Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1114
Hei
Har 2 stk aktive subwoofere fra dynabel, altså dette byggesettet -> http://www.mamut.net/dynabel/subdet164.htm
,men har ikke brukt de på en god stund. Når jeg tok de i bruk i går virket alt som det skulle frem til i dag når jeg slo på anlegget igjen. da var den ene nesten død, alle lys virker slik de skal, men det er nesten ikke lyd (må legge øret inntil kassen for å høre musikken)

Skal si at jeg har åpnet og sjekket om det var noen komponenter som var svidd/brennt, men så ingenting. Derfor lurer jeg på om noen vet hva problemet kan være eller hva komponent som er gåen?
Sist endret av Xzip; 16. februar 2011 kl. 21:34.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Kan være en av sikringene.. Altså, ikke hovedsikringene, men en av de andre
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Kan være en av sikringene.. Altså, ikke hovedsikringene, men en av de andre
Vis hele sitatet...
Det er jo litt lyd! Kan det da være skikringen?
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av Xzip Vis innlegg
Det er jo litt lyd! Kan det da være skikringen?
Vis hele sitatet...
Hm, er ikke helt sikker, men tviler litt ja.. Du får heller vente på andre svar, jeg er ikke verdensmester med komponentene i en forsterker
Da må du nok frem med noe måleinstrument, ja... Sitter på en jævel av en effektforsterker selv som jeg skal reparere, feilsøker på den nå.

Siden begge høyttalerne oppfører seg likt så er det enten ikke utgangstransistorene i det hele tatt, eller så er det begge (kan være doble også). Men jeg gjetter på noe rart i powersupplyet, noe som gjør at det ikke kan levere nok strøm eller høy nok spenning til utgangstransistorene.

edit: regner med at kretsen din har en sikring, som er på linjespenninginngangen, og hvis den hadde gått hadde du ikke sett noe lys eller hørt noe lyd!
Sist endret av wanna-b; 17. februar 2011 kl. 00:07.
Har hatt samme problemet selv, da var det kabelen bak som var dårlig (altså lyd fra data til forsterker). En annen gang så var det noe annet som jeg aldri fant ut hva var. Forsterkeren hadde da stått ubrukt i kanskje 4-5 år. Ingen lyd, bare skurr som kom. Det endte med at jeg ga den bort til lillebroren min som brukte den som rampe til sykkelhopp. Etter noen timer med brutal behandling, noen bulker, knust dispay osv fungerte den pussig nok igjen, og har den i drift den dag i dag.
Har samme problemet med en forsterker jeg har her.. den sto i et tordenvær da.. Det er normal lyd om jeg tar på maks på pc+forsterker.. Altså, forsterkeren bare viderefører signalene uten å forsterke dem..

Jeg får den til å virke støtt og stadig om jeg skrur den litt av og på mens det kommer signaler fra pcen(aka musikk).. Da har den en tendens til å virke.. rart, men sant :P

skriveleif
Sist endret av MrCryptical; 17. februar 2011 kl. 00:29.
I så fall gjetter jeg på gåene glattekondensatorer i power supplyet. Såvidt meg bekjent kan de befinne seg i en stilling mellom fungerende og ikke-fungerende. I trådstarters tilfelle kan de være helt gåene, i laxzzis tilfelle kan de være veldig snart helt ødelagte. Har reparert tver som skrur seg på en gang i blandt, men bruker veldig lang tid om de først skrur seg på, da har jeg alltid byttet en eller to kondensatorer på power supplyet.

Finn powersupplyet i forsterkeren, se etter elektrolyttkondensatorer som buler ut på toppen eller på siden (eller er helt sprengt), det kan være litt vanskelig å se ved første øyekast, så sjekk hver og en nøye...
Finnes det noe navn på denne forsterkeren? Er det eventuelt noen som har ett koblingskjema? Har googla, men finner jo ingenting!