Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2311
Hei,

Den 7år gamle pcen som har stått og surra i stua har tatt kvelden, og nå er det på tide med en ny!

Krav:
-4k
-HDMI tilkobling
-Stillegående
-Ikke alt for stor størrelse

Den skal brukes til: Spille av videofiler og streaming! Kobles direkte til 55" 4k Samsung TV

Noen tips?
Sist endret av Lebowski; 10. september 2018 kl. 13:57.
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Xbox one?
Vis hele sitatet...
Nei, se gjerne topic: Liten 4k media-pc til stua
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Nei, se gjerne topic: Liten 4k media-pc til stua
Vis hele sitatet...
Oppfyller alle krav og er billigere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Oppfyller alle krav og er billigere?
Vis hele sitatet...
...men det er ikkje PC. Det oppfyller altså ikkje kravet til PC.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
...men det er ikkje PC. Det oppfyller altså ikkje kravet til PC.
Vis hele sitatet...
Jeg kan så klart forstå hva det spørres etter i denne tråden, men jeg ble nysgjerrig på hva det er som definerer en PC som ikke kan stemme for en Xbox?

Joda, jeg er klar over at Xbox er rettet mot gaming, og det er kanskje vanskelig å få Word og Excel til å kjøre på Xbox. Men det er vel ikke programmene eller OS som definerer om det er en PC? Hardwaremessig er det vel også lite som skiller en Xbox og en PC, annet enn at PC ofte(men ikke nødvendigvis) har bedre oppgraderingsmuligheter.

Kort utdrag fra wikipedia om PC
A personal computer (PC) is a multi-purpose computer whose size, capabilities, and price make it feasible for individual use.[1] PCs are intended to be operated directly by an end user, rather than by a computer expert or technician.
Vis hele sitatet...
Ja, Xbox har vel også flere bruksområder, f.eks. tv, og media. Og jeg tror man kan laste ned applikasjoner for å utvide bruksområdet til f.eks streaming. Videre sier Wikipedia at multi-purpose betyr mer enn et bruksområde. Og heldigvis trenger man ikke være computer expert for å bruke Xbox.For å prøve å komme til en konklusjon tok jeg også en kikk på hva som sies om Computers.

Lite utdrag fra Wikipedia om Computers
A computer is a device that can be instructed to carry out sequences of arithmetic or logical operations automatically via computer programming. Modern computers have the ability to follow generalized sets of operations, called programs. These programs enable computers to perform an extremely wide range of tasks.

Computers are used as control systems for a wide variety of industrial and consumer devices. This includes simple special purpose devices like microwave ovens and remote controls, factory devices such as industrial robots and computer-aided design, and also general purpose devices like personal computers and mobile devices such as smartphones.
Vis hele sitatet...
Når vi ser på artikkelen om Computers så ser det jammen ut til at enkle ting som en microbølgeovn kan defineres som en special purpose computer, men også mobiltelefoner.
Litt lenger ned i artikkelen har de listet opp noen eksempler på hardware for Personal Computer, og der nevner de i tillegg til tradisjonell PC, laptop, PDA, Tablet PC og Wearable computer.

Kort sagt ble jeg ikke noe klokere av dette, og dette kan sikkert defineres som cherry-picking, men jeg føler begrepet PC egentlig kan brukes på så mangt idag.

Så hva er det egentlig som skiller Xbox så langt fra PC?
Nvidia Shield eller Apple tv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sprett Vis innlegg
Jeg kan så klart forstå hva det spørres etter i denne tråden, men jeg ble nysgjerrig på hva det er som definerer en PC som ikke kan stemme for en Xbox?
Vis hele sitatet...
Tja. Det å kunne køyre general purpose OS er vel gjerne rimeleg sentralt, det vere seg Windows, OS X, Linux eller BSD. Xbox er lukka økomiljø der du ikkje kan lage eigne program, og du kan kun køyre programvare godkjent av Microsoft i utgangspunktet.
Vero 4k - linux basert.
Jeg bygde akuratt en PC til stuen min og er veldig fornøyd med den, veldig stillegående og kan kjøre 1 gaming skjerm på 1440p og 65" 4k phillips TV samtidig Hadde kabinett fra førav også slang jeg inn ny innmat, du kan jo se på det se hva du syntes. endte på rundt 17k for alt tror jeg.
https://www.komplett.no/product/800067?noredirect=true# | Gammelt kabinett, finnes flere varianter i sortimentet som funker like bra.

https://www.komplett.no/product/9176...redirect=true# | Denne var på 16% når jeg kjøpte den, finner sikkert noen rimeligere utgaver eller noe på tilbud.

https://www.komplett.no/product/9758...redirect=true#

https://www.komplett.no/product/9641...redirect=true#
Støtter janolov her. Gå for en nvidia shield. "Alle" som har en, elsker det produktet - inklusive undertegnede.

Edit: men hvis du ønsker å gå for en tradisjonell PC, er kanskje Intel nuc et godt valg.
Sist endret av raze; 11. september 2018 kl. 00:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg har hatt stue pc nå i mange år, men etter jeg kjøpte meg nvidia shield tv 4k så har jeg ikke brukt pc i stua. Har alt jeg trenger på nvidia. 4k chromecast innebygd, de fleste apper du trenger som plex og kodi. Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte meg nvidia shield.

Prisen på saken er ikke dyr heller https://www.prisjakt.no/product.php?p=4112698 da får man også med gaming kontroll
Sist endret av RapTouR; 11. september 2018 kl. 01:37. Grunn: la pris link
Sitat av RapTouR Vis innlegg
jeg har hatt stue pc nå i mange år, men etter jeg kjøpte meg nvidia shield tv 4k så har jeg ikke brukt pc i stua. Har alt jeg trenger på nvidia. 4k chromecast innebygd, de fleste apper du trenger som plex og kodi. Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte meg nvidia shield.

Prisen på saken er ikke dyr heller https://www.prisjakt.no/product.php?p=4112698 da får man også med gaming kontroll
Vis hele sitatet...
Men hvordan gjør man det med å spille av store filer? f.eks en bluray .mkv på 16gig vil jo fylle opp hele shiten :P
Lebowski: Streame fra nettverksdisk eller koble til ekstern USB er begge muligheter vil jeg tippe.

What USB Flash Drives Are Recommended for SHIELD TV