Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4938
Har en vennine som er på vei til ferie i 3 uker og ikke fikk hente pakken sin før hun dro i dag. Det er snakk om en innenlandspakke med sporing som er sendt fra moren hennes som hun har dårlig kontakt med.
Hun spurte meg om jeg kunne hente den for for henne da pakker blir sendt i retur etter 2 uker på postkontoret(hva skjer om det ikke er retur adresse på den?). Jeg var så klart skeptisk på dette i utgangspunket, men hun påstod at man ikke trengte legitimasjon for å hente pakker, selv med sporing siden det var sendt fra en privatperson. Jeg stiller meg skeptisk, men nå har jeg selv kun hentet rekommanderte sendinger fra utlandet og kjøpt gjort i butikk innenlands og da kreves alltid en underskrift og som oftest legitimasjon. Vil ikke ende opp med å se ut som jeg har vært rundt i postkassene til folk og snoket etter hentelapper og dermed ikke tørre å vise meg på den lokale butikken igjen :P
Sist endret av Hater; 10. februar 2017 kl. 02:45.
Alltid fått beskjed om å vise legitimasjon når jeg har hentet pakker på posten.
Tror ikke de har lov til å gi den ut til noen andre en hva som står på pakken.

Posten er opptatt av at postsendinger blir levert til rett mottaker. Derfor må du legitimere deg før du får utlevert en rekommandert sending eller en verdisending. Du kan også måtte vise legitimasjon når du skal hente en pakke.
Posten stiller også krav om fremvisning av legitimasjon for å sikre at penger blir utbetalt til rette mottaker
Vis hele sitatet...
https://www.posten.no/motta/legitimasjon-og-fullmakter
Hater's Avatar
Trådstarter
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Alltid fått beskjed om å vise legitimasjon når jeg har hentet pakker på posten.
Tror ikke de har lov til å gi den ut til noen andre en hva som står på pakken.


https://www.posten.no/motta/legitimasjon-og-fullmakter
Vis hele sitatet...
Posten er opptatt av at postsendinger blir levert til rett mottaker. Derfor må du legitimere deg før du får utlevert en rekommandert sending eller en verdisending. Du kan også måtte vise legitimasjon når du skal hente en pakke.

Er en pakke med sporing automatisk en av de to overnevnte? Altså, er en pakke med sporing automatisk rekommandert sending, eller verdisending? Dette er jo som sagt ikke kjøp i nettbutikk eller rekommandert sending i utgangspunktet. Dette er ingen verdisending fra noen butikk, tror det er en strikket lue eller hva det nå var sendt av privatperson
Sist endret av Hater; 10. februar 2017 kl. 03:00.
Fullmakt er vel en mulighet?

Ellers har jeg varierte resultater ved henting av pakke, noen spør etter legitimasjon, mens andre tar sporingsnummer/hentelapp som god fisk.
Hater's Avatar
Trådstarter
Hva tenker du på når du sier fullmakt? Kan vell bli vanskelig å få til noe sånt når hun sikkert sikkert sitter i utlandet allerede
Om du får hun til å skrive en fullmakt på at du kan hente posten hennes, selvom hun er i utlandet regner jeg med at det ikke er vanskelig å få tilgang til en pc og helst en scanner, så trenger du bare en pc og en printer.
eks:
''Undertegnede gir herved vår ansatte Ola Nordmann fullmakt til å hente posten ved vårt avdelingskontor XXXX og med rett til å signere for mottak av post fra det lokale postkontoret.''
Med en underskrift fra personen og et bilde av legitimasjonen.
Sist endret av Slæsken; 10. februar 2017 kl. 03:13.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Om du får hun til å skrive en fullmakt på at du kan hente posten hennes, selvom hun er i utlandet regner jeg med at det ikke er vanskelig å få tilgang til en pc og helst en scanner, så trenger du bare en pc og en printer.
eks:
''Undertegnede gir herved vår ansatte Ola Nordmann fullmakt til å hente posten ved vårt avdelingskontor XXXX og med rett til å signere for mottak av post fra det lokale postkontoret.''
Med en underskrift fra personen og et bilde av legitimasjonen.
Vis hele sitatet...
Siden jeg er borte fire uker i slengen, hender det at jeg får pakker og andre må hente.

Jeg har skrevet "Jeg theengineer gir Ola Norman fullmakt til å hente pakke NR: RQ999999999GB" på et A4 ark, lagt passet på arket og tatt bilde med mobil. Dette har vært nok til å få hentet selv rekommanderte pakker.
Mye rart i denne tråden. Se hva nå du siterer. Ved henting av en vanlig Norgespakke, typisk en helt ordinær innenlandspakke viser du i utgangspunktet aldri legitimasjon, men kan bli spurt. Du gir kun en signatur som er greit. Riktig legitimasjon må brukes når du skal hente ut egne rekommanderte sendinger eller verdipost. Lover deg, du kan bare gå å hente pakken.
Det står på hentemeldingen om du trenger legitimasjon for å få utlevert pakken. Er det kun en fotostat-kopi av pakken, er det nok uten leg, er det et brev du må åpne, må du nok vise leg. Jeg antar du er mann, da kan postbetjenten reagere på at du er feil kjønn og be om fullmakt uansett.

Venninnen din burde nok ha laget en tidsbegrenset blanko-fullmakt før hun reiste, og en gyldig id/kopi av id. En innskannet fullmakt og id burde gå bra, men avhengig a hva innholdet av pakken var. (Jeg ble engang nektet utlevert et brev til mamma fordi det inneholdt et kredittkort. Da forlangte dem original-fullmakt (ikke kopi) og fysisk id av henne).

Uansett, bare gå på postkontoret, får du den ikke utlevert, kan dem forklare for deg hva dem krever for å utlevere den.
Legitimasjon kreves dersom du skal hente rekommandert post, eller en PUM-sending. For å sikre seg at pakken blir levert til rett person kan du bli spurt om legitimasjon på standard norgespakker også, men det er så enkelt som det blir nevnt over her. Enten lage en fullmakt med legitimasjon på et ark, og ta bilde med en telefon, eller du kan be henne ringe inn til butikken som har pakken, og si at du kommer for å hente ut pakken med sporingsnummer XXXXXXXX for henne.
Gjør som mirriran sier, be henne ringe postkontoret å si at det er noen andre som kommer å henter pakken. Vanligvis kreves ikke legitimasjon for å hente vanlige pakker kun pakker som er sendt rekomandert/verdipost eller om de har hukket av for personlig kontroll når de bestiller sending via feks bring.no.
Hater's Avatar
Trådstarter
Var å skulle hente den i dag, men det gikk ikke. Er det slik at det MÅ fremvises legitimasjon på alle pakker med sporing? Hva heter den typen ''sporing'' man ikke trenger å vise legitimasjon for?

Jeg forstod det slik at det ikke burde være noe problem siden det ikke var rekommandert eller verdisending(?), men hun i kassen mente alle pakker med sporing krever legitimasjon. Hørtes feil ut etter hva jeg har lest her, men hun skulle markere pakken og legge den til side slik at den fikk stå en uke ekstra heldigvis, vet ikke om det er normal praksis, men folk er hyggelige på bygda, så da er saken iutgangspunket løst Takker for alle svar.
Sitat av Hater Vis innlegg
Var å skulle hente den i dag, men det gikk ikke. Er det slik at det MÅ fremvises legitimasjon på alle pakker med sporing? Hva heter den typen ''sporing'' man ikke trenger å vise legitimasjon for?

Jeg forstod det slik at det ikke burde være noe problem siden det ikke var rekommandert eller verdisending(?), men hun i kassen mente alle pakker med sporing krever legitimasjon. Hørtes feil ut etter hva jeg har lest her, men hun skulle markere pakken og legge den til side slik at den fikk stå en uke ekstra heldigvis, vet ikke om det er normal praksis, men folk er hyggelige på bygda, så da er saken iutgangspunket løst Takker for alle svar.
Vis hele sitatet...
Har hentet flere pakker i andres navn, har signert med eget navn da Sånn i tilfelle noen skulle gidde å gå til sak eller whatever så er i hvert fall alle enige om at det var en tjeneste for opprinnelige eier
Sitat av Hater Vis innlegg
Var å skulle hente den i dag, men det gikk ikke. Er det slik at det MÅ fremvises legitimasjon på alle pakker med sporing? Hva heter den typen ''sporing'' man ikke trenger å vise legitimasjon for?

Jeg forstod det slik at det ikke burde være noe problem siden det ikke var rekommandert eller verdisending(?), men hun i kassen mente alle pakker med sporing krever legitimasjon. Hørtes feil ut etter hva jeg har lest her, men hun skulle markere pakken og legge den til side slik at den fikk stå en uke ekstra heldigvis, vet ikke om det er normal praksis, men folk er hyggelige på bygda, så da er saken iutgangspunket løst Takker for alle svar.
Vis hele sitatet...
Er du i tvil om du fikk riktig svar så ring Postens kundeservice tlf. 04004 og spør om regler/fakta.
Har venninna en mobil med kamera? Be ho skrive fullmakt på et hvitt ark -> legg ved gyldig legitimasjon (bildesiden, og da gjerne passet pga ho er på ferie) -> ta bilde med mobil og send det til deg -> du skriver det ut -> leverer det hos Posten -> voilá!

Det har fungert fint for meg i lignende tilfeller