Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1133
Har et rom med 8 stk 12v halogenpærer.

Ønsker følgende funksjon når jeg slår på lysbryteren:

1. Lampe #1 dimmes opp fra av til full belysning, i løpet av 1/4 sekund
2. Når lampe 1 er tent, fortsetter umiddelbart lampe #2 i samme mønster
3. Lampe #4, #5, #6, #7, #8 forsetter så etter hverandre

(Var det forståelig forklaring tro....?)

Bryteren slås på, og lampene tennes, en etter en, slik at jeg får en slags løpe-effekt innover rommet. Alle skal være tent i løpet 1-2 sekunder.

Har søkt og søkt , til øyet er stor og vått, og lurer på om noen har gode råd til meg. Smart-hus, elko-løsninger til flere tuser er ikke aktuelt.

Min onkel er elektriker, og skal gå over alt sammen, så det faglige er jeg trygg på. Men heller ikke han kan slike elektronikkløsninger, siden han jobber i Hafslund, og til daglig styrer med kraftigere lut.

Det finnes kanskje ikke noen feridg-løsning, men jeg lurer på om kanskj jeg kan benytte såkalt Arduino ? Har ingen erafring med dette, men fant noe som KAN se ut som kan benyttes her: http://www.oomlout.com/a/products/ardx/circ-05

Her styres jo lysdioder, men hvordan skal jeg få styr 12v-lampene. Kan et slags rele koples til kortet i stedet for LED ? Men hvordan i all verden skal jeg da få dimmet opp lampene.

Som dere skjønner står jeg fast, og har heller ikke mest erfaring med elektronikk, selv om jeg klarer å bruke en loddebolt.

Hadde satt veldig stor pris på innspill, med forslag til konkrete løsninger.
Tror rommet hadde blit veldig kult å se på, når noen slår på lyset
Du kan bruke den løsningen som du har linket til, bare å bruke noen transistorer på utgangen for å forsterke signalet som du igjen kan bruke å styre rele'er som styrer lysene.
Sist endret av Xzip; 1. mars 2011 kl. 13:11.
Du kan ikke bruke releer, siden strømstyrken (dimmingen) styres ved å switche utgangsspenningen veldig fort. Et rele ville ikke greid å følge med!

Før 12v pærene sitter det en trafo etter lysbryteren, denne kan dimmes med en egnet dimmer fra elko eller tilsvarende. Den mest effektive måten å dimme lyspærer koblet til 230v på er en switchet løsning på 230v siden av trafoen (som en dimmer eller en erstatning du klekker ut ideen for). Løsningen måtte vært et slags triac/tyristor-design styrt av en mikrokontroller, men siden dette blir en hjemmelaget eksperimentell dimmer på fast-installasjonen delen (230v) av pærene er det utelukket.

På sekundærsiden av trafoen har du 12 volt til pærene, som nevnt. Det er et fint spenningsnivå å eksperimentere med, men desverre er det vekselstrøm der og, så jeg ville vurdert å bytte ut den trafoen med en vanlig 12-19v DC lader til laptop med nok effekt til de 6 pærene, da har du også en glatt dc spenning til å forsyne en mikrokontroller med en 7805 IC f.eks. Nå burde du kunne programmere en mikrokontroller til å forsyne hver individuelle pære et PWM signal (google it) via en mosfet for logiske nivåer (gate-source voltage ca 5 volt).
Vel, jeg ville gått for arduino, så har du muligheten til å lage mange andre mønstre fremover også
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Vel, jeg ville gått for arduino, så har du muligheten til å lage mange andre mønstre fremover også
Vis hele sitatet...
Hvis du leste innlegget mitt så burde du forstå at du kan variere duty cyclen på PWM signalet akkurat som du selv vil, er ikke det vitsen med mikrokontrollere? En arduino måtte uansett benyttet seg av samme prinsippet, så det er bare et spørsmål om hvilken plattform man fortrekker (har forstått at du foretrekker arduino, det har kommet frem i flere tråder hvor du konsekvent lar være å gi eksempler på bruken av arduino, men heller hyller dens muligheter)
Sist endret av wanna-b; 4. mars 2011 kl. 01:29.