Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2350
Hei! Sitter for øyeblikket å studerer nervesystemet, men stusser over en påstand foreleseren kommer med. Er det noen som har en litt mer teoretisk/kjemisk forklaring på hvordan MDMA fungerer?
Foreleseren min påstår at mdma dreper dopamincellene i hjernen(for å frigjøre dopamin), og dermed kan føre til langvarige uhelbredelige depresjoner. Regner med det stemmer om det er snakk om langvarig misbruk, men er det slik at mdma faktisk dreper dopamincellene i hjernen permanent?
Nei, aldri hørt om at MDMA kan gi skade på dopaminreseptorer, dopamin frigis jo hele tiden unaturlig av alt fra nikotin, til alkohol, til overdreven runking. At MDMA kan skade Serotoninresptorer og du kan få serotoninsyndrom etc. tviler jeg ikke på.
Kan vel også legge til at han som notat har skrevet dette:
Ecstasy - øker dopaminfrigjøring ved å drepe nerveceller som inneholder dopamin.
Videre legger han til at dette fører til at denne ødeleggelsen fører til økt lykkefølelse under rus, men at du også har ødelagt litt av kroppens evne til å produsere dopamin selv. Deretter skrues denne basisevnen til å produsere dopamin gradvis ned, slik at langtidsvirkningene er uhelbredelige depresjoner.

Så denne infoen stemmer altså ikke? Skjønner ikke hvorfor man skal legge fram eksempler, om infoen man kommer med ikke stemmer.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Kan vel også legge til at han som notat har skrevet dette:
Ecstasy - øker dopaminfrigjøring ved å drepe nerveceller som inneholder dopamin.
Videre legger han til at dette fører til at denne ødeleggelsen fører til økt lykkefølelse under rus, men at du også har ødelagt litt av kroppens evne til å produsere dopamin selv. Deretter skrues denne basisevnen til å produsere dopamin gradvis ned, slik at langtidsvirkningene er uhelbredelige depresjoner.

Så denne infoen stemmer altså ikke? Skjønner ikke hvorfor man skal legge fram eksempler, om infoen man kommer med ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Spør foreleseren din om han har kilden til den påstanden, følg også nøye med etterpå når han finner ut at den studien påstanden kommer fra ble trukket tilbake på grunn av en meget pinlig skandale for forfatterene av studien. De hadde tatt feil boks da de matet apene, det var ikke MDMA apene fikk.. Det viste seg at apene hadde fått hjerneskader av N-methyl-alpha-methylphenethylamine, god gammeldags metamfetamin.

http://articles.latimes.com/2003/sep...h/he-ecstasy15
Sist endret av Legrys; 9. februar 2015 kl. 18:45.
Er ikke det der en myte fra 90-tallet? Jeg kjenner folk som har spist helt uhyrlige mengder ecstasy, og riktig nok blitt ganske fucked en stund, men ingen som ikke har kommet seg. Hvis så er tilfelle, er det nok snakk om helt ekstreme mengder. Jeg har selv slitt i månedsvis etter langvarig og overdreven bruk, men har det ikke noe verre i dag enn før jeg begynte med e for mange år siden. Jeg føler meg rimelig trygg på at mine dopaminproduserende celler er i god behold.

[edit: Han over meg hadde visst svaret her... move along)
Sist endret av kallisti; 9. februar 2015 kl. 18:48.
Dette stemmer i alle fall ikke over ens med verken det jeg eller andre jeg kjenner som har studert nevrovitenskap har lært.
For det første gjør foreleseren en ganske stor brøler ved å påpeke dopamin som den sentrale nevrotransmitteren i bildet her, MDMA påvirker i all hovedsak det serotonergiske system. Visst er dopamin og oxytocin inne i bildet også, men serotonin har hovedrollen. Definitivt.

Videre stusser jeg på fagterminologien. Dopaminceller? What? Dopaminreseptorer, sure. Men nevrotransmittere av de fleste former eksisterer i alle celler i nervesystemet, forskjellen ligger i aktiviteten.

Edit: Glemte jo helt å påpeke at når han presterer å komme med dette gullkornet: "Ecstasy - øker dopaminfrigjøring ved å drepe nerveceller som inneholder dopamin" er det jo ekstrem grunn til skepsis. Hvorfor skal dopaminaktiviteten øke hvis disse cellene dør? Dette foregår jo i synapsen og er avhengig av helt andre faktorer enn celledød. Jeg forstår virkelig ikke hva denne fyren prater om. Forkast dette som vranglære. Æsj.
Sist endret av Hedges; 9. februar 2015 kl. 22:08.
Propaganda handed down through the public school system? Kanskje.
Dårlig lærer? Probably.

MDMA ufarlig? No way, men jeg vet også om folk som har tatt helt latterlig mye av det, uten at de er ødelagt av den grunn... er rart med det egentlig.
Legen min sier speed svir vekk nevronene i hjernen,stemmer dette?
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Legen min sier speed svir vekk nevronene i hjernen,stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Og legen min sa etter han måtte spør meg om hva MDMA er at det er farlig på grunn av at det er kjemisk, uten å si noe mer angående saken!
Nei.

MDMA "ødelegger" ingenting. Det det derimot gjør er å redusere seratoninnivåene dine, og ved kronisk bruk kan det ta lang tid (1-2år) å gjenopprette de siste 10-20% av denne balansen.

Kilden min her er en farmasøyts hovedoppgave, jeg kan ikke publisere det uten samtykke.
Sist endret av Tøffetom; 14. februar 2015 kl. 00:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Kilden min her er en farmasøyts hovedoppgave, jeg kan ikke publisere det uten samtykke.
Vis hele sitatet...
Akademiske publikasjoner er stortsett offentlege, og kan svært ofte finnast gjennom bibsys. Det er ca. fire titler der som matcher farmasi og mdma...