Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3992
Har lenge hatt lyst til å investere i aksjer tilknyttet produksjon og utvikling av cannabis og cannabisprodukter. Men syns det er vanskelig å finne ut av hva som kan være lurt å legge noen titusen kroner i, som er ganske safe. Dette er jo en industri som jeg tror utvilsomt vil ha en formidabel global vekst i tiden fremover.

Selvfølgelig er det mange som tenker akkurat det samme som meg. Det er jo kommet veeeldig mange børsnoterte cannabisselskaper, så det er en mye å velge i, men (for meg iallefall) er det vanskelig å skille på hvilke som er mer lovende enn andre.

Jeg har veldig lite erfaring med aksjehandel og faget generelt. Det er bare at jeg har stor tro på at dette er en industri for fremtiden. Vi vet jo allerede at Statens Oljefond har tjent et formidabelt beløp på å investere i cannabisaksjer.

Sitat av e24.no
Siden nyttår har oljefondet tjent 446 millioner kroner på fem aksjer knyttet til medisinsk marihuana.
Vis hele sitatet...
Det jeg lurer på er om det er noen her som kan gi meg noen pekepinner om aksjer generelt, cannabisaksjer eller evt. cannabisnettsider vinklet mot aksjehandel?

På forhånd takk, freak bitches!
Sist endret av Purgatorio; 23. august 2019 kl. 23:32. Grunn: 100%
Les deg opp på basis kunnskapen rund trading.
Sett deg inn i hvor du kan handle og hvor mye kurtasje de tar. Og hva du kan handle.
Forstå tidsverdien av penger.
Ikke invester penger du ikke har råd til å tape.
Følg med på markedet.
Sist endret av iiconanii; 24. august 2019 kl. 01:30. Grunn: leif
Jeg kan komme med noen ord som en som driver med investering på hobbybasis. (Disclaimer: jeg har aldri kjøpt eller solgt cannabis-aksjer da det er utenfor min investeringsstrategi og profil).

Såvidt jeg vet er cannabis-sektoren i seg selv langt ifra "ganske safe". Jeg har ikke vært inne på årsrapportene til de fem aksjeselskapene som oljefondet har investert i, men jeg har søkt de opp og tatt en rask titt på deres fundementale verdier på sider som Bloomberg og Morningstar. Sånne tall er ikke alltid like nøyaktige, men de kan gi et grovt overblikk.

Canopy Growth Corp: Fra 2016 og til nå har ikke selskapet hatt ett eneste positivt nettoresultat. Så de tjener foreløpig ingenting, men det er verdt å vite at det er et selskap som befinner seg i en oppstartsfase og da er det heller ikke nødvendigvis forventet at det tjener penger. Men det gjør det vanskelig å bedømme hva selskapet virkelig er verdt. Siden 2015 har selskapet steget med mer enn 1000% (det er ganske mye). Ettersom vi ikke har noe profitt å vurdere selskapet etter, hvordan kan vi rettferdiggjøre aksjekursen og vite at aksjen ikke befinner seg i en boble? Det er tydelig at aksjonærene har store forventninger til selskapet, og om de forventningene innfris eller ikke kan vi umulig vite. Fasaden kan sprekke eller oppturen kan fortsette (men ikke i det uendelige). Positivt er at det har mye egenkapital (aksjonærenes eiendeler) og lite gjeld, så det kan mest sannsynligvis tåle å vise til negative tall en god stund fremover.

Dette ble kort og snevert, men det er fordi det er verdt å vite er at dette er bare en måte å betrakte aksjer og deres verdier på og det er egentlig ikke vits i at jeg fortsetter. For denne formen for analyse (fundemental) er egentlig lite egnet for selskaper i oppstartsfasen ettersom de viser så sterkt varierende tall. Så selv om dette er metoden Warren Buffet i grove trekk gjorde seg rik på, har den ingen særlig overføringsverdi til disse type aksjene for øyeblikket. Prisen er drevet av markedet og hvilke forventninger de har. Hver eneste lille rykte eller nyhet blir bakt inn i prisen, helt til man ikke lenger enn gang husker eller vet hvorfor prisen er så høy.

Du kunne sannsynligvis brukt de neste årene på å lese bøker om aksjer uten å nødvendigvis bli noe særlig sikrere eller klokere på hvilken cannabis-aksje som er best å velge. Mitt syn er at ingen av de er noe særlig trygge, men skulle jeg valgt ville jeg gått for en av de med minst gjeld og den av de som er i størst grad etablert.

Vi kan jo titte litt på oljefondets posisjoner og se hvilken aksje det er som de har investert mest i:

Kode

Selskap:                    Investert i USD:
Scotts miracle Gro	31,339,991
Canopy Growth	        30,295,541
Aurora Cannabis	        30,915,385
Aphria inc 	                10,300,559
Insys Therapeutics	 2,194,770
Som du ser har de mest investert i Scotts Miracle Gro, men det selskapet skiller seg ut fra Canopy Growth og Aurora ved at det er et etablert selskap fra 1868 som driver med alt hage- og plenrelatert i tillegg til cannabis. Deretter kan du se at deres posisjoner i Canopy Growth og Aurora cannabis er tilnærmet like. Av alle aksjene på den lista er det de to som har mest til felles.

Du nevner i innlegget: "Dette er jo en industri som jeg tror utvilsomt vil ha en formidabel global vekst i tiden fremover.". Om det er noe du virkelig har troen på, så trenger du egentlig ikke mer enn den hypotesen. Kjøp deg inn i det selskapet du har mest troen på. Les på deres hjemmesider, sjekk deres årsrapporter og kvartalsrapporter. Eller bare gå for det magefølelsen forteller deg, men da er det viktig at du også bare går for det. Men obs! Dann deg også en slagplan (ikke selg ved første lille nedtur). Og jo lenger tidshorisont du har på en investering, jo mindre er risikoen for at du selger deg ut med tap. Så om du virkelig har troen på idéen, putt inn et fast beløp hver måned så lenge du gidder og følg minst mulig med på aksjene. Gjerne glem av alt og ikke sjekk før om 5 eller 10 år.

Derimot om du føler å putte alle eggene i en kurv er for risky, kan du investere i en ETF eller et indeks fond som speiler cannabis-sektoren. Da vil du få eksponering mot alle selskapene i indeksen.

Sitat av iiconanii Vis innlegg
Les deg opp på basis kunnskapen rund trading.
Sett deg inn i hvor du kan handle og hvor mye kurtasje de tar. Og hva du kan handle.
Forstå tidsverdien av penger.
Ikke invester penger du ikke har råd til å tape.
Følg med på markedet.
Vis hele sitatet...
Det er også en mulighet da de fleste cannabis-aksjer er ekstremt volatile (kursen bevegerer seg mye opp og ned). Men det krever virkelig nerver og er en langt mer aktiv stil.
Sist endret av Ardluh; 24. august 2019 kl. 02:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og når alt kommer til alt er det gambling, flaks og overtro. Og ca 10-20 % kunnskap