Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 27225
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det blir sikker ikke på ei stund enda, men hadde faktisk hatt bruk for ett oppsett.
Driver å lager en del forskjellig i stål, som tidligere vist i min "hand made" tråd.
Hadde vert fint med en liten brenner for lodding og smiing av små deler.

Men blir nok ikke noe bygging før jeg får utvidet verkstedet.
Måtte ha laget en ganske stor celle, så det hadde blitt litt guff.
Hvordan er det å bruke rustfrie deler på oppsettet? Som tank, rør, koblinger og ventilet.
Går det greit, eller er det best å bruke plast?
Burde vel gå bra sålenge de er rustfrie. Men husk at delene kan lede strøm om de er i kontakt med cella. Jeg ville nok brukt plast til rør fordi at de er fleksible og tåler en støyt. Jeg bruker http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161635999 denne slangen. Holder i massevis med 10m.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Dette er veldig interesant!
Frister å lage en celle med ett skikkelig opplegg nå!
Men vet ikke helt hva jeg skal med gassen da..
Ser mange bruker hele plater med ett hull i, andre bruker perforerte plater.. Hva er best?
Er sikkert bedre jo fler plater det er? Trenger vel mer strøm da?
Strømmen tillkobles bare to plater eller?
Vis hele sitatet...
Hei!
anbefaler å ikke ha mange hull i! jo flere hull, jo mindre effektiv celle får du. dette er fordi at strømmen ikke går gjennom platene, men kun gjennom elektrolytten! Ikke bra! :P

Men hvis du skal lage en drycell må du ha et i bunn og et i toppen, på hver eneste plate. Dette er for at gasse skal kunne samles til et felles hull hvor gassen ledes til reservoiret.

Angående antall plater, så må du gjøre litt matte. Hvis du har en strømforsyning som leverer 12 volt, så må du bruke tilsammen 7 plater per celle. det er for å redusere antall volt per plate, fordi jo flere volt du har per celle, jo mindre effektiv er den, den produserer mye mer vanndamp og elektrolyttdamp, og den overheter vannet og gjør ting mye verre :P

så hvis du har 12 volt per celle så bruker du 7 plater med et oppsett som dette:

+ n n n n n -

+ står for der du skal koble til + polen fra strømforsyningen, og - står for minus polen til strømforsyningen. n står for nøytrale plater, disse skal ikke kobles til noen strømforsyning.

Her er en side som forteller veldig mye om hvordan ting skal settes opp, og hvordan det fungerer, og hvorfor:
http://www.free-energy-info.co.uk/Chapter10.pdf
du kan bla ned til det første bilde og lese derfra hvis du synes det er mye å lese
anbefaler likevel å lese endel av det, ettersom nesten alt som er verdt å vite om hho står der

ellers så har jeg også en nettside om hydrogen: www.Norscience.com denne blir større og større etterhvert og vil forklare det meste om hydrogen og celler.

Mvh Lasse
Sist endret av Lasse94; 14. mai 2011 kl. 21:04.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Massa god info her, takker!

Kjør etter å lage no nå!
Lyst til å lage att skikkelig proft oppsett.

Uff, skulle gjerne fått kommet igang med bygging nå!
Har hele systemet klart i hode nå!

Skjønner att det er best å bruke destilert vann til elektrolytt og bubbler.
Men hvordan er det med kullfilter, vil det vere like bra, eller er det bortkastet?
Bubbleren er det ikke SÅ viktig med destillert vann, men hvis du har det er det absolutt bedre enn springvann

Kullfilter, hvor skal du ha bruk for det, jeg ser ikke heelt poenget med det, kanskje det bare er jeg som er litt trøtt :P

hvor har du tenkt til å bruke det, og hva skal det gjøre? mener du å bruke det som bubbler?

Her står det om hva en bubbler skal gjøre, og hvorfor ; http://norscience.com/hho/bubbler.html
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ser for meg å filtrere vannet både til tanken og bubbleren.
Om det funker er dette lettere enn å kjøpe, eventuelt destilere vann.

Lurer på om jeg skal lage en skisse, så dere får arrestere meg på det som er feil.
Sist endret av Ignifer; 15. mai 2011 kl. 23:26.
Tenkte du å ha et filtreringssystem inne i oppsettet med celle, tank osv. Eller tenkte du å først filtrere springvann og deretter helle det i systemet?
Hadde jo vært spennende med innebygd filter i elektrolyseoppsettet :P Motvirker sikkert skum og litt av hvert om det fungerer som det skal...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
En blanding av det du sier.
Ett filter for å filtrere vann fra springen som fyller begge tankene.
Og ett filter til hver av tankene, med hver si pumpe, som sirkulerer og filtrerer vannet i tankene.

Blir ett lukket system som gjør det enkelt og vedlikeholde kvaliteten på veskene i tankene.
Skjønner delvis hva du mener, men det er ikke nok med et kullfilter, med mindre det dreper alt av mineraler og den slags også.. det er ikke den synlige dritten som gjør noe, det er alle de bitte små stoffene som gjør at det skjer feil reaksjoner. Dvs at istedet for at du bare produserer HHO så bryter du ned elektrodene osv, veldig mye letter å bare bruke 30 kroner på 1 liter med destillert vann som du vet at funker

Høres ut som at du har noen skikkelige planer på gang her nå! Skisser? VI ELSKER SKISSER!! <333
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du har sikkert rett i det.

Hadde vert veldig morrå å fått kommet igang.
Viser seg att jeg faktisk har hatt bruk for ett skikkelig oppsett og.

Skal prøve å få opp noen skisser etter hvert..
Hvis du vil destillere vannet, så kunne du brukt UV lys. Det dreper bakterier osv.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Hvis du vil destillere vannet, så kunne du brukt UV lys. Det dreper bakterier osv.
Vis hele sitatet...
Du blander nok destillasjon med desinfeksjon.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du blander nok destillasjon med desinfeksjon.
Vis hele sitatet...
Ops! Takk for rettelsen
Ene plastplata på cella mi sprakk. Den begynte å leke så derfor tappet jeg ut vann, demonterte hele cella og i samma slengen rensket platene
Platene så ikke så ille ut, men den ene sida av alle platene var bers/brun. Nesten umulig å få av med kun pussing (håndkle) men det gikk etterhvert
Måtte snu plastplata og montere den "feil" vei for å få bort lekasjen :P Det funka heldigvis, så nå er jeg i full gang med produksjon igjen. Prøver forresten å skaffe en ekstra plastplate i tilfelle den jeg har nå skulle sprekke ytterligere.

tror forresten at grunnen til at det var brunt på kun ene siden av platene var at jeg ikke har byttet på hva som er + og - i cella. Derfor belastes kun den ene sida av platene (noe som virker littrart for meg)
Sist endret av kvarburg; 18. mai 2011 kl. 17:10.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
. Derfor belastes kun den ene sida av platene (noe som virker littrart for meg)
Vis hele sitatet...

Må nok calle bullshit patruljen der ja :P
Neida, det som skjer er at den brune siden du snakker om er + siden, der det foregår en oksidasjon på platene. Bare å reversere polariteten så blir de bra igjen
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
Må nok calle bullshit patruljen der ja :P
Neida, det som skjer er at den brune siden du snakker om er + siden, der det foregår en oksidasjon på platene. Bare å reversere polariteten så blir de bra igjen
Vis hele sitatet...
Kult, var noe sånnt jeg trodde, men skjønte ikke hvorfor de nøytrale platene ikke var brune på begge sidene.
Om du lager ett sikkert nok system, så kan du bruke arduino til å snu polariteten etter hvert 5 minutt eller hva som er anbefalt. Om dere skal ha en gasstank så kan dere kjøpe en liten 2 kg brannslukker. De funker bra til sånt. Så kan dere også ta en liten brannøvelse mens dere tømmer apparatet
Da har jeg av kun nysgjerrighet lagt ut en donasjons knapp (PayPal) på http://www.kvarburg.com/hho/ dersom noen vil sponse hydrogensakene

Her håper jeg å få mange kvalitetspoeng pga. jeg oppfylte ønskene deres om å donere til meg
Sist endret av kvarburg; 22. mai 2011 kl. 21:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei igjenn, da har jeg skaffet 2 stykk flashback arrestor. Har koblet opp begge to samtidig i tilfelle den ene feiler.
Hittil har jeg fått 3 flashbacks imens jeg drev å justerte torchen/"sveiseapparatet" og alle tre ble stoppet
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...ht_1243wt_1140
2 av den typen bruker jeg nå og er meget fornøyd hittil.
Blir muligens en film på hjemmesida snart så bare følg med

Fikk til en flamme på torchen uten å få flashbacks til slutt Får metall til å bli rødglødende og man kan nesten ikke se flammen. Kjempestilig :P
Man kan spalte hydrogen fra saltvann ved å konsentrere mange hundre watt med radiobølger rett inn i reagensrøret.

Kilde: Discovery channel
Sist endret av KapteinFredrik; 31. mai 2011 kl. 16:42.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Man kan spalte hydrogen fra saltvann ved å konsentrere mange hundre watt med radiobølger rett inn i reagensrøret.

Kilde: Discovery channel
Vis hele sitatet...
Så hvis man tar saltvann og setter det i en kraftig mikrobølgeovn så vil det bli spaltet?
Sist endret av kvarburg; 31. mai 2011 kl. 16:58.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Så hvis man tar saltvann og setter det i en kraftig mikrobølgeovn så vil det bli spaltet?
Vis hele sitatet...
Nei det tror jeg ikke. Det er alt for høye bølger. Om du tar en en amatørradiorack og mater 300-400 watt i en spole rundt reagensrøret, så vil det begynne å boble. Det er hydrogen og oksygen. Da kan du tenne en fyrstikk over vannflata, så vil vannet brenne.

Sitat av kvarburg Vis innlegg
Så hvis man tar saltvann og setter det i en kraftig mikrobølgeovn så vil det bli spaltet?
Vis hele sitatet...
Du kan prøve. Ta gladpack(plastfolie) over ett glass med saltvann, og putte det i mikro'n og når det har stått en stund og kokt seg, så kan du stikke ett hull og ta en lighter, fyrstikk inntill fort og se. Keep us updated Men jeg tviler veldig på at det vil virke.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Nei det tror jeg ikke. Det er alt for høye bølger. Om du tar en en amatørradiorack og mater 300-400 watt i en spole rundt reagensrøret, så vil det begynne å boble. Det er hydrogen og oksygen. Da kan du tenne en fyrstikk over vannflata, så vil vannet brenne.



Du kan prøve. Ta gladpack(plastfolie) over ett glass med saltvann, og putte det i mikro'n og når det har stått en stund og kokt seg, så kan du stikke ett hull og ta en lighter, fyrstikk inntill fort og se. Keep us updated Men jeg tviler veldig på at det vil virke.
Vis hele sitatet...
Det skal prøves!

Har forresten fått lasta opp bilder av torch og flash back arrestor og en film der jeg flamberer en metallbit så gnistene fyker
http://www.kvarburg.com/hho/
Sist endret av kvarburg; 31. mai 2011 kl. 20:20.
Hei!
Jeg er ny her på forumet men dette var en KJEMPE BRA tråd!
har holdt på med elektrolyse i godt over et år nå og det er kjempe gøy!
tenkte jeg likegodt kunne sende noen bilder. men vet ikke hvordan man gjør det!
så gir en dropbox link istede.
http://dl.dropbox.com/u/9774192/31052011243.JPG
http://dl.dropbox.com/u/9774192/31052011240.JPG
det er da bild av cella mi og mens den er i aksjon.
Ps: mitt første innlegg!
Sist endret av knivibaguet; 31. mai 2011 kl. 22:12.
Velkommen til forumet knivibaguet

kult at du også synes dette er gøy!
Hvis det er noe du lurer på så spør i vei, så skal vi prøve å hjelpe deg så godt vi kan!
Jeg ser på bildet du linket til at du bruker en wet-cell, har du noen gang vurdert å prøve en dry-cell?

Mvh Lasse!
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Det skal prøves!

Har forresten fått lasta opp bilder av torch og flash back arrestor og en film der jeg flamberer en metallbit så gnistene fyker
http://www.kvarburg.com/hho/
Vis hele sitatet...

Jeg vil anbefale deg å bruke gassveisebriller. Det er vel en ganske lys flamme som kommer? Du skader øynene dine av å se på flamme Briller fåes kjøpt på biltema
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skader ikke øynene av så smått bruk og små flammer som dette.
Men er lettere å se hva du driver med briller da.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skader ikke øynene av så smått bruk og små flammer som dette.
Men er lettere å se hva du driver med briller da.
Vis hele sitatet...
må nok si meg uenig med deg der, jeg har også "sveiset" eller smeltet slikt metall, og det er en jævlig sterk flamme! du merker at du har gjort noe med øynene dine i noen minutter etterpå, men da snakker jeg ikke om hvis du har kuttet en ståltråd med den, jeg mener hvis du varmer opp tuppen på en skrue eller bolt, og lar flammen treffe metallet over lengre tid, dette vil jeg påstå at er skadelig for øynene dine!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har jobbet masse med metall, og varmet med forskjellig metode.
Bruker ofta plasmaskjerer, og detr har du ett veldig sterkt lys.
Det er slisomt for øyene for dem må "lukke blenderen" masse!
Men du mister ikke synes av det.
Sier ikke att du skal stå sånn hele dagen, det er ikke bra.
Men å stå å leke litt med deisse små flammene er ikke noe stress.
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
Velkommen til forumet knivibaguet

kult at du også synes dette er gøy!
Hvis det er noe du lurer på så spør i vei, så skal vi prøve å hjelpe deg så godt vi kan!
Jeg ser på bildet du linket til at du bruker en wet-cell, har du noen gang vurdert å prøve en dry-cell?

Mvh Lasse!
Vis hele sitatet...
en dry cell høres helt rått ut men skjønner ikke hvordan de fungere
lager de mere HHO foresten?

foresten hva er den beste strømkilden? bruker selv en hjemmelaga power-suply fra en gammel stationær
I en wet cell som du har, vil vannet flyte rundt platene og mellom platene akkurat som det selv vil. I en Dry cell har du begrensninger på hvor vannet kan gå. Det er gjerne satt opp annenhver metallplate og "gummiring" for at vannet ikke skal renne ut....

http://1.bp.blogspot.com/_1Twv8QGyrZ...cell_stack.JPG

Som du ser på bildet der er det annenhver gummi/silikon(svart) og stålplate(grå)
Det er hull gjennom alle platene slik at vann og gass kan bevege seg gjennom hele cella.
Vil anbefale deg en dry cell istedenfor en wet cell fordi den er mer effektiv og ser mye bedre ut

Edit: men for å ha en dry cell må du vel egentlig ha flate plater og ikke sånne som du har som er nesten flat

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skader ikke øynene av så smått bruk og små flammer som dette.
Men er lettere å se hva du driver med briller da.
Vis hele sitatet...
Hittil er jeg enig der. Er ikke noe behagelig å se på når metallet begynner å smelte, men da bruker jeg solbriller som demper lyset litt ihvertfall.
Er det forresten dyrt for helt enkle sveisebriller?

fant et par :P http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arb...-vernebriller/

Sitat av knivibaguet Vis innlegg
foresten hva er den beste strømkilden? bruker selv en hjemmelaga power-suply fra en gammel stationær
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvis stor celle du har. Husker ikke det nøyaktige tallet, men tror det er rundt 2V per plate eller noe sånt. Dvs. hvis du har 6 plater kan du fint bruke en 12V strømforsyning. Prøv å finne en med så mye amper som mulig.

Fungerer også med strømforsyninger med for mye volt, men da er det sløsing med energi og cella blir varm.
Sist endret av kvarburg; 1. juni 2011 kl. 07:38.
ok
takk for svaret på kort varsel!
skal se om jeg får tl en drycell ja ;D

men hva slags plater har du brukt der? de var ganske tynne noe jeg er ute etter for mine er ja skikkelig shunky i forhold til dine
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
ok
takk for svaret på kort varsel!
skal se om jeg får tl en drycell ja ;D

men hva slags plater har du brukt der? de var ganske tynne noe jeg er ute etter for mine er ja skikkelig shunky i forhold til dine
Vis hele sitatet...
Det der var forresten ikke min celle, men en jeg fant et godt bilde av på google. Jeg har noe lignende med den der, men platene mine er mer rektangulære. Platen er av rustfritt stål. Jeg har forresten ikke lagd cella selv, men kjøpt den på ebay

http://www.knallgass.kvarburg.com/
Der har du en del bilder av mitt oppsett om du er interessert
Sist endret av kvarburg; 1. juni 2011 kl. 11:21.
der fikk jeg mange flotte ideer.
har fått meg helt [u]rette[u] plater nå forresten så nå blir det knall!
men hva er den beste måten å tette på for jeg har ikke pakkninger men har jo tech7 lim da, hmmmmmmm
Sist endret av knivibaguet; 1. juni 2011 kl. 13:46.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
der fikk jeg mange flotte ideer.
har fått meg helt [u]rette[u] plater nå forresten så nå blir det knall!
men hva er den beste måten å tette på for jeg har ikke pakkninger men har jo tech7 lim da, hmmmmmmm
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke sikker på, men husk at det skal tåle godt trykk og muligens varme og etsende væsker. NaOH f.eks. er det jeg bruker som elektrolytt og det løser opp visse limtyper... Det er også en fordel å kunne demontere og ta platene fra hverandre for å rense og lignende.

Sånne siliconrammer som jeg har hadde jo vært det beste (tror jeg) om du ikke har det får du finne deg en erstatning. f.eks. store strikk eller lignende.

På ebay har de en del HHO ting. F.eks. her har de slike silikonringer: http://cgi.ebay.com/HHO-ORING-SET-MA...#ht_3889wt_906

Her er den cella jeg har kjøpt: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HYDRO...#ht_4134wt_940
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Som jeg har sakt tidligere så synes jeg dette er interesant, og kommer sikkert til å bygge meg celle og oplegg selv etter kvart. Jeg kommer til å bruke gassen til oppvarming av metall for div små smiing av div kunst.

Men jeg skjønner ikke helt hva dere skal med dette? Hva bruker dere egentlig gassen til? Må jo bli kjedelig å sitte å se att cella jobber og bare leke med dette?
Selv har jeg ingen framtidsutsikter/planer med å produsere hydrogen, men nå til dags er det morsomt å ta seg en tur innimellom og lage ballonger (med lunte) eller sveise litt :P Elektrolyse er jo generelt interessant så dette er jo kjempemorro.
Vet det er "noen" her som har større planer (bil, gressklipper etc.)
Sitat av kvarburg Vis innlegg
På ebay har de en del HHO ting. F.eks. her har de slike silikonringer: http://cgi.ebay.com/HHO-ORING-SET-MA...#ht_3889wt_906
Vis hele sitatet...
Du har vell ikke en link der du får noen ringer til under 50$ i shipping? Tar opp igjen cellen min etter at jeg fant diverse godsaker til tørrcelle på biltema.
Du har helt rett!
Har selv laget noen ballonger og de smeller sykt bra!
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Du har vell ikke en link der du får noen ringer til under 50$ i shipping? Tar opp igjen cellen min etter at jeg fant diverse godsaker til tørrcelle på biltema.
Vis hele sitatet...
Det var "bare" $25 i shipping + 8 for produktet (ringer til en 11 platers celle, dvs. 12 ringer (tror jeg))
Husk at de må passe til platene dine så de ikke er for store. Er ringene for store vil de sannsynligvis lekke vann.

I min celle har jeg firkantede "ringer" som er av denne typen:
http://ocean-go.en.made-in-china.com...ell-Rings.html
Om du ønsker disse, kan du sende dem en mail og de svarer deg fort at de vil legge de ut for salg så fort som mulig! Jeg spurte om jeg kunne kjøpe en del av dem og dagen etter var den ute for salg.

Jeg fikk prisliste av dem og jeg ser at om du kjøper ett "set" med slike "ringer" vil du få 10 stykk for $8 Frakten tror jeg er billigere her.

Send en mail til:

Der du spør om hvordan du kan kjøpe "OGO-GK437 Neoprene Rubber Gasket"

Dimensjonene til disse er forresten: 3" x 6 1/4" eller 7.6 x 16cm.
Hmm, ja, mine plater er 10cm x 20cm. Skal se om jeg finner noe, hvis du ikke har et tips da... Har 4 plater atm, skal nok oppgradere senere.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er jo bare å stikke til ett verksted i nærheten og kjøpe o-ringer.
Eventuelt o-ring snor og lim selv.
O-ringer i gummi? De vill jo ikke passe mine 10cm x 20cm firkantede plater i det hele tatt, så skjønner ikke poenget...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
En o-ring trenger ikke vere rund.
Du hefter den litt i hjørnene med lim, og skruer sammen.
Når sella er ferdig sammen skruet holder ringene deg der, selv om limet skulle ryke.
Du får jo en liten radie i hjørnene, men det har veldig lite å si.

Var bare ett forslag.
Når sella er ferdig sammen skruet holder ringene deg der, selv om limet skulle ryke.
Vis hele sitatet...
Say what?

Skal prøve forslaget, om jeg i det hele tatt forstod deg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du skrur endeplatene og stålpatene sammen ikke sant?
Da vil du få press på tettningsringene, som dem vil holde seg på plass.
For att dem skal ligge der du vil ha dembruker du litt lim i hjørnene ved montering...

Ellers så kjøper du gummi på rull, eventuelt klinger pakning og lager dine egne firkantede tettninger..
Ja, det var planen. Hvor kan jeg få tak i ikke strømledene skruer/spiker/bolter?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hva skal du med det?
Du skrur sammen cella med gjengestenger som ikke er i kontakt med platene.
Spiker?
Var bolter jeg mente. Angående de ikke strømførende greiene, var det jeg som feilet miserabelt.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
er lov det