Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1626
Jeg pleier å finne noen insekter, på vinduskarmen, inne i leiligheten.
Jeg bare bruker støvsugeren, på dem.
Men dagen etterpå, har det kommet 10 nye.

Her er bilde: https://imma.gr/82629x8590a

Hva slags skadedyr har jeg?
Noen tips?
Dette er en Melbille.

Melbille er et vanlig syn i mange norske hjem. De er tørrvaredyr og spiser på mel, havregryn, frokostblandinger, nøtter og tørrfor til dyr. Billene kan ødelegge matvarer fullstendig, men de gjør ingen skade på huset forøvrig. De kan leve i opptil to måneder uten mat.

Melbiller kommer som oftest inn i bygningen via en infisert melpose, dyrefor eller lignende. Bor du i en leilighet kan de også komme fra naboleiligheten. Man kan som regel unngå større angrep ved å ha gode forebyggende rutiner (se under).

Utviklingen fra egg til voksen bille tar ca tre måneder. Billene kan leve i 3-4 år. Hunnen legger eggene i de matvarene de lever i og kan legge så mye som 1000 egg i løpet av sin levetid. Etter 1-2 uker klekkes eggene.
Takk for svar.
Er det noen gift, eller felle, som anbefales?
https://www.skadedyrshop.no/skadedyr...BoC7kAQAvD_BwE

Slik fjerner du melbillene
Maten kan bli totalt ødelagt etter angrep av den brunsvarte melbillen. Det er egentlig ikke farlig å spise maten, men billene skiller ut en sterk lysollukt som setter seg i matvarene og gir det en emmen og kvalmende smak. Man må spise svært store kvantum for at det skal være farlig.

- Det viktigste man gjør er å finne formeringsstedet til billene, understreker Ottesen. Det er som regel en melpose, havregryn eller tørrfor.

1. Alle varer som kan være mat for billen må kontrolleres.

2. Infiserte varer kastes eller fryses.

3. Rengjør grundig med støvsuger. Kast, brenn eller fys støvsugerposen for at de ikke skal spre seg på nytt. Det kan være behov for gjentatte rengjøringer.

Eller kontakt et skadedyr firma.
Pakk alle matvarer inn i fryseposer. Enkelt, billig, trygt.