Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2916
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg ber instendig om at dette ikke blir en tråd hvor vi diskuterer hverken islam, innvandring eller multikulturalisme. Dette handler om definisjonsmakt, og hvordan jeg opplever at vi i dag prøver å redusere meningsmotstandere til ting som fascister, mobbere og nettroll – begreper få vil vedkjenne seg med.

Mitt første eksempel er en kronikk av Nasir Ahmed, Mediene er for opptatt av hijab. Dette er et slags oppgjør med medias dekning av Hadia Tajiks forslag om hijab-forbud i barneskole. Egentlig et interessant utgangspunkt, da jenter som bærer hijab i barneskolen virkelig hører de ytterste sjeldenhetene til. Dessverre dreier han kronikken inn på hvordan denne dekningen gir, det han kaller, mobberes holdninger et sterkere fotfeste i samfunnet:

I ei tid da netthets blir dominerende i sin kraft, er dette svært skuffende og faktisk ti steg tilbake i kampen mot «nettrollene». Ja, det stemmer. Selv om jeg ikke har empiriske tall eller forskning til grunn som kan begrunne min påstand, så har jeg en oppfatning om at et slikt debattklima gagner bare dem som sitter i «kjellerleiligheten» sin, og viser sin dominans overfor norske muslimer som de har en forakt for. Å gi «hijab» og deres tilhengere og motstandere så mye oppmerksomhet gir mobberne og deres holdninger et sterkere fotfeste i samfunnet. For en vanlig leser som i disse dager er mest opptatt med juleforberedelser, er ikke det så betydningsfullt hvorfor «hijab» er viktig for noen eller ei. Så lenge den ikke blir påtvunget, er det bare et hodeplagg.
Vis hele sitatet...
Her skaper han et ynkelig bilde av de som er i mot hijab. De er altså mobbere med "forakt for norske muslimer" og nettroll (som jeg forbinder med det å drive hets) ved å komme med legitim kritikk av islam? Samtidig skriver han i siste avsnitt at disse mobberne har "forvridde virkelighetshetsbilde[r]".

Neste eksempel er også en dagsfersk kronikk. Nå må dere våkne, av Geir Tangen. Denne kronikken har et virkelig godt budskap, hvor Tangen roper ut om en skummel, høyreekstrem bølge over store deler av vesten. Samtidig faller kredibiliteten hans når han skriver:

Å omtale dem som avskum, rotter, udyr, og pestlignende sykdommer. Å dyrke mennesker som begår alvorlig kriminelle handlinger, og som er villige til å drepe uskyldige uten rettmessig dom, er fascisme. Slutt å skjule dette bak fine ord som islamkritikere, innvandringskritikere, konservative kristne og terrormotstandere.
Vis hele sitatet...
Nok en gang ser jeg et forsøk på å redusere det å ha legitime meninger til å nærmest være en voldelig rasist. Tangen har nok derimot også et poeng. Regelrette rasister og fascister omtaler seg dessverre ofte bare som islamkritikere, noe som uten tvil har bidratt til at dette begrepet har blitt så betent.

Jeg er ikke noe utpreget islamkritisk, men jeg får økende sympati med flere som er det. Hvordan skal man komme med legitim kritikk når man blir møtt med slike utsagn? Tar vi ikke disse debattene på alvor, er jeg redd for at vi bidrar til mer ekstreme holdninger hos de som blir holdt nede av slike diskursive praksiser. Min mening er at vi må skille mellom religionskritikere og høyreekstreme rasister, på samme måte som vi skiller mellom muslimer og radikale islamister.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg er ikke noe utpreget islamkritisk, men jeg får økende sympati med flere som er det. Hvordan skal man komme med legitim kritikk når man blir møtt med slike utsagn? Tar vi ikke disse debattene på alvor, er jeg redd for at vi bidrar til mer ekstreme holdninger hos de som blir holdt nede av slike diskursive praksiser. Min mening er at vi må skille mellom religionskritikere og høyreekstreme rasister, på samme måte som vi skiller mellom muslimer og radikale islamister.
Vis hele sitatet...
Jeg syns du også driver med cherry picking når du sier at "jeg er ikke utpreget islamkritisk, men får økende sympati for de som er det". For meg blir det litt det samme som å si "Jeg er ikke rasist, men....". Hvis du har økende sympati med de som er islamkritiske, så er du vel også islamkritisk selv?

Det er i tider som dette at språket vårt og retorikken må brukes til det fulle, og jeg syns det er flott at man kan diskutere slik det blir gjort i offentligheten. Det er mye å tjene på god retorikk når så få debatter er panelbaserte, men debatter som baserer seg på skriverinnlegg. Da har man plutselig mye mer tid til å spisse ordene og putte inn en del stråmenn og personangrep.

Når det er sagt, så er definisjoner så løse om dagen, at man uansett må ta alt man lesere med en stor klype salt. Se for eksempel på Hege Storhaug. Hun får masse spalteplass, og hennes såkalte "tankesmie" Human Rights Service har absolutt ingenting med menneskerettigheter å gjøre.

Edit: Ta en titt på https://yourlogicalfallacyis.com og så sammenlikner du det lærer der med leserinlegg og debatter i media. Så å si alle som debatterer bruker en av disse.
Sist endret av bronsky; 9. desember 2015 kl. 15:08.
Man kan da godt ha sympati med islamkritikere mht det at de blir satt i bås med hersketeknikker, uten å faktisk være enig med dem/sympatisere med deres synspunkter??
Sist endret av zeuber; 9. desember 2015 kl. 15:21. Grunn: presisering
Sitat av zeuber Vis innlegg
Man kan da godt ha sympati med islamkritikere mht det at de blir satt i bås med hersketeknikker, uten å faktisk være enig med dem??
Vis hele sitatet...
Joda, men da går du utifra at islamkritikerne ikke setter muslimer i bås også.

Jeg er verken enig eller uenig her, men jeg vil bare påpeke at det er veldig lett å la seg lure med at man syns en side har mer rett enn den andre, og derfor har lett for å overse kritikkverdige ting hos de man sympatiserer med.
Du har et poeng her, men jeg syns da samfunnsdebattanter som f.eks. Kjetil Rollness, som har blitt beskyldt for mye rart i det siste, ikke har noe problem med å refse Storhaugs kritikere samtidig som han peker på en rekke problemer i hennes argumentering.. Han gjør ting riktig IMO..
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg syns du også driver med cherry picking når du sier at "jeg er ikke utpreget islamkritisk, men får økende sympati for de som er det". For meg blir det litt det samme som å si "Jeg er ikke rasist, men....". Hvis du har økende sympati med de som er islamkritiske, så er du vel også islamkritisk selv?
Vis hele sitatet...
Hm. Du linker til youlogicalfallacyis, men cherry picking tror jeg du har misforstått. Det går vel ut på å kun velge data som støtter opp om sitt syn (kan godt være jeg gjør det, men det henger ikke sammen med resten av avsnittet). Og jeg kan da ha sympati med mange forskjellige grupper, også muslimer, uten å være muslim selv.

Når det er sagt, så er definisjoner så løse om dagen, at man uansett må ta alt man lesere med en stor klype salt. Se for eksempel på Hege Storhaug. Hun får masse spalteplass, og hennes såkalte "tankesmie" Human Rights Service har absolutt ingenting med menneskerettigheter å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg vil faktisk si meg uenig. Ingen av de store riksavisene anmeldte boken hennes og den har generelt fått meget lite oppmerksomhet, tross gode salgstall. Man kan være enig eller uenig i Storhaug, men hun er en meget aktuell person, og når hun gir ut bok er det betenkelig at man må til "nisjeaviser" for å lese en anmeldelse. Når det er sagt synes jeg Morgenbladets anmeldelse var god og saklig.
Sist endret av Olympic; 9. desember 2015 kl. 15:51.
Sitat av bronsky Vis innlegg
For meg blir det litt det samme som å si "Jeg er ikke rasist, men....". Hvis du har økende sympati med de som er islamkritiske, så er du vel også islamkritisk selv?
Vis hele sitatet...
Man kan da helt fint sympatisere med noen pga. det man mener er urettferdig behandling uten å være det? Jeg sympatiserer selv med fredlige muslimer som får dritt slengt etter seg fra idioter, uten å være muslim - om noe så er jeg "islamkritiker", dog først og fremst religionskritiker. Igjen er det nettopp denne reduksjonen av mennesker til enkle ting, akkurat som åpenbare rasister som reduserer enhver muslim til en våpenbærende galing som ingen er tjent med. Dessverre er det stuerent å dra alle over en kam så lenge det er politisk korrekt side man står på, og det er en intellektuell uærlighet som burde behandles som pest og kolera. Dessverre blir kun de som blir utsatt for det behandlet som det, og ikke de som bedriver denne uærligheten. For ja - det går helt fint å kritisere idéene i Islam og mene at det er fullstendig idiotisk og moralsk galt å dra alle over en kam og kalle dem terrorister. Like dumt som å kalle enhver som kritiserer noe i en doktrine for rasist.

Edit: Min del om logiske feilslutninger var min feil, jeg leste det feil. Ble enig med Mentalmelt om å slette det for å unngå støy. Proceed everything else!
Sist endret av Xasma; 9. desember 2015 kl. 17:13.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Man kan da helt fint sympatisere med noen pga. det man mener er urettferdig behandling uten å være det? Jeg sympatiserer selv med fredlige muslimer som får dritt slengt etter seg fra idioter, uten å være muslim - om noe så er jeg "islamkritiker", dog først og fremst religionskritiker. Igjen er det nettopp denne reduksjonen av mennesker til enkle ting, akkurat som åpenbare rasister som reduserer enhver muslim til en våpenbærende galing som ingen er tjent med. Dessverre er det stuerent å dra alle over en kam så lenge det er politisk korrekt side man står på, og det er en intellektuell uærlighet som burde behandles som pest og kolera. Dessverre blir kun de som blir utsatt for det behandlet som det, og ikke de som bedriver denne uærligheten. For ja - det går helt fint å kritisere idéene i Islam og mene at det er fullstendig idiotisk og moralsk galt å dra alle over en kam og kalle dem terrorister. Like dumt som å kalle enhver som kritiserer noe i en doktrine for rasist.
Vis hele sitatet...
Helt enig i mye av det du sier. I alle fall i at du først og fremst er religionskritiker og ikke islamkritiker per se. Alikevel syns jeg islamdebatten er lite nyansert, uansett hvilken side argumentene kommer fra. På den ene siden syns jeg det er helt håpløst at folk som tror på en imaginær gud skal forefekte respekt for denne troen. På den andre siden har du Storhaug, Max Hermansen og andre som sliter med å skille mellom flyktninger, muslimer og islamister.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg er så jævlig lei av dette. Det er riv ruskende uinteressant å sitte å skrive "AD HOMINEM!", "AD ABSURDUM!" eller hvilken som helst annen "ad". Påpek hvorfor ting er galt, og argumenter seriøst - for det er en reduksjon av en selv til useriøsitet å kunne skrike ut flest mulige fremmedord på latin, eller at de er brukt. Bruk tid på å tilbakevise argumenter eller å argumentere isteden for slik hersketeknikk. For det er faktisk en hersketeknikk.
Vis hele sitatet...
Ok, here we go. Les setningen en gang til, for jeg tror ikke du ser helheten i det jeg prøver å få frem her. Jeg retter ikke dette mot TS sine meninger, men ber ham se på måtene diskusjoner kan styres på i feil retning, og så sammenlikne det med debattanter fra begge siden av diskusjonen. Jeg prøver å få fram at allle som debatterer i media bruker skitne triks. Ikke nødvendigvis med vilje, men det er ofte slik hjernen fungerer. Vi kan ikke være logiske hele tiden.

Hitler gjorde mye fint han også (VW, Autobahn osv), men det betyr ikke at jeg sympatiserer med ham for det.

TL;DR Det er ikke bare islamkritikerne som får medfart, og alle som er villige til å stikke ansiktet sitt frem i en betent men nødvendig debatt, må tale å bli kritisert. Til syvende og sist så er det du selv som må gjøre deg opp en mening.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Helt enig i mye av det du sier. I alle fall i at du først og fremst er religionskritiker og ikke islamkritiker per se. Alikevel syns jeg islamdebatten er lite nyansert, uansett hvilken side argumentene kommer fra. På den ene siden syns jeg det er helt håpløst at folk som tror på en imaginær gud skal forefekte respekt for denne troen. På den andre siden har du Storhaug, Max Hermansen og andre som sliter med å skille mellom flyktninger, muslimer og islamister.
Vis hele sitatet...
Dette er igjen noe av mitt problem - det er riv ruskende irrelevant hva jeg er først og fremst. Om eneste religion jeg hadde et problem med var Islam, så har det vitterlig ingenting med rasisme å gjøre (vanskelig å frasi seg en hudfarge, særdeles mye lettere å frasi seg en tro man er lært).

Man er så fort det er snakk om noe der majoriteten av det man snakker om har en annen hudfarge nødt til å helgardere seg på alle mulige måter som person, og selv da kommer rasismeanklagene opp. At jeg for å bli tatt seriøst, og at du ikke bare avfeier meg som en enkel rasist krever at jeg påpeker helt åpenbare ting som er vanlig for mennesker og kritikk av ideer er hårreisende. Bare Olympic sympatiserte med noen var han islamkritiker, og det var en skitten tittel som du drar paraleller med "jeg er ikke rasist, men.." til. Om du bevisst bruker akkurat den, eller fordi den er godt kjent vet jeg ikke, men hele assosiasjonen er stygg. Her kommer også mandelen i grøten - du løper ingen risk ved å si det. Men han må svare "JEG ER IKKE RASIST", og dette er ikke utelukkende pga. deg, men fordi mange trekker denne slutningen. Den er stygg, brukes altfor ofte, og vi må få slutt på det.

For å illustrere et poeng og innta en offerrolle: det er helt jævlig å bli stilt i samme bås som ekstremistene fordi jeg mener sier noe, og det ødelegger alle muligheter for intelligent diskurs. Bytt ut "mener" med "tror på" og vi har skapt et politisk korrekhetstyranni på likhet med rasistenes generalisering av muslimer, og ingen gidder å ta det opp. De er tross alt bare rasister hele gjengen. edit: siste setning er en parodi på noe politisk korrekt folket kunne sagt, ikke noe jeg står for, så det er klart.
Sist endret av Xasma; 9. desember 2015 kl. 17:35.
Det jeg legger merke til er at personer som Hege Storhaug bruker statistikk og argumenter når hun legger fram sine synspunkter. På den andre siden går det mye på å feste merkelapper på meningsmotstanderne. Argumentene er det ikke så viktig med.

La oss si du er en helt nøytral person. Hvem ville du stolt mest på? Den siden som analyserer og bruker statistikk og argumenter, eller den siden som er mest opptatt av å brennmerke meningsmotstandere og ta fram dem legitimiteten i samfunnsdebatten?
Amen, belisarius. Dette er et gjennomgående problem i islamdebatten, ikke bare her til lands, men også (kanskje spesielt) internasjonalt. Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen: Vi kan ikke la "fascistene" (altså de på ytterste høyre fløy, som helst bare vil forby hele greia) ha monopol på sannheten. Da må man heller være med på at det er reelle problemer som må tas tak i, og ta debatten derfra.

Edit: Og selvfølgelig arrestere alle på de feil og unøyaktigheter de måtte komme med i nevnte debatt.
Sist endret av zeuber; 9. desember 2015 kl. 18:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av belisarius Vis innlegg
Det jeg legger merke til er at personer som Hege Storhaug bruker statistikk og argumenter når hun legger fram sine synspunkter. På den andre siden går det mye på å feste merkelapper på meningsmotstanderne. Argumentene er det ikke så viktig med.
Vis hele sitatet...
Det er det med respekt å melde ikkje for Hege Storhaug heller.

Det verkar som haldninga er at målet helgjer middelet...
Det er liten tvil om at Storhaug ikke bare er et følelsesmenneske, men til alt overmål et "krakilsk" et (som Rollness med all rett har kalt henne). Slikt kan føre til uvettig kildebruk, noe bl.a. Rollness også kritiserer henne for. Men å gå derfra til å avfeie alt hun sier som fremmedfryktig oppgulp, blir for meg en forenkling som ikke tjener debatten. Det må da være bedre å gå inn i tallmaterialet og nyansere der det trengs, enn å fordømme alt den dama sier som løgner og hatretorikk. (Sikter her til debatten generelt, ikke posten du linket til, vidarlo.)
Sist endret av zeuber; 9. desember 2015 kl. 18:15. Grunn: Presisering
Sitat av Xasma Vis innlegg
Dette er igjen noe av mitt problem - det er riv ruskende irrelevant hva jeg er først og fremst. Om eneste religion jeg hadde et problem med var Islam, så har det vitterlig ingenting med rasisme å gjøre (vanskelig å frasi seg en hudfarge, særdeles mye lettere å frasi seg en tro man er lært).
Vis hele sitatet...
Det er viktig for meg at du er religionskritiker generelt, slik at jeg vet hvor du står. Hadde dette handlet om hinduer, kristne eller buddhister, så hadde jeg allikevel vært like kritisk. Jeg er i mot alle religioner og deres forsøk på inngripen i sekulære folks hverdag og samfunn. I den forstand kan vi godt diskutere legitimiteten for premissene for debatten.

Slik jeg ser det blandes innvandringsdebatten i eneste stor smørje med islamkritikk slengt etter. Og så kommer jultider og alle går bananas fordi noen foreslår at julefeiringen bør anses som en tradisjon og ikke en religiøs høytid. Som ateist syns jeg det er tipptopp, men bruker du et kvarter på facebook skal jeg love deg at han idioten som gikk i klassen din på ungdomskolen og gikk ut med toppkarakterer fra "livets harde skole", han kommer til å si at dette er muslimenes skyld, og så kan de bare dra dit de kom fra om de ikke kan respektere jul.

Jeg syns hele debatten er tullete, og jeg er strengt imot all særbehandling basert på religion.

Ikke hijab på skolen sier du? Fint, for da driter vi i turbaner, kippaer, snapbacks og sixpencer også. Men det standpunktet må vi ta utifra en objektiv vurdering, og den mener jeg bør være så sekulær som mulig.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det er viktig for meg at du er religionskritiker generelt, slik at jeg vet hvor du står. Hadde dette handlet om hinduer, kristne eller buddhister, så hadde jeg allikevel vært like kritisk. Jeg er i mot alle religioner og deres forsøk på inngripen i sekulære folks hverdag og samfunn. I den forstand kan vi godt diskutere legitimiteten for premissene for debatten.
Vis hele sitatet...
Det er viktig for deg at jeg presiserer hvor jeg står når det kommer til kritikk av noe der majoriteten har en annen hudfarge enn meg selv? Hva er dette for fordomsfult hykleri ovenfor de som kritiserer noe? Har du enda ikke fattet poenget - det er likegyldig hva noen er for deres argumenter. Selvfølgelig ønsker jeg også at mer nøkterne folk enn Storhaug og gjengen skal komme frem, problemet er at de som har vettuge ting å si ofte er smarte nok til å unngå dette vepsebolet av idioti hvor man må hvitvaske seg selv mens man kritiserer noe. Spesielt når man løper ingen risiko ved å slenge ut direkte løgn om at noen tror på et raseskille, mens den anklagede som standard er skyldig. Man trenger ikke i en samfunnsdebatt som sosialist å starte med å ta avstand fra kommunister for å bli tatt seriøst eller bli kalt Stalinist, og godt er det. Hvordan rasjonaliserer du at dette er nødvendig i religionskritikk? For det er det du gjør når du sier "slik at jeg vet hvor du står" for å ta meg seriøst.


Sitat av bronsky Vis innlegg
Slik jeg ser det blandes innvandringsdebatten i eneste stor smørje med islamkritikk slengt etter. Og så kommer jultider og alle går bananas fordi noen foreslår at julefeiringen bør anses som en tradisjon og ikke en religiøs høytid. Som ateist syns jeg det er tipptopp, men bruker du et kvarter på facebook skal jeg love deg at han idioten som gikk i klassen din på ungdomskolen og gikk ut med toppkarakterer fra "livets harde skole", han kommer til å si at dette er muslimenes skyld, og så kan de bare dra dit de kom fra om de ikke kan respektere jul.
Vis hele sitatet...
Vel, dette var da en særs stigmatiserende karakteristikk - men det er vel greit her? Begge har samme hudfarge, dere er uenige og han er kanskje ikke så akademisk anlagt, så nedsettende merkelapper er vel helt innafor? Å drive med slik stigmatisering samtidig som du fremhever deg selv på en moralsk pidestall er direkte latterlig, for dette er så nære rasist vs. muslim retorikk som du kommer. Stakkarsliggjøring og generalisering over en lav sko. Så det er sagt er jeg ikke enig med denne gjengen i hverken deres reaksjon eller sinne, men du kommer ingen vei med drittkasting som dette.

For å iterere over det en siste gang, så jeg kan få et svar utover at du ranter løs om at det finnes rasister som kaller seg islamkritikere - hvorfor er det greit å være fordomsfull mot noen som kritiserer en religion og slenge de i samme bås som hardbarka rasister? Du kommer aldri til å få høre fornuftige mennesker som prater om du slenger de inn i samme bås som de som skriker høyest.
For å ta et annet eksempel enn psyko-Storhaug: Anbefaler folk å ta en titt på Sam Harris. Jeg regner med at de fleste (dvs. alle intellektuelt ærlige og oppegående mennesker) som kjenner til ham, uavhengig av om de er tilhengere eller ei, vil være enig i at mannen er SVÆRT langt unna noe en kan kalle en trangsynt rasist.

Kort fortalt er han forfatter, filosof og samfunnsdebattant med doktorgrad i nevrovitenskap, og en tilnærming til religion som f.eks. - til forskjell fra de fleste andre kjente sekulære røster i debatten - regner spiritualitet som reelt og ønskelig. Han er m.a.o. tidvis mer åpensinnet enn røkla av de såkalte nyateistene, med Dawkins i spissen. Han har debattert omtrent det som finnes av aktuelle motstandere, om et bredt spekter av religionsrelaterte temaer, og det aller meste ligger på YouTube.

Det er rimelig påfallende hvor stille det er rundt ham når han tar for seg kristendommen, eller kritiserer religion på generell basis. En og annen pastor eller hyperkristen politiker lar seg kanskje yppe til å lire av seg en kommentar, men det er vanligvis dét.

Se så på hvordan han angripes fra alle kanter så fort han åpner kjeften om islam. Hadde angrepene vært saklige i sin natur, ville det naturligvis vært helt i orden. Harris er en fornuftig mann som er åpen for alternative syn, og har sjelden problemer med å svare på tiltale, eller forandre/nyansere sin mening når han forelegges nye argumenter. Dessverre har ikke haterne det helt store arsenalet av gode motsvar. I mangel på gode poenger tenderer kritikken mot grunnløse beskyldninger basert på halvsannheter og løgner, i en skala som nesten må researches og sees med egne øyne for å tros.

Det er egentlig helt utrolig. Uærlig kritikk gjennomsyrer debatten. Selv The Young Turks, en stor nyhetskanal på YouTube hvis innhold lett lar seg sjekke i ettertid, er skamløse nok til å først intervjue fyren i tre timer (angivelig for å la ham svare på annen løgnaktig kritikk fremsatt i samme kanal av en fyr som var avslørt som en fake allerede da intervjuet fant sted), for så å lyve om det han sa etterpå. Spørsmål/kritikk om/rundt dette blir konsekvent ignorert. Denne spesifikke saken førte til at Dave Rubin sa opp i TYT og startet sin egen kanal.

Dette er bare et lite eksempel. Det er ikke akkurat vanskelig å finne ut hva Harris faktisk mener om emnet; han er en aktiv debattant og blogger. Likevel insisterer hans motstandere på å stemple ham som fascist og rasist, misrepresentere det han sier ved å trekke ting ut av sin sammenheng, feilsitere, stråmannsargumentere, eller rett og slett lyve.

Problemet i temaets kjerne er m.a.o. ikke forbeholdt ytterliggående norske obskuriteter (globalt sett). Det finnes over alt hvor det snakkes høyt om islams problemer. Saklige argumenter blir møtt med skrik, rop, veiving med armene og stempling av argumentenes opphavsperson som islamofob og/eller rasist.

Jeg burde vel ikke engang prøve å forklare hvorfor det er blitt slik... Det er nemlig rasistisk og islamofobt. Men jeg klarer ikke dy meg for et par stikkord: Det er mye som tyder på at to viktige faktorer er a) Det muslimske brorskap og dets underorganisasjoners lobbyvirksomhet mot vestlige styresmakter, i første omgang for å forby islamkritikk (de kaller det religiøst støtende utsagn e.l., altså religionskritikk, men det er jo kun én religion folk går berserk over når noen tegner en tegning, og såvidt meg bekjent én religion hvis flertall av medlemmer ønsker å tilbakeføre liberaliseringen i europeisk blasfemilovgivning), kombinert med b) økende politisk korrekthet generelt - og konformitetspress i denne såkalte korrektheten - i hele Vesten.

Sistnevnte har for øvrig også gjort feminisme (dvs. den synlige) til en vits i statene, der det har blitt slik at alle kvinner anses å lide på tusenvis av forskjellige måter under det såkalte patriarkiet, noe som må gjøres noe radikalt med. Med mindre vi snakker om kvinnene i den muslimske verden, naturligvis; det er jo islamofobt å beskrive fremmedkulturelle praksiser som kvinneundertrykkende.. Her trumfer visst kulturrelativismen både fakta, generell rettsfølelse og sunt bondevett....
Sist endret av zeuber; 10. desember 2015 kl. 12:51.