Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2082
Jobbet en stund etter jeg fylte 18 år i en dagligvarebutikk, jeg startet da med lønnstrinn 1 (arbeidstakere over 18 år) og gikk etterhvert normalt opp til lønnstrinn 2 og nå i senere tid er jeg plassert i lønnstrinn 3. Jeg har i mellomtiden tatt mer utdanning og vært gjennom førstegangstjeneste (sistnevnte med permisjon og teller som et år i 100% stilling), men det er ikke poenget.

Ifølge Handel og Kontor skal justeringene skje at man går opp 1 lønnstrinn etter 1 år med mer enn 15 timer per uke, og 1 trinn etter 2 år med under 15 timer per uke. Det som er interessant er at jeg leser på butikksjef.com at:

Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3.
Vis hele sitatet...
Slik som jeg leser dette skulle jeg altså ha begynt på lønnstrinn 3 kort etter jeg ble ansatt, ettersom jeg fullførte videregående etter kanskje 6 mnd'r etter jeg først begynte i stillingen. Dette var noe sjefen min var fullt klar over, selv om hun kanskje ikke er helt på nett hele tiden. Etter mine beregninger skulle jeg nå vært på lønnstrinn 5 eller 6, og siden jeg så tidlig skulle vært på lønnstrinn 3 fører dette til at det er en hel del timer jeg har fått "for lite" betalt.

Jeg lurer på om dette er noe jeg kan klage på og få etterbetalt, eller om det er mitt ansvar å sørge for å vite slike ting og at alle papirer er sendt til rette vedkommende.

Samtidig håper jeg noen kan svare på en ting til. I påsken og nå i Mai er det som kjent en del helligdager når butikken normalt ville ha åpent, jeg er satt opp på vakt på mange av disse dagene (faste vakter), vil jeg få normalt betalt for disse dagene jeg skulle vært på jobb, men butikken er stengt?

Og for å svare på det, ja, butikken har tariffavtale, partene er Samfo/Handel og Kontor. Jeg har ikke kontaktet hverken fagforbund eller tillitsvalgte enda fordi ingen av de er i nærheten av hvor jeg bor og det tar gjerne mye lengre tid å få svar der enn her.
Angående etterbetaling: Ja, hvis sjefen sier ja. Ellers blir det et helvetes styr hvor du må dra inn fagforening/advokat.

"Samtidig håper jeg noen kan svare på en ting til. I påsken og nå i Mai er det som kjent en del helligdager når butikken normalt ville ha åpent, jeg er satt opp på vakt på mange av disse dagene (faste vakter), vil jeg få normalt betalt for disse dagene jeg skulle vært på jobb, men butikken er stengt? "

Ja, har du faste vakter er det ikke din feil at butikken ikke er åpen og du skal derfor ha betalt. (Handel og kontor tariff iallefall)
Sitat av Hager Vis innlegg
Angående etterbetaling: Ja, hvis sjefen sier ja. Ellers blir det et helvetes styr hvor du må dra inn fagforening/advokat.

"Samtidig håper jeg noen kan svare på en ting til. I påsken og nå i Mai er det som kjent en del helligdager når butikken normalt ville ha åpent, jeg er satt opp på vakt på mange av disse dagene (faste vakter), vil jeg få normalt betalt for disse dagene jeg skulle vært på jobb, men butikken er stengt? "

Ja, har du faste vakter er det ikke din feil at butikken ikke er åpen og du skal derfor ha betalt. (Handel og kontor tariff iallefall)
Vis hele sitatet...
Takker, får ta det opp med sjefen når hun er tilbake fra sykemeldingen, evt tillitsvalgt.