Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2469
Hei og hopp!

Når har det seg slik at jeg og noen venner lagde en liten anti-OD facebook side, som har fått litt oppmerksomhet. På siden påstår vi at Erna Solberg jobber sammen med Putin for å gjøre Norge til et kommunistisk land, for så å bli intigrert i Sovietunionen. Vi påstår også at OD stjeler penger for å bestikke politikere.

Her er siden: https://www.facebook.com/NedMedOD

Vi har hatt det veldig gøy med dette, men i dag har vi fått noen meldinger om at det vi driver med er ulovlig og at vi kan bli straffet for det. Jeg har også fått meldinger om at rektoren på skolen vår skal kalle meg inn i møte for å sette en stopper for dette. Jeg tenker jo at dette er helt feil, da skolen ikke har noe å gjøre med det jeg gjør på fritiden min?

Lurer også på om det vi gjør er ulovlig.

Her er noen eksempler på ting vi har laget i tilfelle du ikke har en Facebook konto:

Takker for svar!
Spørsmålet mitt til deg er hvorfor i all-verden vil du lage en slik side? Jeg mener, om du ikke liker Erna Solberg så er jo det greit, men å gå så langt som å sammenlikne / assosiere Jern-erna med Putin og sovjet...?

Vil ikke tro rektor kan gjøre så mye haha
Grunnen til at vi gjorde dette er fordi OD's plakater og blader ligner på Soviet-propaganda, og vi hadde ikke noe bedre å gjøre enn dette! Shits and giggles, rett og slett.
Så lenge dere har en bitteliten tekst et eller annet sted på siden som sier at dette er satire, bør dere være ganske trygge. Jfr. "Nyhetene ommøblert" o.l.
Dette må jo være noe av det dummeste jeg har sett noen bruke tid på (og da sikter jeg til dere som står bak siden, ikke OD)

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...24&oe=54859DEC

Javel?

Dette er prepubertale guttestreker og uansett om det ulovlig eller ikke ville antagelig litt god gammeldags kommunistisk tvangsarbeid gjøre dere godt.

Hva gjelder legaliteten i det så er det vel et spørsmål om hvorvidt noen kan ta det seriøst eller ikke, for om noen kan tro det er reelt kan mye av innholdet ses på som injurierende. Noen straff etter loven får dere neppe, men det er fullt mulig rektor har hjemmel for å gjøre noe med ordens karakterer, uten at jeg har noen kompetanse på akkurat det.
Vi er helt enige i at vi er umodne drittunger, men det var ikke spørsmålet

Du tror at rektor på en videregående skole har rett til å sette ned ordenskarakteren på noe jeg har gjort på fritiden min?
Hvis det handler om noe som skjer på skolen og/eller noen som går på skolen så har det ikke noe å si om det skjer på fritiden eller i skoletiden, men det finner du vel snart ut av sjøl.
Sist endret av Mith; 26. september 2014 kl. 19:12.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Du tror at rektor på en videregående skole har rett til å sette ned ordenskarakteren på noe jeg har gjort på fritiden min?
Vis hele sitatet...
Jeg skriver at det er mulig uten at jeg har noen kompetanse på det.

Det omhandler noe som skjer i skolens regi, så hvor og når du har gjort dette spiller antagelig liten rolle.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis det handler om noe som skjer på skolen og/eller noen som går på skolen så har det ikke noe å si om det skjer på fritiden eller i skoletiden, men det finner du vel snart ut av sjøl.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som er det store problemet med OD. Det har ingenting med skolen å gjøre - men tvinger alle til å gi penger/jobbe eller bare sløse tiden sin på skolen fordi skolen ikke gir undervisningen man har krav på. Det er en forbanna uting at elever skal miste undervisning for å vise tvungen solidaritet. Veldedighet ved tvang, og en sak valgt av andre enn en selv er en helt latterlig at blir tillatt i skolen. Det kan fint innvilges en dag fri for de som vil jobbe for en sak og donere penger til et formål de mener er verdig, men la det være frivillig å både jobbe og hvilket formål.

Å komme med korrupsjonsanklager sier det seg vel selv at ikke er det lureste, men skolen har ingenting med OD å gjøre. Det kunne vel blitt politianmeldt, jeg kan se for meg at det ubehagelig for de som jobber med OD på skolen din å få slik slengt mot seg. Påstander som at Erna og Putin jobber for Sovjet skjønner vel alle med mer enn 10% av normal hjernekapasitet at er surr.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er nettopp dette som er det store problemet med OD. Det har ingenting med skolen å gjøre
Vis hele sitatet...
Jo, det har det så absolutt så lenge praksisen er som den er i dag. Om det er en uting eller ikke er en annen diskusjon som det alt finnes minst en diger tråd om her på forumet.
Sitat av Cikey Vis innlegg
JDet omhandler noe som skjer i skolens regi, så hvor og når du har gjort dette spiller antagelig liten rolle.
Vis hele sitatet...
Så lenge det ikke omhandler elever, lærere eller skolens eiendom og det er utenfor skoletiden (fra eleven forlater hjemme sitt til eleven er hjemme igjen) så kan ikke skolen sette ned orden/oppførsel.

Hva mener du med at dette skjer i skolens regi Cikey?

Jeg mener da helt klart at dette går under ytringsfriheten. Det omhandler ikke en spesiel skole, lærere eller elever og publisereren er helt åpen på at det er kun propaganda, så jeg ser jeg ikke helt hvor all hetsen kommer fra.
Om de vil photoshope Erna ved Putin så hva så? La de flire noen dager, humor på det nivået varer aldri lenge.

Kan legge til at jeg ikke har sett FB gruppen da jeg ikke har FB, dette er kun fra imgur bildene og det onclipevent har skrevet her. Står det ingen steder på siden at det er propaganda eller satire så er jeg enig med #4 at dette burde stå der en plass.
Sist endret av Noxaran86; 26. september 2014 kl. 20:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Haha! Siden det er så mye kritikk her, så føler jeg for å gi dette påfunnet en "thumbs up!".
aaaand it's gone. Rask rektor.