Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 7493
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Hmm. Sikrigen kan det ikke være, har testet med ny

Er jeg hel på bærtur nå, eller er dette utgangstransistoren?



Dette står på den
mc1723cp
l8645
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hmm. Sikrigen kan det ikke være, har testet med ny

Er jeg hel på bærtur nå, eller er dette utgangstransistoren?



Dette står på den
mc1723cp
l8645
Vis hele sitatet...
Nei, det er en spenningsregulator med maksimal utgangsstrøm på 150 mA. Transistoren har nok tre ben og er en god del høyere.
Sist endret av Provo; 29. juli 2010 kl. 17:37.
Utgangstransistoren sitter på bakveggen (kjølefinna) skrudd fast med to skruer og en liten brakett. Rett forran den sitter en effektmotstand som du kan måle.. Du skal ha nesten kortslutning over den (er vel bare på noen få ohm). Forran den igjen er det en drivertransistor som neppe har gått...
Sist endret av woff; 29. juli 2010 kl. 17:51.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Hmm, da tør jeg gjette på en slik:

http://www.jetav8r.com/Vision/Ignition/Transistor(TO-220).jpg

Er 2 slike på strømforsyneren, den ene er skrudd fast til kjøleribben, og den andre gjør ikke.

Noen måter å teste disse? Står BD135 på den som IKKE henger fast på kjøleribben, om jeg skal sjekke nummeret på den andre må jeg av med kjøleribben, kan nok gjøre det, om nødvendig

Edit: Aha, så den er på kjøleribben Kan skru den løs, og se om jeg finner en lignende, evt må jeg bestille, og se om det funker da

Edit2: Stod BD708 på utgangstransistoren som satt på kjøleribben.

Edit3: Målte effektresistoren, var 0.06ohm
Sist endret av Fleff; 29. juli 2010 kl. 17:51.
Det er nok to npn-transistorer det er snakk om ja.. Du kan måle de ja (som to dioder). Sjekk tråd om det her på forumet eller google hvordan.. (Og hvis det er en av de så er det nok den som sitter på kjøleribba...)
Med 0,06 ohm har du nok funnet feilen ja! Da får du nok bestille en ny!
Sist endret av woff; 29. juli 2010 kl. 18:05.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Wohoo! Takker

Så var det å finne ny, er som sagt veldig shaky på dette området

Det stod 10% 7w på resistoren, Muligens elfa har dette?

Edit: Ser ut til at Elfa kun har opp til 5W
Sist endret av Fleff; 29. juli 2010 kl. 18:10.
Sitat av woff Vis innlegg
Det er nok to npn-transistorer det er snakk om ja..
Vis hele sitatet...
Det er to komplementære transistorer; en NPN og en PNP.

Sitat av Fleff
Det stod 10% 7w på resistoren, Muligens elfa har dette? Edit: Ser ut til at Elfa kun har opp til 5W
Vis hele sitatet...
Elfa har nok det du trenger, men hvor høy resistans skal den ha? Og hvordan ser den ut?
Sist endret av Provo; 29. juli 2010 kl. 18:37.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Aner ikke hvor høy resistanse den skal ha, kanskje det står i skjemaet som ble postet litt tidligere i tråden.

Den ser slik ut:
SORRY... Trodde du hadde målt transistoren jeg.. Lodd den ut og mål den!

Motstanden SKAL være omtrent som en kortslutning! Hvis du har målt over den så stemmer nok målinga på 0,06 ohm. (Det er en motstand som måler strømtrekket og beskytter poweret ved kortslutning..) Tipper den er på maks et par ohm.. Og den er nok ikke skadet ut fra bildet ditt.
Sist endret av woff; 29. juli 2010 kl. 18:34.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Ahh, Ok

Hvilke ben skal jeg måle på den?
Edit: Så det nå, Midten og det ene beinet, så midten og det andre benet?
Sist endret av Fleff; 29. juli 2010 kl. 18:39.
Du finner tråd om måling av transistorer både her på forumet og enkelt også med et google søk.. (Mye tekst!)



Provo: Istedet for å komme med faktafeil (npn-transistorer og kondensatorspenning) for å motsi meg så prøv heller å hjelpe?

(Jeg har faktisk hatt elektronikk som hobby OG yrke de siste 35 åra....)
Sist endret av woff; 29. juli 2010 kl. 18:45.
På transistorene setter du på "pipe-modus", som også er diodemåling, og måler mellom de ytterste bena på transistorene. Avhengig av hvilken retning du måler skal du måle en diodespenning på ca 0,6 V.

Sitat av woff
Provo: Istedet for å komme med faktafeil (npn-transistorer og kondensatorspenning) for å motsi meg så prøv heller å hjelpe?
Vis hele sitatet...
Faktafeil? Mener du at jeg påpeker dine faktafeil, eller at jeg selv tar feil? Uansett har jeg kommet med flere forslag og opplysninger for å hjelpe til å finne feilen, så jeg skjønner ikke helt hva du sikter til.
Sist endret av Provo; 29. juli 2010 kl. 18:50.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Loddet av transistoren, satt multimeteret på "pipe-modus" Og fikk OL som resultat Uavhengig av retningen jeg målte.
Det er BD708-transistoren du måler på? I så fall kan det hende at pinout varierer med produsent, selv om det ser ut som at ST Microelectronics er eneste produsent. Prøv å heller måle motstand i stedet for pipe-modus og se om du kan måle kortslutning.

En ting du kan sjekke for å eventuelt bekrefte kortslutning, er å sette på igjen strømmen og samtidig måle strømmen apparatet bruker på primærsiden av trafoen. For å få til det må du koble multimeteret som et amperemeter i serie med strømledningen, eventuelt bruke et tangamperemeter. Har du noen bananplugger bør det gå fint, hvis ikke blir det litt mer knotete.

Rettelse 1: Det jeg sa om at de to transistorene var komplementære effekttransistorer var feil. Jeg blingset på navnet du skrev på den andre og innbilte meg at den het BD707.

Rettelse 2: I tillegg baserte jeg kondensatorspenningen på det du sa om at du målte 21 V rett etter trafoen. Det tror jeg nok ikke du gjorde ettersom du også sa du målte 21 V over spenningsregulatorene. Det vil si at den likerettede spenningen er på 21 V og ikke 30 V.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Hvis jeg måler Ohm på transistoren, så får jeg 8.17ohm den ene retningen, og OL den andre.
Da er vi ganske enige alikevel Provo!
Det høres riktig ut.

Og hvis du måler mellom midterste ben og de to andre? Ingen kortslutning der heller?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
L33T Paint skillz:

Det kan virke som at den transistoren heller ikke er problemet.

Hva skjer hvis du setter på strøm et lite øyeblikk nå (bare prøv raskt så du ikke ødelegger mer pga den mulige kortslutningen)? Samme duringen? Mål gjerne strømtrekket hvis du har bananplugger eller tangamperemeter tilgjengelig.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg skal vel sette inn Transistoren før jeg setter på strømmen? Føler jeg spurte dumt nå
Nei, det er ikke et dumt spørsmål. Tanken var at du skulle prøve uten transistoren for å se om det gjorde noen forskjell. Strømforsyningen vil ikke virke da, men du ser om kortslutningen er borte, noe som kan gi gode hint om hva som er galt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Prøvde nå, vet ikke helt om kortslutningen er vekke, men så fort det kom litt røyk fra den andre transistoren, så dro jeg ut ledningen Hadde den maks på i 2 sekunder.

Burde vel snart vurdere å bare kjøpe ny?

Edit: Lyden var vekke, tenkte ikke på å måle trekket på den da
Sist endret av Fleff; 29. juli 2010 kl. 20:30.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Prøvde nå, vet ikke helt om kortslutningen er vekke, men så fort det kom litt røyk fra den andre transistoren, så dro jeg ut ledningen Hadde den maks på i 2 sekunder.
Vis hele sitatet...
2 sekunder er ganske lenge for en kortslutning. Røyken kan skyldes at plastikkinnkapslingen til transistoren bare ble litt varm, men det kan også bety at transistoren tok kvelden. Det kunne uansett gitt et hint, hadde man bare hatt et koblingsskjema. Kan du ikke sende Mascot en email med serienummer og spørre om koblingsskjema? Så gammel som den er kan det godt hende de sender deg det.

Sitat av Fleff
Burde vel snart vurdere å bare kjøpe ny?
Vis hele sitatet...
Du burde begynne å venne det til tanken i det minste Er ikke lett å feilsøke slike kretser uten å hverken se de eller ha koblingsskjema. Nå er det jo ganske få deler i denne kretsen, og en ny tilsvarende strømforsyning koster gjerne litt, så et alternativ er faktisk å skifte så godt som samtlige komponenter.

Du kan nok i hvert fall sette inn igjen den effekttransistoren du loddet ut, ettersom det virker som den ikke er problemet. Videre kan du jo prøve å måle over forskjellige komponenter og se om du finner noen kortslutning eller uvanlig små resistanser.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Prøvde å måle litt selv, men vanskelig når man ikke vet hva man ser etter

Sendte Mail til Mascot Norge, og tror dere ikke jeg fikk svar dagen etterpå, med Koblingskjema og alt?

Clicky:

PDF: http://s10.directupload.net/images/100730/mt4v6l3m.pdf

Edit: Trenger jeg å lodde av resistorene for å måle de? Får litt snodige resulatater her
Flott med sjema! Du må nødvendigvis sjekke delene hver for seg, det vil nok si at du nå lodde de løs. På utgangen finner du to deler som KAN kortslutte poweret hvis de er defekte: 1 zenerdiode og en liten kondensator. Disse heter q5 og c3. Poweret fungerer like godt uten de, så du kan lodde de ut og prøve uten de.
(Likte ikke å lese at det kom røyk fra en transistor.. Det tyder på at den ble overbelastet og mulig defekt...)

Tror ikke du trenger å sjekke noen av motstandene. Neppe der feilen er.
Sist endret av woff; 30. juli 2010 kl. 15:38.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Ok, grei den

Skal frem med loddebolten igjen
Synd at det blir så mye prøving på deg, men du lærer jo av dette!
Hvis de to delene ikke har en kortslutning, må det nesten være feil på q1 eller q2. Som du ser av skjemaet skal du ha rundt 20V over kondensatoren c2. Har du da 0V på utgangen så ligger nesten hele spenningsfallet over q1's collector/emitter.
Sist endret av woff; 30. juli 2010 kl. 16:12.
Sitat av woff Vis innlegg
Synd at det blir så mye prøving på deg, men du lærer jo av dette!
Hvis de to delene ikke har en kortslutning, må det nesten være feil på q1 eller q2. Som du ser av skjemaet skal du ha rundt 20V over kondensatoren c2. Har du da 0V på utgangen så ligger nesten hele spenningsfallet over q1's collector/emitter.
Vis hele sitatet...
Ut fra målingen på Q1 har den ingen kortslutning, men den kan selvsagt være ødelagt likevel. Ettersom Q2 ble veldig varm med apparatet påslått mens Q1 var tatt ut av kretsen, tyder det også på at Q1 ikke er problemet.

Derimot kan varmegangen i Q2 forklares ved kortslutning i D5 eller C3, da et emitterpotensial på ca 0 V gir en spenning over R8 på rundt 20 V og en basestrøm på ca 90 mA. Skal ikke se bort fra at karakteristikken forhindret en riktig så stor basestrøm, men det er likevel en plausibel forklaring på hvorfor Q2 begynte å ryke.

Jeg regner derfor med at problemet er i D5 eller C3, og at Q2 også muligens må skiftes etter det lille røyksignalet.
Sist endret av Provo; 30. juli 2010 kl. 16:20.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Selvfølgelig lærer jeg av dette!

Loddet av og målte C3, ingen kortslutting der.
Q5 Fant jeg ikke på skjemaet
Hvordan skal jeg måle D5 da? Målte resistansen på den, og den var 0.04 Ohm.

Edit: Jeg loddet av Zenerdioden(D5) Satt multimeteret på Diode, og mte den, fikk 0.00.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Selvfølgelig lærer jeg av dette!

Loddet av og målte C3, ingen kortslutting der.
Q5 Fant jeg ikke på skjemaet
Hvordan skal jeg måle D5 da? Målte resistansen på den, og den var 0.04 Ohm.

Edit: Jeg loddet av Zenerdioden(D5) Satt multimeteret på Diode, og mte den, fikk 0.00.
Vis hele sitatet...
Målt den med motsatt polaritet?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Om du mener Zenerdioden, så prøvde jeg å bytte om på + og - på multimeter "målepinnene" ja, samme resultat.
Om jeg husker rett, så skal man få fram et resultat.

Men, så lenge det er brudd i den, så vil den jo ikke kunne påvirke resultatet nevneverdig. Så tvilsomt den som er problemet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Om det hadde vært brudd, så hadde jeg vel fått OL som resultat. og Ikke 0.00?
Hmmm, sant nok :P *tenker litt feil*

Vell, da må man jo tolke den som kortsluttet, noe som vil være feil.
Så prøv å test ut PSU'n uten den i, å se hva som skjer. Kan tho være lurt å måle Q2 pga overoppheting tidligere før du tester.
Beklager, mente d5 og ikke q5.. Den er tydligvis defekt! Kast den. (Poweret trenger den IKKE for å fungere..) Det er en diode som beskytter (hovedsaklig) mot høye spenninger fra tilkoblet (eksternt) utstyr. Tror du kan ta sjansen på å prøve poweret hvis du fjerner den!
Sist endret av woff; 30. juli 2010 kl. 17:20.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Ok, men før jeg lodder inn Q2, så lurte jeg på om den er OK?

Målte den, prøvde alle veier og ben, Fikk OL på alle untatt denne:



Edit: Er Ohm det er snakk om
Sist endret av Fleff; 30. juli 2010 kl. 17:25.
Jeg har litt vanskelig for å tolke hvilke ben du har målt mellom.. Er tegningen din med utgangspunkt i at den ligger på "ryggen" med bøyen i det midterste benet utover fra bordet? Hvis du ser på koblingsskjemaet, så har du en kretstegning underst som viser kretsen slik den er på kretskortet. Der finner du også transistoren Q2 samt anmerkninger ved hvert ben; b, c og e. Kan du merke tegningen din over med de passende bokstavene på hvert ben?

Får du samme resultat hvis du måler motsatt vei mellom samme ben? Hvis du gjør det er den garantert ødelagt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Var litt dårlig bilde ja

]

Måler jeg samme bein, men motsatt, så får jeg kun OL.
Det er ikke sikkert den fungerer, men da er det i hvert fall ikke kortslutning i den. Du kan derfor lodde den på plass igjen og prøve strømforsyningen. Hold et øye med den transistoren i tilfelle den skulle bli varm igjen, og skru av hvis du ser antydninger til røyk. Pass på øynene, ettersom en overopphetet transistor kan gå i luften med et smell.

At D5 er synderen stemmer med alle symptomene hittil, så med mindre Q2 nå også er ødelagt vil sannsynligvis strømforsyningen fungere igjen. Hvis du må skifte Q2 har de BD135 på Elfa, og da kan du jo bestille en 13 V zener også, når du først er i gang, selv om zeneren ikke er veldig kritisk.
Du mente selvsagt 18V på zeneren Provo!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Det funka FAEN MEG!

Tuusen takk til alle som har bidratt i denne tråden!

Stakkars strømforsyner Rett før jeg bytta den ut.

Så da var det denne lille jævelen som er synderen:

Fantastisk bra da! Da har du lært endel også! Forøvrig kan du sette inn en vanlig diode istedet for zenerdioda hvis du vil (og har?)! Men som sagt er det ikke veldig nødvendig med den! (Hvis du da ikke bruker poweret med induktiv last? Da BØR du ha en beskyttelsesdiode der.)
Grattis!!
Sist endret av woff; 30. juli 2010 kl. 18:35.
Sitat av woff Vis innlegg
Du mente selvsagt 18V på zeneren Provo!
Vis hele sitatet...
Selvsagt Er tydeligvis skikkelig på blingser'n i denne tråden!
▼ ... over et år senere ... ▼
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Shameless bump!

Noen som er litt gode i koblingsskjemaer? Lurte på om det er noen steder jeg kan hente ut likerettet konstantstrøm, er ikke snakk om mye, et par milliampere.

Koblingskjema her:http://freak.no/forum/showpost.php?p...4&postcount=74
Pin 11 og 12 på LM723 eller hva den het. Nå så jeg ikke hvor stor trafoen din var, og ikke er spenningen nødvendigvis så veldig glatt heller med den enkle kondensatoren, men alt etter der er jo spenningen som justeres opp og ned.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Trådstarter Donor
Takker for svar, men leter egentlig etter en spenning som er konstant, uavhengig om jeg vrir på potmeteret, men det er vel bare å glemme?
Spenningen du finner der wanna-b sier (mellom pluss og minus på c2) er ganske stabil forbeholdt at du ikke samtidig bruker utgangen til noe annet eller skrur opp / ned på utgangsspenningen. Dette er en likerettet og glattet spenning som ved et forbruk på et par miliampere er ganske konstant.

Du spurte derimot om noe annet: konstantstrøm som selvsagt blir en helt annen sak!