Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 8555
Jeg fant en ipad på et returneringspunkt for elektronikk, den hadde en uskyldig sprekk i skjermen. så jeg tok den med meg for å se om det var liv i den og den starter og virker helt som den skal, selve skjermen er jo også helt ok så det er kun overfladisk sprekk i selve glasset. problemet er jo at jeg ikke kommer meg videre inn på den. Får beskjed om at den ligger inne i finn iphone appen og at jeg må oppgi apple id og passord, eller prøve å gjette meg til hvilken kode som trengs for å låse den opp... jeg aner jo ikke hvem denne en gang har tilhørt, men siden den ikke er i mistet eller stjålet modus og det ikke kommer opp noe beskjed antar jeg at den er kastet rett og slett på grunn av den lille sprekken..
Er det noe håp tror dere? Finnes det ikke noe lurt program man kan bruke for å få nullstilt hele greia?
Nope, da hadde det vært en ubrukelig tyverisperre.
Det finnes, hvis man søker nok, og hvis programvaren av relativt gammel. Jeg søkte mye på dette for en tid tilbake, og orker ikke ta prosessen på nytt, men jeg satt da med en iPhone X som var funnet og låst, som en bekjent brakte med seg.

Resultatet av mye søking og forumlesing, var at denne sperren kunne på enkelte måter omgåes (avanserte prosesser som involverte å installere et image av operativsystemet på nytt) - men kun på eldre modeller. Dette var vel en gang i løpet av sen-høsten 2018, og per da så var iphone 8 og X ikke mulig å gjøre noe med, mens eldre modeller var det flere som rapporterte at de hadde fått åpnet.

Etisk sett så må jeg påpeke at dette var informasjon blant annet funnet på ulike onion-siter, og muligens godt inn i gråsonen over hva som er lovlig.

Det er forresten IKKE lovlig å hente noe med seg fra returpunktene for elektronikk, selv om jeg må innrømme at jeg selv har hentet mangt en pakke med 18650-batterier (laptop-batterier), samt avløpsledningen til vaskemaskinen min ;-)