Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1778
Hei.

Jeg har fått i oppgave og "rense" en gammel datamaskin (Windows Vista). Det er ikke noe farlig på datamaskinen, men oppdragsgiver "svigermor" ønsket at det skulle bli gjort skikkelig

Jeg har prøvd og google litt, og søkt litt her inne på forumet, men føler ikke helt jeg får det svaret jeg leter etter.

Mitt spørsmål følgende er:

Er det nødvendig og gjenopprette datamaskin til slik stand den var som ny(inkludert sletting av personlige filer)
når en fysisk fjerner harddisk fra datamaskinen under ?

Så kan jeg heller destruere den senere.



Håper noen kan hjelpe meg her inne
Nei, hvis du fjerner harddisken fra maskinen trenger du ikke å gjøre noe annet for å være sikker på at alt blir borte.
Sitat av Egobanken Vis innlegg
Er det nødvendig og gjenopprette datamaskin til slik stand den var som ny(inkludert sletting av personlige filer)
når en fysisk fjerner harddisk fra datamaskinen under ?

Så kan jeg heller destruere den senere.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hva du mener. Er det nødvendig for hva?

Hvis du bare tar ut harddisken uten å formatere den vil den kunne kobles til en annen maskin og leses av der så lenge den ikke er enkrypert. Om gjøre det vanskelig å lese av data bør du begynne med å formatere den (Ikke quick format). Med mindre du er ekstremt paranoid er dette mer en nok.
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Nei, hvis du fjerner harddisken fra maskinen trenger du ikke å gjøre noe annet for å være sikker på at alt blir borte.
Vis hele sitatet...
Det her er helt feil.
Sist endret av ThinkpadX200; 22. juli 2019 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Egobanken's Avatar
Trådstarter
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Forstår ikke helt hva du mener. Er det nødvendig for hva?

Hvis du bare tar ut harddisken uten å formatere (og helst overskrive) den vil den kunne kobles til en annen maskin og leses av der så lenge den ikke er enkrypert.



Det her er helt feil.
Vis hele sitatet...
men datamaskinen vil ikke lengre inneholde noe vesentlig informasjon? stemmer ikke dette?

Formulerte meg muligens noe dårlig. Beklager det.
Datamaskinen inneholder ikke noe personlig informasjon hvis du fjerner harddisken. Det ble selvfølgelig implisert i mitt forrige svar at du fysisk herper harddisken etter at du har tatt den ut av maskinen.
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Datamaskinen inneholder ikke noe personlig informasjon hvis du fjerner harddisken. Det ble selvfølgelig implisert i mitt forrige svar at du fysisk herper harddisken etter at du har tatt den ut av maskinen.
Vis hele sitatet...
Sorry misforstod deg. Trodde du mente at harddisken ikke kunne leses når den var tatt ut av datamaskinen.

Sitat av Egobanken Vis innlegg
men datamaskinen vil ikke lengre inneholde noe vesentlig informasjon? stemmer ikke dette?

Formulerte meg muligens noe dårlig. Beklager det.
Vis hele sitatet...
Det er rett.
Sist endret av ThinkpadX200; 22. juli 2019 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Egobanken's Avatar
Trådstarter
Da har jeg fått all informasjonen jeg trengte.

Tusen takk for rask hjelp
Sitat av Egobanken Vis innlegg
Da har jeg fått all informasjonen jeg trengte.

Tusen takk for rask hjelp
Vis hele sitatet...
Null problem. Når jeg tenker meg om kan det være bios passord som i teorien kan bli hentet ut fra datamaskinen.

Tviler dog på at «svigermor» har tatt seg tid til å bytte dette til sitt vanlige passord og om hun hadde det er sjansen for at det er mulig på hennes laptop liten. Til og med om noen hadde klart å hente ut passordet fra laptopen som i seg selv er ekstremt liten sjanse for at noen tar seg tid til har de svært lite å gå på for å komme frem til eventuelle kontoer dette passordet også kan tilhøre.

Du trenger ikke å være bekymret for dette. I verste fall kan du bare fjerne bios batteriet.
Sist endret av ThinkpadX200; 22. juli 2019 kl. 23:16.
Egobanken's Avatar
Trådstarter
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Null problem. Når jeg tenker meg om kan det være bios passord som i teorien kan bli hentet ut fra datamaskinen.

Tviler dog på at «svigermor» har tatt seg tid til å bytte dette til sitt vanlige passord.

Du trenger ikke å være bekymret for dette. I verste fall kan du bare fjerne bios batteriet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jeg HELT sikker på at ikke har skjedd i denne sammenhengen