Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5558
Hey

Jeg lurer på om noen vet om det er mulig å bli tatt i plagiat om en fil har blitt levert tidligere på itslearning, men en jeg har levert idag ble levert via en annen side? Jeg bruker iskole, og leverte noe en annen har levet på itslearning. iskole tror jeg er gratis for skolen å bruke, og ser ganske kjip ut, så vet ikke hvor bra plagiatkontrollen er.
Trådstarter
5 0
Har du en grunn på hvorfor det kan være mulig? For iskole er som sagt gratis og relativt ny. Den virker ikke så bra, så lurer på hvor mye den søker etter tidligere ting.
iSkole er verken gratis for skolen, eller spesielt nytt. Jeg vet ikke så mye om plagiatkontrollen til iSkole, men det er aldeles mulig at de deler en slags database med andre løsninger for å sjekke etter plagiat.
Mulig jeg er på jordet nå, men kan ikke læreren bare flytte filen over på itslearning og gjøre greia si der? Eller at systemene "samarbeider" på et vis? Vettafillern jeg, men virker logisk. At måten du leverer arbeidet ditt på er revnende likegyldig, altså...
Trådstarter
5 0
så at de ikke var helt nye nei, men skolen vår byttet hvertfall fra itslearning til iskole pga penger og da trodde jeg det var gratis eller noe.

uansett, de kan sikkert flytte rundt og få opp plagiat, men om de ikke gjør, vil iskole sine servere plukke det opp?
Sist endret av haniani; 13. desember 2016 kl. 04:28.
Its Learning benytter seg av Ephorus, som er en plagiatkontroll-tjeneste. Samme system brukes av mange andre skole-systemer. Det er veldig utbredt i Norge. Sannsynligheten er stor for at iSkole bruker det samme.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Låner denne litt da jeg har et lignende spørsmål. Jeg leverte en (selvskrevet) stil for 2 år siden, på den tiden brukte vi ikke itslearning og "leveringen" var altså bare å sende dokumentet på Mail til læreren min.
Har nå fått en lignende oppgave, og funnet frem den gamle teksten som faktisk dekker alle vurderingskriteriene, og ønsker å levere denne på itslearning (med noen få endringer). Burde det gå fint? Noen mulighet at den gamle læreren min manuelt la inn dokumentet mitt i noen database bare for å gjøre det?
Kanskje vanskelig å svare på, men har dere noe input?
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Låner denne litt da jeg har et lignende spørsmål. Jeg leverte en (selvskrevet) stil for 2 år siden, på den tiden brukte vi ikke itslearning og "leveringen" var altså bare å sende dokumentet på Mail til læreren min.
Har nå fått en lignende oppgave, og funnet frem den gamle teksten som faktisk dekker alle vurderingskriteriene, og ønsker å levere denne på itslearning (med noen få endringer). Burde det gå fint? Noen mulighet at den gamle læreren min manuelt la inn dokumentet mitt i noen database bare for å gjøre det?
Kanskje vanskelig å svare på, men har dere noe input?
Vis hele sitatet...
tviler sterkt på at det blir noe problem, uansett så er det jo du som eier originalen så ikke bekymre deg
Flott, ble bare litt skeptisk da læreren min gjorde meg oppmerksom på at "husk at plagiatkontrollen vil slå ut om dokumentet har blitt levert før". Men da satser vi på at det går fint
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Noen mulighet at den gamle læreren min manuelt la inn dokumentet mitt i noen database bare for å gjøre det?
Kanskje vanskelig å svare på, men har dere noe input?
Vis hele sitatet...
Ja dette er mulig. Sjekk dette dokumentet fra UiB, side 17
Noen som vet om det er noen feil i plagiatkontrollen som gjør at man kan utnytte den til sin egen fordel?