Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2420
La oss si at noen politimenn kommer på døra til en person en gang og har en ransakelsesordre.
Ransakelsen blir gjennomført, og ender med masse rot og ødelagte ting til personen.
Politiet finner ulovlig.

Har man rett til erstatning (pga. rotet og alle de ødelagte tingene)?
Sist endret av supernatural; 19. februar 2014 kl. 18:27.
Du kan søke/kreve erstatning før ødelagte ting og tapt arbeidsfortjeneste ja.
Slikt vurderers i hvert enkelt tilfelle slik at du ikke automatisk har rett til økonomisk erstatning.
Tviler du har noe god sak hvis de faktisk fant det de var ute etter og samtidig faktisk hadde ransakelsesordre. Jeg ville bare ha droppet det.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Tviler du har noe god sak hvis de faktisk fant det de var ute etter og samtidig faktisk hadde ransakelsesordre. Jeg ville bare ha droppet det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor droppe det?
Han har absolutt ingenting å tape på å prøve, men absolutt alt å vinne på å prøve.


Prøv i vei, går det ikke så går det ikke, men er du heldig får du erstattet tapet
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Hvorfor droppe det?
Han har absolutt ingenting å tape på å prøve, men absolutt alt å vinne på å prøve.


Prøv i vei, går det ikke så går det ikke, men er du heldig får du erstattet tapet
Vis hele sitatet...
Hva om han må betale saksomkostninger? Hva med all styret med erstatningssak, som sikkert kommer til å ta flere uker/måneder/år.

Beklager hvis jeg tar feil, men har ingen personlig erfaring, bortsett fra at slike saker tar laaaang tid.
Det er enormt mange som kunne vunnet frem med sine klager i brukerklagenemda også, men hvor mye skal man gidde å dokumentere en sak for noen usle hundrelapper i korrekt kompensasjon?
La meg stille samme spørsmål som i sin tid fikk meg til å ansette fast vaskehjelp: Hva er din fritid egentlig verdt?
Reptilfreak
Trådstarter
Bare så det er sagt, så var dette bare et helt hypotetisk spørsmål
Jeg har ikke hatt noen politimenn på døra mi i det siste for å si det sånn.
Du har slik jeg tolker det ikke rett på erstatning dersom du blir funnet skyldig i kriminelle forhold.
Dersom man blir frikjent eller saken blir henlagt, så har du rett på erstatning. I slike tilfeller vil du også ha rett på fri rettshjelp når det gjelder en evnt. erstatningssak. Dette fremkommer av straffeprosessloven.

http://advokathjelpen.no/saksomr_der...feforf_lgning/
▼ ... over et år senere ... ▼
Juridisk hjelper 😁
5 0
Ved to anledninger, riktignok tidlig 90 tall, sendte jeg ved to anledninger regning for en lås og et vindu. Vet vindu ble betalt da jeg aldri hørte noe mer. Dør var i kommunal bolig så mulig de dekket ny lås.

Det ble funnet ting ved begge anledninger...
De må jo erstatte dører osv. ved bruk av rambukk (etter sigende en relativt stor utgiftspost for dem), så kan ikke se noen grunn til at de ikke skal måtte betale for annet skadeverk også.