Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3295
Hei!

Etter et par sommere med en god del fint vær har jeg innsett at jeg virkelig burde lære meg å svømme skikkelig, og bli mer vant til vannet. Det er like kjedelig hver gang alle vil ut og bade, og jeg enten blir sittende å se på, eller bare ikke gidder å bli med. Nivået jeg er på nå er at jeg kan klare å holde meg oppe, men svømmer ikke på rett måte i det hele, og er ikke komfortabel med å havne under vann. Jeg vil gjerne kunne bli med venner å svømme, hoppe, osv, og så er det jo selvsagt greit å vite at man kan holde seg oppe om man er uheldig og detter på sjøen e.l.

Jeg tok et google-søk før jeg lagde tråden, og fant flere kurs med akkurat det jeg er ute etter, men finner ingenting der jeg holder til (Kristiansand). Det er sikkert fullt mulig å lære seg dette selv, men sånn som jeg er nå får jeg litt panikk med en gang jeg begynner å gå under vann, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å bli bedre. I tillegg synes jeg det er utrolig flaut å holde på i et basseng med masse folk rundt meg (vet det er tåpelig, bryr meg vanligvis ikke om sånne ting, men i dette tilfellet går det veldig inn på meg). Er det noen som kan tenke seg et sted jeg kan ta kontakt, eller vet om noe opplegg i Kristiansand? Eventuelt andre erfaringer med å lære seg å svømme som voksen?

Setter pris på all informasjon!
Vurdert og bare spørre noen av vennene dine om dem kan hjelpe deg?
Jeg lærte meg å svømme skikkelig i voksen alder. Gikk på kveldskurs i det lokale bassenget, dette var etter ordinær stengetid og vi var sikkert 7-8 voksne der i samme situasjon. Syntes det var flaut helt til jeg starta, alle er i samme båt og det var som sagt etter stengetid. Ring litt rundt, vedder på at du finner slike kurs andre steder også.

Lykke til!
Jeg er redd for å svømme selv i blant, men det er fordi jeg er en lang spinkel fyr, så jeg tar ikke en utfordring som går ut på å svømme et stykke, hvis ikke jeg har land i nærheten.

Mange mennesker er redd for å svømme, mange mennesker mangler egenskapen til å svømme.

Hvis jeg skulle gitt deg et råd; prøv å slapp av i vannet, prøv å ligg på ryggen å flyte. Det verste når man er uti vannet er å anspenne seg, da mister du mye flyteevne.

Ønsker deg lykke til med eventuelle kurs eller bare prøv å kos deg i vannet med et par gode venner, et godt bad vil komme naturlig etterhvert. Øvelse gjør mester
Jeg ble bedre svømmer i voksen alder ved å snakke med, og få tips av aktive svømmere.
Hvis man aldri egentlig har lært å svømme, bare kommer seg rundt i vannet sånn passelig, så er det lett å overse noen av grunnprinsippene for å holde seg flytende. F. eks at kroppen synker og man bruker mer energi på å holde seg flytende om man forsøker å holde hodet høyt over vannet. Dette erfarer du enkelt ved å øve på grunt vann. Ligg på ryggen og sørg for at ørene er under vann, men magen over. Etter hvert vil du merke hvor enkelt du kan ligge å hvile i denne posisjonen.
Bli venn med vannet, god svømmeteknikk kommer etterhvert. Mitt tips er å fokusere på bentakene i brystsvømming. Det er i beina du er sterkest, men det er mye tilfeldige bevegelser når du ser den jevne "bader". Bena har kapasitet til å drive en svømmer fremover, men folk ligger istedenfor å tapper energi ved å bruke armene 70%.
Tenk på en svømmende frosk sett fra fugleperspektiv, da vet man hvordan bensparkene skal være
Ta kontakt med en eller flere av svømmeklubbene i Kristiansand og spør de om hjelp.
Mest sannsynlig så vil de si at det bare er å komme innom en dag og lære.

Ett kjapt google søk ga meg disse stedene i Kristiansand:
www.aquarama.no
http://ksa.no
https://vslk.no
http://varoddsk.no
https://www.spicheren.no
Sitat av dårligsvømmer Vis innlegg
Hei!

Etter et par sommere med en god del fint vær har jeg innsett at jeg virkelig burde lære meg å svømme skikkelig, og bli mer vant til vannet. Det er like kjedelig hver gang alle vil ut og bade, og jeg enten blir sittende å se på, eller bare ikke gidder å bli med. Nivået jeg er på nå er at jeg kan klare å holde meg oppe, men svømmer ikke på rett måte i det hele, og er ikke komfortabel med å havne under vann. Jeg vil gjerne kunne bli med venner å svømme, hoppe, osv, og så er det jo selvsagt greit å vite at man kan holde seg oppe om man er uheldig og detter på sjøen e.l.

Jeg tok et google-søk før jeg lagde tråden, og fant flere kurs med akkurat det jeg er ute etter, men finner ingenting der jeg holder til (Kristiansand). Det er sikkert fullt mulig å lære seg dette selv, men sånn som jeg er nå får jeg litt panikk med en gang jeg begynner å gå under vann, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å bli bedre. I tillegg synes jeg det er utrolig flaut å holde på i et basseng med masse folk rundt meg (vet det er tåpelig, bryr meg vanligvis ikke om sånne ting, men i dette tilfellet går det veldig inn på meg). Er det noen som kan tenke seg et sted jeg kan ta kontakt, eller vet om noe opplegg i Kristiansand? Eventuelt andre erfaringer med å lære seg å svømme som voksen?

Setter pris på all informasjon!
Vis hele sitatet...
I svømmehallen i Vågsbygd har de opplegg for barn og familier hvertfall, send de en epost så har de sikkert tips om de ikke har noe opplæring som passer for deg.

Så har du jo aquarama om du ønsker å utforske vannet mer, på dagtid er det mye helsegreier der så ingen vil se rart om du ligger å plasker på grunna.

Skulle det ikke være noe som helst så tipper jeg en lapp på oppslagstavla på aquarama eller finn småjobber om privat opplæring vil være en løsning, det skal ikke så mye til før du kan teknikken, etter det er det bare mengdetrening.

Lykke til!
Fikk litt hjelp av noen venner i et basseng rundt juletider. Ble bittelitt klokere, men kan ikke akkurat si det hjalp veldig. Jeg føler et kurs hadde vært midt i blinken, men finner de bare i Olso og Bergen. Ser at alle stedene/klubbene i Kristiansand har kurs, men bare for barn. Akkurat samme opplegget som voksenkurs andre steder. Får prøve å ta kontakt med de direkte, og høre om det finnes muligheter.
Du får se om det finnes et intensivkurs over en helg eller noe, så kan du ta det som en ferie.
Snakk med de som har svømmekurs, eller har svømmetrening i ditt lokale basseng. Lar seg sikkert gjøre å få ordnet en time alene hvis de ikke har voksenopplegg.
Ikke vært flau hvertfall. 45 personer har drukna hittill i år og flertallet av de menn. Ikke barn. Menn.
Alle er ferske en gang og det er bedre å lære seint enn aldri. Det er viktig å lære seg å svømme! Kurs er sikkert bra men jeg kan desverre ikke tipse deg om et sted i nærheten av deg. Det første som egentlig slår meg er at du helt sikkert fint kan lære deg det av en god kompis eller venninde også. En ekte venn syns bare det er bra at du spør og vil syntes det er kult å kunne hjelpe deg! (Edit: Ser nå det andre innlegget ditt at du allerede har fått litt hjelp av venner)
Å få huet under vann holdt meg fra å være en badeakrobat i mange år også og jeg er fortsatt ikke en badeakrobat som hopper og herjer mest men å lære meg at å komme under vann ikke er så farlig som det føles ubehagelig lærte jeg av å teste floating tank. Der ligger man i vanntemperert vann å flyter og der lærte jeg at det å få vann i øra og over skulder-nakkehøyde ikke var grunn til panikk. Å få hele hodet under vann kan du kanskje prøve å tenke på som når du dusjer? Enten lokker man øya når vannet treffet ansiktet eller så tåler øynene å holde de åpne også, evn prøv å sett deg på huk med dykkebriller på grunna hvor du kan sprette raskt opp igjen. Så fort du er oppe i frisk luft igjen er det som å stå i dusjen, vann men ikke noe som kveler deg. Det er selvfølgelig viktig at du holder pusten under vann. Når man hopper og kommer under vann så går man automatisk opp igjen til overflaten i løpet av noen sekunder og det klarer man fint å holde pusten men husk at du trenger ikke å være den som hopper fra tiern eller femmern heller (jo lengre opp, jo lengre ned under vann også), det er helt innafor å ikke hoppe i det hele tatt om man ikke er comfy med det.

Du sier du kan klare å holde deg oppe, men ikke svømmer riktig. Kanskje du finner noe svømmeteknikk greier på youtube? Det viktigste er å holde fingrene samlet, og legge mere vekt på brystkassa i vannet enn midtre og nedre del av kroppen og huske å puste godt og dypt. Det er lufta i lungene som gjør det lettere å flyte. Sliter du med benteknikken er det ikke noe galt i å låne et av de flytebrettene i svømmehallen å få litt støtte fra til du får øvd på en benteknikk med bedre drift.
Sist endret av cowstore; 6. august 2019 kl. 04:58.
Beintak kan du øve på mens du svømmer på rygg også, da er det lettere å flyte uten å bruke armene. Kommer bare til å se ut som du ligger og chiller Effektive beintak er definitivt det viktigste for å få noe fart på svømminga. Mange bare sparker bakover, men det er når du presser de strake beina sammen at det blir mest fart ut av det. Så ikke hopp over den fasen.
Sist endret av *pi; 6. august 2019 kl. 08:10.
Sitat av *pi Vis innlegg
Beintak kan du øve på mens du svømmer på rygg også, da er det lettere å flyte uten å bruke armene. Kommer bare til å se ut som du ligger og chiller Effektive beintak er definitivt det viktigste for å få noe fart på svømminga. Mange bare sparker bakover, men det er når du presser de strake beina sammen at det blir mest fart ut av det. Så ikke hopp over den fasen.
Vis hele sitatet...
Damn du høres ut som en motor i vannet med de beintakene .
Jeg liker også å ligge på siden å svømme, med de fine beintakene samtidig som jeg bruker hendene som en sel, funker utmerket til å holde ut lenge i vannet når man lærer seg den teknikken.
Jeg ville startet med å bare prøve og flyte på ryggen, så gradvis på magen. Bruk henda til å stabilisere, jeg husker vi hadde mye sånne økter når jeg holdt på å trene svømming. Når du føler deg komfortabel med å flyte så kan du gradvis implementere svømmetak osv. Du finner sikkert guides på youtube.

Hvis intensjonen er å lære og svømme i sjøen så hold deg så nærme land som mulig. Hvis du ikke er komfortabel og rutinert så kan en krampe ta livet av deg, bokstavelig talt.
Angående svømming, så er det en ganske så psykologisk prosess. Det dreier seg mye om å forberéde seg i hodet før man begynner, å sé for seg teknikken, å øve den inn i hodet, før man prøver.

Jeg anbefaler å se videoer på youtube, og tréne deg opp i hodet, gjøre øvelser hjemme på stuegulvet (i hvert fall så langt armene angår), og så prøve når du er i bassenget i den lokale svømmehallen.

Ikke bry deg om andre. Det er det samme om det tar 2 eller 10 måneder for deg å lære å svømme, å svømme er noe av det beste du kan gjøre for kropp, psyke og sjel!