

Det å styre den via Iphonen din kan du bare glemme, om du ikke vil bruke mye penger på koding og high-end utstyr. Det du heller kan gjøre er å gjøre speedkontrolleren(AKA kontrollen) som et stikk, som du bare kan koble av og ta med deg, når du skal "parkere"
Hei Hei
Trådstarter
7000 watt basta boom! dødmansknapp blir ett must. tenkte å bruke sånne store sparkesykkel hjul. de som har diameter på ca... 10 cm ish.
jeg skal bruke standar brett. men heller lage av ett av carbonfiber... jeg har jobbet med carbonfiber før så det kan jeg.

men ikke si at jeg bare skal glemme det med iphone... jeg har sett folk som styrer rc biler med iphone. så den biten skal gå! ....
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du sier den skal gå 40-ish? Hvorfor ha 7kw motor da? Vil tro 2-3 holder. Du burde ha en alu ramme som holder brettet stivt nok, og bygge inn motoren og batteripakke rundt den. Uansett om du skal ha karbonfiber eller ei.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
La nå gutten få et über awesome brett. stakkarn vill gå fort og briefe!! jeg sitter her og ler av postene dine rett og slett fordi du er sinnsykt sta! XD Lykke til!
Hei Hei
Trådstarter
jeg tenkte også at deler av brettet av aluminium og skal være en heatsync for motor og batterier og allt annet som produserer varme.
Dette er en av de tingene man bare kan gi opp om man må spørre.

Lær deg litt grunnleggende fysikk og regn deg fram til hva slags krefter som må til for at du skal nå ønsket hastighet og akselrasjon.
Finn ut hvilken rekkevidde du trenger, regn ut effektforbruk for distansen og finn deg passende batterier.
Finn passende brett, hjul og hjuloppheng som takler effekten og gir nok friksjon mot bakken. (tenk langt brett med større hjul enn normale brett har.

Begynn med analog ledningsstyrt kontroll, når du har fått brettet til å virke kan du begynne å tenke på fjernstyring.
Gjør det sikkert, og ta på deg fornuftig værneutstyr når du tester det.

Lykke til
Hei Hei
Trådstarter
hvordan ville dere gjort når det gjelder nedbremsning..
jeg må finne en måte der jeg kan bremse ned sakte...
og som totalhindrer rask nedbremsning...

Og hvorfor skal jeg gi opp hvis jeg må spørre? det å få hjelp og kunskap av andre er jo ikke noe galt i.
Hvordan hadde verden vært vis ingen prøvde på noe de ikke kunne 100 prosent men bare hadde en idee?
http://hobbycity.com/hobbyking/store...idProduct=7638

2 av dem i serie? Da får du 44v. Men husk at den speed controlleren du linka til, bare takler 2-6 celler.
Burnout med det brettet, burde ikke være noe problem.

Eller ett av dette batteriet : http://hobbycity.com/hobbyking/store...dProduct=10870

Motoren kan også bremse om jeg ikke tar feil, speedcontrolleren må dog støtte det.

Blir det ikke litt krøll å styre farten med iphone? Ser for meg du står å stirrer ned i skjermen som er umulig å se i pga sollys, og ikke klarer å trykke riktig pga all ristingen.
Sist endret av henrikxt; 14. mai 2010 kl. 18:15.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bremsing kan vel gjøres via motoren? Bare sette hastigheten ned til lavt rpm, da blir det jevn nedbremsing.
Hei Hei
Trådstarter
Ja det er den jeg har sett på som moddel.. men altså en tredjedel av watt kraften da :P
Er 7000W en tredjedel av 15000W? Det første du bør gjøre er å lære deg å bruke en kalkulator ser det ut som...
Hei Hei
Trådstarter
du ser at han har tre stykker ikke sant?... ikke vær slemming
Han har 1 stk på 7000 og 2 stk på 4000.
Hei Hei
Trådstarter
ok, da beklager jeg att jeg så feil på ...

Hvor kan man bremse ved hjelp av bare motoren? hva må motorkontrollen gjøre? senke amper eller hva?
Hei Hei
Trådstarter
Hei alle sammen!
Jeg vil at en dings skal ta imot strøm, jo mer og sterkere strøm jo kraftigere skal den regulere en speed controller til en rc motor.

Så selve motaker dingsen har jeg klar, men så må de svake signalene som skal øke, synke eller være konstante styre en speed controller.

Noen her som nøyaktig vet hvordan rc recivere fungerer? må jeg bruke en micorcontroller som tolker signalene den får og som styrer en rc reciver trådløst eller ved hjelp av kabel, ? eller må microcontrolleren styre fjernkontrollen som ligger vedsiden av reciversn som er koblet til speed controlleren?

Gir noe av det jeg sier mening?

Petter :P
Jeg syntes det høres ut som en kul idé. For å nevne det: 40-45km/t går knirkefritt om du bygger brettet i en longboard-ish utførelse, med relativt myke hjul, og en del større enn et vanlig skateboard. Tror jeg ville holdt meg til longboard-hjul, ettersom sparkesykkelhjul fort blir veldig ustabilt. Vil du lage noe mer offroad, kan du bruke eksempelvis trillebårdekk, og en ganske heftig konstruksjon på brettet. Med 7000W å boltre deg på kan du lage en rimelig tung og stabil flate.
Hei Hei
Trådstarter
Ja må vell ha lengde på brettet for å få stabilitet i fart
Sist endret av Petterjfs; 15. mai 2010 kl. 01:39.
Vil du lage et skateboard som går i 40 km/t? Og jeg som trodde scootere var farlige...
Direktør
Lunar's Avatar
Jeg antar at receivern er et fjernstyrt såkalt "potmeter" det vil si en variabel motstand, Siden det er snakk om så lite strøm(hvor stor rc bil er det?), da skal hovedstrømen til motoren rett igjennom den. Eventuelt kan det være den receiveren skal gi strøm til en annen litt større motstand, som åpner seg mer og mer jo mere strøm den får. Som da vil si at motoren går fortere. Går den på bensin så skal jeg komme med en liten annen forklaring, men vil ikke hive meg ut i forklaring når jeg vet så lite om prosjektet ditt.

Hadde vært veldig mye lettere viss jeg hadde visst hva slags andre deler du har som skal kobles sammen og kanskje noen nærbilder av de diverse, eller gode forklaringer på hvordan det ser ut. Og legg litt mer potensiale i spørsmålet ditt.
Sist endret av Lunar; 15. mai 2010 kl. 02:54.
Du har et vanlig RC transmitter og receiver set? I så fall vil spakene på fjernkontrollen (transmitteren) regulere en regulerbar motstand (potensiometer/potmeter), hvor strømmen gjennom potmeteret tolkes og sendes kodet til receiveren. Receiveren har en output i form av et pwm signal (pulsbreddemodulering), hvor bredden på pulsene i en elektrisk strøm bestemmer hvor fort en motor vil gå eller hvilken retning en servo skal peke. En servo kan kobles direkte på dette pwm signalet, da den har egen tok innebygd i en krets i servoen, men en motor trenger en ESC (electronic speed controller) mellom receiveren og motoren (for den har ikke innebygd "tolk"). Er det denne ESCen du skal lage?

Hvis du har en ESC, og vil tolke om et strømsignal til PWM (som ESCen forstår) så trenger du en krets som leser en strøm og konverterer den til en et PWM signal som ESCen forstår. Til dette trenger du en microkontroller med ADC (analog to digital converter) og en ledig klokke for å sende ut PWM signal.
Hei Hei
Trådstarter
Jeg skal kjøpe en ESC altså denne : http://hobbycity.com/hobbyking/store..._Brushless_ESC

Hvaslags microkontroller trenger jeg da? hva heter selve... oppsetter på engelsk? så jeg kan prøve å finne en guide til noe lignende eller en side som forteller hvordan det fungerer mer i detalj.

oG med en ledig klokke for å sende ut pwm signal... hva mener du da?

Microcontrolleren skal ta imot veldig svak strøm i forskjellige mengder for så å tolke det... gjøre noe mystiske greier og så sende signaler til ESC enn... så den vet om motoren skal akselerere, holde gjevn fart eller deakselerere.
Du trenger bare en mikrokontroller som sampler spenningen inn gjennom en ADC og sender ut et PWM-signal som styrer ESC-en. Du kan bruke nesten hvilken som helst mikrokontroller, men jeg ser mange nybegynnere lovpriser Arduino. Den skal visstnok være veldig enkel å programmere, og kan programmeres i flere høynivåspråk.

Enkelte PIC-kontrollere fra Microchip (om ikke flesteparten) har en egen PWM-modul som letteregjør programmeringen, men det har helt sikkert Arduino også hvis du er interessert i å betale for den. PIC-kontrollere er nok litt vanskeligere å programmere (selv om dette prosjektet skal nok være overkommelig for en nybegynner), men er veldig mye billigere.
Hei Hei
Trådstarter
Kan du linke til de komponentene du snakker om? kansje en guide eller en nøyye forklaring?
Arduio er vell mer ment som sånn man tar fra hverandre til ett nytt projekt. Jeg vil helst ha en billig da den ikke vill bli brukt omigjen eller til andre ting. Og når det gjelder koding kan jeg prøve self (kan litt java) så kan sikkert prøve å lære ett nytt språk: eller så kan jeg gi opp og betale noen for å gjøre det...
Jeg har ikke tid til å lage noen guide på det, og det finnes massevis av informasjon på nettet. Hvis du går for en PIC-kontroller, så må du enten velge en som kan programmeres og debuges in-circuit via USB, eller så trenger du en programmeringskrets i tillegg. Søk på tutorials på nettet, og start på begynnelsen. De programmeres forresten i C, og du kan bestille/sample kontrollere på microchip.com

Arduino kan jeg ikke noe om, men den vil neppe bli den største utgiften i prosjektet ditt.
Hei Hei
Trådstarter
Jeg leste i en av dine gammle poster provo at du forkynte gode ord om picaxe!
Jeg holderpå å les instrusksjons boka... eller pdfén...
Hvilken av picaxene har alle de tingene du snakker om? hvilken er mest egnet for meg ?

Tusen takk!
gå for en 28x2 du, da har du mulighet til å utvide ved en senere anledning.

den har analoge innganger (for potmeter til speedregulering), og den har mulighet for både PWM, og simulering av det signalet en servo mottar, altså kan du styre ESC'n direkte
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Jeg leste i en av dine gammle poster provo at du forkynte gode ord om picaxe!
Jeg holderpå å les instrusksjons boka... eller pdfén...
Hvilken av picaxene har alle de tingene du snakker om? hvilken er mest egnet for meg ?

Tusen takk!
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri brukt picaxe, så jeg kan neppe ha forkynt så hardt. Men jeg vet at enkelte sverger til de.
det er godt mulig det er meg som har forkynt forumet litt med picaxe

innlegg nr 2.800!
Sist endret av VivaLatrina; 15. mai 2010 kl. 18:19.
Hei Hei
Trådstarter
Jeg er ganske sikker på at jeg lese provo... men what evva.

Jeg har lest litt om picaxe controllerene... og om pwn eller hva det nå heter. men jeg ble ikke sååå veldig mye klokere på hva pwn er.. jeg forsår hva den gjør... delvis. eller jeg forstår resultatet av hva den gjør. men ikke hvordan
Ikke PWN, men PWM. Pulse Width Modulation (pulsbreddemodulasjon på norsk). Det vil si at man varierer forholdet mellom tiden på og tiden av, i stedet for å varierere f.eks. en spenning eller strøm i amplitude. Tid på delt på tid av heter duty cycle. Du kan lese om dette bl.a. på Wikipedia, men det finnes mer kvalitative forklaringer på nettet hvis du googler litt.
Tenk deg at en konstant dc-strøm vil ha en konstant spenning, over tid vil denne se slik ut:
------------ (heltrukken linje, med høyde lik f.eks 12 volt)
og en 0 volt spenning ville sett slik ut:
___________ (heltrukken linje med høyde 0)

Om du skulle pulsbreddemodulert dette (12v) signalet ville du fått en varierende spenning om du ser på spenningen over en liten tid. Det ville sett slik ut:
_-_-_-_-_- (PWM signal med 50% duty cycle)

Men ved en høy frekvens, altså hvor ofte svingningene forekommer, vil disse pulsene være usynlige for både menneskeøyet (og for et multimeter) og viser seg som gjennomsnittet av spenning over tid. Med en toppverdi på 12v og duty cycle 50% som i dette tilfellet, vil gjennomsnittet bli 6 volt (50% av 12 volt), som sendes til motoren.

I prinsippet vil det tilsvare det samme som å senke spenningen du kjører motoren på, men i praksis vil motoren være sterkere ved lavere turtall sett i forhold til å senke spenningen på "tradisjonell" måte.
Sist endret av wanna-b; 18. mai 2010 kl. 20:17.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Kan du få opp noen bilder underveis/ferdig produkt? Har veldig lyst til å se hvordan dette blir
Hei. skal starte på et proskjekt hvor jeg skal lage en elektrisk go-kart. Men jeg har ikke peiling på motorer.

http://www.youtube.com/watch?v=-xitMWUfeLk&feature=fvw

Jeg tenkte meg å lage noe sånt no. men hvilke elektriske motorer er det som er best til en sånn go-kart?

http://hobbycity.com/hobbyking/store...ner_(eq:_70-55)

Er det en bra motor slik som på filmen?
Sitat av piloten Vis innlegg
...

http://hobbycity.com/hobbyking/store...ner_(eq:_70-55)

Er det en bra motor slik som på filmen?
Vis hele sitatet...
Denne motoren burde være kraftig nok til å drive en elektrisk go-cart. Det står jo at den tilsvarer en bensinmotor på 60-80 cm3. Men den trekker vanvittig mye strøm på full belastning. Hva slags batterier planlegger du å bruke?

Husk at dette er en såkalt børsteløs DC motor (BLDC), som krever en spesiell driver. Du kan ikke drive den med vanlig PWM. Disse driverne, ofte kalt ESC, kan være kostbare når vi snakker om 150-200A utgaver. Og så skal du være oppmerksom på at hele motorhuset roterer (outrunner). Så du trenger litt plass rundt denne motoren.

Og så må du tenke litt på giringsforhold. Disse motorene liker ikke lave turtall, spesielt fra stillestående. Denne motoren er egentlig laget til å dra rundt en propell til modellfly. Da trenger man ikke så stort startmoment.

EDIT: Motoren på go-carten du har funnet på Youtube er på 50 kW. Modellflymotoren du har linket til er på 7 kW. Så den blir ikke på langt nær så sprek som på filmen.
Sist endret av capidog; 22. mai 2010 kl. 10:34. Grunn: Lagt til kw-opplysning
Hvor kan jeg få tak i en motor tilsvarende den på filmen uten noen spesielle drivere og sånt, bare noen batterier som er koblet til motoren?
Sitat av piloten Vis innlegg
Hvor kan jeg få tak i en motor tilsvarende den på filmen uten noen spesielle drivere og sånt, bare noen batterier som er koblet til motoren?
Vis hele sitatet...
det vil ikke funke, aldri.

du vil få motoren til å gå rundt, og kjøretøyet vil bevege seg, men det blir mest sannsynlig bare i sirkler, mens du brenner av gummi.

batterier til noe slikt koster en del, og da kan du like gjerne legge i litt penger til en skikkelig driver
Hei Hei
Trådstarter
jeg missliker kiddnapping av tråden min...
men siden jeg pleier å gjøre det samme, så kjør på!

PWM signalene... hvordan kan jeg vite hvilken... frekvens som gir de forskjellige hastighetene på motoren?
Hva skal det stå på motoren for å finne ut av det? Eller må jeg bare prøve meg frem?
finnes det en tabell? eller er det sånn att alle motoren med samme watt styrke eller amper bruk per time har like syklus og kan styres av den samme ... driveren?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
PWM signalene... hvordan kan jeg vite hvilken... frekvens som gir de forskjellige hastighetene på motoren?
Vis hele sitatet...
Bruk samme frekvens heile tida, men varier duty cycle, altså tida motoren har straum. Samanhengen mellom effekt og hastighet kjem an på lasta du har på motoren, og motoren. Ideelt sett burde en jo ha closed loop kontroll av motorhastighet, altså en kontroller med feedback på er-hastighet. Men det legger på litt på pris og kompleksitet.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
finnes det en tabell? eller er det sånn att alle motoren med samme watt styrke eller amper bruk per time har like syklus og kan styres av den samme ... driveren?
Vis hele sitatet...
Vær så snill - bruk en halvtime på å lese om pwm på wikipedia.
hva **** er microcontroller og alt det der? jeg trodde det bare var å koble noen baterier til en motor med en potmeter i mellom?
Sitat av piloten Vis innlegg
hva **** er microcontroller og alt det der? jeg trodde det bare var å koble noen baterier til en motor med en potmeter i mellom?
Vis hele sitatet...
Da trodde du feil. Potmeteret vil dissipere voldsomme mengder effekt med en motor med litt størrelse. Les deg opp på elektronikk, og start heller en egen tråd med de spørsmål du skulle ha.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hva med batterypack i en sekk?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det vil ikke funke, aldri.

du vil få motoren til å gå rundt, og kjøretøyet vil bevege seg, men det blir mest sannsynlig bare i sirkler, mens du brenner av gummi.

batterier til noe slikt koster en del, og da kan du like gjerne legge i litt penger til en skikkelig driver
Vis hele sitatet...
jeg spurte ikke om hva som ville skje med hjulene og det, men om det fantes et sted eller en nettside hvor jeg kunne kjøpe en motor tilsvarende den på filmen uten at jeg trenkte ESC og det.
Hei Hei
Trådstarter
hvorfor skulle det funke?
en så kraftig motor på full speed uten kontroll= svidde hjul..
Det er jo kult med svidde hjul da

Men trenger jeg bare en motor, ESC og noen batterier?
det stemmer, og hvis du vil kunne styre hastigheten via ESC'en så trenger du også en såkalt "servo tester"
Sist endret av VivaLatrina; 23. mai 2010 kl. 13:08.
Bare sånn for å være sikker på at jeg kjøper riktigt, er dette riktig:

Motor:

http://hobbycity.com/hobbyking/store...ner_(eq:_70-55

ESC:

http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...idProduct=8920

Servo tester:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4573

Men hva slags batterier er det jeg trenger til de forskjellige tingene?
du må kjøpe HV-versjonen av ESC'en for å kunne utnytte motoren fullt ut


http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=8296

denne er jo også mye mer praktisk enn den du fant?
Sist endret av VivaLatrina; 23. mai 2010 kl. 19:43.
Sitat av piloten Vis innlegg
Bare sånn for å være sikker på at jeg kjøper riktigt, er dette riktig:
...
Men hva slags batterier er det jeg trenger til de forskjellige tingene?
Vis hele sitatet...
Motoren har jeg kommentert tidligere. ESC og batteri har en sammenheng, som jeg kan kommentere nå.

Du husker sikkert at motoren du har valgt har en maksimal effekt på 7 kW. Dvs at den bare er brøkdeler av den motoren de har på videoen du linket til.

Uansett, for at motoren skal yte 7 kW ved 150A må du ha en spenning på 48V. ESCen du har valgt klarer bare 20-25 V. Da får du bare tatt ut halve effekten (og turtallet) av denne motoren.

Du må altså skaffe deg en bedre ESC. Og så lenge du ikke skal styre denne ESC'en fra en radiomottaker beregnet for servoer, så kan du selvfølgelig emulere dette med en servotester. Men det er minst like enkelt å lage et styringssignal med en mikrokontroller. Styringssignalet er et ca 50 Hz signal med pulsbredde 0-1,5 ms.

På batterisiden har du mulighet til å tenke tungt og rimelig eller lett og dyrt. Tungt og rimelig vil være blybatterier (bilbatterier). Du må seriekoble 4 stk for å få høy nok spenning. I andre enden av skalaen kan du bruke A123-celler. Da må du seriekoble 15 stk for å komme opp i riktig spenning. Men så må du ha tilstrekkelig høy kapasitet på batteriene også. Bilbatterier har gjerne tilstrekkelig kapasitet (50-100Ah pr stk), mens normale A123-celler ligger på ca 2,3 Ah. Da må du også parallellkoble minimum 20 celler (46 Ah) for å få nogenlunde kjøretid. Til sammen 15*20 = 300 celler med A123. Disse koster ca 13 USD på eBay pr stk nå, til sammen 3900 USD / 25.000 NOK...

4 bilbatterier bør du kunne få rimelig ved å oppsøke en biloppsamlingsplass.

Husk at på full gass med full belastning trekker motoren "din" 150A. Det blir ikke så mange minuttene kjøretid pr lading.

Hvis du blir litt forvirret av alle disse begrepene, så fortvil ikke. Det er ikke komplisert. Men som alt annet teknisk, må du sette deg litt inn i sakene før du begynner på et slikt prosjekt som du tenker deg.

Ditt opprinnelige spørsmål var om du kunne bruke den aktuelle motoren til en elektrisk go-cart. Det kan du stadig, men det er ikke sikkert at den er best egnet til formålet.

Personlig ville jeg ha valgt en tradisjonell motor, dvs en DC motor med børster, og laget min egen PWM-kontroll (eventuelt kjøpt ferdig på eBay).

Batterier må du uansett forholde deg til i elektriske kjøretøy, og det er foreløpig batteriene som begrenser dette spennende feltet.