Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5000
Hei

Jeg har nettop utdannet meg innen automasjon og har fått endel kunnskap innen PLS programmering. Jeg har under utdannelsen brukt Simatic som jeg syntes er et flott og brukervennlig program.

Jeg har fått i oppgave å lage et program til en OMRON pls med programmet CX-ONE. Dette programmet var veldig anderledes enn simatic. Har lest endel guider, men trenger litt starthjelp for å komme igang!

Jeg sliter veldig med å forstå adresseringen. I simatic adresseres intern minne med f.eks M0.0, M0.7, M1.0 osv. Er det snakk om REAL eller INT verdier adresseres disse med f.eks. MW10 eller MD14. Innganger adresseres med I eller PIW og utganger Q eller PQW. Dette gjøres tydeligvis ikke slik i CX-ONE. Er det noen som kan hjelpe meg litt forstå bedre hvordan det gjøres i dette programmet ?

Jeg lurer også litt på ferdige FBer.. Simatic har jo her en egen meny hvor man enkelt finner fram funksjonene man trenger. Disse er vanskeligere å finne i CX-ONE. Finnes det manualer over de mest brukte funksjonene, kanskje med eksempler ?

Håper noen kan hjelpe!
Inngangene på Omron plser addreseres vanligvis med 0.0x (dette er adresser til bits) og oppover. På selveste PLSen bruker det å stå CH0 for kanal 0 også står selveste nummeret til den aktuelle inngangen ilamme.

Utganger adresseres enten 10.xx eller 100.xx.

En integer må du adressere selv. Gir du den f.eks. adressen 450, så har LSB adressen 450.00 og MSB adressen 450.15 mens hele integern har adressen 450 (16bit).

http://industrial.omron.eu/en/produc...rogrammer.html <- nederst på den siden er det en del dokumentasjon for CX-Programmer. I brukes det å finnes PDF filer i en mappe der du installert CX-One. Husker ikke helt hva den mappa het, men den skal være der. Der skal all relevant dokumentasjon være.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg drar opp denne tråden igjen for å slippe å starte en ny en.

Har fått utlevert et PLS setup av Omron med tilhørende software, CX-One med CX Programmer. Merker fort at det er noen betydelige mangler i PLS opplæringen på skolen.

Alle guides og tutorials jeg finner på nettet (quick start guides f.eks) viser meg "enkelt" hvordan vi skal sette i gang et eksempelprosjekt. Men jeg mangler tydelig kunnskap om minneallokasjon på PLS. Er vandt med mikrokontrollere og minne på RAM, EPROM og flash, så forstår det grunnleggende, men ikke hvordan jeg bruker dette i praksis på en Omron PLS.

Til å begynne med:
Når jeg har satt opp korrekt I/O table med enhetene jeg har koblet sammen på racken, hvordan vet jeg hvilke adresser som hører til hvilke I/O'er på mine tilkoblede enheter?
Det med adresseringen på OMRON er litt kinky.. Det er ikke definert ut fra hvilket slot inngangen er på, men hvor stort kortet er, og hvilke type kort osv.
Vanlige digitale innganger begynner som oftes på 000.00. Antall ord et kort krever, er avhengig av antall innganger. med f.eks 8 inngagner, er det nok med 1 ord. hvis du f.eks har 32 innganger, krever dette kortet 2 ord. så om du har 2 kort med 16 innganger, eller 1 kort med 32 innganger blir addresseringen den samme..

Om du er nybegynner innen programering, vil jeg annbefale deg å prøve AB sin pls.. Veldig oversiktlig, og enkel å programere. Lett å søke seg frem til FBer der du trenger det.. Jeg syns personlig at omrom er en veldig tungvindt pls å programere
Beklager at jeg ikke har oppdatert posten tidligere, men fikk vite i går at jeg kunne komme på kurs for scada programvaren til omron i dag! På slutten av kurset fikk jeg en rask innføring i "basic" omron minne ++ og jeg vil rett og slett si at det var veldig enkelt og greit. Du sier at omron er tungvindt, jeg har ikke prøvd mye annet! Hadde faktisk ABB på skolen og er det jeg har fått opplæring i (jess, det var der jeg fikk prøve ut ladder, veldig nyttig når du skal sette opp en PLS fra scratch)
Sist jeg sjekket var ikke ABB det samme som Allen Bradley

Selv sverger jeg til STEP7-Graph (til siemens S7-300/400 serie). Walk in the park å lage sekvensstyringer med det, i motsetning til ladder (hnnng!)
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Sist jeg sjekket var ikke ABB det samme som Allen Bradley

Selv sverger jeg til STEP7-Graph (til siemens S7-300/400 serie). Walk in the park å lage sekvensstyringer med det, i motsetning til ladder (hnnng!)
Vis hele sitatet...
Omron kan også programeres med strukturert tekst.
Jobbet litt med sånne for noen år siden. De kunne kontaktes via MSN, hvis man lurte på noe. Har MSN adressen ennå, kan sende den som PM Hvis noen ønsker den. Er ikke sikker på om de vil hjelpe, hvis det ikke er i forbindelse med jobb hos kundene deres.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Sist jeg sjekket var ikke ABB det samme som Allen Bradley

Selv sverger jeg til STEP7-Graph (til siemens S7-300/400 serie). Walk in the park å lage sekvensstyringer med det, i motsetning til ladder (hnnng!)
Vis hele sitatet...
Ups, at jeg greide å misforstå den forkortelsen!