Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6137
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Hei har et spørsmål

Har ikke brukt vipps på lenge og skulle få noen penger for en vare. 5000 kroner.


Kjøperen overfører 5000 kroner fra kredittkort som tar 3 dager i går tidlig.

Jeg så til min store fortvilelse at jeg hadde registrert feil konto. En konto som er i minus.

Jeg skyndte meg å skifte kontonummer og ringte vipps.

De mener kanskje pengene kommer på den kontoen jeg skrev nå, men de vet ikke.

Har prøvd å slette den gamle kontoen.

Dette var i går og pengene er ikke kommet enda.

Har gjort sånn at alle pengene til den kontoen jeg hsr prøvd å slette ville komme inn på en annen konto som står i 0.


Tror dere jeg vil få pengene på riktig konto?

Er penger jeg ikke kan unnvære...

Ææææ. At jeg ikke sjekket dette først.

Jeg hater vipps og lastet det ned i går. Har kun hatt problemer med vipps....
Om ikke Vipps vet, vet ikke vi. Det blir bare synsing.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
Kanskje noen hadde prøvd det samme.

Ednret kontoen 2 min etter overførselen og håper de ser den nye konto når pengene skal overføres siden det ikke er gjort enda.

Tror den første kontoen blir slettet ila dagen og dsv nye innskudd komme til en Annen konto så håper at den kontoen blir slettet raskt.

Kjipt å "miste" de pengene.
Viss det skjer får jeg endelig dekket over minuset på kontoen, men skulle brukt de til en ferie opplevelse med familien så litt kjipt da


Kysser fingrene.
Dette er jo strengt tatt ikke Vipps sitt problem, så kanskje litt drøyt å klage på Vipps for dette?
Er vel like greit at kontoen går i null, er jo ikke laveste renta på å overtrekke kontoen..
Sitat av nomore Vis innlegg
Dette er jo strengt tatt ikke Vipps sitt problem, så kanskje litt drøyt å klage på Vipps for dette?
Vis hele sitatet...
Øø, litt kjekt å vite om en transaksjonen benytter kontonummeret som er lagret før eller etter endringen og er informasjon de bør sitte på.
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Noen som vet om overføringer blir gjort manuelt eller er det slik at de blir trekt av bankens datasystemer?

I så fall, om det er sistnevnte tror jeg at pengene «fordufter».
Men det er fortsatt ikke Vipps sin feil at dette skjer.
Pengene forsvinner nok aldri. De er alltid en plass. Og banker har jo detaljert oversikt.
Men om ts sine penger kommer på konto som er i minus eller på den nye kontoen det er jo umulig å vite for oss, når ikke engang vipps kunne svare. Men pengene er jo uansett ikke tapt, eller forsvunnet. Worst case så dekker de pengene ts venter på inn minus han har på en konto. I beste fall ordnet det seg og ts får 5000 kr til ferietur.

Uansett utfall burde du kanskje vurdere om ikke pengene heller burde gå til å dekke inn overtrekk heller enn å ta ferie? Det er jo ingen menneskerett å ha ferie hvert år, og med minus på en konto så har man vel i ærlighetens navn ikke råd til å reise på ferie? Dagsturer på badestrand, i marka eller grilling i en park der du bor er jo ikke gærn't det heller. En sykkeltur med barna om du har barn, med ferdigsmurt nistemat og drikke i sekken kan være akkurat like fint for barna som en ferietur.
Sist endret av random67489; 23. juli 2019 kl. 14:07.
Feilen er nok stortsett mellom skjermen og stolryggen, så å klage på vipps blir litt feil her Brukt vipps i åresvis og aldri hatt noe som helst trøbbel.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
De trekke beløpet 13000kroner 7x fra konto ved en feil sist jeg brukte dem.

Brukte et døgn på å få tilbake 156.000 kroner til kjøper av bobilen.

Ikke gøy å ha så mye penger som ikke var Mine så har vært mye feil hos vipps..


Feilen her var at de slette det nye kontonummeret og regnet med jeg brukte det gamle da jeg opprettet vipps på nytt selvom jeg brukte riktig Visa kort brukte de konto fra et annet.

Så ja det var en feil hos dem, men fortsatt jeg som burde sjekket først.
Ikke noe krise men griet å vite hvor pengene går

Minuset blir dekket månedlig rentefritt så ikke noe krise med det minuset.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
Da kan jeg komme med fasit

Selvom jeg ikke slettet konto og skiftet utbetaling konto etter overførsel så kom pengene på konto nummer 2. Altså den kontoen jeg ønsket.


Det vil si at man kan endre konto etter en overførsel fra kredittkort om man trenger å få de inn på en annen konto.

Veldig praktisk om det skulle skje noe ila de dagene man venter på pengene.


Takk for tilbakemeldinger og svar

Ble akkurat som jeg hadde håpet på. Så all good.
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
De trekke beløpet 13000kroner 7x fra konto ved en feil sist jeg brukte dem.

Brukte et døgn på å få tilbake 156.000 kroner til kjøper av bobilen.

Ikke gøy å ha så mye penger som ikke var Mine så har vært mye feil hos vipps..


Feilen her var at de slette det nye kontonummeret og regnet med jeg brukte det gamle da jeg opprettet vipps på nytt selvom jeg brukte riktig Visa kort brukte de konto fra et annet.

Så ja det var en feil hos dem, men fortsatt jeg som burde sjekket først.
Ikke noe krise men griet å vite hvor pengene går

Minuset blir dekket månedlig rentefritt så ikke noe krise med det minuset.
Vis hele sitatet...
Å overføre så my penger via vipps er jo uansett ikke det lureste økonomisk sett. Du må jo betale store gebyrer.
Vitner om dårlig økonomisk sans.
Sitat av hala Vis innlegg
Å overføre så my penger via vipps er jo uansett ikke det lureste økonomisk sett. Du må jo betale store gebyrer.
Vitner om dårlig økonomisk sans.
Vis hele sitatet...
Det visste vi jo allerede mtp overtrukket konto som vedkommende ikke en gang ønsker å dekke med ferske penger på vei inn..
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
13.000 er ikke så mye og kjøperen som ønsket og betale med vippe og betale evt gebyr så den kan ikke negativ-mafian legge på meg denne gangen. kanskje neste gang.
Sitat av hala Vis innlegg
Å overføre så my penger via vipps er jo uansett ikke det lureste økonomisk sett. Du må jo betale store gebyrer.
Vitner om dårlig økonomisk sans.
Vis hele sitatet...
Får ikke problemer med gebyrer før du betaler kr 5001. Alt f.o.m forannevnte sum har 1% av totalsum som gebyr.

Overførte 22k over Vipps i går, uten gebyr — bare å overføre flere ganger.Måtte bekrefte med BankID en gang.

Jeg planla et lengre argument rundt at Vipps = dårlig økonomisk sans, men nei, du tar bare direkte feil haha.

Bankoverføringer skjer 4 ganger i døgnet. Med Vipps får du cash med en gang (fra bankkonto til bankkonto, ikke samme med kredittkort).

Perfekt for private kjøp, små beløp o.l. – ser ikke sammenslutningen mellom Vipps og økonomisk sans.

Litt som kredittkort; du kan ha 15 stykker om _tjene_ på dem eller spare masse; men da skal du betale innen forfall også.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
Uansett veldig greit å vite.


Fint folk kommer med tips, men føler at litt mere hårsåre folk enn meg (har stort sett mista alt hår) vegrer seg for å legge ut ting når en sak om riktig eller feil kontonummer ender opp med å diskutere.min økonomi som aldri har vært tema.

De som kommenterte på det antok jo mange ting som ikke stemte og bare kom med en negativ vibe rundt dette.


En av grunnene til jeg fikk de 5000 kronene inn var for jeg solgte noen gamle ting jeg ikke brukte og måtte ha en ny tlf siden den gamle har vært knust i 6.mnd og ikke har prioritert å kjøpe ny tlf.

Og skulle bruke noe av det på en ekstra opplevelse i sommer selvom vi har vært på aktivitet 8/10 dager ca hele sommerferien til ungene.

Kan godt inrømme.øknomien har vært problematisk pga tidligere misbruk før jeg fikk barna, men rydder opp i det og har betalt ned 300.000 kr i gjeld de 5 årene jeg har vært nykter.

Trenger jeg tips til privat økomien lager jeg en tråd rundt dette, men med alt jeg betaler ned i dag så føler jeg meg ganske trygg. Kunne sikkert vært enda flinkere. Men vi har god mat, nye klær, råd til ferier, betaler gjeld og regninger til tiden, ungene har masse leker og jeg har råd til litt hobby og en lengre utenlands reise i året. Snus forbruket er ikke stort, men lyst til å spare de 7-800kronene de tar i mnd.


Bruker ikke TV, men har. Netflix eller hbo på skift.

Har veldig få faste utgifter utover bolig, strøm, bhg. Resten forhåndsbetaler jeg og bruker mindre av når det trengs.

Det eneste jeg trenger er en buffer liggende,.men får lånt rentefritt av familie om det er krise. Ikke optimalt men de veit at jeg rydder opp så det stresser meg ikke for mye det om det trengs.


Mulig jeg tar arv på forhånd for å kvitte meg med siste gjeld og innskudd til rekkehus. Men vil først se at jeg er stabil et år og finne ut om jeg skal jobbe 60/80 eller 100% før.keg avgjør størrelse på evt. Hus vi skal kjøpe.
Om du ikke vil diskutere økonomien din, hvorfor inkluderer du det da i diskusjonen?

I første innlegg skriver du at kontoen er i minus, noe som ikke er relevant for spørsmålet egentlig.
Du skriver at du ikke kan unnvære disse pengene, som egentlig heller ikke er relevant for spørsmålet.
Og så skriver du at du trenger disse for å gi familien en opplevelse litt senere, som heller ikke er relevant for spørsmålet.

Og nå irriterer du deg over at folk diskuterer økonomien din?

I første innlegg hadde det holdt lenge å spørre enkelt og greit om hvor lang tid det tar å bytte kontonummer. Og det uten å inkludere hvorfor du vil gjøre det, hvorfor det er viktig og hvorfor det haster..
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
Om du ikke vil diskutere økonomien din, hvorfor inkluderer du det da i diskusjonen?

I første innlegg skriver du at kontoen er i minus, noe som ikke er relevant for spørsmålet egentlig.
Du skriver at du ikke kan unnvære disse pengene, som egentlig heller ikke er relevant for spørsmålet.
Og så skriver du at du trenger disse for å gi familien en opplevelse litt senere, som heller ikke er relevant for spørsmålet.

Og nå irriterer du deg over at folk diskuterer økonomien din?

I første innlegg hadde det holdt lenge å spørre enkelt og greit om hvor lang tid det tar å bytte kontonummer. Og det uten å inkludere hvorfor du vil gjøre det, hvorfor det er viktig og hvorfor det haster..
Vis hele sitatet...
Beklager så mye. For meg var det veldig relevant siden om konto ikke var i minus hadde det vært enkelt å flytte dem hehe.

Rart vipps var såpass usikre rundt dette. Men da vet man det til en annen gang.

Om man kan bruke en konto som ikke er sin egen så er det et degient smutthull for svindlere....

Skal teste for morroskyld med kontoen til dama for å se. Isåfall skal jeg videreformidle det til vipps.

Vet om en som ble frastjålet mobiltelefon og da ble mastercard tappet for 20.000 kroner over vipps og en lignende app.

Vet ikke om man må bekrefte med bankid med kort lengre, men dette var 2.5 år siden.


Gikk ikke egentlig i detalj om økomi, men prøvde bare å vise at det man tror man ser ikke nødvendigvis er hele sannheten.

Ser det ofte her. Man spør om A og navner B som kan være relevant ifht A så blir man konfrontert over B mens man ikke får noe vettu svar over A som man egentlig lurte på.
Hvis du vil ha svar på kun A hvorfor nevne B? Er ikke en blogg dette.
Sist endret av bullshit..; 26. juli 2019 kl. 16:43.