Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1749
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Usikker på om jeg faktisk har bra effekt eller om jeg bare liker rusen?

Har trappet opp på aduvanz i et par måneder. Nå stå jeg på 50 mg morgen og 30 mg ettermiddag. Dette fordi jeg bare har virkning i ca 4 - 5 timer. Da får jeg en liten nedtur der jeg blir grinete og kald.

Derfor har legen sagt at jeg skal ha 10 mg attentin på kvelden. Føler dette er mye tabletter?

Når jeg begynte på 30 mg advuanz følte jeg meg roligere innvendig, mye bedre humør og jeg får ting gjort for en gangs skyld. Så det er de tre positive tingene. Har lagt merke til at jeg glemmer mye, surrer og impulskontrollen har gått fra dårlig til ræva. Jeg får alvorlig munndiare og overdeler private ting osv.

Men jeg liker å være «gira». Tar det også med alkohol fordi det er gøy og unngår og ta de hver dag for å ikke få så høy toleranse. Redd jeg får et problem etterhvert
Har en adhd-venn som får attentin for innsovning.
Anonym bruker
"Fremmed Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
70mg aduvanz på morran + 2x 10mg attentin på dagen.. Blir trøtt som juling når attentin begynner å funke.
Ellers gjør jeg det meste for å øke ph i urin/blodet med sitron limonade og holder meg unna brus/energidrikker, lav ph i urin gjør at nesten all amfetamin går rett ut i urin umetabolisert
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Leser at om man blir trøtt av attentin så har man fått i seg for mye amfetamin eller noe? Usikker
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har en adhd-venn som får attentin for innsovning.
Vis hele sitatet...
Attentin for innsoving? What? Det er jo klin umulig å sovne på attentin med mindre man har skyhøy toleranse og dytter i seg 10mg for å ikke få abstinenser.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ellers gjør jeg det meste for å øke ph i urin/blodet med sitron limonade og holder meg unna brus/energidrikker, lav ph i urin gjør at nesten all amfetamin går rett ut i urin umetabolisert
Vis hele sitatet...
Du vet at sitron er surt?
Anonym bruker
"Mulig Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kamelia Vis innlegg
Attentin for innsoving? What? Det er jo klin umulig å sovne på attentin med mindre man har skyhøy toleranse og dytter i seg 10mg for å ikke få abstinenser.
Vis hele sitatet...
Uhm nei? Folk med ADHD blir jo mer rolige når de får Aduvanz og andre amfetaminbaserte medisiner iseg. Om jeg føler meg trøtt og vil sove, så klarer jeg lett dette. F.eks etter gjøremål tidlig om morgenen. Da har aduvanzen på 70mg fått noen timee på seg til å virke. "tvangen" til å sove er der gjerne ikke like hardt, men man sovner lett hvis man vil. Er faktisk litt enklere å sove, siden man har mye mindre tankekjør.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Uhm nei? Folk med ADHD blir jo mer rolige når de får Aduvanz og andre amfetaminbaserte medisiner iseg. Om jeg føler meg trøtt og vil sove, så klarer jeg lett dette. F.eks etter gjøremål tidlig om morgenen. Da har aduvanzen på 70mg fått noen timee på seg til å virke. "tvangen" til å sove er der gjerne ikke like hardt, men man sovner lett hvis man vil. Er faktisk litt enklere å sove, siden man har mye mindre tankekjør.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo ADHD selv, og jeg blir slettes ikke rolig av amfetaminbaserte medisiner. Det får meg til å fokusere, og jeg blir veldig på. Dette er ikke en universalting
Sitat av *pi Vis innlegg
Du vet at sitron er surt?
Vis hele sitatet...
Sitroner er sure, men sluttresultatet etter fordøyelse er sterkt alkalisk(basisk). Derfor er det et helt vanlig råd å gi for å øke kroppens pH. Basiske matvarer har motsatt effekt
Sist endret av Kloakk; 13. desember 2022 kl. 09:27.
Har selv ADHD, og det at folk med ADHD blir roligere av ADHD medisin eller andre sentralnervestimulerande stoffer er bare en gammel myte så ikke stemmer i det hele tatt. Meeeen, noen blir det ja. Men langt i fra alle. Vi har x2 andre i familen min diagnosert med ADHD, og har både en kompis og ei vennine som også har det. Faktisk ingen av dei blir rolige eller trette av det. Men får meir og gjevnere energi, meir fokus, og klarer og håndtere arbeidsdagen bedre, organsiere seg litt bedre. osv osv. ADHD har ei sinnsyk lang liste med symtomer, men ei kort liste med desse "hovud" symtoma. Men er så mangen småting så er typisk for ADHD og!
Men ofte små extremt hyperaktive unger, så starter på Ritalin kan ofte bli roligere og en del mer flate.

Men eg kjenner meg faktisk veldig igjen va du sier med munndiare TS.
Jeg blir meir rastløs dessvere og føler ofte trang for og prate med noen hele tiden.
Jeg står på 50mg Aduvanz no, men har også 30mg som booster om eg trenger det. Men eg har slitt med kronisk insomia i alle år, så jeg er veldig sensitiv på sånt, så bruker sjeldent boosteren pga ja jeg kresjer litt på ettermiddagen, og føler meg noe sliten på kvelden, men lettere og såve. Søvn er viktig!

Men har lyst og prøve 10mg attetin som en ettermiddagsbooster da, trur det hadde våre bedre. Så vurderer og snakke med psykiateren om det neste gong jeg skal dit!
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Sitroner er sure, men sluttresultatet etter fordøyelse er sterkt alkalisk(basisk). Derfor er det et helt vanlig råd å gi for å øke kroppens pH. Basiske matvarer har motsatt effekt
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke på at det er vanlig å gi råd om å øke kroppens pH, men det er feil. Blodet har forskjellige bufferstoffer som holder pH stabil uansett hva du spiser, og heldigvis for det, for det er ikke mye slingringsmonn der før det blir kritisk. Det blir litt mer basisk rett etter måltid (uansett hva du spiser), men det er fordi bukspyttkjertelen skiller ut bikarbonat for å nøytralisere mageinnholdet. Maten du har spist har nettopp vært gjennom magesekken som er full av saltsyre, det kommer ikke mye basisk stoff ut derfra uansett hva du har puttet inn. Hva du spiser påvirker ikke pH i kroppen med mindre du er forgiftet.

Urinen kan derimot endre pH etter hva du spiser. Det var nytt for meg at sitronsyre gjør urinen basisk (skjønt sterkt basisk tviler jeg på at den blir, det ville vært ganske oppsiktsvekkende). Leger gir ofte råd om å drikke sitron og grapefuktjuice ved urinveisinfeksjon, for å gjøre det surere og mer ugjestmildt for bakterier urinveiene. Det vil jo virke mot sin hensikt. Best å holde seg til tranebær da.
Sist endret av *pi; 13. desember 2022 kl. 19:15.
Lav ph er grobunn for bakterier.
For amfetamin
Utskillelse
Hovedsakelig i urin, men relativt høy tubulær reabsorpsjon pga. lipofile egenskaper. Eliminasjonen er pH-avhengig, dvs. at ved lav pH vil ca. 80% bli eliminert i uendret form innen 24 timer, i basisk urin vil kun 2-3% bli eliminert som fritt amfetamin.

Så urin ph har mye å si for amfetamin eliminering og halveringstid
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kamelia Vis innlegg
Jeg har jo ADHD selv, og jeg blir slettes ikke rolig av amfetaminbaserte medisiner. Det får meg til å fokusere, og jeg blir veldig på. Dette er ikke en universalting
Vis hele sitatet...
Det var du som selv kom med en universal påstand som ikke er riktig, ref: "Det er jo klin umulig å sovne på attentin med mindre man har skyhøy toleranse og dytter i seg 10mg for å ikke få abstinenser."
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Amaste55 Vis innlegg
Har selv ADHD, og det at folk med ADHD blir roligere av ADHD medisin eller andre sentralnervestimulerande stoffer er bare en gammel myte så ikke stemmer i det hele tatt. Meeeen, noen blir det ja. Men langt i fra alle. Vi har x2 andre i familen min diagnosert med ADHD, og har både en kompis og ei vennine som også har det. Faktisk ingen av dei blir rolige eller trette av det. Men får meir og gjevnere energi, meir fokus, og klarer og håndtere arbeidsdagen bedre, organsiere seg litt bedre. osv osv. ADHD har ei sinnsyk lang liste med symtomer, men ei kort liste med desse "hovud" symtoma. Men er så mangen småting så er typisk for ADHD og!
Men ofte små extremt hyperaktive unger, så starter på Ritalin kan ofte bli roligere og en del mer flate.

Men eg kjenner meg faktisk veldig igjen va du sier med munndiare TS.
Jeg blir meir rastløs dessvere og føler ofte trang for og prate med noen hele tiden.
Jeg står på 50mg Aduvanz no, men har også 30mg som booster om eg trenger det. Men eg har slitt med kronisk insomia i alle år, så jeg er veldig sensitiv på sånt, så bruker sjeldent boosteren pga ja jeg kresjer litt på ettermiddagen, og føler meg noe sliten på kvelden, men lettere og såve. Søvn er viktig!

Men har lyst og prøve 10mg attetin som en ettermiddagsbooster da, trur det hadde våre bedre. Så vurderer og snakke med psykiateren om det neste gong jeg skal dit!
Vis hele sitatet...
Jeg kan selv si at Ritalin er det som gir meg best fokus, men det blir "tunnelfokus". Hvis noen dytter borti meg eller vil ha oppmerksomheten min når jeg er i dette tunnelfokuset, så føles det bokstavelig talt ut som at jeg slenges i 100 km/t rett inn i tunnellveggen, eller som at det svindyrt krystallglass knuses i tusen biter. Verden raser litt ned for meg, rett og slett.

Aduvanz fjerner den indre uroen min. Skulle ønske jeg kunne hatt og kombinert begge deler (fint å ha i forskjellige situasjoner, avhengig av hva som er på dagens jobbagenda og fritid), men skitt au.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Lav ph er grobunn for bakterier.
Vis hele sitatet...
Nja. Noen bakterier liker det surt, de fleste liker det ca nøytralt. Det er i alle fall lav pH i urin man blir anbefalt mot uvi, selv om jeg ikke har sett noe solid dokumentasjon på at det er effektivt.