Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3310
Hei!

Jeg var en tur på Claes Ohlson og kjøpte en ELKO bevegelsessensor til badet. Jeg har en kompis som er Elektriker som skulle montere den for meg, men han fikk det ikke til. Nå måtte han reise avgårde på jobb igjen så jeg tenkte å høre om det var noe kyndig personell som kunne tenke seg å gi noen tips her. Dama blir litt smågretten når hun må sminke seg i mørket

Spørsmålet er; Hvor skal kablene?

Legger ved to bilder:
- Et bilde av opprinnelig bryter med kabling
- Et bilde av baksiden av sensor

Det vi prøvde som ikke fungerte var N på N / L på L og de to kablene som går ut på out..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
230V inn på L og N, N frå lampe inn på N, og L frå lampe inn på OUT.

Edit: Sidan det er våtrom må du antakeleg ha bryteren i tillegg, ettersom det er krav om topolt brot.
Sist endret av vidarlo; 25. september 2015 kl. 11:05.
Må vel ha 2-polet brudd før bevegelse-sensoren uansett.
Men enig i framgangsmpten som slashdot beskriver
Hmm.. Nå ble jeg litt mer i tvil. Han kompisen min som skulle se på dette er industri-elektriker og jobber nok ikke så mye med disse tingene. Jeg syntes det er "spennende", men kompetansen er lav.

Setupen pt er:

Service bryter spot --> dimmer spot ---> 6 spotter

Tanken er å bytte ut servicebryteren med sensor..

Blir det da riktig å gjøre det slik: Se vedlagte fil: (paint.net er kjekt!)

..Tusen takk for innspill!

@pontiac @slashdot
Sist endret av Katten25; 25. september 2015 kl. 11:47.
Kommer an på om det er trafo på spottere eller om det er 230 spotter og hvor trafo er plassert.
Er det 230 på spotter må du ha bryter med 2-pol brudd. Det er ikke bevegelsedetektoren. Tror neppe at dimmeren er det heller
Det er trafo på spottene så vidt jeg vet. En stor boks for hver 3dje spot eller noe slikt, som ligger plassert i taket - aksess gjennom spothuller i taket. Dimmeren er sånn at man kan trykke på den for å kutte strømmen.. Tror du det vil fungere med den setupen du skisserte istad/som jeg tegnet opp?
Sist endret av Katten25; 25. september 2015 kl. 12:36.
En liten update.. oppskriften dere gav fungerte. Takker.