Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3025
Heihei! Beklager en kanskje rotete tråd, men ønsker å få noen råd angående dette.

Mitt søsken og jeg kjøpte en eiendom i 2016 for rundt 1mill. Min andel er 50% og jeg betalte da halvparten av min del m/omkostninger ved kjøpet.

Min ide var at objektet skulle bli leid ut og at noe av inntektene fra utleie kunne bli brukt til å få sett objektet i ny og ne.
Har aldri fått sett objektet da det ikke har vært penger nok og da jeg bor i utlandet m/familie(samboer og 1 lite barn som jeg passer da samboer jobber), er arb.ledig og har derfor ikke råd til å dra dit.
Mitt søsken bor ca 4t unna objektet og bruker den når hen ønskes og det er ledig.

Objektet har vært utleid via Airbnb siden 2017 og det er blitt tjent ca 150.000Nok. Alt av utgifter har blitt betalt av utleien.
Mitt søsken har tatt seg av regninger og siste år Airbnb utleie, alt av penger har gått på hens konto som jeg ikke har hatt tilgang til. Frem til nå har vi igrunn gått i ca 0 sier regnskapet.

Har vært ett helvetes vanskelig å få regnskap, og jeg har måtte spørre flere ganger etter det og hver gang starter hen å krangle om de dummeste ting som ikke har noe med objektet å gjøre.
Som medeier synes jeg det er bare rett å rimelig å få ett regnskap hver mnd, det får jeg ikke.

* Har ikke sett en krone av utleie inntektene selv.

For over ett halvt år siden fortalte jeg at jeg ønsket å selge fordi jeg trenger å frigjøre kapital til bruk til min egen familie + at det aldri har vært noe utbytte for meg.
Hen ønsket da å prøve å skaffe noen til å kjøpe meg ut. Hører ingenting mer om dette før jeg etter noen mndr spør etter status, da har ikke personen fått lån.
Så har det gått i at hen ønsket å søke om lån selv til å betale meg ut.. Samme skjer igjen. Jeg hører ikke noe på mange mndr før jeg spør om status nå nylig.
Da har hen plutselig tatt opp ett kredittkort lån.

Hele denne perioden har det vært narsissistiske meldinger som har haglet mot meg som sporer fullstendig av.
Det handler bl.a om at jeg setter hens familie i en vanskelig økonomisk situasjon(!?). Og nå er det min feil at hen får omkostninger med kredittkort lånet.
Lånet er på betydelig lavere enn kjøpssummen min og hen mente at dette skulle jeg bare godta. Vi hadde aldri diskutert noe pris og selv ønsker jeg ca 20k over kjøpssummen m/omkostninger
da objektet har blitt fikset litt opp og en ørliten vekst i verdien er nok mest sannsynlig+hen kan fortsette utleie som gjør dette til ett gratis objekt.

Har gitt tilbud om å nedbetale resterende iløpet av mange år, dette har blitt avfeid + det er ikke snakk om å komme med andre forslag ifra hens side.

Nå er status så at hen vil hente ut alt av private eiendeler fordi jeg vil selge eiendommen og dette er ting som vil gjøre at utleie via Airbnb må stoppes + fikk beskjed om at jeg måtte ta over regnskap og utleie.
Minner på at jeg bor i utlandet og har ikke ei krone å bruke på dette. Ei heller anledning.

Er ikke dette å sabotere meg økonomisk da vi faktisk har en liten felles business her? Kan jeg forlange at hen erstatter eiendeler som gjør stoppen i utleie ?

Om salg igang settes så kan det ta alt ifra 2-3måneder til årevis før objektet blir eventuelt blir solgt, helt umulig å si noe tidsperspektiv ei heller om vi får en akseptabel pris.
Uavhengig av spørsmålet ditt så finnes det firmaer i Norge som kan administrere utleie for deg.

Men dette høres mer ut som advokatmat, går utleieinntektene til å betale ned lån eller lignende?
Selg via megler og bli ferdig. La hen ta innbo, du kommer best ut av det.

Regnestykket er enkelt. Du eier 50%av aksjene, og skal dermed ha 50% av fortjenesten. Antar Hen har brukt leieinntektene til å betjene sitt del av lånet? Uansett. Dersom hen ikke kan redegjøre for at pengene er brukt på oppussing, skal du ha halvparten.

Du var inn med 1m, dere har omsatt for 150k på leie. Du skal da ha 50% av salgssummen + 75k av (eller 50% av gjenstående inntekter etter reparasjoner).

Kom deg ut av det forholdet der hva penger vedrører.
Rosander & Trenbro600:

Pengene fra utleie går til strøm/renovasjon/kommunale utgifter/forsikring og ellers hva utgifter det er. Det er ingen lån på objektet.
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Rosander & Trenbro600:

Pengene fra utleie går til strøm/renovasjon/kommunale utgifter/forsikring og ellers hva utgifter det er. Det er ingen lån på objektet.
Vis hele sitatet...
De sikter vel heller til at hun har brukt utleiepengene på private lån. Sikker på at det ikke er det som har skjedd her?
Da går det i null med inntektene da. Øk leia, øk omsetning eller selg. Det der er tap.
Hvis du setter vedkommende i en vanskelig økonomisk posisjon ved å tvinge fram et salg, er det rimelig innlysende at utgifter/inntekter på eiendommen ikke har gått i null.
Hvis det ikke er lån på objektet burde ikke et salg medføre økonomiske problemer. Så fremt ikke medeier her har tatt opp forbrukslån med sikkerhet i objektet...
Enig. Skulle gjerne hatt kalkyler for alle utgifter.

Har flere leiligheter jeg leier ut langtids, og alle tjener jeg penger på. Kjenner ikke Airbnb eller markedsprisen hvor boligen ligger men..

Her hadde jeg egentlig skrevet ca utregning, men det blir bare antakelser og vas.

Konklusjon er at om du ikke får utbytte på et utleid hus med markedsverdi på 2m uten lån, da blir du ante lurt, eller så utleie dårlig business for dere.

Kvitt deg med partneren din. Du blir snytt uansett om han driver elendig eller putter i lomma.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
søsken din har sikkert puttet fortjeneste i egen lomme
Jeg ville bedt en revisor gå igjennom alt av regnskap, kvitteringer og annet i dette tilfellet da det høres ut som høna du har kjøpt objektet sammen med har putta penger i egen lomme og dekka egne utgifter med penger som egentlig tilhører deg.

At høna reagerer med å bombardere deg med grunner til at du er fæl og ødelegger hønas økonomi når du vil selge gir ytterligere grunn til å tro at her er det ugler i mosen og store summer du er snytt for.

PS: Folk som skriver 'Hen' har statistisk sett mye større sjangs å utsettes for netthets.
Nå er det noen måneder siden tråden ble startet da. Er det noen oppdateringer her?

Men - står du TS som medeier av eiendommen eller står din søsken som eneeier?