Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4234
Er det noen som har erfaring med aa leve av trygd i f.eks thailand eller kambodsja. Jeg har en/flere lidelser som kvalifiserer til det, har jobbet lenge naa (igjen) og kjenner at strikken snart er tOyd til punktet hvor den brister igjen. Onsker bare leve et behaglig liv uten stress og bekymringer. Og Naar jeg var trygda her i landet var det saavidt endene mOttes.

Mange vil sikkert tenke "snylter" men faktum er at jeg har slitt hele livet og har prOvd alt jeg makter aa vAre normal. Gidder ikke aa havne i samme trygdefella igjen med aa saavidt ha nok til husleie og mat.
Kjenner en fyr som bor i Spania mens han er på trygd i Norge, eneste er at han må komme til Norge noen ganger i året får å rapportere.. Han går på trygd pga ryggskade som 24åring, mens han lever det gode liv i vintertidene i Spania

PS. Dine planer vil bli hetset av folk som er sjalu dessverre, mener snylting av skattepenger også videre, men hva faen? Om jeg sitter i Norge med skade som gjør jeg må gå på trygd, da vil jeg svarten ikke sitte i det kalde trasige Norge i vinterstid.

Du må nesten få deg en skade, eller en pykisk grunn til å havne på trygd (men skade vil i såfall være det beste)
Sverige er et godt alternativ til Norge.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Først vil jeg si at hvis du lyver, fy skam deg.

Så. Hvis ikke;
Jeg har ingen erfaring, men jeg vet om en kar her i fra som var nav-er og han flyttet til Thailand. Han har ikke kommet tilbake. Men det kan også være pga "bygde-utfrysning". Helt feil plass å nave her, "arbeidslyst, kom treng deg på, her skal du motstand finne" er ikke en ting her, dessuten kjøpte han stort sett øl.

Men ja - du vil få mer bang for the buck i de landene, dessuten kan du bestemme over deg selv, staten er ikke barnevakten din med de fordelene og ulempene det fører med seg.

Om du realiserer dette ville jeg personlig rett og slett gjort et skuespill av det: at tilstanden din blir verre og verre og "må flytte til et mer egnet sted".
Om du virkelig er syk så er det klart at da må du gjøre de grep som trengs for å kunne leve best mulig - uten stress som du sier. Om du blir ufør så blir det fort veldig lav inntekt, i forhold til utgiftene her i landet. En nabo kom hjem fra Pattaya nå, og om jeg husker korrekt så snakka han om at han må være i Norge deler av året for å unngå redusering i trygd eller bortfall av trygd. Men nå er vel han alderspensjonist tror jeg. Kan være andre regler for ufør.

Slike ting bør du sjekke opp, samt se om det er forskjell om du oppholder deg innen EU kontra utenfor.

Vokt deg vel for å gjøre ting som ikke er innenfor regelverket mtp antall døgn utenlands etc. Slik at du unngår straff, tilbakebetaling etc.
Sist endret av frtoretang; 23. april 2015 kl. 22:59.
Hvis det sto mellom Thailand og Kambodsja, ville jeg helt klart gått for Thailand.

Har bodd i begge land, og det koster ca. det samme. I Kambodsja har du veldig billige steder å leie, med veldig lav standard. I Phnom Penh har du i tillegg steder med veldig høy standard. Det er "lite" å finne midt mellom.
Jeg betalte 250$ md. for en relativt stor leilighet i PP, med lav standard (men den delen av byen som "bare" har korte strømbrudd 1-2 ganger pr. uke)
I Bangkok betaler du typisk det samme for høyere standard, men mindre plass.
Utenfor de største turistmagnetene i Thailand får du en fin leilighet til 500-1000 nok i md.

I tillegg er mat billigere enn i Kambodsja, det eneste som er dyrere i Thailand er røyk og alkohol. Levestandard er mye høyere for den gjevne innbygger i Thailand (Thailand er ett I land, med alt dette gir av infrastruktur, helsevesen osv.). Hvis du liker drugs er jo kansje Kambodsja å foretrekke da dette er så å si lov...

Det som gjør Kambodsja attraktivt er att det fortsatt er ganske "villt" og lett med visum. Kostet meg 250$ for ett år visum med arbeidstillatelse. Dette er ikke så stort problem i Thailand heller - arb. tillatelse. Du går rett å slett på skole å lærer Thai, som kvalifiserer deg til 1 år student visum.
Filippinene er også er greit sted å bo om man har trygd.. Det er godt og varmt året rundt, folka er hyggelige, damene er pene og enkle å komme i kontakt med, og alkohol/tobakk er billig! Det eneste som trekker ned er forurensing og søppel hvis du bor sentralt i tettbygde strøk.. På "bøgda" er det mye bedre luftkvalitet og natur, men mye dårligere utvalg av spisesteder, underholdning og ikke minst infrastruktur! En annen ting er at strømmen kan forsvinne helt uten forvarsel og være borte i flere timer..

Det var billigere for ca 2 år siden, enda mens kronekursen var sterk, men det er fortsatt ganske billig. Visum er ikke noe problem. Du får 29 dager gratis ved ankomst og du kan be om forlenget som gjelder i 59 dager før du må på immigrasjons-kontoret og fornye. Du kan være her i opptil 36mnd før du må ut av landet i ett døgn eller noe sånt får du starter hele regla om igjen.
Sist endret av nZaal; 24. april 2015 kl. 13:17.
Jeg vil heller si takk for innsatsen du har gjort for landet - nå kan du gjøre hva du vil med tiden du har igjen å leve. Store firmaer unndrar skatter i millioner, kommuner bruker millioner på masse unyttige prosjekter - så skal du gå og pine deg igjennom livet? Hvem har innbilt deg at det er sånn livet skal leves?

Rull'n ut, sier bare jeg.
Å spørre hvor i verden du bør flytte til, er umulig å svare på uten å vite hva du vektlegger. De fleste land har lavere prisnivå enn Norge. Vil du bo et sted med andre nordmenn? Det kan bli ensomt helt alene. Vil du bo i Europa eller utenfor Europa? Kortere hjemvei, enklere regler for alt i EU-land, mm. Hva skal du drive på med om dagene? Horer, fyll og fanteri er SE-A stedet å dra. Om du vil lære deg et språk er kanskje spansk mer spennende og nyttig enn thai, pinoy og khmer til sammen. Og da seiler jo plutselig Latin-Amerika opp som et godt alternativ. Er en gruppe her på Freak som er emigrert til Mexico. Uruguay er også et alternativ mange åpner øynene opp for - dog er både Mexcio og Uruguay markant dyrere enn SE-A.
Et alternativ til Mexico kan jo være den dominikanske republikk. Billig og bra, mye fyll og fanteri og plenty med damer og børst.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er noen emigrert til mx city? Ønsker kontakt
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Er det noen som har erfaring med aa leve av trygd i f.eks thailand eller kambodsja. Jeg har en/flere lidelser som kvalifiserer til det, har jobbet lenge naa (igjen) og kjenner at strikken snart er tOyd til punktet hvor den brister igjen. Onsker bare leve et behaglig liv uten stress og bekymringer. Og Naar jeg var trygda her i landet var det saavidt endene mOttes.

Mange vil sikkert tenke "snylter" men faktum er at jeg har slitt hele livet og har prOvd alt jeg makter aa vAre normal. Gidder ikke aa havne i samme trygdefella igjen med aa saavidt ha nok til husleie og mat.
Vis hele sitatet...
Personlig så mener jeg at man skal bidra til samfunnet med det man kan. Å ta med skattepengene til Spania bidrar lite.. Men om det skulle være umulig for deg i det heletatt å ta en 20% stilling, hvorfor ikke nyte livet? Trygda i Norge er ikke fett, annet enn om du bor hos hu mor uten leie.
Åssen går det ts, kommet noe videre med prosjektet? Bestemt deg for hvem land du skal til?