Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1016
Hei alle Freakere!

Har kommet i en kjipt situasjon med arbeidsgiveren.
Har vært lærling i 2 år no på et skip der vi har vært 1 måned på og av.
I mai så fikk jeg en liten baby som gjorde jeg ikke reiste ut på utreise dato.
Ungen var veldig syk når hun ble født så var nødt til å sykemelde meg den arbeids perioden.
Mannskapsjefen sendte meg melding etter 2 uker om jeg var klar for jobb der jeg ga beskjed om at jeg kom til å forbli sykemeldt ut perioden.
Syke meldingen gikk ut og jeg gikk på fri periode hjemme.


Noen dager før neste periode klarte jeg og skade meg i et fall fra høyde som gjorde jeg ble sykemeldt igjen.
Allerede nå mangler jeg lønn fra hun lille var født og den perioden jeg var hjemme så jeg etterlyste pengene (etterlyste de litt seint).
Jeg slet med å få noe som helst kontakt med firmaet på tlf og mail og etter 3 purringer på mail fikk jeg endelig svar fra mannskapsjefen.

Han mente jeg hadde fått fødselpermisjon uten lønn de 2 første ukene og de 2 neste ukene skulle nav betale.
Min kontrakt på 2 år skulle etterrett vare til 15 september men mannskapsjefen mente de kunne terminere den fordi de tok inn nye lærling som forsovit er forstålig pga fagskolen begynner i august.
Men en kontrakt er en kontrakt uansett og står ganske klart og tydelig hos opplæringskontoret at det ikke er mulig og avtale kortere eller lengre lærlingstid.

Har vært i kontakt med opplæringskontoret som ikke kan gjøre noe med lønn.
Har sendt kravet til firmaet i august og et nytt krav fra september.

Hadde så en samtale med mannskapsjefen i dag der han forsatt nektet og utbetale den utestående lønn som er 2 og en halv måned i alt.
Nå mente han at jeg måtte gi beskjed at jeg ikke var sykemeldt i friperiodene så jeg kunne være klar for jobb igjen og derfor mente han at nav skulle betale meg alle pengene og ikke de.
Han mente også at en lærling måtte være fleksibel med sluttdatoen pga det passet firmaet bedre og få inn en lærling i sommeren enn september.
Jeg vet at man skal gi beskjed til arbeidsgiver når man er frisk igjen men trodde det ikke var så farlig når man hadde fri periode.


Jeg føler meg ganske maktesløs mot firmaet siden de har satt seg på bakbeina og fikk beskjed om og gå til forliksrådet fra han mannskapsjefen.


Har leilighet og bil så dette har sittet meg i en veldig vanskelig situasjon økonomisk.
Har også vært i møte med nav pga problemene med penger og fått beskjed de ikke kunne hjelpe meg før 15 september for de måtte forholde seg til kontrakt slutt.

Har jeg noen rettigheter her i det hele tatt?
Jeg mener selvsakt at firmaet ikke kan bestemme seg for å avslutte en kontrakt tidligere bare for det passer de og sitte folk i en håpløs situasjon.
Kontakt en advokat, han både kan og vil sette seg inn i alle regler og lover innenfor dette du sliter med..

Er du organisert i tillegg har du muligens gratis advokat, i tilfelle kan du også kontakte fagorganisasjonen
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ser dilemmaet her, jeg tror både du og arbeidsgiveren din tar både litt feil og har litt rett.

du har sannsynligvis gjort en tabbe mtp. at du burde ha varslet om at du har blitt frisk, slik at arbeidsgiver på beste måte kan forberede seg på videre drift.

arbeidsgiveren din tror jeg tar feil mtp. det du sier han/hun har sagt ang. fleksibel sluttdato. såvidt meg bekjent er det ingenting som heter det, og ihvertfal ikke om det ikke eksisterer som et punkt i kontrakten din.

jeg ville tatt kontakt med en advokat ang. dette, det kan fort bli litt uryddig for en enkeltperson å forstå seg på alt av regler og rettigheter i en slik sak.

lykke til!