Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 16425
Sitat av rdxz
Njaaa, bussjåføren ser jo ikke på kortene til folk, bare du gjør det litt anonymt mens bussjåføren holder på og ekspedere de som betaler med penger. Det er vel kanskje litt risky, men tror nok det skulle funka...
Vis hele sitatet...
Her ser iallefall sjåførene på kortet vårt. Noen ganger iallefall. For den maskinen som "leser kortet" er ofte ute av funksjon så må bussjåføren se kortet evt. putte det inn i "maskinen" sin
Når det blir slikt system i oslo er jo denne tråden ganske aktuell igjen. Er mye penger å spare på dette.
Skal de ikke begynne med sånn skikkelig hi-tech shit i oslo? Eller er det bare vanlige smart cards?
Sitat av Cybergasm
Skal de ikke begynne med sånn skikkelig hi-tech shit i oslo? Eller er det bare vanlige smart cards?
Vis hele sitatet...
Du kan i hvert fall lese en del om hvordan det fungerer i praksis her
http://www.sporveien.no/templates/Page____708.aspx
og
http://www.sporveien.no/templates/Page____898.aspx
Tror du skal vente ei lita stund før det systemet blir knekt. Ser ut som kortet blir scannet på en eller annen måte, så litt avansert ut i forhold til vanlige smart cards ..
Dette har jeg faktisk tenkt på lenge.
(men ikke blitt noe av)

Har hatt veldig lyst til å bare rappe hele den derre maskinen han buss soføren(hvordan f. skrives det?) har.
Sitte hjemme å fylle på kortet hver mnd.

Men med en kortleser og rette program burde det gå.
Er det ikke noe mulighet å få taki det programmet disse maskinene til bussene kjører på.
Sitat av JonBlund
Dette har jeg faktisk tenkt på lenge.
(men ikke blitt noe av)

Har hatt veldig lyst til å bare rappe hele den derre maskinen han buss soføren(hvordan f. skrives det?) har.
Sitte hjemme å fylle på kortet hver mnd.

Men med en kortleser og rette program burde det gå.
Er det ikke noe mulighet å få taki det programmet disse maskinene til bussene kjører på.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde kortet ble sjekket gjennom en sentral via modem?
Sabbi: Jeg er litt usikker på hvordan de funker. Hvis du har mistet kortet ditt type ungdomskort (smartcard) og kjøper nytt må du betale på nytt for de kan ikke sjekke når du har fyllt på kortet sist. MEN de kan sjekke når du har tatt bussen og hvor du har tatt den ifra. Vet ikke om kanskje alt utstyr synkroniseres etter endt arbeids dag.

Jeg skal prøve å sende en mail til et par buss selskap å prøve å finne ut hvordan systemet dems virker.
Hmm. Si ifra hvis dere finner ut noe, det hadde ikke vært så teit med gratis buss
Har sendt mail til buss selskapet i kr.sand der jeg spør om en del info om systemet deres, jeg sa bare at jeg hadde ett prosjekt på skolen

Poster her så fort jeg får svar.
Har nå fått svar fra Bussen (Selskapet heter faktisk det) som eier alle busser som kjører i kr.sand.

-----------------------

1. Hva slags kommunikasjon er det mellom bussene deres og sentralen?
Og er det noe kommunikasjon mellom hver enkelt buss?

-Kommunikasjon er på intern radio i eget nett, slik at de kan snakke både med sentral og mellom busser.


2. Når en person fyller på busskortet sitt, hvordan blir det registrert? På sentralen eller bare i kortet?

-Registreres i kortet, og bruk registreres i systemet


3. Nå om dagen snakker alle om kopisperrer osv, hvordan sikkrer dere at ingen kan kopiere ett busskort, eller manipulere det?

-Dette er sikret av leverandøren gjennom kopisperrer etc.


4. Har dere noen nye systemer på vei? Slik som oslo sporveier skal begynne med.

-Nytt billettsystem er vi startet forarbeidet med, når det kommer er noe usikkert, men i løpet av 2006/2007 er rimelig å anta.


5. hva slags maskinvare brukere dere i bussene? Tenkte på hva slags type kortleser og produsent.

-Ber om at du tar kontakt med meg evt. på kontoret slik at vi kan hjelpe deg med det.


Håper dere kan gi meg noen svar på dette da dette er litt vanskelig å finne ut av bare ved å søke på nettet.
--------------------------------------

Er det noen som kan klare å fikse busskortene hvis jeg får tak i modellnummer, bilder og kanskje en hel kortleser hvis jeg er skikkelig god til å smiske? Kan kanskje få ordnet at jeg kan låne en litt, for jeg sa til han at jeg hadde et prosjekt om dette emnet
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sikkert dumt å ta opp gamle threads, men fant noen noen gang en løsning på dette??? hadde vært så sweet å hatt gratis buss :P
Skolebusskortene på skolen våres fungerer slik at vi har en seriell-kode bak og noe trådløst shit.
Dette sjekkes opp mot en database.. Oracle, tror jeg ettersom de bruker java. Kan godt være Mysql og mye annet også, men problemett er at infoen ligger ikke i kortet men på serveren til kolumbus.

Dvs. Du må komme deg inn dit. Eller. Ta fram knvien og få deg nytt fjes .
Sist endret av db|mfodb; 1. oktober 2006 kl. 00:13. Grunn: Strivleif
Jeg har også tenkt på dette. Når de innfører det nye systemet i Oslo så ser jeg for meg en del lange netter
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En ting er sikkert. Dette skal løses/crackes eller hva som må til.. Det som ikke vil, det _skal_
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg gleder meg! Si ifra når dere har fremgang
Oj, oj. Denne tråden var mer en ett år gammel, litt dumt å bumpe den.
Virket spennende dette...
Ser ikke ut som det er noen framgang da?
http://www.clanbum.com/v6/e107_files/public/22_old_thread.jpg