Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2978
http://www.vl.no/kristenliv/article96228.zrm


"Vi øker bevilgningene til Den norske kirkes trosopplæring med 27 millioner, sier kirkestatsråden til Vårt Land"

Man kan også se at økningen av bevilgningen til kirken øker hvert år! Jeg synes dette er en skummel utvikling. Tenk å bruke penger på opplæring av tro!? Man skulle nesten tro at det var helt motsatt.

Forskning og reell opplæring er tydeligvis oppskrytt, hva synes dere om utviklingen?
Jeg mener ressurser knyttet til å komme i kontakt med indre stemmer og spiritualitet bør skje for egen lomme og egen risiko. man være kristen for å kunne få statsstøtte for å komme i kontakt med hva enn man tror på? Isåfall minker muligheten til å tenke selv.
Hvorfor skal vi kaste vekk penger på teite historier som ble skrevet av en full skipper i 1748 som blir kalt "Bibelen?"
Fordi kristne foreldre betaler skatt til staten, som enda i grunnloven har påtatt seg ansvaret med å samordne trosopplæring med foreldrene, og bør vel egentlig kunne forvente at dette blir tatt litt på alvor også?

Jeg er for avskaffing av statskirken, men jeg ser ikke helt dramatikken i at mens det er så går det skattebetalinger også til statskirkens oppgaver.

Dette "vi"-et som blir påberopt inkluderer jo de ca 80% av norske borgere som er kristne og med i statskirken og forplikter seg til trosopplæring av barna sine. De betaler også skatt. Det går ikke ann å male det som at ikke-kristne må bære en tung bør for at de kristne skal drive med sitt.
Sist endret av Kinseek; 5. oktober 2010 kl. 12:20.
Ok, først og fremst, trosopplæring i den norske kirke er det vi vanligvis ville sagt er arbeid med barn og unge. Det er barnegudstjenester, konserter og diverse andre arrangement der fokuset er på religion, livssyn og kultur i en salig blanding.
Man kan si mye rart om organisert religion, men siden DNK er organisert under staten og får penger av staten betyr det også at staten skal ha en del fingre med i spillet. Staten påvirker derfor kirken til å føye seg etter samfunnet ellers, noe man ikke kan kreve av trossamfunn uten statstøtte.
Kort forklart, staten gir kirken penger til å drive arbeid med barn og unge og kirken lærer bort det staten har godkjent som "sunne kristne verdier", så kommer forkynnelse av guds ord som en bitter bismak for mange ikke-troende.
Staten spytter også inn penger for å utdanne prester, men stiller også her krav til undervisingen.
Det å ha en statskirke kan på mange måter sees på som en måte å kontrollere kirken, spesielt i ett samfunn som Norge der veldig få er veldig kristne og de fleste bare går i kirka til jul eller bryllup/begravelser/dåp/konfirmasjon.

Spørsmålet er egentlig ikke om man skal skille kirke og stat, men hvordan man gjør det uten at kirken får for mye makt i etterkant.
Sist endret av Mith; 5. oktober 2010 kl. 12:28.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Fordi kristne foreldre betaler skatt til staten, som enda i grunnloven har påtatt seg ansvaret med å samordne trosopplæring med foreldrene, og bør vel egentlig kunne forvente at dette blir tatt litt på alvor også?

Jeg er for avskaffing av statskirken, men jeg ser ikke helt dramatikken i at mens det er så går det skattebetalinger også til statskirkens oppgaver.

Dette "vi"-et som blir påberopt inkluderer jo de ca 80% av norske borgere som er kristne og med i statskirken og forplikter seg til trosopplæring av barna sine. De betaler også skatt. Det går ikke ann å male det som at ikke-kristne må bære en tung bør for at de kristne skal drive med sitt.
Vis hele sitatet...
Nå er det sånn at alle betaler skatt i Norge. Også ekstreme muslimer, engelskolefanatikere og snåsamenn..

Dette blir jo tatt på alvor! Det er det som plager meg, hvorfor er dette greit? Har vi ikke andre ting som er viktigere å bruke penger på i dette lande da?

Denne forpliktelsen du snakker om er jo hjernevasking,forkynnelse! Det er så utrolig lett å forme ett barn. Jeg kan ikke se helt hvor denne "forpliktelsen" kommer fra heller..
Jeg betaler også skatt, men jeg vil ikke bidra med så mye som en eneste krone til noen form for religiøse formål.
Religion er gammeldags hjernevasking og en uting som burde vært avskaffet for lenge siden.
At vi skal betale i dyre dommer for slikt tull irriterer meg kraftig.

Ja, det mye annet som man bruker unødig mye penger på, men nå er det snakk om religion.

Bytter vi ut Kristendommen med Kardemommeloven vil det gjøre mye mer nytte uten at det koster en eneste krone.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ok, først og fremst, trosopplæring i den norske kirke er det vi vanligvis ville sagt er arbeid med barn og unge. Det er barnegudstjenester, konserter og diverse andre arrangement der fokuset er på religion, livssyn og kultur i en salig blanding.
Man kan si mye rart om organisert religion, men siden DNK er organisert under staten og får penger av staten betyr det også at staten skal ha en del fingre med i spillet. Staten påvirker derfor kirken til å føye seg etter samfunnet ellers, noe man ikke kan kreve av trossamfunn uten statstøtte.
Kort forklart, staten gir kirken penger til å drive arbeid med barn og unge og kirken lærer bort det staten har godkjent som "sunne kristne verdier", så kommer forkynnelse av guds ord som en bitter bismak for mange ikke-troende.
Staten spytter også inn penger for å utdanne prester, men stiller også her krav til undervisingen.
Det å ha en statskirke kan på mange måter sees på som en måte å kontrollere kirken, spesielt i ett samfunn som Norge der veldig få er veldig kristne og de fleste bare går i kirka til jul eller bryllup/begravelser/dåp/konfirmasjon.

Spørsmålet er egentlig ikke om man skal skille kirke og stat, men hvordan man gjør det uten at kirken får for mye makt i etterkant.
Vis hele sitatet...
Vell, jeg er er litt enig i det du sier. Det er forsåvidt det eneste positive med en kirke styrt av en stat. Akkurat på dette punktet trur jeg vi kan lære av Sverige, som har en lov forankret folkekirke. På denne måten er kirken fortsatt tilknyttet lovverket men skilt fra stat.

Hvordan dette fungerer i praksis kan jeg ikke så veldig mye om..
Sitat av pamparius Vis innlegg
Nå er det sånn at alle betaler skatt i Norge. Også ekstreme muslimer, engelskolefanatikere og snåsamenn..
Vis hele sitatet...
Ja? Mener du at trosopplæring får mye mer i penger enn alle de kristne betaler skatt tilsammen? Selvsagt ikke. Hvorfor skulle ikke kristne kunne forvente at noen deler av skatten de betaler inn også går til kristne formål?

Sitat av pamparius Vis innlegg
Dette blir jo tatt på alvor! Det er det som plager meg, hvorfor er dette greit? Har vi ikke andre ting som er viktigere å bruke penger på i dette lande da?
Vis hele sitatet...
Jeg ville jo tro de kristne synes dette er viktig; formålet med trosopplæringen er jo å skape moralske og gode voksne som gjør gode ting i samfunnet.

Jeg synes ikke det er rart at de kristne forventer "cashback" for skattene sine.


Sitat av pamparius Vis innlegg
Denne forpliktelsen du snakker om er jo hjernevasking,forkynnelse! Det er så utrolig lett å forme ett barn. Jeg kan ikke se helt hvor denne "forpliktelsen" kommer fra heller..
Vis hele sitatet...
Forpliktelsen står i grunnloven, hvor det står at alle foreldre som er Lutheranere skal oppdra sine barn i det samme. Staten og statskirken skal bistå i dette.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg betaler også skatt, men jeg vil ikke bidra med så mye som en eneste krone til noen form for religiøse formål.
Vis hele sitatet...
Så innbill deg at ikke en eneste av dine kroner går til religiøse formål da. Statens pengebinge er uhorvelig stor og oddsen er vel ganske god for at ingen av akkurat dine kroner ble snappet opp og gitt til trosopplæring - da det er veldig lite budsjettert i forhold til alt annet.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
At vi skal betale i dyre dommer for slikt tull irriterer meg kraftig.
Vis hele sitatet...
Her påberopes det igjen et "vi", som om 80% av Norges befolkning ikke hørte til i dette "vi-et" og ei betalte skatt. Mener du at kristne ikke skal få tilbake verdier i form av kristen arbeid - de betaler jo skatt og statskirken er eid og drevet av staten. Ateister og andre bidrar (i tråd av at de er minoriteter) mye mindre enn alle disse kristne - så igjen ser jeg ikke hvordan det går ann å male dette som en "byrde vi må betale for at noen få kristne skal få tro på rare ting".

For all del, jeg er for avskaffing av statskirken; men å lage ramaskrik over at man faktisk budsjetterer til de ting folket både ønsker og som grunnloven krever - det ser jeg ikke helt grunnen til.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Dette "vi"-et som blir påberopt inkluderer jo de ca 80% av norske borgere som er kristne og med i statskirken og forplikter seg til trosopplæring av barna sine. De betaler også skatt. Det går ikke ann å male det som at ikke-kristne må bære en tung bør for at de kristne skal drive med sitt.
Vis hele sitatet...
Må bare si at jeg tviler på at 80% av norge er kristen. Kansje de er medlem i statskirken, men tviler på at alle som er det er kristen. I min klasse er vi 30 elever, 2 kristene og 1 muslim
Sitat av Kinseek Vis innlegg


Så innbill deg at ikke en eneste av dine kroner går til religiøse formål da. Statens pengebinge er uhorvelig stor og oddsen er vel ganske god for at ingen av akkurat dine kroner ble snappet opp og gitt til trosopplæring - da det er veldig lite budsjettert i forhold til alt annet.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg gjøre dersom de andre skattebetalerne begynner å innbille seg at deres penger egentlig ikke finansierer noe de ikke vil betale for.
Så sparker vi alt av politikere i samme slengen for så å bare ansette regnskapsførere og revisorer istedenfor.
Jeg kan også slutte å jobbe slik at jeg kan leve på alle andre sine skattepenger enn dine, du kan jo bare innbille deg at du ikke betaler for min latskap.
Statskassen er jo uhorvelig stor.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Her påberopes det igjen et "vi", som om 80% av Norges befolkning ikke hørte til i dette "vi-et" og ei betalte skatt. Mener du at kristne ikke skal få tilbake verdier i form av kristen arbeid - de betaler jo skatt og statskirken er eid og drevet av staten. Ateister og andre bidrar (i tråd av at de er minoriteter) mye mindre enn alle disse kristne - så igjen ser jeg ikke hvordan det går ann å male dette som en "byrde vi må betale for at noen få kristne skal få tro på rare ting".

For all del, jeg er for avskaffing av statskirken; men å lage ramaskrik over at man faktisk budsjetterer til de ting folket både ønsker og som grunnloven krever - det ser jeg ikke helt grunnen til.
Vis hele sitatet...
De tallene du viser til er misvisende, da ytterst få av de prosentene består av mennesker som faktisk vil nyte godt av de nye øremerkede midlene.
Ta meg feks., jeg vil tro at jeg enda er medlem i Statskirken, men det påvirker ikke meg på noen måte.
Du har helt sikkert tilsvarende venner som er medlemmer i Statskirken pga. "det er vanlig", alle er jo det.

Ellers så er vi enige.
Det er lite penger det er snakk om totalt sett, men for min del så er det essensielle i denne saken at det brukes 27 millioner kroner på noe som i mine øyne er tuftet på noe helt abstrakt som i tillegg er menneskeskapt pga. frykten for evig fortapelse etter døden.

Hvorfor ikke bare avskaffe Statskirken, opprette statstøttede ungdomsklubber med pedagogisk, profesjonelt klientell som kan skape gode holdninger blant ungdom uten på død og liv måtte klemme inn Gud, Jesus og slikt tøv i en andakt osv. ?
Det samme mener jeg om alle de andre gode tingene som religion fører med seg.
La medlemmene i statskirken få betale for sin egen tro slik som mange av de andre trosretningene må gjøre.
Sist endret av Knask; 5. oktober 2010 kl. 13:39.
Vell, nå er det sånn at statistikken din er feil, vi vet ikke sikkert hvor mange som er kristne. Det er sånn at mange ikke velger men blir født inn i statkirken. Hvis man først vil melde seg ut vill dette også være til mye bry da man ikke bare kan sende en mail eller melde seg direkte ut via nettet.

for all del, jeg forstår argumentet ditt, men jeg klarer ikke å ta det til meg da jeg ikke klarer å se bort i fra hvor idiotisk religion er.

At religion får penger i form for skatt virker så gammeldags i mine øyne.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, det kan jeg gjøre dersom de andre skattebetalerne begynner å innbille seg at deres penger egentlig ikke finansierer noe de ikke vil betale for.
Så sparker vi alt av politikere i samme slengen for så å bare ansette regnskapsførere og revisorer istedenfor.
Jeg kan også slutte å jobbe slik at jeg kan leve på alle andre sine skattepenger enn dine, du kan jo bare innbille deg at du ikke betaler for min latskap.
Statskassen er jo uhorvelig stor..
Vis hele sitatet...
Det virker ikke som om du skjønte poenget mitt.

Poenget mitt var at du kan uten problemer forestille deg at ingen av dine konkrete skattekroner gikk til statskirken: fordi de drukner i skattepenger som medlemmene av statskirken har gitt.

Slutter du jobbe så vil jo andre måtte betale for latskapen din; og det vil sannsynligvis ingen av oss - så problemstillingen din er litt død.

Hovedpoenget mitt er jo at skattebetalerne flest velger å være medlem i statskirken - og da burde man selvsagt forvente at noen av skattepengene deres også gikk til statskirkens formål.


Sitat av NitroFis Vis innlegg
De tallene du viser til er misvisende, da ytterst få av de prosentene består av mennesker som faktisk vil nyte godt av de nye øremerkede midlene.
Vis hele sitatet...
Meg bekjent så konfirmerer de aller fleste ungdommer seg i statskirkens regi - og det var vel her de nye midlene skulle komme til trosopplæring. Dette nyter foreldrene godt av, da de jo ønsker dette for barna sine.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ta meg feks., jeg vil tro at jeg enda er medlem i Statskirken, men det påvirker ikke meg på noen måte.
Du har helt sikkert tilsvarende venner som er medlemmer i Statskirken pga. "det er vanlig", alle er jo det.
Vis hele sitatet...
Det kan så være, men da får de selv ta konsekvensene av det. "At det er vanlig og alle er det" godtar jeg ikke som ren ansvarsfraskrivelse. Det er et valg om man vil være medlem eller ikke, og jeg tar det på alvor.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er lite penger det er snakk om totalt sett, men for min del så er det essensielle i denne saken at det brukes 27 millioner kroner på noe som i mine øyne er tuftet på noe helt abstrakt som i tillegg er menneskeskapt pga. frykten for evig fortapelse etter døden.
Vis hele sitatet...
Slike abstrakte ting som trekker oss vekk fra vår målrettede og jordlige konsumfokus?

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvorfor ikke bare avskaffe Statskirken,
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
La medlemmene i statskirken få betale for sin egen tro slik som mange av de andre trosretningene må gjøre.
Vis hele sitatet...
De gjør jo det gjennom skattene. Statskirkemedlemmene betaler mye mye mer skatt enn man kan måle i statskirkens utgifter. Igjen er det en feiltanke som blir lansert om at de ikke-kristne subsidierer statskirken. Det er ikke tilfellet.

De andre trosretningene får også overføringer fra staten i form av skatter basert på antall medlemmer.

Sitat av pamparius Vis innlegg
Vell, nå er det sånn at statistikken din er feil, vi vet ikke sikkert hvor mange som er kristne.
Vis hele sitatet...
Nei det er den ikke, grovt sett. Tar man det daglige valget om å forbli i statskirken så er man per definisjon kristen - ivhertfall slik staten bør se det og egentlig slik alle bør se det. Et valg bør tas alvorlig og ikke skuffes under teppet som irrelevant bare fordi man kan tenke at innerst inne så tror han ikke på noe som helst.


Sitat av pamparius
Hvis man først vil melde seg ut vill dette også være til mye bry da man ikke bare kan sende en mail eller melde seg direkte ut via nettet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye bry å sende et brev. Tror endogtil en kan sende mail eller ta en telefon.

Jeg godtar ikke latsabber som mener det er for mye bry som en unnskyldning.

Forhåpentligvis klarer denne trosopplæringen å få litt mer forståelse inn i ungdommen slik de klarer ta sine egne valg mer seriøst. Det er på tide vi bytter ut denne tidens ånd om at alle valg er meningsløse og sofaen er den beste plass å anskue verden fra. De som er uenige i kirkens tanke-tyranni får ta seg bryet med å postlegge et brev.
Sist endret av Kinseek; 5. oktober 2010 kl. 14:00.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Må bare si at jeg tviler på at 80% av norge er kristen. Kansje de er medlem i statskirken, men tviler på at alle som er det er kristen. I min klasse er vi 30 elever, 2 kristene og 1 muslim
Vis hele sitatet...
Bingo. Jeg er fortsatt registrert som medlem der, men jeg er absolutt ikke kristen.

Which reminds me, jeg må melde meg ut. Noen som vet hvordan jeg gjør det?
Man er ikke født kristen, man er født inn i statkirken. Det forklarer poenget mitt.

Sitat av Petter H Vis innlegg
Bingo. Jeg er fortsatt registrert som medlem der, men jeg er absolutt ikke kristen.

Which reminds me, jeg må melde meg ut. Noen som vet hvordan jeg gjør det?
Vis hele sitatet...
http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173
Sitat av Petter H Vis innlegg
Bingo. Jeg er fortsatt registrert som medlem der, men jeg er absolutt ikke kristen.
Vis hele sitatet...
Sålenge du er medlem gir du samtykke til at en kristen organisasjon regner deg som nettopp det og kan jobbe utifra at du ønsker kristen innflytelse på samfunn og at dine barn skal være kristne osv.. Dette står i organisasjonens vedtekter, i grunnloven og er vel ganske åpenbart.

Sitat av Petter H Vis innlegg
Which reminds me, jeg må melde meg ut. Noen som vet hvordan jeg gjør det?
Vis hele sitatet...
http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173

Sitat av pamparius Vis innlegg
Man er ikke født kristen, man er født inn i statkirken. Det forklarer poenget mitt./URL]
Vis hele sitatet...
Man er født inn på bakgrunn av valg som foreldrene tar; og man sier seg enig i at dette er et uproblematisk valg idet man blir voksen og lar være melde seg ut. Det valget går ut på at man er medlem av en organisasjon for kristne og som skal fremme kristendom.

Man tar ikke bar valg idet man blir konfrontert der-og-da med valgmuligheter, men også når man ikke selv tar fatt og ser hvilke valg en er med på idet man passivt unnlater å gjøre noe.

Folk må lære seg å ta ansvar for også de passive valgene sine, men det betyr heller ikke at andre kan gå rundt og si at siden de var passive så kan slik og slik gjøres helt uten videre. Poenget mitt er at de som er medlemmer av en statskirkelig organisasjon og betaler skatt ikke kan være spesielt forbauset over at noen av skattepengene går til denne organisasjonen. Ei heller bør vi andre som ikke er medlemmer være så forbauset heller. Det er ingen subsidier i sum fra ikke-kristne til statskirke.
Sist endret av Kinseek; 5. oktober 2010 kl. 14:23.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det virker ikke som om du skjønte poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Trøst deg med at det er gjensidig da.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Poenget mitt var at du kan uten problemer forestille deg at ingen av dine konkrete skattekroner gikk til statskirken: fordi de drukner i skattepenger som medlemmene av statskirken har gitt.

Slutter du jobbe så vil jo andre måtte betale for latskapen din; og det vil sannsynligvis ingen av oss - så problemstillingen din er litt død.
Vis hele sitatet...


Dersom man ser på ratioen i forhold til antall "aktive" kristne og alle de andre så vil man fort skjønne at det er noe som skurrer.
Derfor mener jeg at mitt argument er like gyldig som ditt.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Hovedpoenget mitt er jo at skattebetalerne flest velger å være medlem i statskirken - og da burde man selvsagt forvente at noen av skattepengene deres også gikk til statskirkens formål.

Meg bekjent så konfirmerer de aller fleste ungdommer seg i statskirkens regi - og det var vel her de nye midlene skulle komme til trosopplæring. Dette nyter foreldrene godt av, da de jo ønsker dette for barna sine.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig.
Men nå konfirmerer de aller fleste ungdommer konfirmerer seg i statskirkens regi nettopp pga. at dette er en gammel skikk og det forventes av de aller fleste rundt konfirmanten.

Noe Harald Eia Og Bård Tufte illustrerer perfekt i denne satiriske snutten:

http://www.youtube.com/watch?v=iQX06viRh9Y


I tillegg kommer også dette med pengene.
Tror du at det er veldig mange som hadde konfirmert seg om ti år dersom vi hadde sluttet å gi penger ved konfirmasjon, fra og med i dag?
Det tror ikke jeg!

Ellers mener jeg at posten din er verdt et KP.
@kinseek "Man er født inn på bakgrunn av valg som foreldre tar"

Nettopp! Dette er jo dømt til å bli en ond sirkel! Her er man ikke gitt et valg over tid. Det blir bestemt det øyeblikket man trekker pusten for første gang.

Tror du virkelig at majoriteten av befolkningen som ikke tror på en gud men allikevel står som medlem av statkirken har integritet nok til å gå gjennom bryet med å melde seg ut?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dersom man ser på ratioen i forhold til antall "aktive" kristne og alle de andre så vil man fort skjønne at det er noe som skurrer.
Derfor mener jeg at mitt argument er like gyldig som ditt.
Vis hele sitatet...
Det virker litt søkt da "aktive kristne" ikke akkurat er grei og håndfast størrelse å forholde seg til. Det at så mange foreldre og familier nettopp velger kristen konfirmasjon er jo tegn i seg selv på at de hvertfall er "aktive" nok til at midler rundt trosopplæringen her er ganske så forsvarlig.

Om noe er dette et demokratisk problem i den forstand at folk ikke forstår at de er medlem av en kristen organisasjon som da gir denne autoritet - og at man også påberober seg plikter i forhold til grunnloven tilogmed (som sier at barn av Lutheranere skal oppdra dem til å bli likeså, med statens hjelp).

Det ryddige er selvsagt å avskaffe statskirken og gjøre det klart for folk at de har et valg. Å synse seg frem til hvem som er "aktive" eller ei blir en håpløs ting spør du meg, og det bærer med seg et snev at forakt for demokratiet.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Tror du at det er veldig mange som hadde konfirmert seg om ti år dersom vi hadde sluttet å gi penger ved konfirmasjon, fra og med i dag?
Det tror ikke jeg!
Vis hele sitatet...
Det hadde nok vært mindre, men jeg ville enda sagt at veldig mange ville konfirmert seg slik - fordi familie og kulturen enda oppfordrer sterkt til det og penger ikke helt er alfa og omega; og de som oppfordrer til det gjør det jo ikke akkurat for pengenes skyld (da gamlemor jo må betale...).

Sitat av pamparius Vis innlegg
@kinseek "Man er født inn på bakgrunn av valg som foreldre tar"

Nettopp! Dette er jo dømt til å bli en ond sirkel! Her er man ikke gitt et valg over tid. Det blir bestemt det øyeblikket man trekker pusten for første gang.
Vis hele sitatet...
Det er bestemt der og da ja (i likhet med de sågodt som alle andre tenkelige valg som foreldre gjør før en forlater hjemmet), men etterhvert som man blir eldre har man full mulighet til selv å gjennhente dette valget. Det å passivt være medlem er også et kontinuerlig valg om å være medlem.

Sitat av pamparius Vis innlegg
Tror du virkelig at majoriteten av befolkningen som ikke tror på en gud men allikevel står som medlem av statkirken har integritet nok til å gå gjennom bryet med å melde seg ut?
Vis hele sitatet...
Det får vel de selv stå for. I et demokrati så kan vi vel ikke uten videre si at noen (mer formelle) valg har folket integritet mens i andre ikke.

Jeg er uansett for skille mellom statskirken og tiltak for å øke selvbevisstheten rundt dette valget. Kanskje til dels av samme grunn du tenker.
Sist endret av Kinseek; 5. oktober 2010 kl. 14:58.
Problemet med at du får kristendommen trykket ned i gapet fra spedbarnsalder, er at innen du når en alder hvor du mentalt sett er moden og reflektert nok til å ta det valget selv, så er tankebanene dine fylt opp med kristent vissvass som gjør det desto vanskeligere å ha et åpent syn på andre religioner og levesett. Barn av mer eller mindre praktiserende religiøse foreldre blir religiøse, barn av ikke-troende/ateister blir ikke religiøse.
Vær gjerne litt realistisk, ungdommer konfirmerer seg for pengene sin skyld. Det er som du sier en tradisjon, men hadde pengegaver blitt avskaffet så hadde ikke andelen konfirmanter vært særlig stor.

Religion er verdens største løgn og jeg skjønner ikke hvordan noen kan rette livet sitt etter noe fundamentalt ikke-eksisterende. Hvordan staten på sin side vil assosieres med og gi støtte til noe slikt, blir helt bak mål. Vi har kommet lenger i utviklingen enn som så.
Mine småsøsken fikk brev igår. Det var fra Den Norske Statskirke, som ville gi dem det nye testamentet gratis. Men når de sender det samme brevet til småsøsknene av en venn av meg, som ikke er medlem av statskirka, går det over styr. Ingen av foreldra er medlem av statskirka heller. Begynner å lure fælt på hvordan Den Norske Statskirke regner medlemmene sine.

Folk kan gjerne tro på en gud eller en hellig kraft, men for alldel: Vær så snill å ikke på liv og død trykk alt som har med det opp i ansiktene våre.
kan ikke være mer enig Atheos.

Jeg har mistet all respekt for regjeringen, balleløse hele gjengen. Venstresiden skal liksom være de minst religiøse liksom :/
Ok; for det første: se til helvete og meld dere ut av statskirken hvis dere ikke er kristne. 80% er meldt inn der, det er de eneste tallene regjeringen har å se på, og det styrer deres beslutninger om hvor mye penger de skal gi. Å kalle regjeringen "balleløse" fordi de deler pengene utifra tallene de har på bordet blir hvertfall usaklig.. Jeg tror det er ganske mange som er klare for avkristning nå, og det er oppe til debatt, men man kan ikke bare regne med at regjeringen skal skjønne hva samtlige i landet tenker, når man er meldt inn i statskirken og konfirmerer seg kristelig. Nå sier ikke jeg at du er det, men det er igjen de tallene regjeringen jobber etter i forhold til andel kristne.

Jeg tror du har helt rett NitroFis i at penger har mye å si for konfirmantene, men de gjør det jo for det. Skal regjeringen sitte og tenke "men de får jo penger for det, kanskje de egentlig mener at de ikke er kristne og at vi skal kutte pengene til kirken?" blir det nok fort kaos.. Det samme gjelder forsåvidt medlemskapet i statskirken, man kan ikke regne med at en skoleklasse med 30 elever og 2 kristne representerer landet, når man har en liste over mennesker oppført i statskirken. Jeg er selv meldt ut av statskirken, valgte borgelig konfirmasjon og prøver så godt jeg kan å kjempe for avkristning av Norge, da jeg mener det er rett. Hvis alle som er enige i dette gjør det samme, vil vi kunne få til dette på en demokratisk måte. For det å gjøre konklusjoner uten noe faste beviser, som TS mener regjeringen bør gjøre, er ikke annet enn veldig udemokratisk, og det vil vi vel ikke være?

Til slutt vil jeg hive enda litt bensin på bålet til dere som er irriterte over en liten økning i budsjettet. Blir dere irriterte av det, vet dere ikke hva dere har i vente de neste 55 minuttene. Hanne Nabintu Herlands foredrag for bidstandsnemda. Enjoy!
Sist endret av homer666; 5. oktober 2010 kl. 17:04.
Poenget er jo at man i utgangspunktet ikke skal meldes INN i den jævla statskirka før man er i stand til å ta den beslutningen selv.
@homer666 Hvis du har lest mine tidligere innlegg så forstår du hvorfor jeg mener at 80% statistikken ikke holder mål.

Det beste og mest demokratiske hadde vært om alle ble tilsendt en kontrakt hvor man måtte signere for så å sende tilbake hvis man ønsket videre medlemskap i statkirken. Jeg mener også å ha lest at dette skal gjennomføres..
Atheros, dette får du da ta opp med foreldrene dine? de melder deg inn i speidern, eller fotball klubben eller hva faen de vil så lenge du er under 18 og myndig. Liten vist å klage til oss om noe du er lei deg for at dine foreldre har gjort!

Om tallene er reelle eller ja, det driter regjeringen i, de må forholde seg til medlemstall. Presis som når de deler ut penger til korps og andre ting, hva annet skulle de regne ut fra?

Om folk er så lei å betale for en kirke så meld dere ut! det handler om å sende ett brev.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Om folk er så lei å betale for en kirke så meld dere ut! det handler om å sende ett brev.
Vis hele sitatet...
Vi er vell faen meg klar over det da! Hvis du ikke klarer å se urimeligheten i å bli født inn i statkirka så får det så være. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan forvaret det engang!?


Se det på en annen måte da: Tenkt deg at du var meldt inn i all slags mulige organisasjoner når du ble født, så først etter at du var blitt gammel nok til å ta et standpunkt var du tvunget til å sende brev til de du ikke ønsket tilknytting til?? Jeg driter i om det er fordi det er en viss kultur og tradisjon med i bildet, det gjør ikke saken mindre idiotisk!
Sitat av seven_up Vis innlegg
Om folk er så lei å betale for en kirke så meld dere ut! det handler om å sende ett brev.
Vis hele sitatet...
Sipper man kirkeskatten om man melder seg ut da?. Du må også melde deg inn i en annen organisasjon for å slippe at staten gir penger til kirken.

Statsreligion er så sinnssykt flaut for Norge.
Sist endret av henrikxt; 5. oktober 2010 kl. 19:01.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så innbill deg at ikke en eneste av dine kroner går til religiøse formål da. Statens pengebinge er uhorvelig stor og oddsen er vel ganske god for at ingen av akkurat dine kroner ble snappet opp og gitt til trosopplæring - da det er veldig lite budsjettert i forhold til alt annet.
Vis hele sitatet...
Du ser jo på det helt feil. Hvis det hadde vært som du sa, at kristne betaler for trosopplæring o.l., så betaler altså kristne mindre for de andre tingene enn oss andre? Det blir jo ikke rettferdig. Kristne burde heller skattet mer da, siden de skal ha noe ekstra vi andre ikke vil ha.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Atheros, dette får du da ta opp med foreldrene dine?
Vis hele sitatet...
Jeg har en kamerat som sjekka nå, bare for moro skyld, om han var medlem i DNK (Den norske kirke). Han sendte dem helt enkelt en mail der det sto "Kan dere sjekke om jeg er medlem i DNK, Mvh XXXXXX" + fødselsdato.
Han fikk svar to dager etterpå, hvor det sto at jo, det var han.
Dette syns han var rart siden han ikke er døpt eller konfirmert. Det er heller ikke hans foreldre.
Han sendte dem da en mail med beskjed om å slette ham fra alle lister, men da fikk han svar tilbake om hvordan han kunne gå fram for å melde seg ut.
Han sendte da (på min oppfordring) en mail om at de fint kunne fjerne ham fra listene med mindre de ville få med seg en politianmeldelse i samme slengen. Han henviste til noen paragrafer fra lovdata.no i samme slengen, men de har jeg ikke foran meg her nå. Var noe med personvern etc. Poenget var nemlig at så lenge de helt greit har klart å melde ham inn i organisasjonen sin uten hans eller hans foreldres samtykke (han er 31 år gammel forresten) så kunne de helt fint klare å fikse problemet også. Han har aldri meldt seg inn, og skal dermed ikke måtte melde seg ut.

Er man døpt stiller saken seg selvsagt annerledes. Jeg er motstander av at ikke-kristne foreldre døper sine barn, og har derfor latt være å gjøre det med mine to barn. Det handler faktisk litt om respekt for de kristne også - jeg har ikke tenkt å stå i noens hellige hus og love overfor noens hellige far å oppdra mine barn i den kristne tro når jeg absolutt ikke har planer om det i det hele tatt. Derfor lar jeg være. Sure - det har vært en tradisjon i min familie, for som min mor alltid har sagt "folk kan jo bare melde seg ut når de blir gamle nok" men for faen - det er også tradisjon (i min familie) å være medlem av NAF, for den saks skyld. Men det er jo ingen som melder sine spedbarn inn der, selv om de fint kan melde seg ut når de blir eldre.
Og når vi er inne på tradisjon - nordmenn har en tradisjon i å seile til UK for å plyndre, brenne landsbyer og voldta damer. Jeg sier ikke vi skal ta opp igjen denne tradisjonen - poenget mitt er bare at selv om en ting er en tradisjon, så er det ikke dermed sagt at det er en bra ting å gjøre.

Mye bra poenger i denne debatten. Jeg er helt mot at kirken skal få penger fra staten overhode. Men samtidig er jo det fordi jeg er motstander av religion generelt, og ihvertfall statskirke. Forstår veldig godt logikken til Kinseek, med andre ord.

Beklager rot og evt. offtopic i posten min.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Sipper man kirkeskatten om man melder seg ut da?. Du må også melde deg inn i en annen organisasjon for å slippe at staten gir penger til kirken.
Vis hele sitatet...
Om jeg ikke husker feil så får andre trosorganisasjoner penger etter hvor mange medlemmer de har sammenlignet med kirken (10% så mange medlemmer, 10% så mye penger). Det betyr jo mindre medlemmer statskirken har, jo større utgifter for staten (forutsatt like stort budsjett til statskirken).
Kan noen bekrefte?
Hvis du melder deg ut av statskirka får kirka fortsatt penger for deg så lenge du ikke melder deg inn i en annen livssynsorganisasjon..