Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 831
Hei
Jobber på et prosjekt hvor kalenderoppføringer i en mySQL database skal være avgjørende for om en PLS skal skru av/på div. romstyring. Hva finnes av ferdige løsninger, og hva er alternativene til disse evt. svindyre komponentene? :P

Vil nødig lage eget windows program -> rs232 brett -> level transformer til PLS fra scratch...

Edit: Vi vil bruke Omron som produsent i størst mulig grad, har kun sett en type OPC server fra dem som jeg enda ikke har fått dykket veldig dypt i.
Sist endret av wanna-b; 18. februar 2011 kl. 13:43.
Nå kan jeg så å si NULL om PLS bortsett fra at vi programmerte en på elektroen får en del år siden til motor styring.

Men jeg har programmert litt AVR chiper å trur du kunne løst det mye enklere med AVR chip evt arduino hvis du ønsker noe enklere å programmere.

Den enkleste måten må jo være sql <-> Apache med php støtte <-> HTTP protocol <-> arduino -> Lys, siden arduino har innebygd http støtte.

Ellers så kan du jo programmere sql socket på en AVR, sql <-> ethernet <-> AVR -> lys-
Takk for tipset, bruker mye AVR til hobby selv men det er ikke holdbart innen industriell automasjon av et middels stort hotell
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du lander nok på SCADA/OPC-løsning. I så måte er jo python eit greit språk, og http://openopc.sourceforge.net/ ser ut til å vere eit greit prosjekt.

Alternativet er som du nemner levrandøren si SCADA/OPC-programvare, men det koster ofte femsiffra antall kronestykker.
Problemet med Omron sitt SCADA program er at det støtter kun Microsoft SQL databaser eller CSV filer, og de må ligge lokalt. Så da må jeg kjøre SQL dumps med intervaller på hvertfall 5 minutter, så konvertere dem automatisk før det er til noen nytte. De har eget software for OPC interfacing, men det så noe strippet ut og det er ikke nevnt noe om å bruke data fra databaser...

OpenOPC så interessant ut. Ulempen er at uansett hvor mye jeg kunne fått dette til å virke så vil det kreves av meg å bruke komponenter fra tilgjengelige leverandører som kan yte support og garantier i størst mulig grad. Så klart vil vi alltid falle tilbake på den løsningen som faktisk er gjennomførbar, men bedriften er godt vandt med å bruke store penger på software. Takk for tips!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fordelen med OPC er jo at SW i teorien skal vere uavhengig av maskinvare, slik at du skal kunne nytte OpenOPC som programvare opp mot t.d. Omron. Fordelen med at det er open kjeldekode er stor: du rissikerer ikkje at levrandøren ditcher utvikling av programvaren, slik at du er stuck med windows xp om femten år - då kan du i verste fall betale folk for å viareutvikle sjølv.