Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  158 20607
Hei alle sammen!

Jeg er endelig blitt ferdig med mine tidligere prosjekter og ønsker nå å gjøre noe nytt. Jeg har lenge hadt lyst til å lage ett elektrisk skateboard.

Den skal brukes som fremkomstmiddel i nærområdet. Muligens til å fra skolen.
Jeg skal prøve å lage den så lett som mulig. Men også med langt rekkevidde og høy maksfart.

Jeg har lest mye om folk som har laget det før meg. og man kan få kjøpt ferdiglagde. Men jeg liker å pusle med ting selv.

Har noen av dere med-freaker der ute noen ideer eller innspill?

Hvor mange watts motor burde jeg ha? og hvor mange motorer?
Hvor får man kljøpt "billige" litium batterier?


Petter
Motor på skateboard? Hvordan skateboard har du tenkt deg? Et vanlig "trikse" brett, eller et longboard ?
Eller skal du ha et type offroad brett (Slik? http://www.actionisle.com/images/mou...skateboard.jpg)
Hei Hei
Trådstarter
Jeg tenkte på offroad først. Men får mer lyst på mere skateboard med større hjul.
Hvor fort har du tenkt til at det skal gå?
Hei Hei
Trådstarter
40 km is :=)
http://www.e-ride.ca/Electric_Vehicl...s_Other.htm#MT
Her er en side med forskjellige motorer, controllere osv.. Disse er laget for JetDec e-skateboards, men kan sikkert brukes til et diy prosjekt

(Har ingen erfaring innenfor dette, fant bare siden med et enkelt google search )
Bruk så stor motor du får plass til under brettet (1 til hvert hjul?)
Og så bruker du en så flat batteripakke som mulig å fester den under brettet....

Til slutt så mekker du en form for av/på bryter du lett kan betjene.
Hei Hei
Trådstarter
planen er å lage det litt mer hightech enn som så.

Tenkte på å lage trucksene av carbonfiber...

Men hvaslags batterier trenger jeg? hvor får jed det billigs mulig?
En type hobbymotor enten på to eller alle hjulene burde vel funke: Noen av disse?

Den største dem har er denne her men da kommer du til å dø.
Sist endret av henrikxt; 13. mai 2010 kl. 17:31.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Eventuelt kan du istedenfor en batteri-pakke montere en liten, smal tredemølle på siden av brettet, så driver du motoren ved å trekke den ene foten fort over båndet gjentatte ganger
Hei Hei
Trådstarter
Jeg tenkte at ett det blir mindre oppstyr av et ekeltirks skateboard enn feks bensindrevet skateboard eller pocketbike. etc.. :O

men noen som vet hvor man får kjøpt litium baterier? sånne lette :P
På samme stedet jeg linket til. Vet ikke hvor mye kraft du trenger, men dette her er bra og billig http://hobbycity.com/hobbyking/store...idProduct=6306
Fun fact: Motorisert skateboard er faktisk forbudt ved lov.

Kilde
Sist endret av Gamgee; 13. mai 2010 kl. 19:43.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Bruk så stor motor du får plass til under brettet (1 til hvert hjul?)
Og så bruker du en så flat batteripakke som mulig å fester den under brettet....

Til slutt så mekker du en form for av/på bryter du lett kan betjene.
Vis hele sitatet...
GLHF, det vil gå omtrent like bra som når Adam i mythbusters prøver å hoppe på ei tredemølle i fart

§ 1. Definisjon

Med rullebrett menes en plate av tre, plast, aluminium eller annet materiale utstyrt med to par hjul, som er beregnet til å kjøre med. Hjulakslene er festet elastisk til brettet og kan hver for seg dreies slik at rullebrettet svinger.
Vis hele sitatet...
hva med tre par hjul da?
Sist endret av VivaLatrina; 13. mai 2010 kl. 19:49.
Bare å sette på hastighetsregulering og inviduell styring av venstre og høyre side, så vil man kunne svinge og alt
Hei Hei
Trådstarter
Ja, sier loven noe om 3 hjul? eller tre par hjul?

ikke det at jeg uansett kommer til å gjøre noe som skader andre eller andres eindom. men sier loven noe mot det?
Loven sier noe om tyngde og hastighet... Thats all.
Det er ikke lov uansett. Det må isåfall bli godkjent som kjøretøy av veivesenet :P
Hei Hei
Trådstarter
Ok, hvis jeg tar denne http://hobbycity.com/hobbyking/store...28eq:_70-55%29 hvor stort batteri trenger jeg da for å kunne kjøre en stund?
hva blit maks hastigheten da? Noen som vet ? eller som kan fortell meg hvordan man tegner seg frem?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvorfor ikke med ottomotor? (Drivstoff)

http://www.youtube.com/watch?v=ICh9DpNHMdk
Hei Hei
Trådstarter
fordi det bråker, lager eksos og lukter...
skateboardet må være så anonymt som mulig.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Ok, hvis jeg tar denne http://hobbycity.com/hobbyking/store...28eq:_70-55%29 hvor stort batteri trenger jeg da for å kunne kjøre en stund?
hva blit maks hastigheten da? Noen som vet ? eller som kan fortell meg hvordan man tegner seg frem?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at den motoren genererer 7000w? Equivalent: 60-80cc Gas Engine, max er 48V, du trenger nok mange batterier.

Ville satset på noe mindre, kansje to motorer til hver sitt hjul. Du trenger også børsteløs hastighetsregulator og en måte til å styre farten på. Ganske mye å sette seg inn i.
Sist endret av henrikxt; 13. mai 2010 kl. 21:03.
Hei Hei
Trådstarter
hvis jeg bruker en av motoren over. og kjøper disse batteriene http://cgi.ebay.com/7-2V-6800mAh-NiM...20856503144872 og motoren bruker 80-100 amp per time? og hvert betteri er 6,8 amp... da trenger jeg 10 stk ish ? for det er bare på maks at motoren drar 100?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
hvis jeg bruker en av motoren over. og kjøper disse batteriene http://cgi.ebay.com/7-2V-6800mAh-NiM...20856503144872 og motoren bruker 80-100 amp per time? og hvert betteri er 6,8 amp... da trenger jeg 10 stk ish ? for det er bare på maks at motoren drar 100?
Vis hele sitatet...
Det einaste du vil oppnå med en så kraftig motor uten pwm-regulering er at du står stille, mens hjula blir fort slipt bort.
Hei Hei
Trådstarter
Jeg skal ha speed controller :O hvaslags burde jeg bruke til den motoren?

hvorfor trenger jeg så mange?
http://www.youtube.com/watch?v=KYjtu...1&feature=fvwp

Det der er en 1480W motor. Tror du skal glemme den på 7000. Det hadde uansett blitt alt for mye batterier og shit til at det hadde vert et skateboard.

Den store trenger minst en 150A ESC
Sist endret av henrikxt; 13. mai 2010 kl. 22:39.
Hei Hei
Trådstarter
Når du sier den store? hvilken mener du da?
DEn i videoen gikk jo ikke spesielt fort...
2 hestekrefter, dårlig utnyttelse kanskje?
Hei Hei
Trådstarter
Men la oss si at jeg vil bruke den 7000 watts motoren hvor høy fart vil den kunne kjøre da med en passende utvekslign? og hva er en passende utveksling? Hvaslags lipo batterier trenger jeg ?
Du burde vurdere et rundt bakhjul mtp hvordan man styrer et skateboard, stiv bak-aksel vil gjøre den veldig vanskelig å styre.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Men la oss si at jeg vil bruke den 7000 watts motoren hvor høy fart vil den kunne kjøre da med en passende utvekslign? og hva er en passende utveksling? Hvaslags lipo batterier trenger jeg ?
Vis hele sitatet...
7000W = 9 hestekrefter Noe som er mer enn en moped har. Dette er teoretisk da.
Hei Hei
Trådstarter
JA jeg vet det. Er det ikke kult ? :O men jeg trenger ikke flere ... advarsler.

Jeg trenger svar :O
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
40 Km/t? Er du skadd? Du kommer jo til å daue med en gang...
Hvem bryr seg om det er lov eller ei?
Blir da snakket utrolig mye om ulovlige rusmidler her så drit i å registrere den du.

Veldig off men måtte bare kommentere tidligere poster
Sist endret av Oransje; 14. mai 2010 kl. 00:26.
Hei Hei
Trådstarter
Jeg har falt på asfalt i over 40km i timen før så det så *stolt*
Det å ha et skateboard som går i 40 km/h er ganske fett, men også ganske farlig, mtp. at et skateboard ikke har fult så gode styre egenskaper.

Et annet alternativ er jo å lage en sparkesykkel med motor. Det er ikke like kult som et skateboard med motor, men man kan sikkert ha det like artig

Hadde du tenkt å ha bindinger på brettet?
Skal du ha en kontroll i hånden hele tiden som du styrer farten med?
Isåfall ta og ha på deg hjelm med kamera ellerno sånt at vi kan le av faceplanten din
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Fun fact: Motorisert skateboard er faktisk forbudt ved lov.

Kilde
Vis hele sitatet...
Jeg hadde et skateboard med bensinmotor som jeg tok med fra usa for mange år siden og ble tatt av politiet på dette. For å håndheve et forbud mot disse brukte de dengang en lovregel fra miljølovene og utslipp. Ergo tviler jeg på at et elektrisk kan stoppes på samme måte.

Bruker du det i trafikken finner se selvsagt en annen lovregel å ta deg på, men på lukket område tviler jeg på at et elektrisk vil være ulovlig.

De inndro brettet dengang men jeg ville fått tilbake motoren om jeg hadde bygd brettet selv. Siden det var ferdig kjøpt tok de den og.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Men la oss si at jeg vil bruke den 7000 watts motoren hvor høy fart vil den kunne kjøre da med en passende utvekslign? og hva er en passende utveksling? Hvaslags lipo batterier trenger jeg ?
Vis hele sitatet...
Farten er vanskelig å si noe om, ettersom den begrenses av ukjente faktorer som rullefriksjon, friksjon i akslinger og luftmotstand. Men man kan si så mye som at det vil gå uforsvarlig fort.

Angående batterier, så vil vel det mest naturlige være å bygge størst mulig batteripakke for den plassen du har tilgjengelig, slik at kjørelengden blir lengst mulig?

Sitat av L33tSmiley
Hvem bryr seg om det er lov eller ei?
Blir da snakket utrolig mye om ulovlige rusmidler her så drit i å registrere den du.

Veldig off men måtte bare kommentere tidligere poster
Vis hele sitatet...
Det må da være lov å henvise til et lovverk hvor det står at motoriserte skateboards ikke er lov? Jeg var ikke klar over at det er forbudt, jeg tror ikke så mange andre er det heller. Uansett er det relevant informasjon som kanskje trådstarter, eller andre, var interessert i.

Sitat av mortalf
Jeg hadde et skateboard med bensinmotor som jeg tok med fra usa for mange år siden og ble tatt av politiet på dette. For å håndheve et forbud mot disse brukte de dengang en lovregel fra miljølovene og utslipp. Ergo tviler jeg på at et elektrisk kan stoppes på samme måte.

Bruker du det i trafikken finner se selvsagt en annen lovregel å ta deg på, men på lukket område tviler jeg på at et elektrisk vil være ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det står helt tydelig i linken at "det er forbudt å produsere, importere, markedsføre, omsette og bruke rullebrett som blir drevet med motor." Så blir man stoppet får man nok brettet inndratt på samme måte som om det var drevet med bensinmotor.
Hei Hei
Trådstarter
jaja farlig er det... men sikkert morro også men så lenge jeg har 5 hjul så vil de jo ikke klassifiseres som skateboard lenger...

ikke det at det blir så veldig mye lovligere av den grund ... men alikevell.

Hvaslags batterer trenger jeg? Jeg har funnet en passende speed controller. Men hva og hvordan styrer jeg speed controlleren? den skal vell kobles till en reciver? men kan jeg droppe det og heller koble den til en microcontroller.. og så koble trådløst til iphone via en app?

Jeg tenkt også å ha en sterk servo koblet til skivebremser ... og så programere en microcontroller til å bare gjøre sakte nedbremsinger..
Jeg kan ikke annet enn å spørre.. Hvor mye av dette kan du fra før? Det er rimelig drøye specs du kommer med her til å ikke vite hva slags batterier du trenger for å drive en elektromotor.

Hva mener du med "speed controller"? Hvordan skal man kunne si hvordan den fungerer når du ikke en gang sier hva dette er? Og hva mener du med receiver? Skal du styre med en trådløs fjernkontroll? Droppe hva til fordel for en mikrokontroller? Du må nok være vesentlig mer spesifikk..
Hei Hei
Trådstarter
Seff måtte en slik comment komme :P

Jeg kan ikke alle delene ved prosjektet nei. Jeg er ganske så teknisk og pleier å greie å finne ut av ting enten ved hjelp av prøve og feile eller ved internett.

Dette er ikke noe jeg skal gjøre på en dag eller helg. men som ett sommer prosjekt feks...

Planen HITTIL er som følger:

Motor: http://hobbycity.com/hobbyking/store...ner_(eq:_70-55)

Da trenger jeg denne speed controlleren: http://hobbycity.com/hobbyking/store..._Brushless_ESC

Den kontrolleren må da kobbles til litium batterier i serie og i parallelkobling, til motoren og egentlig til en reciver som tar imot signalene fra moddelfly fjernkontrollen feks... Men det er reciveren jeg vil bytte ut og heller bruke feks arduio eller hva den micorcontrolleren heter... og så over blåtann styre motoren jeg vet det samma har blitt gjort med rc biler..

men mengden batterier jeg trenger, hvordan jeg skal koble de, og hvaslags utveksling jeg burde ha aner jeg ikke... derfor spør jeg dere smarte folka her :OD
Hensikten var ikke å demotivere, men å få en viss peiling på hvor mye av dette du kan fra før

Uansett, siden med ESC-en sier 2-6 lithium-celler, som vil si 2-6 encellede lithiumbatterier i serie, for å få riktig spenning. Deretter kan du sette så mange slike "serie-strenger" i parallell som du føler du har råd/plass til. Jo flere du har i parallell, desto lenger levetid har batteripakken.
Hva med p bare ha to små anonyme motorer under, og batterier og kontroller i sekken for å koble til med en slags kabel før du skal kjøre. Kabelen må selvfølgelig ha en svak sammenkobling så den ikke ryker NÅR du faller.
Hei Hei
Trådstarter
Turbokalven.... Når jeg faller? har du ikke troen på mine awzoome skate skills ?
Uansett jeg likte ideen din. minus det med anonyme motorer. Jeg vil ha 7000 watt! for det er sikkelig mye ... selvom jeg ikke nødvendigvis kommer til å få brukt 7000 watt så er det kult å ha muligheten. at det er min tøffhet som setter begrensningen ikke motoren :P for en 7000 watts motor bruker maks 7000 watt, og på halv styrke 3500 watt? ikke sant :O
Du har tenkt å plassere en like krafig motor, som man finner på en moped, på et rullebrett?

Toppfart vil jo da bli en god del over 50 km/t under rette forhold, men det vil ta en god stund å komme opp i den farten (Siden du i det heletatt skal klare å holde deg på plass på brettet)

Så en slik størrelse på motoren er totalt bortkastet.

Finn en mer lett-dreven motor som ikke har like høy effekt. Og sats på en toppfart på 20-30km/t istedet. Da vil du kunne få lengre kjøreturer.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du har tenkt å plassere en like krafig motor, som man finner på en moped, på et rullebrett?

Toppfart vil jo da bli en god del over 50 km/t under rette forhold, men det vil ta en god stund å komme opp i den farten (Siden du i det heletatt skal klare å holde deg på plass på brettet)

Så en slik størrelse på motoren er totalt bortkastet.

Finn en mer lett-dreven motor som ikke har like høy effekt. Og sats på en toppfart på 20-30km/t istedet. Da vil du kunne få lengre kjøreturer.
Vis hele sitatet...
Effekten på en moped er ca 1,3 kW om jeg ikke tar feil (varierer nok litt). Og det er da ved optimale forhold. Denne motoren er altså ca 5 ganger kraftigere. Bortkastet spør du meg, men det er ikke jeg som skal lage den heller

At motoren har høy maksimaleffekt betyr imidlertid ingenting for batterilevetiden.
Hei Hei
Trådstarter
Nettop! så bortsett fra at jeg skjelden muligens aldri får utnyttet hele så vil den bare ha potensialet til å være uber awsome... så vil den bare ta mer kraft. for denne vil vell bruke like mange amper når den kjører 50 prosent som en 3500watts motor =? rigth?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Nettop! så bortsett fra at jeg skjelden muligens aldri får utnyttet hele så vil den bare ha potensialet til å være uber awsome... så vil den bare ta mer kraft. for denne vil vell bruke like mange amper når den kjører 50 prosent som en 3500watts motor =? rigth?
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Sett bort fra at den veier litt mer, så blir det samme effektforbruket.
Hei Hei
Trådstarter
Nettop... men nå er det neste problemet... conecte speed controlleren til iphone.... men hva skal den gå via? wifi? eller kansje blåtann eller....