Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7194
Hey folkens,

For å gjøre en lang historie kort så skylder jeg TrustBuddy penger for et 5k lån. Det har gått til inkasso og beløpet er nå på 10k.

Trustbuddy har slått seg konkurs på bakgrunn av mislighold:
http://e24.no/boers-og-finans/kompis...nkurs/23545198


Vil dette si at jeg ikke må betale tilbake lånet? Jeg er ikke ute etter noen form for moralpreik eller økonomiske tips, kun hva jeg vil ha rett på i denne saken

Slik jeg ser det kan man vel ikke betale penger til et selskap som ikke lenger eksisterer? Og når grunnlaget for konkurs er mislighold bør jeg vel stille enda sterkere?

Jeg kan absolutt ingen ting om dette, så tar imot tips med åpne armer!

Flere som har lån via TrustBuddy eller som har lånt ut penger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, du må betale inn det du skulder til bustyret. At dei er konkurs vil sei at dei ikkje kan betale krava sine, men det vil ikkje sei at dei ikkje har rett og plikt til å inndrive sine krav.
Er i nøyaktig samme situasjon, kommer til å betale likevel
Ta og betal du. Er jo nå de trenger penger!
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Hey folkens,

For å gjøre en lang historie kort så skylder jeg TrustBuddy penger for et 5k lån. Det har gått til inkasso og beløpet er nå på 10k.

Trustbuddy har slått seg konkurs på bakgrunn av mislighold:
http://e24.no/boers-og-finans/kompis...nkurs/23545198


Vil dette si at jeg ikke må betale tilbake lånet? Jeg er ikke ute etter noen form for moralpreik eller økonomiske tips, kun hva jeg vil ha rett på i denne saken

Slik jeg ser det kan man vel ikke betale penger til et selskap som ikke lenger eksisterer? Og når grunnlaget for konkurs er mislighold bør jeg vel stille enda sterkere?

Jeg kan absolutt ingen ting om dette, så tar imot tips med åpne armer!

Flere som har lån via TrustBuddy eller som har lånt ut penger?
Vis hele sitatet...
Dersom det allerede har gått til inkasso, så er det store muligheter for at kravet er solgt til inkassoselskapet. Hvis det er tilfelle så er du like langt.
Du betaler ikke inn til selskapet som er konkurs men til bostyret som er et midlertidig selskap med formål å drive inn mest mulig av utestående gjeld til selskapet.
Konkurs innebærer at et selskap ikke lenger kan opprettholde sine forpliktelser, dvs. gjøre opp for seg.
Når et selskap går konkurs opprettes et bostyre for selskapet. Bostyrets oppgave er å inndrive flest mulig av selskapets fordringer for å betale dets regninger.
Som jeg skrev tidligere i en tråd, så fikk jeg mail av TrustBuddy (skylder dem 7000,- men betalte 4000 idag):

Sitat av TrustBuddy
Hei Buddy!



Vi skriver til deg for og minne om statusen på lånet som du har tatt opp hos TrustBuddy.


På grunn av Svensk Finanstilsynets bestemmelse, har vårt firma ikke længer tillatelse til og gi ut nye låner eller forlenge eksisterende låner.


Derimot, du er fremdeles pliktig til og nedbetal eksisterende låner. Hele lånet må bli betalt senast forfallsdatoen.


Vi gir deg 30 dagers gratis periode fra forfallsdatoen for og gi deg mer tilbakebetalings tid.


Du kan logge in på trustbuddy.com/2 for og see hele summen, forfallsdatoen og betalingsinformation.


Hvis du har noe ytterligere spørsmål, vennligst ta kontakt med kundeservice på telefon nummeret: +47 95049910 eller på e-post:
Vis hele sitatet...
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Som jeg skrev tidligere i en tråd, så fikk jeg mail av TrustBuddy (skylder dem 7000,- men betalte 4000 idag):
Vis hele sitatet...
Fikk du rabatt på lånet eller delte du det opp i flere betalinger? Hadde ikke lånet ditt gått til inkasso?

Når det kommer til inkasso er det ikke slik at selskapene kjøper gjelden, det har de meg bekjent ikke lov til, de krever kun inn beløpet for sin kunde og legger på salærer ut i fra lovverket.
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Fikk du rabatt på lånet eller delte du det opp i flere betalinger? Hadde ikke lånet ditt gått til inkasso?

Når det kommer til inkasso er det ikke slik at selskapene kjøper gjelden, det har de meg bekjent ikke lov til, de krever kun inn beløpet for sin kunde og legger på salærer ut i fra lovverket.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å selge forfalte krav.

Fra Altinn.no:

Hvis kunden ikke har betalt 14 dager etter at inkassovarselet er sendt, kan selger starte inkasso. Man kan velge å utføre inkassoen selv eller overlate dette til et inkassoselskap eller en advokat. Det er viktig å være oppmerksom på at inkassoloven kommer til anvendelse både ved inndrivning for andre (fremmedinkasso) og ved inndrivning av egne pengekrav (egeninkasso). Flere av lovens bestemmelser gjelder bare for "inkassovirksomhet" (definert i inkassoloven § 2). Med inkassovirksomhet menes kommersiell inndriving av forfalte pengekrav for andre, og oppkjøp av forfalte pengekrav og egen inndriving av disse. Det fremgår av den enkelte paragraf om den gjelder for inndriving av forfalte pengekrav generelt, eller bare for "inkassovirksomhet".
Vis hele sitatet...
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Fikk du rabatt på lånet eller delte du det opp i flere betalinger? Hadde ikke lånet ditt gått til inkasso?

Når det kommer til inkasso er det ikke slik at selskapene kjøper gjelden, det har de meg bekjent ikke lov til, de krever kun inn beløpet for sin kunde og legger på salærer ut i fra lovverket.
Vis hele sitatet...
Jeg kan fremdeles logge meg inn og se lånene. Jeg fikk som sagt tidligere en mail der jeg ble lovet tilsammen 30 dagers "gratisperiode" for å betale inn det jeg skylder. Jeg har igjen 3000,- som jeg tenkte å betale i neste uke når jeg får inn penger, og det passer akkurat til den ekstra "gratisperioden" jeg fikk.

Men tydeligvis så har de ikke oversikt i det hele tatt. Det har gått over 14 dager nå, og lånene har gått over til ordinere lånevilkår og de ekstra kostnadene har blitt lagt til. Har sendt dem mail og klaget, men får ikke svar. Har derimot fått lånedokumentasjon på de ekstra kostnadene jeg plutselig skylder dem, til tross at jeg ble lovet ekstra tid til å betale inn lånene.

Hva skal jeg gjøre? Dette strider imot hva som stod i mailen jeg fikk av dem. Advokat har jeg ikke råd til. Alt jeg har er skriftlig bevis (mailen) at jeg skulle få mer tid på meg, uten at det skulle legges til gebyrer og avgifter.
Beklager for dobbelpost, men både jeg og flere trenger hjelp her. Jeg fikk en mail av dem der det stod klart og tydelig at jeg skulle få 30 dagers gratis periode, i stedet for 14 dager som er normalt. Jeg skylder dem totalt 3000,- men når det hadde gått 14 dager, så gikk det over til ordinære rentevilkår. Altså lånene har steget og jeg skylder dem nå totalt 3920,- selv om jeg ble lovet ekstra betalingstid. Jeg hadde planer å betale de 3000,- etter helga (da jeg får utbetalt AAP), siden jeg (ifølge mailen deres) hadde tid til det. Jeg har sendt dem mail og prøvd å ringe dem flere ganger, men får aldri svar. De klarer å sende ut faktura på mail at lånene har steget (noe de ikke skulle gjøre), men klarer ikke å svare på support.

Hva skal jeg gjøre? 920,- er mye penger for meg. Og jeg føler meg lurt. Hvis jeg visste dette på forhånd, så hadde jeg sørget for at alle lånene hadde blitt betalt innen 14 dagers perioden, men pga mailen de sendte som lovte meg ekstra tid på å betale, så bestemte jeg meg for å betale noe av lånene først og vente med resten, for å ikke bli helt blakk.

Jeg har ikke råd til advokat. Skal prøve å snakke med NAV, for de har sikkert erfaring med slike saker, men her på strøket har de åpent 3 dager i uken fra kl 10:00 til 14:00, og det er mange "navere" i denne kommunen, så det tar tid før man får snakke med noen av de ansatte her.

Hvem andre kan jeg kontakte? Jeg vil bare bli ferdig med dette, men jeg nekter å betale de ekstra kostnadene som jeg egentlig ikke skal betale.
Sist endret av Mexxy; 30. oktober 2015 kl. 11:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De må jo holde seg til det dere har blitt enige om. Det første du må gjøre er å henvise til avtalen dere gjorde og så bestride summen som overstiger avtalt beløp. Når den er bestridet, så kan de i alle fall ikke sende den videre til inkasso eller legge til ytterligere renter før saken er avklart.
Sist endret av caperno; 30. oktober 2015 kl. 11:42.
Sitat av caperno Vis innlegg
De må jo holde seg til det dere har blitt enige om. Det første du må gjøre er å henvise til avtalen dere gjorde og så bestride summen som overstiger avtalt beløp. Når den er bestridet, så kan de i alle fall ikke sende den videre til inkasso eller legge til ytterligere renter før saken er avklart.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør jeg dette? Er helt "noob" når det kommer til slikt. Jeg får som sagt ikke kontakt med selskapet, verken på telefon eller e-mail. Har snakket med en på NAV, og han sier at jeg skal prøve å få annullert kravet eller noe sånt. Har time hos ei veileder på NAV i neste uke, og skal ta dette opp.

Jeg er bare så forbannet over at jeg som kunde blir behandlet slik. Har alltid gjort opp for meg tidligere. Og jeg er ikke den eneste som har dette problemet. Har fått noen PM's fra andre freaks som har havnet i samme problemstilling.
Sist endret av Mexxy; 30. oktober 2015 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Betal de 3000.
Send en mail der du henviser til mailen du har fått om 30 dagers rentefri betalingsfrist.
Vent
Om du får inkassovarsel sender du mail til inkassoselskapet om at du bestrider kravet, legg ved mailen du fikk fra TrustBuddy.

Inkassoselskapet har ikke lov til å inndrive krav som er bestredet, og når du har såpass med dokumentasjon vil de i mange tilfeller avslutte inkassosaken.
Hvorfor driver alle og henviser til altinn, norske lover osv?? Er ikke trustbuddy et svensk selskap uten konsesjon til å drive utlånsvirksomhet i Norge?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Hvorfor driver alle og henviser til altinn, norske lover osv?? Er ikke trustbuddy et svensk selskap uten konsesjon til å drive utlånsvirksomhet i Norge?
Vis hele sitatet...
Det ser ikke ut som om de har lov til og drive i sverige engang.

Edit: Ser ut til at de har en eller annen form for tilatelse i Sverige
Sist endret av Oprah; 30. oktober 2015 kl. 19:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Håper du har fått fikset opp i dette nå! men hvis ikke:
grunnen til at dette har skjedd (vil jeg tippe) og ikke minst at du ikke får tak i dem er at trustbuddy har gått konkurs. (Lånene er dog gjeldene)
Har du betalt inn de siste 3000,- har du ditt å vise frem om det skulle komme nye krav, så det burde ikke være noe problem til slutt, men mulig til blir byrokratisk tullball før det pga konkursen.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Hvordan gjør jeg dette? Er helt "noob" når det kommer til slikt. Jeg får som sagt ikke kontakt med selskapet, verken på telefon eller e-mail. Har snakket med en på NAV, og han sier at jeg skal prøve å få annullert kravet eller noe sånt. Har time hos ei veileder på NAV i neste uke, og skal ta dette opp.

Jeg er bare så forbannet over at jeg som kunde blir behandlet slik. Har alltid gjort opp for meg tidligere. Og jeg er ikke den eneste som har dette problemet. Har fått noen PM's fra andre freaks som har havnet i samme problemstilling.
Vis hele sitatet...