Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4855
Hva lærte du i førstegangstjenesten som kan hjelpe deg i en krig eller annen krisesituasjon?

Jeg tenker da ikke spesifikt på kunnskap direkte relatert til det norske forsvaret og dets rutiner, men heller generell kunnskap om å være i en krig, overleve i kriser osv.

Dette er ganske interessant da jeg har inntrykk av at mange er misfornøyde med førstegangstjenesten, og ikke klarer å se verdien i det man lærer der.
Begynner å bli noen år siden og from the top of my head: Selv om jeg allerede var passelig erfaren i naturen og det å "overleve" i den, så kunne jeg i alle fall se forskjeller i folka som hadde hoppet ut i villmarka i dongeribukse og en nistepakke, og hyle etter mobiltelefonen sin etter kun få dager, fra første øvelse til siste øvelse. Rent mentalt var det en omstilling for mange, og det å få dette gjennomført mange ganger var absolutt en verdi å ta med seg. For min egen del, som allerede var passe kjent med mentaliteten i "villmarka", gikk det ut på å finne ut hvilke muligheter man har når en står på bar bakke uten ymse ressurser tilgjengelig, og en måtte teste ut hva som funket og ikke funket.
Jeg hadde en svært kontorpreget førstegangstjeneste, og sanitetskurset er derfor det eneste som kan hjelpe meg i krisesituasjon. Kan ikke helt se verdien av det jeg har lært i en eventuell krisesituasjon, men på grunn av alle opplevelsene og inntrykkene jeg fikk, er jeg på ingen måte misfornøyd med førstegangstjenesten.
Jeg hadde noen år i Forsvaret. I førstegangstjenesten gikk jeg noe som er over gjennomsnittet krevende, resten var jeg vervet og hadde oppdrag i utlandet. Jeg er en ganske stand up guy og skal forsøke å gi deg et bilde på hvordan jeg ser på det uten å være for subjektiv.

Når folk spør meg om jeg anbefaler Forsvaret har jeg ærlig talt vanskeligheter med å anbefale det dersom de kun skal gå førstegangstjenesten. Jeg hadde litt vanskeligheter med å se den røde tråden i den strenge disiplinen som ble iført. Befalene var flinke med å være strenge og autoritære, men hva lærer man sånn egentlig av det? Hvis man ikke har blitt sjefet over før, forsøkt psyket ut og satt strenge krav til så kan jo førstegangstjenesten være en god erfaring. Jeg personlig fikk lite ut av dette. Hvis du tror du skal bli dyktig kriger av å være i førstegangstjenesten så må du dessverre tro om igjen. Til og med mestringsøvelsene bestod mer av å bli skreket til, hersket med og hat enn å lære å bli en god soldat. På den andre siden kan det være en god lærdom i at du får en større forståelse på hvor langt man kan komme med vilje og motivasjon.

Hvis du ønsker å bli en god soldat du verve deg. Telemarksbataljonen og FSK anbefaler jeg da. Her blir du en yrkessoldat og lærer god stridsteknikk, skyteferdigheter o.l. For å sette det litt i perspektiv; i førstegangstjenesten ligger dere 50 mann på rekke og skyter 5 enkeltskudd på pappskiver og kun etter ordre fra befalene. Da jeg var yrkessoldat var vi 8 stk ca på skytebanen, hadde eget oppsett på hva vi skulle trene på og skøyt på bevegelige mål som gikk ned når vi traff de. Dette innebar også noen ganger at vi også var i bevegelse mens vi skøyt. Her lærte jeg å krige og håndtere "krisesituasjoner". På utenlandsreisene ble jeg flere ganger skutt på og jeg skøyt på andre. For å være helt ærlig så har det vært en jævlig god erfaring.

Så igjen; flere har spurt meg om jeg anbefaler førstegangstjenesten. Jeg sukker litt når jeg får det spørsmålet fordi jeg har lyst til å svare ja, men innerst inne mener jeg det motsatte. Det er veldig individuelt og det kommer også veldig ann på hva du kommer inn som i førstegangstjenesten. For noen er bare det kameratskapet man opplever i førstegangstjenesten verdt det i seg selv. Min personlige mening er dersom folk kun skal i førstegangstjenesten og så ut i sivil jobb så anbefaler jeg det faktisk ikke. Skal man derimot verve seg og være yrkessoldat ett år eller mer så anbefaler jeg det. For meg var det som natt og dag når det kom til det å bli trent til å være en soldat.

En annen ting man må tenke på dersom man vurderer Forsvaret er hva du skal gjøre dersom du ikke skal i førstegangstjenesten. Skal du gå hjemme uten jobb, så anbefaler jeg førstegangstjenesten. Skal du på en helt vanlig folkehøyskole, så anbefaler jeg førstegangstjenesten. Skal du begynne på høyere utdanning eller jobbe ett år med 100% stilling, så anbefaler jeg kanskje heller å starte med utdanning eller jobbe.

Håper dette var til hjelp, skriv enten her for flere spørsmål eller i PM om litt mer personlige ting så skal jeg svare deg.
Sist endret av Mr.NicePrice; 10. september 2016 kl. 13:04.
Mr.NicePrice er inne på noe litt viktig, selv om det er litt på siden av det jeg egentlig spurte om å første innlegg.

Jeg sitter også med inntrykket av at fokuset på å utdanne gode soldater blir "pri 2", og "pri 1" med førstegangstjenesten er å "trene befalet i å være befal".

Slik jeg ser det er noe av problemet at det blir for stor distanse mellom de som er motiverte og velger en form for befals- eller spesialutdannelse i Forsvaret, og de som er umotiverte eller ikke så motiverte at de ønsker å gjøre en ekstra innsats.

De som ikke er motiverte eller bare litt motiverte blir da ikke motiverte av å gjennomføre førstegangstjenesten, snarere tvert i mot. De lærer å utføre ordre uten annen motivasjon enn å gjøre det de blir bedt om.

Studier viser at de som har vært inne til "normal" førstegangstjeneste har vesentlig lavere motivasjon og et mye dårligere totalinntrykk av Forsvaret etter endt førstegangstjeneste enn før.
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Studier viser at de som har vært inne til "normal" førstegangstjeneste har vesentlig lavere motivasjon og et mye dårligere totalinntrykk av Forsvaret etter endt førstegangstjeneste enn før.
Vis hele sitatet...
Hvilke studier? Link?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvilke studier? Link?
Vis hele sitatet...
Det sto i en av UD-bøkene. Antagelig 3-x.

Antagelig Forsvarets egne studie da jeg ikke kan huske at det ble referert til en ekstern studie.
Lite fra milla som sitter igjen ift. våpen og krig osv, men utenom det så sitter jeg igjen med mange gode minner og fantastiske folk. Den kjemien du har med "gutta i milla" er helt annerledes den du har med gutta utenfor.

Ville jeg anbefalt militæret? Sure, men ikke på grunn av krig og våpen.
Har sett enkelte aviser skrive om at det er relativt få som får gjennomføre førstegangstjeneste av de forskjellige årskullene. En ting å ta med seg der er jo at ute i det sivile _kan_ det gi deg et fortrinn i en jobbsøkersituasjon om du sammenlignes med en som ikke har det.

Selv sier jeg at førstegangstjenesten er hva du selv gjør den til. Du kan havne på steder hvor det er svært få menige, som igjen får en god del ansvar og krav om ferdigheter. Eller steder med svært mange menige hvor det som gjenspeiles i tjenesteuttalelsen er hvor flink du er på å vaske, hilse på befal osv. Der hvor jeg jobber er ikke barbering og romvask det vi fokuserer mest på når de er inne til førstegangstjeneste.