Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5082
“People are strange"
heya freaks!

sorry om dette ikke hører hjemme på rusforumtråden. si ifra

Det begynner på bli en stund siden nå, men for snart tre år siden ble jeg kjipt nok tatt med litt cola i lomma av onklB... tingen er at jeg etter årskiftet har tenkt meg en måned til Colorado for å stå på ski.

Er det noe spesiellt jeg må tenke på når jeg bestiller visum (på nett/på ambassaden?)

kommer jeg til å komme inn?

dama som ferska meg sa da jeg spurte at det ikke ville bli en såkalt "prikk" på bladet, men heller en "annmerking" som visstnok ikke er like ille. om jeg hadde holdt meg unna slikt (ikke blitt busta igjen ) så ville "annmerkningen" vert borte innen 2-3 år. Kan det sjekkes?

vil helst ikke bestille dyrt heiskort/fly bo etc før dette er avklart shø... burde jeg kanskje bestille visa først av alt?
Søk om visum først?
Dra til politiet og spør, jeg fikk svar der
Du vil nok komme gjennom om du krysser av at du aldri har blitt arrestert på ESTA skjemaet, men vil kunne få problemer om du senere skulle prøve å søke et mer permanent visum hvor de krever vandelsattest (Tror ikke politiet gir de uttømmende for visum søknader så det vil nok være vekke fra den attesten etterhvert også) .
Bare vær ærlig fra starten av. Når du søker visum kan du like godt gjøre det skikkelig, istedenfor å eventuelt gå på en baksmell senere.
Ikke noe poeng i å være ærlig her om målet er å reise til USA kun på ferier. Kommer garantert til å bli vanskelig å få turistvisum om du har kokain på rullebladedet. (spesielt når målet for turen er Colorado)
TS får ta en vurdering på om han vil ta den sjansen, om de finner noe informasjon om dette skaper det komplikasjoner.
OT så studerte jeg i CO, håper du får en god tur! Aspen og Breckenridge er flotte skisteder.
Søk visum først. Kryss "nei" på spørsmålene om du har blitt tatt for noe, henger rundt med terrorister eller er internasjonalt ettersøkt.
Du får nesten garantert godkjent ESTA, så er det bare å handle billetter og booke hotell.
Null stress i joggedress, bare ikke vær såpass dum at du skriver at joda, du har blitt tatt for drøgs i søknaden din.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Ikke noe poeng i å være ærlig her om målet er å reise til USA kun på ferier. Kommer garantert til å bli vanskelig å få turistvisum om du har kokain på rullebladedet. (spesielt når målet for turen er Colorado)
Vis hele sitatet...
Word. De har ingen mulighet til å sjekke vandel. Men er du ærlig er det nok bare å glemme.
Norske statsborgere trenger vel ikke å søke om visum for ferie i USA, såfremt de ikke skal være der over 3 måneder?
Da holder det med en ESTA reiseautorisasjon, og så vidt meg bekjent krysser man selv av på om man har gjort ulovligheter, men de tar ikke å faktisk får ut rullebladet ditt fra politiet.

Det står dog at denne reiseautorisasjonen ikke garanterer innreise i USA, så mulig man kan bli stoppet på flyplassen hvis de ikke liker ansiktet ditt... Noen som har testet å reise uten visum? Blir mann tatt inn til et avhør for å sjekke om du er "trygg"?
Sist endret av trikker95; 28. oktober 2016 kl. 12:06.
Sitat av moret Vis innlegg
Søk visum først. Kryss "nei" på spørsmålene om du har blitt tatt for noe
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et godt råd. De finner kjapt ut at det ikke stemmer, og TS blir satt på første fly hjem. Dette har hendt en kamerat av
meg, og han var kun tatt med litt tjall da han var tenåring.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dette er ikke et godt råd. De finner kjapt ut at det ikke stemmer, og TS blir satt på første fly hjem. Dette har hendt en kamerat av
meg, og han var kun tatt med litt tjall da han var tenåring.
Vis hele sitatet...
Alternativet er jo å krysse "ja" og ~garantert ikke få godkjent ESTA og bli nektet innreise.
Sitat av moret Vis innlegg
Alternativet er jo å krysse "ja" og ~garantert ikke få godkjent ESTA og bli nektet innreise.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer denne lenken:

"Lying on a visa application is a fraud against the U.S. government that triggers inadmissibility and ineligibility for a visa. And, since you lied about the crime in question, you must have at least suspected that the crime itself would have negative immigration consequences. You were right. However, by lying on the application you compounded your troubles and now have two issues to overcome instead of just the original crime"

Og:

"Crimes that will render you forever barred from entering the U.S., with no available waivers, are:

a conviction for an offense involving drugs, with the exception of a single offense of possession of less than 30 grams of marijuana."

Var jeg TS, ville jeg altså spart de billettutgiftene.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dette er ikke et godt råd. De finner kjapt ut at det ikke stemmer, og TS blir satt på første fly hjem. Dette har hendt en kamerat av
meg, og han var kun tatt med litt tjall da han var tenåring.
Vis hele sitatet...
Du mener at de har full tilgang på norske strafferegistere som de kan søke gjennom uten tillatelse? Kilder?
søk esta, ikke nevn at du har vært i kontakt med snuten, så får du den godkjent uten noe problem. Amerikansk politi får ikke sjekka vandelen din, og du må se ganske så fucka ut om de skal ta deg inn til "avhør".

Jeg løy på min, venninna mi gjorde det ikke å måtte i møte med de i ca 1 time.

det PVestlandia sier er bare tøys.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Du mener at de har full tilgang på norske strafferegistere som de kan søke gjennom uten tillatelse? Kilder?
Vis hele sitatet...
Siterer fra denne lenken:

"Selv om amerikanske myndigheter ikke har direkte tilgang til
norske strafferegistre, vil de kunne få relevant informasjon om
straffbare forhold du har begått dersom de har grunn til å
mistenke dette."

Når det gjelder kameraten min som ble sendt hjem, hadde han
kun fått forelegg (ikke forenklet) for besittelse da han var 19.
Dette skjedde på 90-tallet, og reglene kan ha blitt endret siden.
Jeg ville likevel ikke tro at systemet har blitt mindre gjennomsiktig
med årene, med tanke på terrorfrykt etc.

Så, med tanke på TS' spørsmål, ville jeg tro det er smartere
å oppgi de faktiske forhold, fremfor å ta sjansen på at han
kanskje blir tatt i løgn.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Siterer fra denne lenken:

"Selv om amerikanske myndigheter ikke har direkte tilgang til
norske strafferegistre, vil de kunne få relevant informasjon om
straffbare forhold du har begått dersom de har grunn til å
mistenke dette."

Når det gjelder kameraten min som ble sendt hjem, hadde han
kun fått forelegg (ikke forenklet) for besittelse da han var 19.
Dette skjedde på 90-tallet, og reglene kan ha blitt endret siden.
Jeg ville likevel ikke tro at systemet har blitt mindre gjennomsiktig
med årene, med tanke på terrorfrykt etc.

Så, med tanke på TS' spørsmål, ville jeg tro det er smartere
å oppgi de faktiske forhold, fremfor å ta sjansen på at han
kanskje blir tatt i løgn.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de finner ut av det?

USA KAN IKKE sjekke vandelen til norske statsborgere, så hvis ikke du ser helt stuka ut så skal dette gå veldig bra.
Hva skjedde når du ble tatt? Fikk du bot eller fengsel? Eller ingenting?
Så lenge du ikke fikk fengsel har det uansett gått lang nok tid til at dette er irrelevant (2 år).
En enkel norsk kredittsjekk med ditt samtykke kan ta flere dager før den er gjennomført.
Norsk rettsvesen har i gjennomsnitt 18 måneder behandlingstid for forseelser.
Ikke prøv å fortell meg at amerikanske tollere kan sjekke mitt rulleblad etter ett ESTA skjema og hive meg ut av landet før mitt opphold er ferdig
Kjenner minst en med rulleblad fra way back som har vært på konferanse i USA uten problemer. Er du kriminell kan du ikke nødvendigvis være ærlig tho.
Sitat av drunkandhidonor Vis innlegg
Ikke prøv å fortell meg at amerikanske tollere kan sjekke mitt rulleblad etter ett ESTA skjema og hive meg ut av landet før mitt opphold er ferdig
Vis hele sitatet...
USA har en super pc på alle flyplassene i landet demmes der de kan sjekke rullebladet til ALLE i hele verden.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Hvordan vet du at de finner ut av det?

USA KAN IKKE sjekke vandelen til norske statsborgere, så hvis ikke du ser helt stuka ut så skal dette gå veldig bra.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at de ikke kan sjekke vandel?

Jeg påstår forøvrig ikke at jeg vet - jeg refererer til a) erfaring fra folk
jeg kjenner og b) uttalelsen fra en jurist (se lenke i posten lenger oppe).

At man kan slippe unna med å oppgi feil opplysninger på
immigrasjonsskjema eller visumsøknad tviler jeg ikke på.

Men det er en sjanse å ta, all den tid de ganske sikkert
tar stikkprøver og dobbelsjekker opplysningene.

Det er altså helt opp til TS om han vil ta risikoen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Har du kilder på at de ikke kan sjekke vandel?
Vis hele sitatet...
Det er gal måte å sjå det på. Du må ha positiv lovheimel for å få tilgang til politattester, ogein slik lovheimel som gir ei framand makt direkte tilgang til registra må foreligge i lovverket.

Det gjer den sjølvsagt ikkje. USA kan nytte tre kjelder for å finne ut av folk sine lovbrot:
-Det søkjaren opplyser.
-Krav om politiattest. Her må søker sjølv skaffe politiattest, og levere til amerikanske myndigheiter.
-Etteretning

Etteretning vil nok føre til at Behring Breivik får avslag på ein søknad - fordi han finst i amerikanske registre.

Men i utgangspunktet har dei på ingen måte tilgang til straffeopplysninger.