Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4843
Er det noe jeg ikke har fått med meg, men alle snakker om gratis utdanning i norge.....

Lurer på hva dette går ut på siden jeg blir plyndret av høyskoler og private og jeg må betale alt fra 7000,- for enkelt fag og opp mot 70.000 for studier.

så hva er det det blir snakket om gratis utdanning. ??
Ingen har sagt at privat utdanning er gratis. Du vet vi har offentlige alternativer, ikke sant?
Semesteravgift på universiteter er 5-600 spenn pr semester. At noen velger å betale tusenvis til privatskoler er en helt annen sak.

Så ja, utdanning er ~gratis
Sist endret av liasis; 28. november 2013 kl. 19:12.
Om du står i fagene du tar, vil du få 30 000 kroner i stipend fra Lånekassen i året. Velger du noe dyrere enn det, må du betale selv.
Trådstarter
93 5
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Ingen har sagt at privat utdanning er gratis. Du vet vi har offentlige alternativer, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Ja men det er jo ikke gratis. For meg er gratis 0,- velger du en høyskole så betaler du 30.000,- pr år eller har jeg helt feil.

selv holder jeg på med it fag (enkelt fag) og det er langt fra gratis betaler fra 7000,- pr fag.
Sitat av trixx Vis innlegg
Ja men det er jo ikke gratis. For meg er gratis 0,- velger du en høyskole så betaler du 30.000,- pr år eller har jeg helt feil.
Vis hele sitatet...
Ikke velg en privatskole da. Offentlige høyskoler har noe høyere semesteravgift enn universitetene, men fortsatt milevis unna 30000 i året.
Sitat av trixx Vis innlegg
Ja men det er jo ikke gratis. For meg er gratis 0,- velger du en høyskole så betaler du 30.000,- pr år eller har jeg helt feil.

selv holder jeg på med it fag (enkelt fag) og det er langt fra gratis betaler fra 7000,- pr fag.
Vis hele sitatet...
Stipendet er er på 30 000!
Vel, jeg er fulltidsstudent på Høyskolen i Buskerud og betaler ca. 600,- pr. semester. Omtrentlig 1200,- i året, pluss bøker jeg må kjøpe selv. Er jo riktig at det ikke er "gratis", men er tilnærmet. Semesteravgiften går vel til diverse ting som studentbevis, labmateriell osv. hvis jeg ikke tar helt feil.
Sist endret av eplesin; 28. november 2013 kl. 19:20.
Sitat av eplesin Vis innlegg
Vel, jeg er fulltidsstudent på Høyskolen i Buskerud og betaler ca. 600,- pr. semester. Omtrentlig 1200,- i året, pluss bøker jeg må kjøpe selv. Er jo riktig at det ikke er "gratis", men er tilnærmet. Semesteravgiften går vel til diverse ting som studentbevis, labmateriell osv. hvis jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Du får stipend, det skal dekke det og mer til. Så jo, det er fortsatt gratis selv om du blir bedt om å disponere pengene.
Trådstarter
93 5
Sitat av eplesin Vis innlegg
Vel, jeg er fulltidsstudent på Høyskolen i Buskerud og betaler ca. 600,- pr. semester. Omtrentlig 1200,- i året, pluss bøker jeg må kjøpe selv. Er jo riktig at det ikke er "gratis", men er tilnærmet. Semesteravgiften går vel til diverse ting som studentbevis, labmateriell osv. hvis jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva dere holder på med om det er noe forskjell på alder osv. Men vanligvis så tenker jeg på høyskole og der er det slik dagen du begynner så blir det utdelt søknad skjema til lånekassen og da snakker vi litt mer enn stipend dvs lån!. Som skal tilbake betales.
Sitat av trixx Vis innlegg
Jeg vet ikke hva dere holder på med om det er noe forskjell på alder osv. Men vanligvis så tenker jeg på høyskole og der er det slik dagen du begynner så blir det utdelt søknad skjema til lånekassen og da snakker vi litt mer enn stipend dvs lån!. Som skal tilbake betales.
Vis hele sitatet...
Ja, og lånet er rentefritt frem til du er ferdig med utdanningen. Du tjener faktisk bare ekstra på det ved å la dem stå i banken.
Du trenger forøvrig ikke å søke studielån hvis du ikke vil.

Du betaler mikroskopiske (tresifrete) halvårlige beløp for å gå på skole, samtidig som du håver inn 30.000,- i året for å gjøre det. Hvordan i alle dager er dette ikke gratis?
Sist endret av Realist1; 28. november 2013 kl. 19:33.
Sitat av trixx Vis innlegg
Jeg vet ikke hva dere holder på med om det er noe forskjell på alder osv. Men vanligvis så tenker jeg på høyskole og der er det slik dagen du begynner så blir det utdelt søknad skjema til lånekassen og da snakker vi litt mer enn stipend dvs lån!. Som skal tilbake betales.
Vis hele sitatet...
Søknad om penger fra lånekassen må man nok holde styr på selv. Jeg har ihvertfall ikke fått utdelt noe som helst søknadsskjema fra lånekassen.

Nå er jeg ikke sikker på hvor mye man får i stipend, det kommer vel ann på om man bor hjemme osv, men man får rentefritt lån så lenge man studerer, altså penger på konto som man kan få renter av.

Består man fagene man tar blir 40% av lånet gjort om til stipend, forutsatt at du ikke bor hjemme.
Du velger jo fullstendig på egenhånd om du vil ta opp studielån eller ikke. Har du penger selv eller har en jobb ved siden av så trenger du ikke nødvendigvis ta opp studielån.
En høgskoleutdanning eller en universitetsutdanning havner på cirka 1500,- i året. (der deler av dette er utgift for papirer, lærematriell og whatnot).
Så utdannelse i Norge, på høyere nivå enn ungdommsskole, er basicly gratis.
Om man er n00b og velger å kaste 60løk i året på en privatskole så er det ditt valg; offentlig utdanning i Norge er ~gratis.
Sist endret av moret; 28. november 2013 kl. 19:39.
Trådstarter
93 5
Sitat av moret Vis innlegg
Du velger jo fullstendig på egenhånd om du vil ta opp studielån eller ikke. Har du penger selv eller har en jobb ved siden av så trenger du ikke nødvendigvis ta opp studielån.
En høgskoleutdanning eller en universitetsutdanning havner på cirka 1500,- i året. (der deler av dette er utgift for papirer, lærematriell og whatnot).
Så utdannelse i Norge, på høyere nivå enn ungdommsskole, er basicly gratis.
Om man er n00b og velger å kaste 60løk i året på en privatskole så er det ditt valg; offentlig utdanning i Norge er ~gratis.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare sprøyt.
jeg har da flere jeg kjenner som betaler på en høyskole utdanning til 350.000+ når utdanning er fullført.

Ja videregående er gratis men det er ikke det vi snakker om vi snakker om høyskole utdanning.

Selv fikk jeg regning fra lånekassen p.g.a jeg måtte selv betale for et fag jeg hadde tatt (flere) ja du får fratrekk for bestått men du må betale 70% av dette selv.

Så dette som blir sagt her om gratis utdanning er for meg bare tull.
Sitat av trixx Vis innlegg
Dette er jo bare sprøyt.
jeg har da flere jeg kjenner som betaler på en høyskole utdanning til 350.000+ når utdanning er fullført.

Ja videregående er gratis men det er ikke det vi snakker om vi snakker om høyskole utdanning.

Selv fikk jeg regning fra lånekassen p.g.a jeg måtte selv betale for et fag jeg hadde tatt (flere) ja du får fratrekk for bestått men du må betale 70% av dette selv.

Så dette som blir sagt her om gratis utdanning er for meg bare tull.
Vis hele sitatet...
De velger fullstendig på egenhånd om de vil betale for utdanning. Det er forskjell på privat og offentlig utdanning her....
Går du på en offentlig høgskole eller et universitet så er det tilnærmet gratis(typ 1500,- i året). Går du på en privat skole så må du se til å betale. Hvor himla vanskelig skal det være å skille disse to?
Du tar jo helt tydellig fagene dine på en privat skole, derav høye priser. All offentlig utdanning i Norge er tilnærmet gratis. En semesteravgift på 510,- per semester er det du betaler, samtidig som man får stipende og avdrags- og rentefritt lån fra Lånekassen inntil man er ferdig å studere.
Sitat av trixx Vis innlegg
Dette er jo bare sprøyt.
jeg har da flere jeg kjenner som betaler på en høyskole utdanning til 350.000+ når utdanning er fullført.

Ja videregående er gratis men det er ikke det vi snakker om vi snakker om høyskole utdanning.

Selv fikk jeg regning fra lånekassen p.g.a jeg måtte selv betale for et fag jeg hadde tatt (flere) ja du får fratrekk for bestått men du må betale 70% av dette selv.

Så dette som blir sagt her om gratis utdanning er for meg bare tull.
Vis hele sitatet...
Skjønner du selv hva du snakker om egentlig?
Hvilken høyskoleutdanning har de tatt?
Hvilke fag er det du har tatt, og hvor mye måtte du betale selv?
Sitat av trixx Vis innlegg
Dette er jo bare sprøyt.
jeg har da flere jeg kjenner som betaler på en høyskole utdanning til 350.000+ når utdanning er fullført.

Ja videregående er gratis men det er ikke det vi snakker om vi snakker om høyskole utdanning.

Selv fikk jeg regning fra lånekassen p.g.a jeg måtte selv betale for et fag jeg hadde tatt (flere) ja du får fratrekk for bestått men du må betale 70% av dette selv.

Så dette som blir sagt her om gratis utdanning er for meg bare tull.
Vis hele sitatet...
Studielånet du betaler tilbake er ikke det du har betalt for utdanningen din. Det er det du har lånt av staten for å betale husleie, kjøpe mat, drikke øl og alt annet man gjør som student mens du studerer. Du kunne fint jobbet istedet for å ta opp lån, utdannelsen ville fortsatt kostet deg akkurat det samme.

Om du ikke skjønner dette er du evneveik
Sist endret av liasis; 28. november 2013 kl. 19:53.
Sitat av trixx Vis innlegg
Dette er jo bare sprøyt.
jeg har da flere jeg kjenner som betaler på en høyskole utdanning til 350.000+ når utdanning er fullført.

Ja videregående er gratis men det er ikke det vi snakker om vi snakker om høyskole utdanning.

Selv fikk jeg regning fra lånekassen p.g.a jeg måtte selv betale for et fag jeg hadde tatt (flere) ja du får fratrekk for bestått men du må betale 70% av dette selv.

Så dette som blir sagt her om gratis utdanning er for meg bare tull.
Vis hele sitatet...
De 350 000,- de må betale tilbake regner jeg med er fra laanekassen som du må betale tilbake.
Jeg har vel rundt det samme igjeld fra de.

Du skulle kanskje ønske du fikk 350 000,- for å ta en utdanning, men sånn er det desverre ikke. Enten så låner du penger, eller så jobber du. Eller så gjør du begge delene. Det siste anbefales.
Videregående er gratis og alle har rett til skolegang. Universitetet er så og si gratis
Du må skjønne det at fordi om de har et studielån så betyr ikke det at det er skolen som koster dette.
Du skjønner at du også skal ha råd til mat, buss, klær, drikke, strøm, husly etc. og det er gjerne dette pengene fra et studielån går til. Du skjønner vell at staten ikke dekker dette for deg, i tillegg til utdanning? Hva er det du forventer?

Man trenger ikke å ta seg opp lån om man også gidder å jobbe ved siden av studiene.
trixx du blander alle kortene i stokken her, tror jeg.
Sitat av hala Vis innlegg
Man trenger ikke å ta seg opp lån om man også gidder å jobbe ved siden av studiene.
Vis hele sitatet...
Men du bør pga 0% rente
Hvorfor kan ikke Norge gjøre som nabolandet i øst,Sverige. Der er den tidligere obligatoriske semesteravgiften(i Sverige kjent som "kårobligatoriet") avskaffet ved offentlige universiteter og høyskoler siden et par år tilbake.
Trådstarter
93 5
Sitat av moret Vis innlegg
De velger fullstendig på egenhånd om de vil betale for utdanning. Det er forskjell på privat og offentlig utdanning her....
Går du på en offentlig høgskole eller et universitet så er det tilnærmet gratis(typ 1500,- i året). Går du på en privat skole så må du se til å betale. Hvor himla vanskelig skal det være å skille disse to?
Vis hele sitatet...
Men hvorfor betaler jeg da 7000,- for og ta fag via høyskole. ?
Fordi den er privat!
Slutt på den skolen, begynn på en offentlig skole hvis du ikke vil betale!
Hvilket fag og hvilken skole?
Sitat av trixx Vis innlegg
Men hvorfor betaler jeg da 7000,- for og ta fag via høyskole. ?
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du svarer på hvilken høgskole dette er og hvilket fag det dreier seg om så kan det hende noen kan svare på det.

Er det en offentlig høgskole så høres det relativt døvt ut og enten vet du ikke hva du driver med ellers så har du tatt et fag utenom normale opplæringsplaner.
Trådstarter
93 5
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Fordi den er privat!
Slutt på den skolen, begynn på en offentlig skole hvis du ikke vil betale!
Vis hele sitatet...
Dette er en en offentlig skole.
Sitat av trixx Vis innlegg
Dette er en en offentlig skole.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle hvilken skole det er?

Du er sikker på at du ikke går på en folkehøyskole?
Sist endret av Grimdoc; 28. november 2013 kl. 21:33.
Jeg tror trixx snakker om lånet fra lånekassen og det det koster å bo/spise/drikke/fritid?

Det var ikke gratis på videregående heller det der, det var bare at da ble de fleste forsørget av foreldrene sine...
Jeg synes det er ille at Trixxx ikke har satt seg inn i dette enda, når han er såpass gammel at han kan gå på høgskole.
Du har gratis grunnskole og gratis videregående. Etter det er det tilnærmet gratis som alle her over meg prøver å si deg, men vil du fortsatt ha gratis kan du ta utdanning i militæret der du til og med får betalt for utdanningen din.
Vet ikke om jeg skal le eller grine av denne tråden. Det må da gå an å informere om HVILKEN høyskole man går på om man ønsker svar.
Sist endret av Badgerconda; 28. november 2013 kl. 22:28.
Sitat av Badgerconda Vis innlegg
Vet ikke om jeg skal le eller grine av denne tråden. Det må da gå an å informere om HVILKEN høyskole man går på om man ønsker svar.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg inntil videre skeptisk til om TS går på høyskole, og i tilfelle om vedkommende bør gjøre det, siden vedkommende ikke ser ut til å ha helt oversikt over hva han faktisk driver med.

PS: Ikke alle bør ta høyere utdanning
Sist endret av Ueland; 28. november 2013 kl. 22:33.
Det er ikke uvanlig at offentlige høgskoler tar seg godt betalt for enkeltemnestudenter. Det er sikkert det TS er. Eksempel på dette er HiST som tar fra 4-7K for enkeltemner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trixx Vis innlegg
Dette er jo bare sprøyt.
jeg har da flere jeg kjenner som betaler på en høyskole utdanning til 350.000+ når utdanning er fullført.
Vis hele sitatet...
Utdanninga er gratis. Du må sørge for mat, buplass etc. sjølv - eller om du ikkje bur hos foreldra så subsidierer staten 40% av det.

Om du ikkje er i stand til å skilje mellom utdanning og levekostnader er ikkje høgare utdanning for deg.
Det som er mest ille er at vi ikke får støtte for 11 måneder, men hvem som helst fra hele verden kan komme til Norge og studere gratis!
Det er flere privatskoler som leier lokaler hos høyskoler, og nevner utdanningen sin under høyskolen. Vet at Høyskolen i Buskerud (Drammen) har ordninger med privat skoler med leie av lokale,og HiBU kan fa tilbudet på sin hjemme side. Er det noe slikt TS har kommet seg inn på?

Siden tråden angår gratis utdanning, vil jeg anbefale alle om å sjekke tilbudet den danske skolen VIA har.

http://www.viauc.dk/Sider/via-university-college.aspx

Jeg holder på med en bachelor utdanning her nede nå, med fullt stipend og lån fra Lånekassen. Har ikke betalt ei krone til skolen. Det er ingen semesteravgift en gang. ALT er billigere i Danmark, så du kan faktisk overleve på midlene fra Lånekassen uten å jobbe på siden. De fleste studiene har egne internasjonale linjer der all undervisning foregår på engelsk, hvis du er redd for det danske språket. Vanlig kunnskap med engelsk fra ungdomskolen er mer enn nok for å overleve på studiet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Darko Vis innlegg
Det som er mest ille er at vi ikke får støtte for 11 måneder, men hvem som helst fra hele verden kan komme til Norge og studere gratis!
Vis hele sitatet...
I så fall bør du virkelig ta ei lita oppdatering på visumregler, for det er ikkje tilfellet. Du må ha godkjent opptak ved eit norsk universitet/høgskule. I tillegg må du sleppe gjennom nålauget for visum, med mindre du er frå Schengen-området eller andre visumfrie områder.

Stort sett er det vanskeleg å komme inn i Noreg. Svært vanskeleg.