Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1153
Hei, hvordan tørker dere sopp er det slik at dere lar det ligge i et par dager eller bruker dere utstyr, har air fryer og ovn men vet ikke om det er tilegnet for å tørke.

Takk for hjelp
Legg de utover avispapir eller bakepapir.

3-4 dager romtemp


Glass med lokk. Salt i kjøkkenklut med strikk for å suge til evt restfukt
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Foe flein vil å ligge på papir et døgn typisk være nok med mindre andre faktorer er tilstede, da de er så små.
Så bør de inn i et norgesglass med silica gel "dessicant" inni. Hvis du vil være ekstra forsiktig så pakker du mengden i handy mengder i poser, inni Norgesglasset slik at hver gang du skal ta ut så slipper du å eksponere sopp du ikke skal bruke for ny frisk luft.
Sist endret av meaculpaUIO; 15. august 2022 kl. 20:56.
Jeg bruker å legge de på en rist midt i ovnen, å skrur på varmluft på 50 grader, så tar jeg en skje, å legger den slik at luken på ovnen står litt åpen

Har også skrudd opp temperaturen på baderomsgulvet, å lagt de på ett bakepapir rett på flisene

Ting tørker fortere om du har noe som beveger luften rundt den, så bare legge de på gulvet med en vifte i rom temperatur funker også greit, tar bare lenger tid

Har heller ikke merket noe forskjell på kvaliteten ved noen av disse metodene
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Foe flein vil å ligge på papir et døgn typisk være nok med mindre andre faktorer er tilstede, da de er så små.
Så bør de inn i et norgesglass med silica gel "dessicant" inni. Hvis du vil være ekstra forsiktig så pakker du mengden i handy mengder i poser, inni Norgesglasset slik at hver gang du skal ta ut så slipper du å eksponere sopp du ikke skal bruke for ny frisk luft.
Vis hele sitatet...
Har gjort dette en gang tidligere men soppen begynte å mugne og endte med å kaste det i søppelet, tror at det ikke tørket skikkeligst derfort tenker jeg bedre å vamebehandle det.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dehydratorer for soppbruk går opp til 70C i min erfaring, så bare å tørke i ovn om man vil det.

De skal være sprø som kjeks, da vil de ikke mugne. Det må så klart videre være helt tørt i glasset..
Sist endret av meaculpaUIO; 15. august 2022 kl. 23:07.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Dehydratorer for soppbruk går opp til 70C i min erfaring, så bare å tørke i ovn om man vil det.

De skal være sprø som kjeks, da vil de ikke mugne. Det må så klart videre være helt tørt i glasset..
Vis hele sitatet...
joda, skal satse på å gjøre det takk