Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2900
Kjøpte 21. mars en uåpnet iPhone 5s av en "hyggelig" kar igjennom finn.no for 5 000 kr.

I går (11.04.14) sluttet tjenester som å ringe, og motta samtaler. Jeg gikk i dag til telekiosken der jeg fikk vite at mobilen ble meldt stjålet i går. Jeg har da brukt telefonen i 3 uker uten problemer.

Informasjonen jeg har på personen jeg kjøpte telefonen av er som følger:
Navn: Torbjørn Eriksen
tlf: 45507692
adresse: Bergens gt 16, 0468 Oslo
mail:

Jeg fikk også med kvittering med navnet Aslak Stokkeland. Hadde en samtale med han i dag, det viste seg at han hadde fått samme telefonen før og at han hadde anmeldt saken som identitets tyveri.

Jeg var hos politiet i dag, men de hadde ikke kapasitet til å anmelde saken, må derfor tilbake på mandag.

Er det noe håp om at politiet kan åpne telefonen igjen da de ser at jeg har brukt telefonen i 3 uker, samt at jeg har tekstmeldinger mellom meg å "selger"?

Om noen er så hendige at de kan få noe ut av informasjonen om "selger" hadde det vært til stor hjelp.

Takk.
slike saker gir politiet f i. de gir blanke om du tar med deg svindlern til skranken ang id tyveri er det fritt frem for alle anarki

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/d...er/a/10054925/

my viktigere å beskytte noen ulv i marka. 70 politimenn og xxxxxx kr ressurser på noen få ulv.

http://www.nationen.no/landbruk/poli...akt-i-hedmark/
Prøv å kontakt finn.no også?
Regner med du har kontonr også?
Du vil ikke få åpnet telefon igjen, da den rett og slett ikke er din. Vært utsatt for akuratt det samme selv, desverre.
Selger vil nok bli anmeldt, og du vil i avhør bli spurt om du erkjenner straffeskyld for helleri, noe du selvfølgelig ikke gjør.
Sist endret av narni; 12. april 2014 kl. 17:51.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av jofe Vis innlegg
Er det noe håp om at politiet kan åpne telefonen igjen da de ser at jeg har brukt telefonen i 3 uker, samt at jeg har tekstmeldinger mellom meg å "selger"?
Vis hele sitatet...
uhm.. om telefonen er stjålet så får du selvsagt ikke åpnet den igjen.. eller er det noe jeg ikke forstår her?
ha som solgte tlf til deg brukte garantert fake navn og adresse...
At du kjøpte en stjålet telefon er ditt ansvar, og du har i teorien rett til å få tilbake pengene dine. I praksis siden ingen andre en selger har ansvaret for salget er dette ganske håpløst.
Trådstarter
4 0
Sitat av somnium Vis innlegg
uhm.. om telefonen er stjålet så får du selvsagt ikke åpnet den igjen.. eller er det noe jeg ikke forstår her?
Vis hele sitatet...
Den er aldri blitt stjålet. Han jeg kjøpte den av kjøpte telefonen i falskt navn (identitet tyveri). Solgte den til meg i falskt navn. Først nå 3 uker etter at kjøpte den blir den meldt stjålet. Om han prøver å få tilbake forsikringspenger eller hva, vet ikke jeg. Men jeg mener det må vell være mulig for politiet å gå å se hvem som sendte inn anmeldelsen. For så å se at dette ikke stemmer overens med navnet telefonen ble kjøpt i. Jeg har snakket med personen som står som kjøper på kvittering. Han har anmeldt saken som identitets tyveri.

Sitat av olustvere Vis innlegg
At du kjøpte en stjålet telefon er ditt ansvar, og du har i teorien rett til å få tilbake pengene dine. I praksis siden ingen andre en selger har ansvaret for salget er dette ganske håpløst.
Vis hele sitatet...
Telefonen er ikke stjålet. Jeg kjøpte telefonen 5 dager etter at han kjøpte den i falskt navn fra telenor via nettet.
Sist endret av jofe; 12. april 2014 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den er jo fortsatt tilegnet seg på ulovlig vis, noe som klassifiserer den som "stjålet".
Sist endret av Hager; 12. april 2014 kl. 21:57.
telenor ser nok på dette som ett tyveri. Han har under falskt navn tilegnet seg en vare, og du har kjøpt den altså heleri.

Ta kontakt med finn.no og be de sperre ute brukeren. Anmeld fyren for svindel. Hør med telenor om de er villige til å hjelpe deg ut.

Heleri anklagen må du bare svare med at du kjøpte i god tro så er den ute av verdenen.

Men telefonen er ikke din, den er telenor sin.
Sitat av jofe Vis innlegg
Telefonen er ikke stjålet. Jeg kjøpte telefonen 5 dager etter at han kjøpte den i falskt navn fra telenor via nettet.
Vis hele sitatet...
Den er MAO stjålet fra Telenor, selv om noen har svindlet noe til seg fra et firma, er det fremdeles tyvgods. Du blir en uskyldig tredjepart, så du blir ikke akkurat siktet for heleri, men du er i besittelse av tyvgods som det godt kan hende Telenor/Politiet krever tilbakelevert. Har produktet blitt betalt med Visakort kan du gå til banken og be de gjøre en chargeback, ettersom du også har blitt svindlet.rt

Selv om svindelen er utført med falsk navn, vil Politiet kunne hente ut IP-adressen fra Finn, om de er kjappe nok OG svindleren ikke har skjult seg på nettet. Derfor er det viktig å anmelde det kjapt.
Sist endret av Ueland; 12. april 2014 kl. 22:04.
Og ingen registrert med det nr på 1881.no eller noen Torbjørn eriksen på den adressen.
Trådstarter
4 0
Telenor har fått betaling for mobilen, det vises av kvittering. Blir den sett på som stjålet allikevel da den ble kjøpt under falskt navn? selv om den er betalt for.
Takk for alle tilbakemeldinger. jeg vil anmelde saken på mandag.
Nope telenor har ikke fått betaling.

Utfra det du skriver så er tlf betalt med ett kredittkort som me sti sannsynlig er en del av ett id tyveri. Disse pengene har ikke telenor fått.

Når noen bestiller ting i andre sitt navn er det firmaene som blir sittende igjen med tapet.

Og du for du har ikke noen eiendomsrett på tlf. Hvis telenor er snille så lar de deg kjøpe tlf.... aldri hørt det har skjedd, men verdt ett forsøk. Men du må nok bruke mer peng.

Kjøp nytt i butikk aldri av en hyggelig fyr på nettet.
Sist endret av tearz83; 13. april 2014 kl. 03:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Telefonen din er sperret i EIR og den blir du ikke kvitt så lett. Så å bruke denne innenfor EU kan du bare glemme.

Du kan sikkert anmelde saken, men at Politiet skal sitte og undersøke IP-adresser osv. allerede der har han som tar i mot anmeldelsen fallt av og skjønner fint lite. Så er saken henlagt.

Men dersom du får med deg flere personer, siden jeg ser du har funnet en til som var svindelet så kan jo sjansene øke noe for at Politiet gidder å plukke i saken
Finn.no svindel virker det som at de følger hardere opp i disse dager. Vet om en som svindlet flere for småsummer, og han endte opp med å bli dømt.

Man må opprette bruker med bankID på finn.no om jeg ikke husker feil.
Er kvitteringen på telefonen i fra telenor eller fra en butikk? Hvis det er en butikk finnes det video, er det over nettet finnes det logg.
Politiet er interessert i dette siden dette er et utbredt problem. Det er riktignok begrenset hva politiet er villige til å frigjøre av ressurser for det, men foreligger det enkle beviser blir saken fulgt opp.
Trådstarter
4 0
[quote=ialvik;3110634]Telefonen din er sperret i EIR og den blir du ikke kvitt så lett. Så å bruke denne innenfor EU kan du bare glemme.

Hvordan funker dette dersom en person melder telefonen stjålet, men på et senere tidspunkt finner den igjen/får den tilbake. Er det da ikke mulig å få telefonen låst opp igjen?

med andre ord, har du en gang sperret telefonen er telefonen ødelagt for alltid. det suger isåfall!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jofe Vis innlegg
Hvordan funker dette dersom en person melder telefonen stjålet, men på et senere tidspunkt finner den igjen/får den tilbake. Er det da ikke mulig å få telefonen låst opp igjen?
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at du har ein telefon som reint faktisk er stjelt. Det du har gjort er heleri. Så seljar vil grovt sett ha krav på å få tilbake telefonen, og kan potensielt anmelde deg og.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1554242 gir litt info.