Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3891
Har utvidet barnetrygd da jeg har aleneansvar for 2 barn.
Hun eldste er 16 år og skal begynne på videregående skole.
Jeg skal gi henne halvparten av barnetrygden, dvs hennes del.
Men jeg lurer på om jeg mister utvidet barnetrygd for henne når hun flytter og kun får vanlig barnetrygd?
Har lett overalt på nettet og også på lovdata sine sider.
Der står alle mulige rare scenario oppført men ingenting om dette.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Er det normalt og gi barnetrygden til ungene? Tror ikke jeg har hørt om det før.
Viss barnet flytter ut er det en god tanke å gi pengene til barnet da forelderen ikke har de samme utgiftene til barnet som om barnet skulle bodd hjemme.
Jeg har ikke vært i samme situasjon selv, og kan ikke si sikkert, men når jeg leser på NAV og Lovdata, står det ingenting om at barnetrygden bortfaller dersom barnet flytter ut i forbindelse med skolegang.
Jeg tolker det derfor slik at barnetrygden vil mottas frem til siste måned frem til barnet fyller 18.
Slik jeg leser kravene, er det som gjør at utvidet barnetrygd bortfaller, om den som mottar utvidet barnetrygd ikke lenger er enslig forsørger, d.v.s. at man får en ny samboer/ektefelle.

Dersom barnet flytter ut og skal forsørge seg helt selv, stiller antagelig ting seg litt annerledes og jeg gjetter på at barnet (person under 18 år) da kan søke NAV om å motta hele barnetrygden selv.
Har du forsøkt å ta kontakt med NAV og forhøre deg med de om hvordan det funger?
Jeg har selv vært mye i kontakt med NAV og vet av erfaring at det ikke alltid er like enkelt, men de er i utgangpunktet der for å hjelpe deg.
Nå er dette riktignok 14 år siden, men foreldrene mine mistet hjelpestønaden fra (kronisk sykt barn) når jeg flytta på hybel i en alder av 16. Jeg måtte søke om en annen stønad (lik, men annet navn) som ikke ble innvilget (tross at jeg dokumenterte at jeg hadde de samme utgiftene som før flyttingen).. Gudene vet hvordan NAV (eller hva de het på den tiden) fant ut at jeg flytta på hybel, hadde jo ikke postkasse en gang ei heller skiftet folkeregistrert adresse, men dette var vel ei lita bygd der alle kjenner alle og vet hvilke unger som flytta ut og hvilke som ble igjen..
Sist endret av bashfoo; 13. juni 2019 kl. 12:57.
Jeg har skummet gjennom rettskildene på nav.no, inkludert tilhørende rundskriv, og finner intet om at støtten faller bort i tilfeller der barnet bor annensteds i forbindelse med skole. Sånn jeg ser saken, vil du fortsatt ha de samme rettigheter. Sett opp mot fostringsplikten, ville jeg vel også oppfattet det som litt spesielt om den utvidede trygden falt vekk.