Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1524
Finnes det noen spesielle regler rundt det å veksle f.eks. Euro eller USD til norske kroner?

Sist gang jeg vekslet euro til norske kroner så satt de de norske inn på bankkontoen. Jeg fikk de ikke i kontanter.
Er dette en slags regel som gjelder for alle norske banker, altså at man ikke skal kunne få de vekslet til norske kontanter. men at de skal settes inn på konto?

Er det ellers noe annet rundt dette jeg bør vite om?

Når jeg veksler til norske kroner så er det aldri relatert til noe kriminelt. Men jeg vurderer å begynne å bruke kontanter i kjøp og salg av krypto. Da bankene er et mareritt på dette området.
Sist endret av einsteindragon; 11. desember 2022 kl. 15:45.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg

Når jeg veksler til norske kroner så er det aldri relatert til noe kriminelt. Men jeg vurderer å begynne å bruke kontanter i kjøp og salg av krypto. Da bankene er et mareritt på dette området.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjør du det da og velger å fortsette på en måte som blir betraktet og behandlet som kriminelt?

Hva med å bare google "hvordan handle krypto" å gjøre det sånn det er forventet at man gjør det?
Google likegodt "valutaregisteret" og "hvorfor selv finansinstitutsjoner ikke lenger vil oppbevare enorme summer i kontanter i alle mulige fillialer Norge rundt" imens du er i gang
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvorfor gjør du det da og velger å fortsette på en måte som blir betraktet og behandlet som kriminelt?

Hva med å bare google "hvordan handle krypto" å gjøre det sånn det er forventet at man gjør det?
Vis hele sitatet...
Fordi bankene er kritiske uansett hvordan man gjør det.
Men med kontanter så skal jeg ikke måtte si opphavet til de. Altså at de er relatert til krypto.

Spørsmålet blir: Bryter jeg loven om en i Tyskland sender meg euro i posten som vanlig brev?
Sist endret av einsteindragon; 12. desember 2022 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Spørsmålet blir: Bryter jeg loven om en i Tyskland sender meg euro i posten som vanlig brev?
Vis hele sitatet...
Det er ikke tillatt å sende kontanter i vanlige brev. De må sendes som verdipost, og da må det deklareres. Og hvis det oppdages at du mottar store mengder kontanter fra utlandet udeklarert, får du garantert et helvete.

Nå vet jeg ikke hva som er tillatt i Tyskland da, men tror EU er ganske samstemt her, når det gjelder hvitvasking.

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Fordi bankene er kritiske uansett hvordan man gjør det.
Men med kontanter så skal jeg ikke måtte si opphavet til de. Altså at de er relatert til krypto.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ikke du? Vi andre må oppgi det. I store mengder altså. Ingen bryr seg om en hundrelapp.
Sist endret av ivar_oslo; 12. desember 2022 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg



Hvorfor skal ikke du? Vi andre må oppgi det. I store mengder altså. Ingen bryr seg om en hundrelapp.
Vis hele sitatet...
Kan være en sammenheng her?

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg er uføretrygdet og må ha en jobb hvor jeg bestemmer arbeidstidene og hvordan eller hvor jeg skal kunne jobb.
Vis hele sitatet...
Usikker på om det er egnet, men med Revolut kan du veksle valuta uten gebyr og handle krypto i samme app. Aldri hatt problemer med banken med overføringer til eller fra Revolut.
Veksla inn 1100 euro til Norske kontanter hos Forex her om dagen, fikk ingen spørsmål.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Usikker på om det er egnet, men med Revolut kan du veksle valuta uten gebyr og handle krypto i samme app. Aldri hatt problemer med banken med overføringer til eller fra Revolut.
Vis hele sitatet...
Brukte Revolut og ble uten forvarsel utestengt.
Ble bare bedt om å komme med mer og mer identifiseringsdokumentasjon, som jeg gjorde.

Kontakter jeg de så får jeg bare beskjed om at kontoen min er aktiv. Men prøver jeg å overføre så får blir transaksjonen "paused". Og prøver noen å overføre til meg så blir transaksjonen returnert til sender.
Sist endret av einsteindragon; 29. desember 2022 kl. 06:06.