Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6263
Jeg har prøvd cipralex men opplevde prikking og kramper etter en tid.
Det er visst ikke veldig uvanlig, og så vidt jeg forstår har det å gjøre med overskudd av serotonin.

Jeg kontaktet en lege som hevdet at jeg kunne prøve andre såkalte lykkepiller, til jeg fant en som ikke gav bivirkninger.

Men så vidt jeg har forstått bygger alle lykkepiller på samme grunnide, opphopning av serotonin.

Da bør vel bivirkning være ganske likt?

Noen som har innspill eller egne erfaringer?
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri fått kramper/prikker av Zoloft men en haug med andre skitt bivirkninger dog. Er du i oppstart perioden eller har det gått 1-2mnder?
Bare skift til du finner noen du "liker"

Zoloft er greit men du mister komplett sex lyst over tid som er vel det eneste negative. i starten (1 1/2 uke) får du mage og hodepine men det går over.
Det finnes mange ulike typer medisiner mot depresjon. Ikke alle bygger på serotoninmodulering, og bivirkningene er en god del forskjellige. Cipralex er en såkalt selektiv serotoninreopptakshemmer (SSRI). Blant andre finnes også reopptakshemmere av serotonin og noradrenalin, reopptakshemmere av noradrenalin alene, monoaminooksidasehemmere og de eldre tetrasykliske medikamentene.

Det er svært vanlig at man bytter medikament (eventuelt gruppe) dersom ett depresjonsmedikament gir uakseptable bivirkninger.
Trådstarter
6 0
Takk til begge!
Glimrende.

Da følger ett mer utfyllende spørmål, siden det ser ut til at dere har litt greie på ting...

Jeg er ikke egentlig deprimert. Jeg er kommet i overgangsalderen og er heller ustabil, vet ikke om jeg skal skalle ned folk eller begynne å grine, samtidig som jeg kan få ett par dager med ganske kraftig angst innimellom. Jeg er rett og slett blitt et hespetre. (Ett fryktelig sultent hespetre, jeg har alltid vært slank og spist fornuftig, nå er jeg ett matmonster som hiver i meg alt av karbohydrater og står opp om natta for å gafle innpå enda mer. (Det er ikke bivirkning av cipralex)

Og fastlegen min har ikke så mye greie på noe,(det var ikke hun som kom med innspill om bytte av medisin. Og det var jeg selv som "grein meg til" cipralex, hun vil ikke at jeg skal gå på noe.)

Jeg prøver å google men finner antagelig ikke helt de rette søkeordene.
(Jeg blør fortsatt og kan derfor ikke begynne på østrogen enda)

Hvis det altså finnes reopptakshemmere av forskjellig, også annet enn serotonin, har dere noen ide om hva som kan fungere best som stemnings stabiliserende når det altså ikke egentlig handler om ren depresjon?
Og hvis det i tillegg kan stagge sulten er det enda bedre...

Sitat av Pengui Vis innlegg
Det finnes mange ulike typer medisiner mot depresjon. Ikke alle bygger på serotoninmodulering, og bivirkningene er en god del forskjellige. Cipralex er en såkalt selektiv serotoninreopptakshemmer (SSRI). Blant andre finnes også reopptakshemmere av serotonin og noradrenalin, reopptakshemmere av noradrenalin alene, monoaminooksidasehemmere og de eldre tetrasykliske medikamentene.

Det er svært vanlig at man bytter medikament (eventuelt gruppe) dersom ett depresjonsmedikament gir uakseptable bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Hufsamor; 15. juni 2017 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hufsamor Vis innlegg
Takk til begge!
Glimrende.

Da følger ett mer utfyllende spørmål, siden det ser ut til at dere har litt greie på ting...

Jeg er ikke egentlig deprimert. Jeg er kommet i overgangsalderen og er heller ustabil, vet ikke om jeg skal skalle ned folk eller begynne å grine, samtidig som jeg kan få ett par dager med ganske kraftig angst innimellom. Jeg er rett og slett blitt et hespetre. (Ett fryktelig sultent hespetre, jeg har alltid vært slank og spist fornuftig, nå er jeg ett matmonster som hiver i meg alt av karbohydrater og står opp om natta for å gafle innpå enda mer. (Det er ikke bivirkning av cipralex)

Og fastlegen min har ikke så mye greie på noe,(det var ikke hun som kom med innspill om bytte av medisin. Og det var jeg selv som "grein meg til" cipralex, hun vil ikke at jeg skal gå på noe.)

Jeg prøver å google men finner antagelig ikke helt de rette søkeordene.
(Jeg blør fortsatt og kan derfor ikke begynne på østrogen enda)

Hvis det altså finnes reopptakshemmere av forskjellig, også annet enn serotonin, har dere noen ide om hva som kan fungere best som stemnings stabiliserende når det altså ikke egentlig handler om ren depresjon?
Og hvis det i tillegg kan stagge sulten er det enda bedre...
Vis hele sitatet...
Flere av symptomene du nevner kan være knyttet til depresjon. Man trenger heller ikke å føle seg "nedstemt" etter ordets vanlige forståelse – depresjon (og depressive episoder) kan være atypiske, med eksempelvis økt matlyst (i stedet for nedsatt, som er vanligere). Kom symptomene rett etter at du kom i overgangsalderen, er det heller ikke umulig at hormonelle forandringer kan være (en del av) årsaken.

Det er ikke uvanlig for allmennpraktiserende leger å sette seg godt inn i et fåtalls depresjonsmedikamenter (og deres bivirkninger), og stort sett holde seg til disse. Det er dessverre få retningslinjer når det gjelder hvilke depresjonsmedikamenter som bør prøves ved ulike "typer" depresjon, herunder også sekundære depresjonssymptomer. Dette skyldes at virkningsmekanismen ved depresjon ikke er fullt klartlagt – tidligere trodde man for eksempel at serotoninøkningen i synpsene mellom nervecellene i hjernen var en viktig årsak til at SSRI fungerte, mens senere studier har vist at dette overhodet ikke er sikkert.

Jeg foreslår derfor at du i samarbeid med legen prøver ut noe annet som vedkommende har erfaring med, så lenge det har en annen bivirkningsprofil. Eventuelt kan henvisning til spesialist i psykiatri (for videre utredning eller kognitiv atferdsterapi, hvor man kan unngå slike bivirkninger) komme på tale.

God bedring!
Trådstarter
6 0
Sitat av Pengui Vis innlegg
Flere av symptomene du nevner kan være knyttet til depresjon. Man trenger heller ikke å føle seg "nedstemt" etter ordets vanlige forståelse – depresjon (og depressive episoder) kan være atypiske, med eksempelvis økt matlyst (i stedet for nedsatt, som er vanligere). Kom symptomene rett etter at du kom i overgangsalderen, er det heller ikke umulig at hormonelle forandringer kan være (en del av) årsaken.

Det er ikke uvanlig for allmennpraktiserende leger å sette seg godt inn i et fåtalls depresjonsmedikamenter (og deres bivirkninger), og stort sett holde seg til disse. Det er dessverre få retningslinjer når det gjelder hvilke depresjonsmedikamenter som bør prøves ved ulike "typer" depresjon, herunder også sekundære depresjonssymptomer. Dette skyldes at virkningsmekanismen ved depresjon ikke er fullt klartlagt – tidligere trodde man for eksempel at serotoninøkningen i synpsene mellom nervecellene i hjernen var en viktig årsak til at SSRI fungerte, mens senere studier har vist at dette overhodet ikke er sikkert.

Jeg foreslår derfor at du i samarbeid med legen prøver ut noe annet som vedkommende har erfaring med, så lenge det har en annen bivirkningsprofil. Eventuelt kan henvisning til spesialist i psykiatri (for videre utredning eller kognitiv atferdsterapi, hvor man kan unngå slike bivirkninger) komme på tale.

God bedring!
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Da vet jeg litt mer om hvor jeg skal begynne..
Du er en knupp og en engel, jeg sender deg fyrverkeri og stjerner og alt som er kult
Lamictal brukes som stemingsstabiliserende.

Har du hatt sånne ustabile perioder tidligere i livet eller snakker vi kun overgangsfase? Om det er det siste høres det ut som historier jeg har hørt før. Ikke så uvanlig altså men veldig plagsomt. Støtter forslag om å snakke med en psykiater om problemet er veldig slitsomt.
Trådstarter
6 0
Sitat av Jazza Vis innlegg
Lamictal brukes som stemingsstabiliserende.

Har du hatt sånne ustabile perioder tidligere i livet eller snakker vi kun overgangsfase? Om det er det siste høres det ut som historier jeg har hørt før. Ikke så uvanlig altså men veldig plagsomt. Støtter forslag om å snakke med en psykiater om problemet er veldig slitsomt.
Vis hele sitatet...
Minner om livet i tidlig pubertet, helt garantert hormonelt, men siden jeg ikke kan bruke østrogen enda må jeg finne noe annet som hjelper. Min mor stengte seg inne i 10 år i forbindelse med overgangs plager, så det er en laaaang overgangsfase vi snakker om her..

Er du sikker på at du skrev navnet på medisinen riktig? Da jeg googlet det kom det opp som medisin mot epilepsi?

Ha,
Nå googlet jeg igjen og naturligvis har du rett. Lamictal blir brukt både mot epilepsi og som syemningsstabiliserende. Men jeg får ikke lov å endre kommentaren over, så den får bare stå.

Tusen takk for tips, skal ha det i bakhånd!
Sist endret av Hufsamor; 15. juni 2017 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt avhengig av hvilken kommune du bor i så finnes det mange lavterskeltilbud som kan være til hjelp. Ville kanskje anbefalt en gruppebehandling fordi du da lærer deg å håndtere følelser som blir trigget av andre i gruppa/minner deg om ting, etc. Det er krevende men du oppnår en større selvforståelse, tåleevne og ikke minst en større grad av egen følelsesregulering.

Det finnes bl.a. mentaliseringsbasert terapi (MBT), kognitiv terapi, Dialektisk terapi (DBT) og som sagt lavterskel tilbud som oftest er en kombinasjon av forskjellige teknikker.

Må nesten si at det du beskriver høres ut som Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (Borderline eller Impulsiv type). Men, hadde dette vært tilfellle for deg hadde det vært noe som hadde pågått i perioder fra sen pubertet/tidlig voksenalder.

Nevner det kun for at du kan lese litt om det og se om du kjenner deg igjen - for deretter å sjekke ut hvilke behandlingsformer som passer for lignende plager. Ikke ta dette som noe fagråd da jeg kun er pasient, IKKE lege, psykiater eller psykolog
Trådstarter
6 0
Flott.
Takker.
Jeg skal sjekke;

Det er jo det som er flott med forum, man utveksler erfaring, så er det lettere å orientere seg!
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde bedt legen om wellbutrin, det er ganske nytt i norge og har ikke samme bivirkninger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg hadde bedt legen om wellbutrin, det er ganske nytt i norge og har ikke samme bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Dersom man først skal foreslå spesifikke medikamenter: Wellbutrin er neppe førstevalget her. Kramper er omtrent like ofte forekommende som ved behandling med Cipralex. Dessuten er krampetendenser hos pasient en kontraindikasjon.

Følg mitt råd: La legen din ta dette valget.
Trådstarter
6 0
Jeg er takknemlig for alle forslag, så kan jeg lese litt selv rundt det før jeg tar det med til legen.

Men det jeg faktisk gjorde på fredag var følgende:
Nabo bygget til blokka jeg bor i har et privat legesenter.
Det viste seg at de har en psykiater som ellers jobber på sykehus, i staben.
Så jeg kjøpte meg rett og slett en time hos psykiater.
kort ventetid. Ikke så billig, men jeg regner det som en en gangs investering, i hvertfall sånn i første omgang.

Fordi jeg nå har lest endel og fått endel innspill fra dere og gjort noen notater, tror jeg det blir lettere for meg å følge meg på hva psykiateren har å si. Jeg satser på at hun har bedre oversikt enn privarlegen min har.

Så takk igjen, alle sammen!!
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Pengui Vis innlegg
Dersom man først skal foreslå spesifikke medikamenter: Wellbutrin er neppe førstevalget her. Kramper er omtrent like ofte forekommende som ved behandling med Cipralex. Dessuten er krampetendenser hos pasient en kontraindikasjon.

Følg mitt råd: La legen din ta dette valget.
Vis hele sitatet...
Tror du vel for lite om wellbutrin til og uttale deg, cipralex og welbutrin har totalt ulikt virkestoff. Men jeg er enig om at legen burde velge. Bare få i helsevesenet hvor jeg jobber som vet om wellbutrin og i stede velger gamle stoffer med en del uønskede bivirkniger som vekt økning nor wellbutrin ikke gjør.